wat vinden jullie

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door mora27, 15 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HabibiAna

    HabibiAna Fanatiek lid

    24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Ben zelf dus een buitenlander en wil mn dochter zeker niet op een witte of zwarte school hebben strax. Een goed gemixte school vind ik het beste. Ikzelf heb op een prive school gezeten, een witte school en d8 altyd dat ik hetzelfde was als nederlandse kindjes tot ik op latere leeftyd er achter ben gekomen (door de omgang van mensen met my) dat dat helemaal niet het geval is. Nou dat is dan wel een hele erge teleurstelling hoor en dat wil ik myn dochter besparen. Ze moet dus zelf kunnen kiezen met wie ze bevriend wil zyn strax en bij wie zij zich het meest op haar gemak voelt.

    Verder vind ik het ook niet kunnen dat die kinderen gebrekkig nederlands spreken. Denk wel dat dit alleen voorkomt by ouders die zelf de ned. taal niet goed beheersen. Niet perse bij elke turk of marokkaan. De tweede generatie spreekt namelijk vaak alleen maar nederlands. Daar moet ook naar gekeken worden, opleidingsniveau enz van de ouders. En niet meteen iemand op zn afkomst afrekenen. Mijn zus heeft haar zoontje op een internationale school gezet, zitten vooral gemixte westerse kinderen op. Zij heeft met haar WO opleiding een hoger niveau dan veel van die moeders daar en nog wordt ze aangekeken en staan andere moeders over haar te roddelen op het schoolplein. Ook wordt myn neefje vaak niet uitgenodigd op verjaardagsfeestjes. Nou je gaat me niet vertellen dat dat komt omdat ze niet goed nederlands spreken, want ze praat zo bekakt als wat;)
    Misschien dat door dit gedrag buitenlandse ouders toch vaker geneigd zyn om een school uit te zoeken waar veel buitenlanders op zitten. Zodat ze niet uitgesloten worden. Want dat gebeurd dus ook.
     
  2. mora27

    mora27 VIP lid

    25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    we zijn idd niet eerst gaan kijken voordat we haar hebben laten plaatsen... dat is dus heel dom!! de ouders van de kinderen daar spreken voornamelijk turks met elkaar als ze staan te wachten.. ook tegen hun kinderen.. en als ze eens nederlands praten komt het er erg gebrekkig uit... de leidsters daar zijn niet echt geweldig en laten de kinderen een beetje aan hun lot over als de ouders de kids komen brengen... ook vind ik het niet kunnen dat ze de ouders daar laten rondhangen en koffie drinken.. ik vind gewoon dat als je je kindje wegbrengt, haar een kusje en een knuffel geeft het dan tijd is om te gaan... is veel te remoerig anders...

    het montesorie sprak me erg aan, en wij kwamen daar binnen en elk kindje was wat anders aan het doen, ik zei nog goh wat lekker rustig hier, toen zei de juf oh nou voor ons is het nu een beetje chaotisch! dus dat zegt al genoeg als hun dat al chaotisch vinden moeten ze eens een kijke komen nemen om de huidige speelzaal! ook zaten er alleen maar nederlandse kindjes en een halfbloedje... ik weet het niet maar vind het zelf veel prettiger aanvoelen... ook de juffen hebben alles onder controle... we kwamen onverwachts aan dus ze hebben niet de kans gehad alles even in de structuur t zetten, dus zoals het daar ging, gaat het altijd....

    mijn dochter houd er ook niet van iets verplicht te doen, ze moest namelijk een kleurplaat kleuren en dat wilde ze niet... nou dat moest dan wel want alle kindjes deden dat.. zoiets gebeurd dus niet op die andere... wel leren ze alles zelf doen en ook zullen ze dingen moeten doen die ze niet zo leuk vinden maar verder worden ze in hun kunnen vrij gelaten....

    wat betreft de witte en zwarte scholen vind ik dat zoiets ook niet moet kunnen maar het gebeurd nu wel! want geeneen nederlands stel wil hun kind daar nog plaatsen... dus het gevolg is alleen maar buitenlandse slecht nederlands sprekende kinderen op 1 groep.... heel erg jammer!!! een mix klasje is veel beter! maarja....
     
