Morgen ga ik kijken voor een auto voor mezelf, een leuke tweedehands rode Daewoo Matiz. Maar waar let ik op? Ik ben echt een enorme kneus wat auto's betreft, het enige waar ik op let is of ie een leuk kleurtje heeft, of de binnenkant niet vies of beschadigd is en of er geen deuken of krassen op zitten... Maar dat lijkt me toch over het algemeen niet het allerbelangrijkste Man gaat wel mee, maar die heeft eigenlijk net zoveel verstand van auto's als ik... Ik probeer mijn vader mee te nemen, die weet er iets meer van, maar omdat ie niet in de buurt woont weet ik niet of het lukt. Verder hebben we geen mensen in de omgeving die wat van auto's af weten Wat heb ik heb gehoord van een oom is dat we bij deze auto's moeten vragen naar de aandrijfas, maar ik heb ten eerste al geen flauw idee waar het ding zit Dus dan kan ik wel heel stoer als een technische chick uit 2010 vragen hoe het met dat ding gesteld staat maar van het antwoord zal ik niet veel wijzer worden. Dus... hebben jullie nog tips voor me?
Oh ja, auto heeft een nieuwe APK, daar had ik al op gelet *schouderklopje* haha! Oh en volgensmij zijn banden enzo ook wel belangrijk om naar te kijken, aangezien dat wel een flinke duit kost als je die dingen moet vervangen. Maar verder gaat het licht uit hier hoor!
Profiel op de banden, die moeten nog goed aanwezig zijn. Roest: Zwakke plekken zijn rondom de deuren en bij de wielen KM stand, hoeveel is ermee gereden? De aandrijfas zit tussen de banden in trouwens Die drijven die wielen aan. Voor of achter verschilt per auto. Vaak zit ie voor.
Wow, dat zijn nog eens veel tips! Wat stom ook dat ik zelf niet heb bedacht om even op Google te zoeken. Thanx a lot in elk geval! Hier kan ik zeker wat mee
Ik heb een chevrolet matiz, dus een iets nieuwere type. Leuke autotjes voor erbij, helemaal omdat ze 5 deuren hebben wat erg handig is met kids. Verder denk ik dat je niet kunt verwachten dat er geen krasjes of deukjes zitten op een 2de hands auto. Maar het aantal moet natuurlijk wel acceptabel zijn.
ik wil nog even toevoegen kijk naar de km stand zit die rond de km dat de snaar vervangen moet worden vraag daar naar of dat gedaan is... wij hebben de fout gemaakt dat niet te doen (was niet vervangen achteraf) a 1500 euro wij hadden dan wel een auto waarbij het hele blok eruit moest dus veel arbeidsloon maar het is evengoed geen leuke uitgave als je niet een nieuwe 2dehands auto hebt gekocht
Heb je gelijk in, ik schreef het ook wat krommer dan ik bedoelde. Inderdaad, gebruikerssporen zijn logisch en dus acceptabel. Maar als er een dikke deuk in zit van een ongelukje met een paaltje ofzo, dan vind ik dat toch iets minder geslaagd denk ik Hier wordt het ook een autootje voor erbij, ideaal ja die 5 deuren, en toch is ie compact. @ de rest, bedankt voor het meedenken! Nu maar hopen dat het een geslaagd autootje is en dat ie voor mij wordt! Met een beetje geluk gaat m'n vader mee morgen, hij wilde kijken of ie z'n zaterdag-planning wat kon omgooien
Volgens mij is alles wel zo'n beetje genoemd. Je kan ook testen of de koppelingsplaten nog goed zijn. Als je de auto in de 5e versnelling zet en je laat je koppeling opkomen, dan moet de auto uitvallen en dan zijn de koppelingsplaten nog goed. Als hij niet uitvalt zijn ze versleten. Inderdaad ook navragen wanneer de distributieriem vervangen is.. Je kan ook kijken of de koelvloeistof niet lekt, door de koelvloeistof ( voorzichtig) open te draaien, als de auto nog koud is ( als de auto warm gereden is, niet open draaien, want dan kun je je verbranden). Als je de dop open draait dan sist het en loopt eerst de lucht eruit en dan kan je hem verder open draaien. Als je dan de dop eraf laat van de koelvloeistof en er gaat er 1 in de auto zitten en die zet de auto in zn vrij met de handrem erop en geeft gas, dan kun je dus kijken of de koelvloeistof bubbelt, of wegzakt en dan zou er een lek kunnen zijn. Heb een monteur dit een keer zien doen en die zei dit. Je kunt ook een aankoopkeuring bij de auto doen bij bijv. de anwb. Heb ik zelf ook gedaan en de auto wordt dan helemaal nagekeken voor 150 euro ( 200 als je geen lid bent) als je lid bent en je weet dan wat er op de korte of lange termijn aan gerepareerd moet worden. Je weet dan tenminste wel waar je aan toe bent en je komt dan niet voor verrassingen te staan/ of met hoge kosten achteraf.
hier pas nodig met 120.000 of elke 10 jaar (ipv 5) Opletpunten: -Stationair lopen van de motor,, moet rustig gelijkmatig klinken.Een tik in het motorgeluid duidt op cylinderkoppen die niet goed zijn afgesteld. -blauwe rook uit uitlaat = olielekkage -witte rook uit uitlaat die zoet ruik = lekkere koppaking -Stotteren met dit weer bij optrekken = bobines/bougies of klepstoters vervuild -Doorstartgeluid bij starten motor = startmotor vervuild -Wanneer is de olie/oliefilter vervangen, wanneer een grote beurt gehad voor het laatst? Ik maak altijd een proefrit van 4+ uur. En dan sta ik daarvan het liefste een halfuur in de file. In 10 minuten kan ik namelijk niet zien of de auto snel te heet wordt, na lange afstanden gaat stotteren of haperen of computerstoringen krijgt. Ik wil altijd bij aankoop van een auto hem afgeleverd hebben met een grote beurt en nieuwe riem, voor dezelfde prijs uiteraard. Mijn auto stond te koop 3 jaar terug voor een x bedrag.. Ik heb hem gekocht voor minder dan dat x bedrag incl nieuwe distributieriem, nieuwe waterpomp,nieuwe spanrollen, grote beurt, 4 nieuwe banden, nieuwe vsnaar, apk. Ik heb dit altijd voor elkaar gekregen, gewoon eisen, anders koop je de auto niet, en dan loop je gewoon weg,. Wedden dat ze erop terugkomen XD
Door jullie word ik nog eens een volleerd autokoopster Het is helaas niets geworden. Mijn vader was gelukkig mee, anders hadden man en ik ons wel weer laten over halen ofzo. Het ding stond binnen, prachtig mooi opgepoetst maar er zaten veel roestplekken her en der. Er waren wat strips van de zijkant verdwenen, de klink van de deur aan de bestuurderskant kon er elk moment af vallen en zo waren er nog een aantal dingen die ons opvielen zonder dat we er mee hebben gereden. Volgens m'n vader reden genoeg om er niet aan te beginnen en op zoek te gaan naar iets anders. Ik heb nu iets heeeeeeeel anders gekocht, via vrienden van ons. Een Mitsubishi Pajero Pinin, whaa een minijeep! Echt niks mee aan de hand, het ding moet wegens priveomstandigheden weg, en ik heb 'm voor een spotprijs gekregen. Of nou ja, nog niet helemaal, eind deze maand pas maar de deal is rond in elk geval