Wat zouden jullie doen?

Discussion in 'De lounge' started by jessy77, Aug 10, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jessy77

    jessy77 VIP lid

    Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Ruim een maand geleden ben ik met kiespijn naar de tandarts gegaan. Hij heeft foto's gemaakt en toen bleek dat er 2 kiezen aan de binnenkant aangetast waren.

    De bovenste kies zou een wortelkanaalbehandeling worden en de onderste viel volgens hem nog wel mee.
    Hij wees me op de foto een donkere gedeelte aan maar vertelde me dat boren waarschijnlijk wel voldoende was. Nou goed, mn kies werd geboord.

    De kiespijn was echter een week later nog niet weg en ben ik dus weer naar de tandarts geweest. Hij pakte mijn foto er weer bij en besloot dat het dan toch een wortelkanaalbehandeling moest worden.

    Afspraak gemaakt voor een wortelkanaalbehandeling en daarmee dacht ik eindelijk van de pijn af te zijn.

    Een week later had ik een afspraak staan voor de bovenste kies. Helaas moest ik op die dag afzeggen aangezien mn dochter 's ochtends koorts bleek te hebben en ik geen oppas heb kunnen regelen.

    Heb de tandartsassistente gebeld hierover en uitgelegd hoe het zat. Na dit overlegd te hebben met de tandarts vertelede ze me dat ze toch een rekening moest sturen voor de behandeling aagezien ik dit niet 24 uur van tevoren heb laten weten.

    Maar 24 uur daarvoor was er nog niets aan de hand met mn dochter:( Ja, of ik dan alsnog niet kon komen? Eeehmm, met een zieke dochter?
    Ach ja, was er misschien geen buurvrouw die even op haar kon letten?
    Ik heb een buurvrouw ja, die gewoon aan het werk is. Daarbij heb ik totaal geen contcat met haar, een jonge vrijgezelle meid van een jaar of 24 die praktisch nooit thuis is. Al was ze wel thuis geweest dan had ik haar mn dochter nog niet toevertrouwd, sorry.

    Dus kreeg ik een rekening van 200 euro voor een niet nagekomen afspraak. Fijn:) Ik weet dat hij in zn recht staat maar jemig, er is ook nog zoiets als rekening houden met omstandigheden? Niet dus. Het feit dat ik als alleenstaande elk dubbeltje moet omdraaien terwijl hij bijna slapend rijk wordt irriteerde me heel erg, maar ja wat doe je er aan? Niets idd, betalen dus.

    Wel aangegeven dat ik nu voorlopig maar even niet aan mijn bovenste kies geholpen wil worden omdat ik het simpelweg niet kan betalen en het gewoon een duur geintje geworden is.

    Maar nu het probleem waar het eigenlijk om gaat. Zo'n 3 weken nadat ik daar was geweest begon ik weer last te krijgen van die kies die behandeld was. Nog erger dan voor de behandeling zelfs.
    Ik had gebeld en kreeg de assistente aan de telefoon.
    Nee, dat kon volgens haar die kies niet zijn want die was behandeld.
    Zelfs nadat ik vertelde dat het echt wel als die kies voelde bleef ze vlohouden dat het praktisch onmogelijk was.

    Maar, om van mn gezeur af te zijn, zo leek het igg, plande ze een afspraak voor me in (na het weekend natuurlijk).

    De tandarts keek er naar en verrek, was toch de bewuste kies;) Hij dacht dat er 2 dingen aan de hand konden zijn, nl:

    - of er was aan de binnenkant van de kies tijdens het kauwen wat kapot gegaan

    - of de ontsteking was nog niet helemaal over. Volgens hem kan het in sommige gevallen zelfs een jaar duren voordat een ontsteking (zonder medicijnen maar vanzelf) over zou gaan. Dat zou betekenen dat die ontsteking af en toe zou kunnen opspelen.

    - Wat ie alleen niet kon plaatsen was het feit dat het met koude/warme dranken zo gevoelig was. Dat kon eigenlijk niet aangezien de zenuw er niet meer zit.

    Ik moest het dus maar even afwachten en als ik er te veel last van zou krijgen (had ik dat nog niet dan:() dan zouden we opnieuw foto's maken en kijken wat er aan de hand was.

    Ik heb nu een week 'afgewacht' maar ik blijf maar kiespijn houden. Dat kan toch niet??

    Dus ik wil weer een afspraak en dat mn kies verdorie gewoon eens fatsoenlijk gemaakt wordt!

