m,n zoontje die nu al bijna 2,5 jr naar de p.s.z gaat vraagt mega veel negatieve aandacht (thuis ook) zelfs de juffen snappen niet waarom en wij ook niet, want waarom doet hij dit? doen wij iets fout? en is hier wat aan te doen? het vreemde is hij doet dit niet iedere dag er kan zo een dag tussen zitten dat ie super lief is en dan ineens is het weer mis. hij spookt ook de vreemste dingen uit en is watervlug ook speelt hij weinig met andere kinderen wat de juffen ook zorgelijk vinden maar is dit al zorgelijk op bijna 4jr leeftijd? de juffen laten m nu met de hakken over de sloot naar de kleuterschool gaan en dat is puur omdat ie niet dom is. wie heeft hier ervaringmee? word dit gedrag beter op de kleuterschool of.................
kan natuurlijk ook zijn dat hij zich verveeld op psz? Dat hij echt toe is aan kleuteren? of wellicht toch wat adners.. denk dat je het gewoon even moet bespreken met de juffen van de kleuterschool.. en het bovenal in de gaten houden. want als het niet beter word.. is er toch iets aan de hand misschien..
2jr en 3 mnd tot 4 jaar is nog niet eens 2 jaar hoor. Je hebt je een beetje mis gerekend denk ik En met de hakken over de sloot naar de kleuterschool? Ze moeten sowieso met 4 jaar naar de kleuterschool, daar heeft de psz niet zoveel mee te maken... Verder, wat doen jullie met zijn gedrag. Als hij om negatieve aandacht vraagt, geven jullie heb dat ook? Mss handig om een paar situaties te beschrijven? Geven jullie hem ook uit jullie zelf positieve aandacht? Hoe ver is hij in zijn ontwikkeling...Dus veel tegenvragen om een wat duidelijker beeld te krijgen...
Wij hebben hetzelde met Vigo. Misschien kun je eens vragen op de PSZ of ze je zoontje willen laten observeren door een orthopedagoog. Dat hebben ze hier bij Vigo ook gedaan en daar is toch wel uitgekomen dat hij wat speciale aandacht nodig heeft. Daar zijn natuurlijk wel meerdere observaties overheen gegaan... Hij is nu opgegeven voor Intergrale Vroeghulp en we hopen snel aan de beurt te zijn.
mijn zoon is ook zo veranderd vanaf de dag dat hij naar de psz ging. hij leerde daar allerlei vervelend gedrag en sloeg totaal door. wij hebben ook hulp gezocht en later bleek hij pddnos en adhd te hebben. mijn jongste zoon gaat pas met zijn 3 naar de psz ik heb er totaal geen goed gevoel meer bij. maar het is wel belangrijk dat hij leert om te gaan met andere kinderen en schoolse structuren leert, daarom kiezen wij ( zoals we het nu voelen) voor een middenweg van 1 jaar. en met 4 zijn ze inderdaad verplicht om naar de kleuterschool te gaan dat verhaal van de psz is lulkoek. met de hakken over de sloot. ze mochten willen dat ze er iets over te zeggen hadden. je zal ook zien dat het meteen een stuk beter zal gaan met hem dan.
we hebben al hulp van vto en st.mee zoontje gaat al 4x naar de psz stel m,n zoontje had een achterstand gehad erbij dna hadden de juffen het advies gehad om niet naar de kl-school te gaan (vandaar de hakken over de sloot). ben net op gesprek geweest bij de kl-school en nu is het bij ons zo dat de instroom groep alleen op de ochtend mag komen dus betekent dat m,n zoontje elke middag dus thuis is, is dat bij jullie ook zo?
nee dat was bij ons niet zo. wat raar zeg. en dat ze met een achterstand niet naar de kleuterschool mogen en op de psz moeten blijven vind ik nog vreemder. waar woon je? duurt dat een heel ajar dat hij maar halve dagen mag dan?
hij hoeft dan niet op de peuter te blijven maar moest dan bv naar spec.onderwijs duurt t/m na de grote school vakantie
Onderstaande zou van toepassing kunnen zijn op jouw kind. Vaak gaan kinderen klieren wanneer hen niet duidelijk is wat er van heb wordt verwacht`=kliertijd`. Kliertijd is niet ingevulde tijd. een voorbeeld is: als je klaar bent met eten, heb je even niets te doen= kliertijd. Wachten tot we weggaan, wat is wachten? wachten is nietsdoen= kliertijd. geef het kind een duidelijke opdracht om iets te doen. Bijvoorbeeld het leegdrinken van een glas water, tot de rest klaar is met eten, of een friemelpopje om mee te spelen tot de rest klaar is. Wachten tot we weggaan, geef het kind een taakje/ laat het meehelpen, of geef een duidelijke opdracht: Je speelt met de auto totdat we weggaan, mama roept je als we weggaan. geef je kind duidelijkheid op Wie Wat Waar Wanneer en Hoe. Wie moet iets doen, (naam kind) wat moet je doen (spelen met de auto) Waar moet je dat doen (in de woonkamer) wanneer moet je dat doen (nu, totdat mama je roept) Hoe met je dat doen (samen of alleen?, zachtjes) Heb je hier iets aan? of heb je specifiekere voorbeelden wanneer je kind gaat klieren?
