Ik overleg uit mezelf vaak al even met de assistente wat ik het beste kan doen. Als ze 't niet weet of als het toch ernstiger klinkt dan ik zelf had ingeschat, plant ze dezelfde of de volgende dag een afspraak. In andere gevallen stelt ze me gerust en vertelt me hoe lang ik het mag aankijken ofzo of ze overlegt voor me met de HA. Ik moet zeggen dat ze bij ons ook meestal wel erg goed te bereiken zijn. Sowieso van 8 tot 11 en daarna kun je ze in spoedgevallen (niet-levensbedreigend maar wel snel antwoord nodig) de hele dag bereiken. Ideaal! Zo kon ik laatst om kwart voor vier 's middags bellen dat mijn zoontje nog steeds zo'n enorme diarree had (als drie dagen) en om half vijf mocht ik me met hem melden (heb nog vreselijk moeten haasten om het te halen, zelfs, haha)
Oooh wat irritant! Onze vorige HA praktijk in het midden van het land was ook zo. Dat durude gemiddeld een week voordat ik een afspraak had, om nog maar te zwijgen over het uren lang bellen om iemand te pakken te krijgen. Onze nieuwe HA praktijk ( in het noorden van het land ) is echt geweldig. Als ik bel dan kan ik 95% van de tijd diezelfde dag nog terecht. 2 weken geleden belde ik voor onze baby, die had wat uitslag. Ik belde om 13 uur ( kwam plots opzetten ) en om 15.30 kon ik gewoon terecht, en ik heb geen minuut hoeven wachten.
hoelaat bel je dan? hier kun je van 8.00 tot half 11 bellen voor een afspraak ik bel altijd om 8.00 dan heb je 9 van de 10x dat je dezelfde dag nog mag komen en anders de volgende dag bel je later dan 9.00 kun je het vergeten
Ben zelf doktersassistente (nu even niet werkzaam) en mensen denken dat je domer bent dat dat waar is volgens mij. Ik heb 3 jaar fulltime gestudeerd met een berg medische kennis waarmee ik zowat tot dokter door kan gaan en ik denk dat veel mensen dat onderschatten. Ik had ook altijd een eigen spreekuur waarbij ik buiten oren uitspuiten,prikken geven, hechtingen verwijderen, wondverzorging, hartfilmpjes etc etc ook wonden,plekken, uitslag ed beoordeelde (in overleg met arts). Wij waren (in opdracht vd arts) verplicht om door te vragen aan de telefoon waar mensen voor kwamen om zo urgent van minder urgent te onderscheiden. dat moest ook wel want soms begon ik op maandag (de drukste dag) met maar 4 plekken vrij voor die dag, en dan te bedenken dat er ongeveer 40-50 mensen voor perse die dag belde...Ga er maar aan staan. Veel mensen vergeten dat wij het zelf niet verzinnen maar dat het de wil/het idee van de huisarts zelf is en wij dat maar hebben te realiseren. Of dat klopt? Nee tuurlijk niet. Het is veelal het gevolg van teveel patienten.
En als mensen het echt niet willen vertellen is het oke, alleen dan kunnen we vaak pas later id week een afspraak krijgen. Over dat doorvragen aan de tel trouwens,er zijn ook mensen die heel nuchter doen en zeggen van ahh joh ik heb wat klachten maar dat kan wel een week wachten en blijken (na dus doorvragen) een hartinfarct aan het ondergaan te zijn.
Volgens mij wel. Of zit je nog in Peelo? Ik hoorde op zich ook goede verhalen over de artsenpraktijk hier in oost, dus wilde die evt. maar proberen. Nou, HA blijkt op vakantie te zijn, dus waarnemer en andere arts doen alleen spoedgevallen. Als ze dat dan gewoon uitlegd, maar nee hoor... Zalfje ligt iig klaar bij de apotheek. Was bijna door het terugbelhalfuurtje heen geslapen, maar werd gelukkig op tijd wakker.
Kan me voorstellen dat het vervelend is! Je zit niet op betweterig gedrag van een assistente te wachten terwijl jij belt omdat jij je zorgen maakt. Dat ze vragen waarvoor je komt is normaal, er word namelijk gekeken naar hoe urgent het is. Zou het zeker met je dokter overleggen en aangeven dat je dit als vervelend ervaart..en je het zonde zou vinden om hierom naar een andere HA te moeten overstappen.
Niet lullig bedoeld, ik ben absoluut niet van mening dat doktersassistentes dom zijn en vind het goed dat er eerst een assistente een triage doet waardoor niet elk hoofdpijntje bij de huisarts terecht komt, maar jouw 3 jarige fulltime opleiding is natuurlijk op geen enkele wijze te vergelijken met een studie geneeskunde + huisartsenspecialisatie. Daarbij zijn de handelingen die je noemt voornamelijk verpleegkundige handelingen waarvoor de huisarts eigenlijk 'te duur' is. Daarom: goed dat jullie als doktersassistentes dit soort dingen kunnen doen, want dat ontlast de huisarts weer.
Mee eens! Wij als doktersassistenten weten best veel, veel meer dan veel mensen denken. Maar het is maar een fractie van de kennis die een (huis)arts heeft.
hier staat de agenda van de HA online, kan je jezelf invullen in zijn agenda kan altijd snel terecht en er zijn zo nooit wachttijden maar denk wel dat er hier meer huisartsen zijn, scheelt ook veel natuurlijk
Ja tuurlijk, maar zei het meer om aan te geven dat we geen domme dozen zijn. Of zoals de meeste zeggen,domme secretareses die niets weten! Die vergeten wel dat we best een pittige studie hebben gehad.