    Ik besprak dit net met mn moeder en zij vroeg of ik van plan was om de rekening die ik er vast van zal krijgen te betalen? Ik heb immers al 510,- betaald (en dan reken ik die 200,- niet mee) voor iets wat ie duidelijk niet goed afgemaakt heeft.
    Tja, dat is een goede.

    Aan de ene kant denk ik: stel ik koop in de supermarkt iets wat bij thuiskomst helemaal niet meer goed blijkt te zijn, dan ga ik er mee terug en krijg ik een nieuwe terug zonder dat ik diew ook nog eens hoef te betalen.

    Maar aan de andere kant denk ik, nou zit ik een tandarts te vergelijken met een supermarkt.

    De rekening die ik zal krijgen zal ook niet vergoed worden aangezien ik aan mn max zit wat dat betreft, dus zal ik alles zelf moeten betalen.

    Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Gewoon gaan en betalen? Of juist niet?
     
  2. Eefke84

    Eefke84 Niet meer actief

    poehee moeilijk. vind wel dat hij je evt tegemoet zou mogen komen door alle omstandigehden maar weet niet of dat dat bij de tandarts mogelijk is. ( dat ie korting rekent ofzo) misschien even je ziektenkostenverzekering bellen en daar navraag doen? misschien weten hun hoe je nu moet handelen.
     
  3. Allistair

    Allistair Bekend lid

    Jun 8, 2010
    979
    0
    0
    Ik zou in ieder geval niet betalen voor die kies. Klaarblijkelijk is de behandeling niet helemaal goed gegaan, dus is het zijn verantwoordelijkheid om dat opnieuw te behandelen. Volgens mij is je vergelijking met een supermarkt nog niet eens zo gek hoor. Als je je auto laat maken en hij is na een maand weer op dezelfde plek kapot, dan maken ze dat (mits het een fatsoenlijke garage is natuurlijk) gratis nog een keer voor je. :)

    Misschien kan je nog eens bellen met de tandarts en dan aangeven dat je hiermee zit en dat je er eigenlijk vanuit gaat dat dit kosteloos opnieuw wordt gedaan. Als hij daar niet mee akkoord gaat, zou je eens kunnen kijken of je een andere tandarts er naar kan laten kijken, diens mening vragen en eventueel een klacht neerleggen.

    Liefs Allistair
     
  4. chantal1984

    chantal1984 Niet meer actief

    Ik zou eens overleggen met de assistente of tandarts om te kijken of jullie samen tot een compromis kunnen komen ...

    ook ik vind dat als hij niet zijn werk goed afleverd hij niet weer een nieuwe rekening naar je kan sturen als je weer terug komt ..
     
  5. nense

    nense Fanatiek lid

    Apr 14, 2008
    1,358
    0
    36
    Female
    Gelderland
    Maar het kan zijn dat ondanks de wortelkanaalbehandeling de ontsteking bij een wortelpunt van je kies niet helemaal weg is.
    Het is dan niet zo dat zo dat je tandarts slecht werk heeft geleverd, maar dat de ontsteking weer opspeelt.
    Dit kan ook weer klachten geven bij warm en koud eten of drinken. De pijn zit dan niet in je kies, maar in je kaakbeen.
    Je zult dan helaas nog een wortelkanaalbehandeling nodig hebben.
    Ik heb hetzelfde gehad.
     
  6. guppie81

    guppie81 VIP lid

    Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    jouw tandarts rekent 200 euro voor een afspraak die 45 minuten duurt? Dat kan niet hoor. Ik zou eens uitzoeken of daar een klachtencommissie voor is.
    Mijn tandarts rekent 15 euro per half uur als je te laat afbelt. Bij een wortelkanaalbehandeling zitten ook (dure) materiaalkosten.
     
  7. penelopea

    penelopea Bekend lid

    Jul 31, 2008
    993
    1
    0
    twente
    Ik zou een second opinion aanvragen bij een andere tandarts. Laat eerst maar eens bekijken of die tandarts fatsoenlijk werk heeft geleverd.
    En ik vind het schandalig dat je 200 euro moet betalen voor een gemiste afspraak, dat ze een deel in rekening brengen ok, maar dit is echt idioot gewoon. heb je geen rechtsbijstand verzekering waar je eens kan informeren of je nog mogelijkheden hebt?
     
  8. jada08

    jada08 VIP lid

    Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Ik Dacht het zelfde,200 euro is wel heel veel hoor. Wat heeft hij daarvoor allemaal gerekend dan? Zo hoog kan je consult toch niet zijn.

