laten huilen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jalou, 13 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. regi

    regi Fanatiek lid

    23 jul 2007
    1.671
    0
    0
    vreselijk advies, een kindje van 4 weken die schreeuwt om zijn moeder en die komt niet, logisch dat tie in slaap valt dat is van uitputting en omdat hij het opgegeven heeft.
    ik heb hier ook 7 weken met esmay door dekamer gelopen en nu achter af ben ik daar heel blij om.
    gewoon je gevoel volgen hoor als je je er niet goed bij voelt vooral niet doen dan en lekker bij je houden.
     
  2. adi

    adi Niet meer actief

    Misschien dat je bij jezelf na kunt gaan, wat nou het 'goed doen' is. De rode of de blauwe gedeelte?
     
  3. Bammetjebam

    Bammetjebam Niet meer actief

    Uhuh, het voorzien in de slaapbehoefte van mijn dochter (die overigens makkelijk en goed slaapt sinds ik haar vanaf 3 weken oud zelf heb laten leren inslapen) zie jij dus als het willen oppakken van mijn kindloze leven en het dumpen in bed?

    Sorry hoor, maar dit vind ik zo'n trieste uitspraak dat ik ervan moet lachen :)
     
  4. adi

    adi Niet meer actief

    Sorry, maar voordat je het triest vindt moet je het je ook persoonlijk aantrekken?
     
  5. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Uh logisch toch? Jij trekt die vergelijking met iemand die haar baby op jonge leeftijd zelf wil laten leren in slaap te vallen. Jij veroordeelt het (op een erg flauwe manier), terwijl de ouder mogelijk handelt in het belang van het kind. Terecht dat bammetjebam daar verongelijkt op reageert.
     
  6. nonnie26

    nonnie26 Niet meer actief

    hier sluit ik me bij aan!!
     
  7. Rosado

    Rosado Niet meer actief

    Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het in het belang van het kind zou zijn om hem/haar maar te laten huilen, wat is daar dan het nut van? Uiteindelijk zal het ongetwijfeld in slaap vallen. Moet je zelf maar eens een half uur op vol volume gaan huilen, dan ben je uitgeput en val je vanzelf in slaap. En hoezo moet een kind van een maand oud zelf leren in slaap vallen? Ik vind dat dus echt onzin. Ayla ging ook echt niet slapen hoor alleen in haar bedje, ik heb haar nooit laten liggen en altijd bij me genomen. Dan ging ik met haar op de bank zitten en sliep ze binnen een poep en een zucht. In mijn ogen omdat ze zich dan veilig voelde en dus kon slapen. Nu is ze 8,5 maand en slaapt altijd in haar bedje, zonder problemen. Dat in het eigen bedje leren slapen/in slaap vallen komt echt wel.
     
  8. nonnie26

    nonnie26 Niet meer actief

    volledig met je eens!!!
     
  9. adi

    adi Niet meer actief

    Nee hoor, ik heb mijn tekst nog een keer gelezen en dit staat echt nergens. En wordt ook niet bedoelt.

    Ik heb mijn kinderen ook vanaf het begin in eigen bed leren slapen (ik moest wel), dus bovenstaande 'veroordeling' zou ik nooit maken. Alleen hoefden mijn kinderen niet alleen op een kamer te blijven liggen huilen terwijl ik beneden zit. Ik kan me werkelijk niks bedenken wat ik op dat moment beter kan of moet doen dan bij mijn kleine baby blijven als die bang is.
     
  10. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    @ adi: ik lees het wel nog steeds, maar oke, dat bedoelde je dus niet :)

    @ mermaid: voor veel kinderen is het wel degelijk in het belang van het kind als het goed zelf in slaap kan vallen. Mijn zoontje ging dus steeds slechter slapen toen ik hem steeds in slaap hielp door te wiegen etc. Hij sliep steeds korter, steeds onrustiger, steeds minder en ging steeds meer huilen. Dus ja, in het belang van hem heb ik hem geholpen te leren zelf in slaap te vallen, zodat hij ook zelf door ging slapen als hij tussendoor wakker wordt. Hij wordt namelijk enorm vaak wakker vanwege verborgen reflux. Nu zie ik dat hij gaat woelen, zijn ogen half opend, maar 9 van de 10 keer gewoon weer lekker verder slaapt. En hij valt tegenwoordig samen met de speen zelf in slaap als hij in zijn bedje wordt gelegd. Dat samen met regelmaat en medicijnen tegen de reflux heeft hem enorm veel goed gedaan.

