Ik wil een cursus Belastingdienst!

Discussie in 'De lounge' gestart door Fruitmoes, 29 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    Ik snap er echt niks van. Dingen aanvragen stel ik echt maanden uit, omdat ik het gewoon echt niet snap.
    Over 2008 kan ik geld terugkrijgen, dat wist ik nooit, dat dat kon. Misschien wel over meerdere jaren.
    Maar alle papieren gooi ik altijd weg, echt alles. Nooit geweten dat je alles moet bewaren. En mijn geheugen is nou ook niet bepaald je van het. Hoe kom ik er ooit achter waar ik heb gewerkt en hoe krijg ik jaaroverzichten en dergelijke terug?
    En dan heeft mijn man ook nog een eigen bedrijf had en hij was nou niet bepaald echt zuinig met de papieren. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik baal zo, want een beetje extra geld kunnen we zeker gebruiken.
    Ik durf niet eens kinderopvangtoeslag of huurtoeslag aan te vragen, want begrijp er niks van en heb niet alle benodigde papieren.
    En de Belastingdienst is niet bepaald behulpzaam.
    Ik wou echt dat ik op school les had gehad hierin.
     
  2. BLiS

    BLiS VIP lid

    29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Een adviseur of een accountant inschakelen?
    Het is iig niet slim om alle papieren weg te doen ;)
     
  3. Chicken1975

    Chicken1975 VIP lid

    26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    Kinderopvangtoeslag kun je in ieder geval heel eenvoudig aanvragen via de site van de belastingdienst. Er wordt gevraagd naar je geschatte inkomen van jou en je man van dit jaar en nog wat dingen. Denk dat je daar wel uitkomt.
    Voor huurtoeslag geldt hetzelfde, je ziet vanzelf wat je nodig hebt.

    Ik heb zelf een belastingadvieskantoor....maar Barendrecht en Weesp liggen nogal uit elkaar, had je graag geholpen.
     
  4. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    Haha, dank je dames. Ik baal er echt van. Ik heb nog nooit wat begrepen van die dingen. De oom van mijn man is belastingadviseur (zoiets in ieder geval) maar daar gaat het contact niet echt lekker mee. Hij is zeg maar zo'n persoon die niet in normale taal kan praten, waardoor ik er nog steeds geen ruk van begrijp. Terwijl ik echt niet zo dom ben, maar sommige dingen gaan me echt boven mijn pet. En ik krijg ook maar niet uit die man wat hij nou precies allemaal wil zien van ons.
    En wat ik echt heel moeilijk vind. Mijn man had tot maart 2009 een eigen bedrijf. Nu heeft hij daarna recht gehad op zorgtoeslag, maar welke bedragen vul je dan in?
     
  5. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Je man had een eigen bedrijf en hij heeft je nooit op de hoogte kunnen brengen van op zijn minst het feit dat je dingen als salarisstrookjes moet bewaren? :(

    Je moet qua financiën gewoon alles bewaren, op zijn minst een paar jaar (ik geloof dat het bij de belastingdienst na 5 jaar verjaart?). Wat je kunt doen is dingen terugzoeken via internetbankieren. Maar dan heb je alleen de netto bedragen.
     
  6. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Heb je ook geen jaaropgaves meer?
     
  7. Chicken1975

    Chicken1975 VIP lid

    26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    Jaaropgaves zijn uiteindelijk altijd nog wel uit te draaien door loonkantoren. Ik doe zelf ook salarisadministraties en wij kunnen ook nog gewoon jaaropgaven van onze medewerkers uitdraaien. Neem aan dat je nog wel weet waar je gewerkt hebt?
     
  8. Ellen291982

    Ellen291982 Niet meer actief


    is dat wel altijd zo? er staat duidelijk bij mijn man's jaropgaaf dat hij maar 1x verstrekt zal worden dus goed bewaren.
     
  9. lennylenn

    lennylenn Niet meer actief

    ik zou idd ook een boekhouder ofzo inschakelen. als je dat allemaal zolang niet heb gedaan en je man ook nog eens een eigen bedrijf heeft kan het een ingewikkeld zaakje worden. om problemen en terug betalingen te voorkomen zou ik echt voor een adviseur gaan.

    ennuh voortaan dit soort belangrijke papieren 5 jaar bewaren. netjes geordend in een map. dan is het allemaal een stuk overzichtelijker en makkelijk. succes
     
  10. Chicken1975

    Chicken1975 VIP lid

    26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    Dat staat er inderdaad ook op. Maar wij kunnen ze ook nog gewoon opnieuw uitdraaien, kan me niet voorstellen dat dat dus niet meer kan. Dan moet de werkgever uiteraard wel de oude loonpakketten nog hebben. Wij bewaren de gegevens een aantal jaren, dus is alles nog op te roepen.
     