nou wil wel in gaan op je vragen hoor maar is dan ook best wel weer moeilijk. schoolvoorbeeld: kinderen hun speelgoed afpakken kinderen hun gemaakte spel stukmaken zitten ze samen te plakken dan jat hij een lijmpot en smeert alles onder de lijm dat ie ineens buiten staat en achter de deur juf uitdagend opwacht steeds weglopen bij het eet en drink moment drinken omgooien van een ander de juf erg uitdagen dit zijn enkele voorbeelden hoor. thuis: we proberen zo strak mogelijk te zijn met m vast ritme maar dat is best wel eens moeilijk omdat vriend door de week weg is. ben heel duidelijk tegen hem wat ik verwacht van hem en wat er gaat gebeuren, dit snapt hij ook prima. winkelen is een drama daar maakt hij een speelhol van, met het kleine wagentje winkelen gaat dan nog maar vaaks dolt ie zo dat ie met kar en al over de kop gaat. als ik wil stofzuigen dan gaat hij in de hal spelen en gaat het hek vast zodat ik ruimbaan heb dan komt hij bv tig x bij het hek mag het hek open?, ma klaar? of hij gaat wat uitspoken tot wastafel vollopen of wc rollen in de w.c doen bv hij vraagt steeds de aandacht door vragen van hem of hij doet wel iets wat niet mag, ik moet daar dna ook wle op reageren. als z,n broertje uit bed komt word het feest nog minder, dna begint ie daar mee te klieren, samen los is het niet vertrouwd. hij zit nooit stil ook al is ie moe of halfziek, neemt geen rust momenten voor m zelf. hij staat ook nooit stil bv als je hem de broek weer aan doet na wc gang dan heeft hij bv alweer 5 dingen aangeraakt. heeft geen geduld, concentratie en dit geeft de nodige gevolgen. maakt veel dingen stuk, time out heeft weinig impact op m. ben eigenlijk steeds met hem bezig en dit vergt veel energie van mij maar ja ik heb nog een zoontje. hij kan ook zomaar dagen hebben dat het heel goed gaat of dat ie zo eeen half uur ergens mee speelt,hij heeft een lief karakter maar dat bezig zijn steeds pff. dit zijn dan wat voorbeelden best moeilijk om te omschrijven zo
Als ik mijn engelachtige dochter in de gang zet terwijl ik ga stofzuigen dan gaat ze ook klieren hoor . Kinderen hebben ook gewoon veel aandacht nodig. Ga je veel met je zoon naar buiten? Misschien heeft hij behoefte aan 1-2 uur flink ravotten op een dag: energie kwijt raken. En misschien zelfs zoveel per dagdeel, dus sochtends een uur buiten fietsen ed en smiddags weer (minstens). Verder vind ik het gedrag ten opzicht van andere kinderen wel lastig hoor. Ik kan je daar echt geen advies in geven, ik zou daar denk ik ook professionele hulp voor zoeken (het lijkt namelijk uit de vele voorbeelden dat het echt wel een 'ding' is). En je zegt dat hij een klein broertje heeft. Heeft zijn gedrag daar niet ook wat mee te maken? Dus dat hij met zijn negatieve gedrag heeft 'geleerd' om aandacht te vragen als jij met zn broer bezig bent? Je zegt dat je er door de weeks grotendeels alleen voor staat, dat is best pittig met twee kleine kinderen! Als hij op die manier aandacht vragen heeft 'geleerd' in de thuissituatie, gaan hij dat natuurlijk ook toepassen op situaties buitenshuis.
Dus eigenlijk: Wat hij doet op de speelzaal vind ik zorgelijk. Wat hij thuis doet vind ik gewoon gedrag voor peuter (behalve over de kop gaan met kar en dingen in de WC gooien: maar het eerste is te voorkomen door na één keer waarschuwen het karretje af te pakken en de tweede door hem niet uit het zicht te laten.
Ik lees hier dat kindjes met 4 naar de kleuterschool móeten, maar is dat wel zo? Je bent toch pas met 5 leerplichtig? Bij mijn dochter op de psz zit ook een jongetje, toevallig vandaag 4 geworden en die gaat voorlopig nog niet naar school, blijft nog een tijdje op de psz. Dus hoezo móeten met 4 jaar?
wettelijk is het vanaf 4 verplicht, dus geen keuze. @Zohra, peuterspeelzaal, vraag me af of het daar allemaal wel goed gaat. T hoeft niet perse aan je kind te liggen, misschien is het te onduidelijk daar voor hem? Het klinkt een beetje of hij jaloers is. over het stofzuigen, mijn zoontje zou dat ook doen, en gooit ook dingen in de plee. Daarom betrek ik mijn zoontje bij het stofzuigen, dan duurt het wel langer, maar dan is hij tenminste bezig en daarom zoet. de optie die ik salapio hoor noemen vind ik niet ondenkbaar. veel kinderen hebben moeite met een jonger broertje of zusje en gaan dan negatieve aandacht vragen.
Ik heb t nog eens nagezocht, maar is écht niet zo hoor, leerplicht is vanaf 5, niet vanaf 4. Wanneer moet mijn kind voor het eerst naar school?-Leerplicht.net