Volgens mij ging het bij ts ook meer om het feit dat er zalf werd voorgeschreven terwijl er niet naar gekeken is... En of een ha of een ass. dat nou doet is dan geloof ik, het probleem niet... Ik ben trouwens altijd zeer blij met de ass. hier hoor! Kan altijd bellen en heb ook regelmatig alleen hen nodig voor advies en ik krijg altijd rustig en duidelijk advies. Dus vanuit mij ook: respect voor ass!! Knap dat jullie het toch altijd weer weten te plannen ed!!
nee ben juist uit peelo weg gegaan omdat het zak van een vent was, merendeel van de tijd overspannen etc, kreeg je elke keer andere vervanger. toen ik bij wieb kwam wonen gelijk zijn huisarts genomen, nooit problemen mee gehad tot na de bevalling, nou a eerst was hij behulpzaam en vriendelijk, maar daarna was ik ineens overspannen (blijft hij volhouden) en niks kan meer etc etc. ben hem helemaal zat. voor anne is hij totnutoe wel goed geweest, maar kies toch liever een ander
assistentes hou op schij uit.... het lijkt mij dat ten eerste de telefoon tijdens het tel. spreekuur wel wordt opgenomen .... niet ingesprek ofzo nee gewoon niet wordt opgenomen en dan echt 30-60 keer belt int uur.... als je dan de mazzel hebt dat er een keer wordt opgenomen dan wordt er het hemd van je lijf gevraagd, en dan vaak ook nog gezegt ohh gaat wel over neem maar een asperientje... ( terwijl je dat dan al een week doet en dat herhaaldelijk heb verteld) of dat een assistent rontgefoto's van heupen gaat beoordelen... en ook zegt je moet naar de fysio, hier is het nummer, ging dan om mijn moeder die zeer versleten heupen heeft, heeft daarvoor meerdere keren teruggebeld om opnieuw een afspraak te maken, nee hoor neem wederom maar een asperientje ofzo ( terwijl mijn moeder ook maagpatient is geweest, maagperforatie, lekker die tabletten..., uiteindelijk is het dan gelukt om een nieuwe afspraak te krijgen, krijgt ze van de HA op der donder waarom ze niet eerder is teruggekomen nu staat ze op de wachtlijst voor nieuwe heupen. of een afspraak wil maken voor een spontane dikke arm pijnlijk, tintelent, de assistente kon door de tel. dat het een insectenbeet was, ga maar naar de appotheek (bleek een zwaar allergiese reactie op een wespensteek te zijn...) en zo kan ik nog wel heel lang door gaan. tuurlijk zijn assistenten ook geschoold, niks mis mee, maar hoeven ze dan niet verwaand te gaan doen alsof ze alles beter weten, ik weet toch zelf wel wat ik voel en ben echt geen dokterloper, laatste keer was voor zwaar gekneusde vingers, daarvoor 3 jaar niet naar de huisarts geweest. gelukkig ben ik nu verhuisd en heb nu dezelfde huisarts als me vriend, als er iets is kan ik zelfs zo terecht tot zo ver nog weinig ervaring mee maar wat ik er mee heb is toppie...
hier juist iemand die de assistente wil houden maar een andere huisarts wil. Ik bel ook vaak met de vraag wat ik moet doen, zij geeft vaak aan "kom maar langs" (met de kids) en vervolgens kom ik bij de huisarts die heel laks doet en vaak niet eens wil kijken... Zo heeft hij al een keer een oorontsteking gemist omdat hij niet in de oren wilde kijken (ach ja... pas na 3 dagen koorts doen we wat), keelontsteking gemist (omdat hij niet in de keel wilde kijken), ons naar huis heeft gestuurd met "maak je geen zorgen" en een half uur later lag mijn dochter te stuipen. Vervolgens vraag hij aan mij of ik denk dat we langs moeten komen of dat we misschien medicatie willen om uit een mogelijk te lange stuip te komen... (euhm... hij was toch dokter?) Maar nogmaals die assistente.. super!!!!
Mijn vriend heeft dat ook keer meegemaakt bij zijn broer. Zijn zoontje van 2 was ook heel erg ziek. En die assistent maar zeuren en zeiken. Mijn vriend heeft de telefoon afgepakt en gezegd tegen "dat wijf". Wat ben jij? Wat is jou functie? Oh, assistent?? Dus geen dokter. Ik wil de dokter spreken. Anders kom ik er naar toe zonder afspraak. Toen kon hij toch gelijk langs komen. Mijn buurvrouwr is zelf een keer zo wanhopig geweest en heeft gezegd: Als er nu niet naar mijn kind gekeken wordt, dan bel ik de politie. Toen kwam de huisarts zelfs naar huis om te kijken. Laat merken dat je het zat bent!! En laat je niet zomaar afschepen!
Hier ook niets te klagen Zowel de ass. als de artsen zelf top. Smorgens tussen 08.00 en 09.00 kan je bellen voor een afspraak en je kan altijd dezelfde dag terecht. Op de maandag, woensdag en vrijdag is er van 7.30 tot 08.00 loopspreekuur voor kleine dingen. Bijvb...oortjes na laten kijken etc etc En ook al bel ik rond 11.00 voor een afspraak dan nog kan je smiddags komen. Top! (en dit alles ook in een Nederlandse praktijk)