  3. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja het is lastig, eigenlijk zou je iets moeten verzinnen hierop maar aan de andere kant kun je ouders ook niet dwingen hun kindje ergens heen te brengen.

    Nl ouders willen hun kinderen niet op een 'zwarte' school, buitenlandse ouders willen hun kind weer niet op een 'witte' school en zullen ze toch blijven bestaan.
     
  4. Joyce84

    Joyce84 VIP lid

    24 nov 2006
    5.350
    0
    0
    administratief medewerkster
    Rotterdam
    Het is bij ons op de psz wel zo ,dat de ouders tot 09.00 mogen blijven, dan mag je wat samen gaan doen en daarna ga je dan weg, maar dat is dan 15 min. (van manolito moet ik altijd gelijk weg :p)
     
  5. Suzie83

    Suzie83 Niet meer actief

    Als ik jou was zou ik het wel even aangeven. Wat je precies niet goed vindt gaan en waarom.
    Daar kunnen ze alleen maar van leren.

    En als je je niet lekker voelt bij een psz kun je je kindje beter ergens anders heen brengen idd.
     
  6. mora27

    mora27 VIP lid

    25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik heb het al gezegd en ook dat vandaag de laatste keer was... en ook de reden... ze vonden het jammer en zien zelf ook wel in dat er iets moet veranderen, maar scoop en welzijn plaatst alle kinderen en hun kunnen daar niet in mee denken... tja das dan jammer... zo krijg je van die scholengemeenschappen met zwart en wit.....

    nouja mijn dochter gaat vanaf volgende week naar haar nieuwe schooltje dus ik vind het wel best verder...
     
  7. nikster

    nikster Fanatiek lid

    26 sep 2006
    1.434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
    ik ben persoonlijk van een evenwichtige verdeling van buitelandse/nederlandse kindjes zodat ze ieder van elkaar kunnen leren.
    Echter is dit heel moeilijk en is de samenstelling van de groepen ook vaak de samenstelling van het aantal buitenlandse mensen/kinderen die in die wijk wonen...

    Montesorri is voor mijn dochter niets, die heeft al zo'n eigen wil dat ze echt regels en grensen nodig heeft en deze ook opzoekt.
    Als ze niet iemand heeft die haar stopt(de grens aangeeft) word ze onhandelbaar.
     
  8. Ellen291982

    Ellen291982 Niet meer actief


    mee eens. ik zou mijn kindje op een goed gemixte psz willen hebben, zo kunnen ze van elkaar leren. Ik ken de montesorri school alleen van naam dus daar kan ik je niet in adviseren.
    o ja goed dat je hebt aangegeven waarom je je kindje liever op een andere psz doet, hopelijk doen ze er wat mee en kunnen ze er ook wat mee doen.
     
  9. marline1983

    marline1983 VIP lid

    11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    youame zat op een peuterspeelzaal en had al een taal achterstand ivm der schisis

    ze begon eindelijk loste komen en te praten
    voor de duidelijk heid zaten er ook wel paar buitenlandse kindjes op maar de ouders spraken ook nederlands tegen de kinderen

    totdat een school besloot samen te gaan met een andere basisschool en de kleintjes tot 4 jaar(allemaal buitenlands) kwamen bij de psz van youame
    en kregen ze ook meer aandacht voor taal
    youame ging ook al naar logopedie 2x in de week

    maar sinds dat die buitenlandse kindjes op de psz waren trok youame zich terug werd gepest en haar taal ging achteruit
    want ze hoorde geen nederlands meer want alle nederlandse kindjes werden eraf gehaald
    omdat ze turks gingen overnemen

    youame ging naar een speciale school voor kindjes met spraak taal en doofheid
    ze is daar zo vooruit gegaan met haar spraak en taal dat ze niet meer op die school hoeft te blijven!

    mijn nichtje zit ook op de basis school waar de buitenlandse kindjes op zijn gegaan van die andere school (kijk gemengt vind ik niet erg)
    maar ze is het enigste nederlandse meisje in de klas en de rest van de 11? kindjes zijn turks
    dat vind ik wel een beetje te ver gaan
     
  10. HabibiAna

    HabibiAna Fanatiek lid

    24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Maar praten die kinderen dan echt alleen maar turks op de psz zelf? En kunnen ze op driejarige leeftyd geen nls? Dat vind ik zelf ook vreemd. Dat ze met hun ouders turks praten ofzo dat vind ik niet erg, moeten ze zelf weten. Maar totaal geen nls kunnen is wel weer raar. Ook dat de begeleiders die kinderen dan geen nls leren vind ik erg raar.
     