    De oudste idem dito trouwens, zonder de medische problemen. Die sliep alleen maar hazenslaapjes doordat hij niet zelf in slaap kon vallen. Sinds hij wel zelf in slaap leerde vallen, sliep hij beduidend langer en rustiger.

    Dus ja, in het belang van het kind ja. De methode heb ik in dit stuk overigens buiten beschouwing gelaten.
     
  11. Jalou

    Jalou Bekend lid

    5 feb 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    Oei heftige discussie, begrijp ook gelijk waarom het zo lastig is. Iedereen handelt in het belang van haar kind.

    Ik ga kijken of ik de gulden middeweg kan vinden. aan de ene kant vind ik dat mijn kind de kans moet krijgen om alleen te leren slapen, aan de andere kant zie ik dat hij nog veel behoefte aan mama heeft, en daar moet ik ook op ingaan.

    Hoe deze middeweg vorm gaat krijgen geen idee, maar we zien het wel.
     
  12. Rosado

    Rosado Niet meer actief

    Ik kan me voorstellen dat in zo'n geval het idd in het belang van het kind is om lekker in het eigen bedje te slapen. Echter, de manier van aanpak maakt dan wel het verschil voor mij, want ook in het geval wat jij beschrijft keur ik het volledig af om een kind 30 minuten te laten huilen.
     
  13. Bammetjebam

    Bammetjebam Niet meer actief

    Een greep uit je eerdere post:
    - jezelf een paar keer per dag beschikbaar stellen voor je kind
    - de rest van de dag/nacht je kindloze leven willen oppakken
    - je kind in bed dumpen
    - je kind het zelf laten uitzoeken

    Nee wacht, dat is eigenlijk 100% van je post, het barst van de verborgen bedoelingen. Als je het inderdaad niet zo bedoelde, dan had je misschien je woorden wat beter moeten kiezen.
     
  14. tulip

    tulip Niet meer actief

    ik snap dat je wel even van je stuk gebracht werd, maar volg gewoon je moedergevoel. Hou het kleintje nog lekker bij je, of als tussenweg: leg haar in bedje en ga er dan bijzitten tot ze slaapt, meestal is dat dan al na een paar minuutjes. Ons meisje sliep overdag graag in de kinderwagenbak, die was beschut en zo kreeg ze niet te veel prikkels. Die zette ik gewoon in haar ledikantje.

    over de offtopic discussie, ik denk dat adi bedoelt dat je ook je kindjes in hun eigen bedje kan leren slapen zonder dat je ze hoeft te laten huilen.
    Dat heb ik ook niet gedaan nl. Erbij zitten helpt ook al.
     
  15. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    jalou;

    er zijn wel beperkte redenen waarom een baby op deze leeftijd niet kan slapen. als het geen medisch probleem is. je moet eerst alle andere doen voordat je je baby laat huilen(als je dat wil doen) kijk of er poep, plas luier is, warm of te koud is, of je baby honger heeft, of hij moet boeren...
    een baby op deze leeftijd huilt niet zomaar, wanneer mijn baby niet sliep lag hij gewoon stil en tevreden in zijn bed naar zijn handjes kijken en zo...dat hij huilt zegt echt iets dat hij misschien ergens last van heeft.
     
  16. sassie25

    sassie25 Fanatiek lid

    15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    #36 sassie25, 13 jan 2011
    Laatst bewerkt: 13 jan 2011
    ik ben ook iemand van haar kindje niet laten huilen. Alleen was het bij Tycho zo dat hij gewoon echt even 10minuutjes nodig had om stoom af te blazen voordat hij ging slapen. Echt hartverscheurend voor mamma die elk slaapje beneden op de bank ook zat mee te huilen. En ik heb het over huilen en huilen. Zodra ik merkte dat het over ging in histerisch huilen, en dus in paniek, was ik als een haas boven. Was het wat kalmer en viel het af en toe stil wist ik dat het "goed" ging.