    Ik zou dit toch eens uit laten zoeken want dit soort bedragen vind ik niet normaal. Als je iets moet betalen kan ik me dat voorstellen maar absoluut geen 200 euro.
     
  9. Baby09

    Baby09 Fanatiek lid

    Aug 9, 2009
    1,866
    15
    38
    Helemaal mee eens! Zat ik ook aan te denken..
    En 200 euro:$ Had dat ni eens betaald, maar goed wie ben ik :)
     
  10. Happy

    Happy Fanatiek lid

    Aug 9, 2009
    1,553
    0
    0
    Midden van het land
    Ik kreeg toen ik te laat had afgebeld, er kwam iets dringends tussen waar ik dus echt heen moest. een rekening van 45 euro, het was een afspraak van 1 uur en een kwartier!

    Vind 200 euro echt veel te veel, en zou als ik jou was daar eerst maar eens achter aan gaan
     
  11. jessy77

    jessy77 VIP lid

    Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Bedankt voor de reacties!

    Wat die 200 euro betreft voor een gemiste afspraak..nou ik schrok me werkelijk helemaal lam toen ik het hoorde.

    Toen de assistente zei dat ik evengoed een rekening zou krijgen doordat ik niet kon komen zei ik nog dat ik het begrijpelijk vond, in de veronderstelling dat het niet meer dan laten we zeggen 50 euro zou zijn.
    Totdat ze dus zei dat het een rekening van 300 euro zou worden! Ik zat zo:$ aan de telefoon, moest er even van bijkomen.

    Ja, zei ze, dat is gewoon de rekening voor de behandeling die je gehad zou moeten hebben.

    Toen ik mijn acceptgiro in de bus zag was het 200 euro wat ik moest betalen, alsof ze me daarmee het gevoel wilde geven dat ik zelfs nog gematst ben:(

    Ook nog zoiets, me verwijtend aankijken dat de incasso was mislukt en of ik er alsnog zelf zorg voor wilde dragen dat het binnen 5 werkdagen overgemaakt werd.
    Ik trok geloof ik helemaal wit weg want er waren geen bijzonderheden waardoor het niet gelukt zou kunnen zijn, dus had al nachtmerries over dat mn bankrekening geplunderd was of zo.

    Wat blijkt? Hebben ze het van mijn (3 jaar!) oude rekeningnummer proberen af te halen terwijl ik die machtiging nog zo voor die assistente der neus heb staan invullen en haar duidelijk aangegeven heb dat mijn rekeningnummer inmiddels gewijzigd was.

    Of dat ik op mn afspraak kom en de assistente zegt, goh had je voicemail ingesproken, afspraak is verzet naar 11 uur.
    Had helemaal geen voicemail gehad...maar mn ouders wel! Heeft ze naar mn ouders zitten bellen terwijl mn eigen telefoonnr gewoon bekend is bij ze:(

    Maar goed, ligt dus niet alleen aan mij dat 200 euro voor een niet nagekomen afspraak wel erg veel is.

    Zou niet weten hoe ik dit aan moet pakken verder of door wie ik het moet laten uitzoeken. Zal hier en daar wel even informeren.

    Wat ik wel weet is dat ik op zoek ga naar een ander tandarts want heb het hiermee wel gehad.
     
  12. nense

    nense Fanatiek lid

    Apr 14, 2008
    1,358
    0
    36
    Female
    Gelderland
    heb je geen rechtsbijstandverzekering?
     
  13. Gummiebeertje

    Gummiebeertje Bekend lid

    May 24, 2010
    956
    0
    0
    huismama
    Het enigste wat hij je zou mogen hebben berekenen is het consult.
    En niet de behandeling die je eventueel zou krijgen.
    Dit mag niet hoor, daar moet je even achteraan gaan.
    Misschien is er ergens wel te vinden wat een consult daar kost.

    Verder zou ik opzoek gaan naar een andere tandarts lol.

    Ben je niet verzekerd voor de tandarts?
    Ik weet dat het moeilijk is als je weinig hebt, maar ik heb dan wel een tandarts verzekering, en ik heb daar dus nooit kosten aan.

    Als je er last van hebt, dan zou ik wel gaan, want anders wordt het alleen maar erger, en voor je het weet wordt het dan zo erg, dat de kosten ook omhoog gaan.

