inderdaad! ik ben zelf ook orthopedagoog en niet super gespecialiseerd in dingen. Ik werk vooral met kinderen van de basisschool leeftijd, en juist heel veel verschillende soorten problematiek. het verschilt ontzettend per persoon. en ik denk wel dat een pedagoog iets kan toevoegen hier, gewoon voor de alledaagse dingen kan een objectieve kijk op dingen al heel erg helpen (en dan helemaal met een theoretisch achtergrond...) ben benieuwd of het er door komt....
Wanneer ben je opvoedkundige? Als je jaren in de schoolbanken hebt gezeten, zelf geen kinderen hebt en weinig werk ervaring. Of volstaat dat je moeder bent van 4 kinderen met heel veel praktijk ervaring
Wanneer ben je verloskundige? Als je daar jarenlang voor gestudeerd hebt en je zelf nog nooit bevallen bent? Of als je vier keer zwanger en bevallen bent. En zo kan ik er heel veel bedenken... Beetje flauw voorbeeld hierboven, maar het punt is denk ik wel duidelijk . Een professional en een moeder kijken er beide vanuit een andere invalshoek na. Beiden waardevol, maar een pedagoog kan in sommige situatie net dat beetje extra toevoegen door extra kennis en doordat deze in de werksituatie ervaring heeft met honderden kinderen.
Ik zal het nu concreet zeggen: wat verstaan jullie onder een opvoedkundige en wat voor "eisen" stellen jullie eraan?
Ik denk dat een opvoedkundige met veel ervaring uit de schoolbanken (en naar aanleiding van goede onderzoeken kennis heeft van de theorie en ook weet hoe je bijvoorbeeld hechtingsproblematiek kunt herkennen of in ieder geval afwijkend gedrag) een waardevolle toevoeging is op de ook waardevolle praktijkervaring van mama's. Ik heb ervaring met beide (opleiding en eigen kinderen) en ik merk dat mijn opleiding een waardevolle toevoeging is op mijn 'praktijkervaring' thuis en andersom. Soms is de blik van een deskundige best wel prettig.