  11. Mijkeltje

    Mijkeltje Fanatiek lid

    7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Dat vroeg ik mijzelf ook af. Van 'n eigen bedrijf moet je alles zeven jaar bewaren en als particulier vijf jaar.

    Je kunt een heel eind komen met bankafschriften en jaaroverzichten van je bank trouwens.
     
  12. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    Nee, dat heeft hij mij inderdaad niet verteld. Hij is zelf ook zomaar even begonnen met een bedrijfje en heeft zich daar totaal niet in verdiept, vandaar. Heel stom, maar zo is het nou gebeurd, helaas niet terug te draaien.
    Jaaropgaves van 2008 heb ik nog wel, maar eentje dus niet (heb ik nooit gekregen en heb er nog eens om gebeld, maar ook toen niet ontvangen)
    Verder blijft het nog steeds ingewikkeld, want heb ook in de WWB gezeten en die jaaropgave is mij niet helemaal duidelijk, ook niet met het belastingdienstprogramma.
    Verder hebben mijn man en ik geprobeerd zijn salarisstrookje te ontcijferen en dat is vrij ingewikkeld. Ik ben er gewoon totaal niet in thuis.
     
  13. Ellen291982

    Ellen291982 Niet meer actief


    oke dank je wel:)
     
  14. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    ik denk dat je als je geen papieren , niets mer hebt. Je nog 2 dingen kan doen. 1. alle bedrijven bellen waar je gewerkt hebt en vagen of ze de jaaropgaven opnieuw willen verstrekken.

    2. Of de afgelopen jaren vergeten. map(pen) kopen met tabbladen en alle beangrijke papieren bewaren.

    Ik dacht echt dat iedereen heir bekend mee wa dat je dit 5 jaar moet bewaren.
     
  15. Tjilpje

    Tjilpje Fanatiek lid

    3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wauw dus als ik het goed begrijp heeft je man een bedrijf gehad en nooit belasingaangifte gedaan??:( Dan mag hij daar wel eens snel mee beginnen.
     
  16. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    Jawel, tuurlijk wel, maar dat deed zijn oom voor hem. En de verhoudingen zijn nu niet helemaal oke. Zoals ik al zei, krijg ik bij die man alleen belastingtaal en verder niks.
     
  17. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    bij de belastingdienst vullen ze het vaak gratis voor je in
     
  18. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    #18 Romy1979, 30 jul 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jul 2010
    Ik werk op een zakelijke afdeling van een bank en je moest eens weten hoeveel mensen dit niet weten. Zelfs ondernemers niet!!
    En ik heb het zovaak zien gebeuren dat mensen zomaar een bedrijf opstarten zonder zich voor te bereiden.
    Bijna altijd gedoemt te mislukken, zonde :(
     
  19. annetske

    annetske VIP lid

    14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Nooit de papieren weg gooien hoor! altijd 5 jaar bewaren. Maar een cursus belastingen is heel intresant hoor. Ik was er ook een leek in totdat ik er zelf aan het werk kon... Opleiding inkomstenbelasting gehad en opleiding toeslagen en ik moet zeggen het is heel intresant en leerzaam (had ik ook nooit gedacht hoor jaren geleden haha). enne de belasting is niet alleen betalen maar je kan ook geld terug krijgen. Ik heb veel geleerd de afgelopen jaren en ik kan mensen nu goed helpen met belastingvragen, ik ben inm. de helpende hand hier op de buurt en in mijn familie geworden en hier op ZP haha ;)
     
  20. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    jee, ja ik kijk er echt van op, dat je niet zelf je belasting aangifte e.d doet prima. Niet iedereen heeft daar feeling voor, maar zeker als je een bedrijf begint, lijkt me dat je in ieder geval een basis in boekhouden hebt en je verdiept in de regels. Maar goed blijkbaar is dit net zo vanzelfsprekend als ik dacht.

    mamavanlaura: heb je het er al met je man over gehad wat jullie willen.
     

Deel Deze Pagina