    Ik vind het erg rot dat je in die situatie zit.
    Als ik het goed gelezen heb ben je alleenstaand moeder? Is er dan via de gemeente niets te regelen over onvoorziene kosten ofzo?
    Valt te proberen ;)

    Ook kun je altijd even consuwijzer bellen.
    Zij kunnen je altijd advies geven over hoe of wat, en anders verwijzen ze je door.
    Ik heb ze al een aantal keren gebeld, en ben altijd netjes geholpen.
    Bovendien kost hun advies je niets ;)

    Heel veel succes!
     
  14. jessy77

    jessy77 VIP lid

    Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Ik heb rechtsbijstandverzekering, ga morgen ook meteen bij ze langs om wat informatie in te winnen.

    Ook ben ik gewoon verzekerd voor de tandarts alleen heb ik voor dit jaar het gedeelte wat vergoed mag worden (tot zoveel % en tot een zoveel bedrag) vergoed gekregen door de behandeling die ik gehad heb. Zit aan de max zeg maar.

    Verder ben ik idd alleenstaand maar verdien 'te veel' om bij de gemeente te kunnen aankloppen. Zou ik zelf ook niet willen omdat ik vind dat zulke instanties er voor mensen zijn die veel minder dan ik hebben en ik mag op zich niet klagen.

    Alleen is het ff slikken doordat ik nu in een maand tijd over de 700 euro zit aan tandartskosten (en waarvan 200 euro dus voor noppes en 509,- voor iets wat volgens mij niet behoorlijk afgemaakt is) plus gewoon mn overige rekeningen zoals hypotheek, gas, licht water enz enz. Dat hakt er wel even in zeg maar.

    Ook heb ik net wat op internet zitten zoeken en naar wat ik begrepen heb mag een tandarts in principe de gehele behandeling in rekening brengen. Vaak gebeurd dat niet of wordt er een 'symbolisch' bedrag afgesproken, maar dan hebben we het over 50 of 75 euro.
    Doet een tandarts dat wel dat betekent het in de meeste gevallen dat er door de patiënt al heel wat afspraken zijn vergeten/verzet.

    Daarom ben ik ook best wel pissed. In al die jaren (zo'n 18 jaar) dat ik bij die gast zit ben ik alle afspraken netjes nagekomen! Dit is de 1e keer dat ik niet kon doordat mijn dochter ziek was, in mijn ogen ook nog eens iets waar ik absoluut niets aan kan doen!
    Dus vind dit echt puur geldklopperij!

    En dan nog iets bedenk ik me net! Mij wordt verteld dat de afspraak om half 9 is dus ik kom netjes op tijd. Vervolgens komt 20 min later de assistente aankakken met de mededeling dat ze mijn voicemail (dus van mn ouders terwijl ik er al een jaar of 7/8 niet meer woon) heeft ingesproken dat deze verzet in naar 11 uur! Een tijd wat voor mij onmogelijk was aangezien ik mijn dochter zou gaan ophalen op het KDV. Normaal gesproken doet mijn vader dit maar nu afgesproken dat ik het zou doen aangezien ik een vrije dag had opgenomen. En dan? Mijn tijd kost dan toch ook geld?? Mag ik dan mijn vrije dag bij ze declareren? Nee tuurlijk niet;)

    Werkelijk, je zou ze toch!
     
  15. Siren84

    Siren84 VIP lid

    Jul 8, 2010
    5,115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    #15 Siren84, Aug 10, 2010
    Last edited: Aug 10, 2010
    Hoi Jessy,

    Heb je verhaal gelezen net. Ik ben tandartsassistente. Wij rekenen als iemand niet komt 50% van de behandelingskosten, wat ik nog wel redelijk vind. Als iemand afbelt om wat voor reden dan ook... daar kunnen allebei de partijen niks aan doen, dan vind ik het nog redelijk dat mijn baas zegt 50-50. Het is een stukje onmacht van beide kanten en die stoeluren kosten nu eenmaal veel geld. Als iemand afbelt is het altijd met een goede reden voor diegene, anders bellen ze niet af natuurlijk. Dus vind ik persoonlijk gedeelde kosten heel fair. Maar al met al vind ik 200eur wel veel indd. Daarbij is het bij ons zo, als wij de verloren tijd nog kunnen opvullen krijgt de afbeller geen rekening. Ook wel netjes! Van het NMT mogen wij wel 100% rekenen als mensen afbellen. Maar doen we nooit. Jouw tandarts ook niet want een wortelkanaalbeh kost veel meer dan 200euro. Weet niet hoeveel % hij pakt maar 200eur is veel geld!!!
    Hopelijk kom je eraan uit met hem!
     