    Voordat ik daar achter kwam (toen was hij een maand of 4)heb ik ook uren met hem rondgelopen, gewiegd, geaaid, speentje enz enz. Ik voelde me er zo ellendig bij om mijn kleine mannetje alleen te laten terwijl hij zo overstuur was.

    Ik heb Tycho ook ingebakerd toen hij3maanden oud was, gewoon omdat hij zo wild was met zn handen en zn armen, hij hield zn eigen continu wakker met het gezwaai en soms haalde hij zichzelf open met zn nageltjes. Daar werd hij alleen maar moeier van en het in slaap vallen ging daardoor dus ook veel moeilijker. Ik legde hem met een vast ritueel in bed en ging er elke 10minuten heen en stelde hem gerust. De eerste dagen duurde dat voor mijn gevoel echt uren. Maar later hoefde ik maar na 1x 10minuten naar boven en sliep hij.

    Nu is het slapen sinds een week geen probleem meer. Ik kan hem overdag in bed leggen als hij moe is, hij moppert een beetje en op een drukke dag kost het hem 6minuten om in slaap te komen. Alleen als hij te moe is ( te laat op bed gelegd of viste gehad of iets) om in slaap te komen, help ik hem door gewoon rustig met hem op zn kamer te zitten en hem lekker bij me te houden en te wachten tot hij in slaap valt.

    Dus gewoon lekker bij je nemen je kleintje en je NIKS van het CB aantrekken. Ze hebben tegen mij pas nog gezegd dat ik Tycho 's nachts moet laten huilen als hij wakker wordt. De letterlijke woorden van de verpleegkundige daar waren: "het duurt een nacht of 4/5 en dan is het over. Nou aan het einde van die dagen kun je mij ook opvegen van ellende... De dagen dat hij gewoon 's nachts echt door gaat slapen komen ook nog wel hoor. Voordat hij 16 is kan hij echt wel zelf in slaap vallen!

    Volg je eigen gevoel! xxx

    PS dat van laten huilen en om de 10minuten terug gaan was voor mij echt verschrikkelijk. Maar Tycho vond het helemaal niks dat ik elke keer aan zn bed bleef zitten totdat hij sliep. Het was veel te interessant om naar mij te kijken. Ik heb regelmatig beneden op de bank ook gehuild omdat ik het zo zielig vond dat Tycho zichzelf zo in slaap moest krijgen.
     
  17. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    #37 Kolibrie, 13 jan 2011
    Laatst bewerkt: 13 jan 2011
    Hier ben ik het mee eens. Je zoontje is pas een maand!
    Ik heb mijn dochter nooit laten huilen toen ze zo klein was. De eerste 3 maanden heb ik haar in slaap moeten wiegen en zo in bed gelegd 's avonds. En overdag sliep ze al helemaal niet in haar bedje. Pas vanaf een maand of 3 zijn we gaan trainen door haar wakker in bed te leggen en erbij te blijven zitten. Nu slaapt ze nog altijd in haar eigen bedje en heeft ze nooit problemen met slapen. Vanaf 3 maanden sliep ze 's nachts door en ik heb nooit meer problemen gehad met haar op bed leggen. Ze had later wel 10 minuten "jammeren" nodig, maar dan sliep ze ook, maar toen was ze al ouder.

    Het CB is er misschien niet voor niets, maar ze geven maar ADVIEZEN! Het zijn dus geen verplichtingen. 30 minuten laten huilen is echt een eeuwigheid voor zo'n uk. 5 minuten is al lang! Jouw zoontje is waarschijnlijk van uitputting of simpelweg omdat er toch niet op gereageerd wordt gestopt met huilen en in slaap gevallen.