  11. mora27

    mora27 VIP lid

    25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ja dat vind ik ook echt niet kunnen.. maar helaas heb je bepaalde wijken waar er veel kinderen in grote groepen naar het dichtsbijzijnde schooltje gaan... hier is dat dus het geval... ik dacht eerst ook, lekker dichtbij... maar niet echt verstandig dus... nu moeten we op de fiets zo'n 20 min... maarja dat liever dan de andere peuterklas...

    vind het wel jammer, want als elke ouder zo gaat denken en handelen zal het in een rap tempo een kant opgaan die niemand eigenlijk wil! want de buitenlandse kindjes kunnen er weinig aan doen en ze zijn echt wel leuk in de omgang met elkaar... alleen de taal is lastig en een kindje die bezig is met de taalontwikkeling moet daar niet tussen zitten... ze pikken onbewust een andere taal op en gaan ook zo vreemd praten en uitspreken... de kinderen daar zeggen vaak anneh, baba... dat zal dan papa, mama betekenen... maar mijn dochter begon ook zoiets te roepen... toen was voor mij de maat vol! en voor mijn man al helemaal... is toch niet normaal meer ofwel...!
     
  12. mora27

    mora27 VIP lid

    25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis

    ze kunnen wel nl maar dan heel erg gebrekkig.. en de zinsopbouw klopt ook van geen kanten... de leidsters doen alle kids die geen abn kunnen naar een apparte groep... maar die groep gaat dan wel weer samen buiten spelen waardoor er interactie tussen beide groepen plaatsvind en dus de taal ook... tuurlijk leren ze wel nederlands, maar als jij thuis de gehele dag turks,marrokaans, of weet ik veel wat voor een taal spreekt en dan 2 uurtjes op een dag nl praat dan word dat wel lastig... heb ook eens gevraagd aan wat moeders nadat we een gesprekje hadden over ditjes en datjes wat ze dan thuis spreken... ja hun eigen taal dus... ze vind het moeilijk en heeft nl les gevolgd maar is afgehaakt omdat het te moeilijk was en ze willen hun kids die taal meegeven... dat is dan ook geen probleem, maar de nl taal moet voorop staan aangezien ze gewoon naar school moeten en later gaan studeren....
     
  13. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Nee, ik zou mijn kind naar een speelzaal brengen waar goed nederlands wordt gesproken door leidsters én door de kindjes. Andert leert je kind er niet wat het moet leren op deze leeftijd en juist daarom gaan ze lijkt mij.
     
  14. MamavEsmee

    MamavEsmee Niet meer actief

    Helemaal mee eens..

    Esmee gaat nu een kleine maand en ze gaat ziender ogen vooruit met haar spraak. Er wordt gewerkt met logopedisten en de leidsters komen net terug van een nieuwe cursus..

    Natuurlijk kan het zijn dat er kindje op zitten die niet goed praten, nederlands of niet maar een voorwaarde vind ik wel dat er thuis ook met de kinderen Nederlands wordt gesproken. Nederlands is tenslotte " de taal"
     
  15. marline1983

    marline1983 VIP lid

    11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo

    ja idd voordat er nieuwe leidsters op kwamen en die andere kindjes was het super
    ook de comunicatie was perfect met de leidsters enz
    maar na de zomervakantie vorig jaar was het drama
    we kregen allemaal een brief er komen nieuwe leidsters
    zelfs de oude leidsters wisten niet dat ze wegmoesten:$
    en kregen we de vraag op de eerste dag na de vakantie van hebben jullie fruit meegenomen? wij allemaal zo van huh hoezo de kids kregen drinken en cornflackes daar
    nee jullie moesten allemaal fruit meegeven aan de kindjes geschild en gesneden en al
    werden de nieuwe leidsters gewoon boos
    tja als wij geen brief of een telefoontje krijgen ga je daar niet vanuit toch?