  16. 4days

    4days Niet meer actief

    Ik zou een andere tandarts nemen denk ik... Ik vind 200 euro toch wel erg belachelijk, en blijkbaar is het ook niet iemand waar je wil blijven om z'n professionele werkwijze...
     
  17. jessy77

    jessy77 VIP lid

    Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    @MsRock, bedankt voor je reactie! Dus jij vind het ook veel? Weet je wat het is? Ik begrijp het helemaal dat ik een deel van de niet nagekomen afspraak moet betalen, 50-50 klinkt ook redelijk en het is idd mijn probleem maar vind het ronduit schandalig dat ie me het hele bedrag laat betalen voor een behandeling die ik uiteindelijk niet gehad heb.

    Zou ik voor zijn tijd moeten betalen, prima, maar m.i. laat ie me ook betalen voor materiaalkosten en dat soort dingen die helemaal niet gebruikt zijn. Verder heb ik begrepen dat hij die kosten zelf weer kan declareren en het terugkrijgt.

    Wat mij ook redelijk irriteert is dat ik het hele bedrag bij elkaar mag sprokkelen omdat ik niet kon komen en zijn tijd kostbaar is maar zelf mogen ze blunder na blunder maken (kies na 3 keer behandeld nog niet goed, verkeerde rekeningnummer gebruikt, een verkeerde voicemail ingesproken) zonder daar ook maar hun excuses voor aan te bieden!
    Ook mijn tijd is kostbaar! Ik ben hierdoor een vrije dag kwijt. Waarom zou ik bv moeten betalen (of mn baas, het is maar hoe je het bekijkt) voor het feit dat de assistente haar administratie niet goed bijhoud? Snap je wat ik bedoel. Het wordt voor mij nu ook meer een principekwestie.
     
  18. Siren84

    Siren84 VIP lid

    Jul 8, 2010
    5,115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Tuurlijk, snap ik volkomen dat het nu meer een principekwestie wordt! En terecht! Je mag toch wel van alle patienten het goede reknr en telnr hebben, wel zo handig toch?! ;) ;)

    Dat een kies na 3x beh. nog niet goed is, is echt balen! Maar het komt vaker voor hoor, met de natuur valt soms niet te spotten zullen we maar zeggen. Of het aan het handelen van de tandarts ligt weet ik natuurlijk niet, ken de beste man niet. Maar ik hoor soms verhalen, dan sta ik met mijn oren te klapperen zal ik maar zeggen. Maar kan ook zeker zijn dat jouw kies gewoon wat lastiger te beh. is. Of dat een reguliere tandarts het niet op kan lossen.

    Een wortelkanaalbehandeling kost gemiddeld afhankelijk van het materiaal 400-500euro. Dus kan zijn dat hij indd gewoon 50% van het totaal pakt. Maar bij ons is het zo, die materialen heb je indd niet gebruikt zoals je al zegt, dat kun je er eigenlijk niet bijpakken indd, heb je gelijk in.Meestal komen wij wel tot een compromis.

    En eerlijk gezegd als iemand bij ons zo'n behandeling afbelt,,, wij plannen er 90min voor in, heb ik genoeg tijd om nog iemand te vinden die in de plek komt en als het opgevuld is krijgt de afbellen geen rekening of een gedeelte, afhankelijk van hoeveel tijd er nog open staat.

    En.... als je jezelf niet goed meer voelt bij die tandarts komt dat waarschijnlijk nooit meer goed, dan kun je beter een tandarts zoeken die beter bij je past. Echt waar hoor want je gebit is wel belangrijk toch?! :)
     
  19. Siren84

    Siren84 VIP lid

    Jul 8, 2010
    5,115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    En ja 200 euro is een gigabedrag! :$
     
  20. Femsiejj

    Femsiejj Niet meer actief

    ik weet niet of het al genoemd is want heb niet alles gelezen maar kan het niet zo zijn dat je aan de wortelpunt (dus in je kaak) nog een ontsteking hebt. Ik heb namelijk ook bij een tand gehad dat ik pijn bleef houden na een wortelkanaalbehandeling. De tandarts wist het toen niet meer en ben doorgestuurd naar de kaakchirurg. Daar hebben ze een sneetje in mn tandvlees gemaakt en mn wortelpunt behandeld. Weet niet meer precies wat ze hebben gedaan aangezien het al een aantal jaren geleden is. Misschien een idee om een second opinion te vragen.
     

Share This Page