    Ik denk dat je ergens zelf wel weet dat het nog niet goed is. Je geeft al aan dat je gevoel iets heel anders zegt, dus ik zou je het advies willen meegeven: luister naar je eigen moedergevoel!! Jij als moeder voelt wat het beste is voor je kleintje.
     
  18. adi

    adi Niet meer actief

    Ik bedoelde het echt niet zoals jullie denken meiden, ik zal het even vertalen

    - jezelf een paar keer per dag beschikbaar stellen voor je kind baby voorzien van voeding, schone kleren en lichaam, even mee knuffelen
    - je kind in bed dumpen, de baby vanaf eerste dag na de bovenstaande ritueel in eigen kamer leggen (dumpen is inderdaad een hard woord)
    - je kind het zelf laten uitzoeken, de deur achter zich dicht doen, naar beneden gaan wachten totdat de baby zichzelf in slaap huilt
    - de rest van de dag/nacht je kindloze leven willen oppakken, iemand hier in de straat gaat standaard stofzuigen, of in de tuin zitten zodat ze de baby niet hoort, en vindt de uren tussen 12 en 15 en na 19.00uur 's M-tijd (M=voornaam) en geen babytijd. Gelukkig ken ik niet meer zulke moeders persoonlijk, maar heb het wel vaker gehoord.

    Mijn post bevat dus geen enkel verborgen boodschap, ik bedoel het echt letterlijk zoals ik het schrijf, dus graag mijn woorden niet omdraaien.

    Waarom ik dit in deze topic aanhaalde is omdat menig CB dit ook vaak adviseert aan de jonge ouders. Een bepaald riedeltje volgen, vervolgens baby zelf leren slapen (rustig een half uur laten huilen vanaf de geboorte), en tijd voor jezelf is net zo belangrijk, dus gewoon koffie gaan zitten drinken terwijl de baby boven huilt. DAT bedoelde ik in mijn post, om een jonge moeder te waarschuwen voor soms (naar mijn inzicht) verknipte wijze van opvoeden die door CB wordt geadviseert. Niet elk CB natuurlijk.
     
  19. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief

    De eerste weken is mijn dochter ook vaak bij me geweest ze sliep vaak overdag bij me in het wippertje. En ze sliep in de wagen bak bij me bed ze slaapt nu nog bij mij op de kamer maar ik heb de bank gekozen. slaap ik zelf een stuk rustiger.

    Maar ik dus heb het ook een keer gedaan zo als t.s deed alleen bleef ik er bij en wiegde ik de wagenbak heen en weer dat advieseerde de wijkverpleegster. Het lukt wel maar heb het niet door gezet dus vaak toch slaapjes binnen op de bank of wipper zeker de eerste 6 weken toen begon ze een wat ritme tje te krijgen en legde ik haar wel in de wagenbak terug en vaak sliep ze al. Dus ook wiegend.

    En heb het ook een keer geschreven na een paar dagen en uit geput had ik er in de bak gelegen en ben de keuken in gegaan soms is het zwaar het moederschap en is het de weg vinden die het juiste is voor je kind. Lastig soms en nee hier geen draagdoek daar zou ik diep ongelukkig van geworden zijn want ook ik wenste wel eens me handen vrij. NU nog trouwens haha.

    Maar van af een maand of 8 ben ik strenger geworden ben wel het wakker in bed verder toe gaan passen een week en het was over tot deze week 11 maande sprong. Maar nu 4 dagen later lijkt ze zich er bij neer gelegt te hebben na 5 min is ze gaan slapen. Dus ja waar doe je goed aan.

    Denk dat je in het begin veel moet troosten en bij je moet nemen in wippertje box of ect. Als ze iets ouder zijn wel wat strenger worden( Het is maar hoe je het ziet strenger) In elk geval wel duidelijker van nu is het gewoon slaap tijd en we gaan er voor.

    Pff lastig he het moederschap en pff voor oordelen naooordelen pff.;)
     
  20. regi

    regi Fanatiek lid

    23 jul 2007
    1.671
    0
    0

    amen
     

Deel Deze Pagina