    ook stelden ze zich niet voor en gingen raar met de kinderen om
    youame huilde toen ik wegging ja niet raar natuurlijk nieuwe leidsters nieuwe kindjes
    moest zelfs achter hun aanlopen en vragen wil jij youame troosten zodat ik weg kan
    zeiden ze doodleuk ach zet haar maar neer daar in de hoek
    nou toen was de maat vol en was blij dat ze op de speciale school kon beginnen

    de buitenlandse kindjes konden wel nederlands maar prate alleen maar turks of deden alsof ze geen nederlands konden
    zodat ze alles konden doen wat ze maar wouden
     
  16. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Wat ik zo vreemd vind aan dit hele gedoe is dat je kleine kinderen gewoon meer talig kan opvoeden!
    Dat kan met Nederlands/Engels dus dan ook met Turks/Nederlands of Marokkaans/Nederlands of welke taal dan ook naast het Nederlands!
    Snappen deze ouders dan niet dat dit van cruciaal belang is voor als de kleine naar school gaat?
    Ik kan me nml niet voorstellen dat zij beiden zo slecht in Nederlands zijn...uitzonderingen daar gelaten.
    De Nederlandse taal bijbrengen is toch niet de zaak van de psz leidsters en de eventuele Nederlands sprekende kindertjes daar?!
    Ik ben altijd al erg zenuwachtig geweest als ik mn kleine voor het eerst naar een nieuwe plek moest brengen en het nog achter moest laten daar ook! Zal elke moeder wel hebben toch? Stel je voor dat je je kind achter moet laten op een plek waar het zich niet verstaanbaar kan maken EN het de juffen ook niet goed of misschien zelfs niet verstaat!
    Dat druist nogal tegen het veiligheids gevoel in bij mij....

    Het gaat zelfs ZO makkelijk dat Wendy hier Engelse woordjes gebruikt voor sommige dingen omdat ze simpel weg naar Engels talige Sesamstraat uitzendingen kijkt!
    Gister nog wees ik op de roos in onze tuin die eindelijk uit zn knop was. En wat zei Wendy? "Fowuh!" nou dat kan ik niet anders vertalen als zijnde het woord "flower" want "bloem" kende ze al en daar maakte ze meer "boem" van.
    En soms zegt ze op een vraag yes ipv ja of no ipv nee. Ik vind het best want Engels is nog steeds de 2e taal van Nederland. Alleen maar fijn als ze die nu al een beetje op pikt. Dat heb ik zelf vroeger ook gedaan met Engels EN Duits van de tv.


    En als reactie op de vraag van TS. Ik zou het zelfde gedaan hebben.... al ga ik bij elke school waar ik welk kind dan ook heen stuur eerst kijken ;)
     
  17. FairyLaughs

    FairyLaughs Niet meer actief

    volgens mij is zwart wit niet het probleem...
    het probleem is de taal..
     
  18. glimworm

    glimworm Niet meer actief

    idd. de ouders van de kindjes die nu naar de psz gaan zijn grotendeels van onze generatie en wonen vaak ook al hun hele leven hier daarvan zou je toch moeten kunnen zeggen dat zij al behoorlijk ingeburgerd zijn, ook qua taal (uitzonderingen zoals vluchtelingen die net hier zijn komen wonen idd daargelaten)
     
  19. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik denk dat het vaak een vorm van gemakzucht is, opa praat turks, oma praat turks, papa praat turks etc
     
  20. Devy

    Devy Fanatiek lid

    23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    De afkomst van de kinderen op de psz maakt mij niet uit, al vind ik het wel een plus als er ook kinderen van verschillende achtergronden aanwezig zijn. Wat ik wel heel belangrijk vind is dat de nederlandse taal de voertaal is van sowieso de leidsters en het merendeel van de kinderen. Mochten er geen psz in de buurt aanwezig zijn die aan deze eis voldoet zou ik verder kijken naar een psz wat verder weg. De taalontwikkeling vind ik zo belangrijk omdat dit de basis is voor de verdere scholing van het kind. Dit is overigens alleen hypothetisch gezien want ik geloof niet dat wij dichtbij peuterspeelzalen hebben waar de taal beheersing van de kindjes zo slecht is dat ik daar rekening mee zou willen houden.
     

Deel Deze Pagina