Jeetje Liesje wat heftig!!! Sterkte zeg!!!! Treintje ik duim!!! Sorry niet echt alles onthoudenen gelezen. Hier ook buikgriep ... Rinze knapt wel wat op, sinds half 4 gister niet meer zo gespuugd en drinkt ook weer aan de borst.
nee zo makkelijk gaat dat niet. Timo zit nu wel in groep 4, maar met lezen op eind groep 3. dat is de rand van automatiseren. dus wellicht hebben zijn problemen geen achterliggende oorzaak en duurt het automatiseren gewoon langer. echter andere toetsen laten zien dat hij veel in zijn mars heeft dus dat maakt de uitval op lezen groter. Om voor een dyslexie onderzoek in aanmerking te komen moeten de aanleidingen duiderlijker zijn, met name de toetsen. Dan moet je toch wel geregeld E scores hebben en hij weet er nog C scores uit te krijgen. Dus voor vergoeding komen we sowieso niet in aanmerking. Ik heb aangegeven het zelf te willen betalen maar dan schieten we er nog niets mee op, wnat dan wordt behandeling weer niet vergoed. Dus voor dit moment is het afwachten. verder gaan we wel concreter naar de toetsuitslagen kijken. Welke fouten maakt hij? Hij gaat met de leestoets dus nog niet naar M4 maar merken we al wel verbetering tov de vorige toets? Dus dat zijn de stappen voor nu. En dan kunnen we volgend jaar zien als hij uitval blijft laten zien of we er alsnog voor gaan. Ik ben zelf wat huiverig voor het testen om het weten. Ik stel altijd de volgende vraag: wat wil je met de uitslag. Wat kan het timo op dit moment opleveren als er wel dyslexie speelt? En dat is binnen de mogelijkheden van school voor dit moment niet veel. Hij krijgt al extra ondersteuning dus in dat opzicht veranderd er niet veel. Volgende week wel een info avond dus en dan zullen we veel info krijgen. Ook over de te belopen wegen. De aandachtspunten voor ouders etc. Maar slim zijn en dyslexie is wat dat betreft nog aardig, want hij kan veel compenseren. (zegt mijn moeder doodleuk: ach jij hebt er toch ook geen last van dat je dyslexie hebt. Mensch! Ze zou eens moeten weten. Ik heb op het HBO geen reader uit kunnen lezen. tentamen maken was een ramp, want ik voelde me zo opgejaagd omdat ik meer tijd met lezen nodig had. Dus als ik nou apart had kunnen zitten. Extra tijd had kunnen krijgen etc. Maar ook met het zelfvertrouwen doet het veel en dat merken we al bij timo.) Zo heel verhaal van deze inbreker.
Slim en dyslextisch is een prettige combinatie, maar het leidt wel tot die C-tjes ipv de E-tjes.... Dyslexie is er in vele vormen en mate, na een uitgebreidde test krijg je niet de uitslag wel of niet dyslexie. Maar even wachten kan vast geen kwaad, per slot van rekening wordt er nu al rekening mee gehouden. En wat betreft zelfvertrouwen, dat kan ook komen omdat hij wat slimmer is....je wordt namelijk door andere al snel als anders gezien, jij mag niet klagen dat de test moeilijk was, of zeggen dat je iets niet snapt, want jij snap altijd alles...... In ieder geval heel veel succes ermee, en als je vragen hebt, dan hoor ik het wel.
Zo verder hier twee zieke kindjes, wat kan een mens daar moe van worden.... Janneke komt nu weer 's nachts, hebben haar om 1u en om 5u gezien, en dan wil ze geen borst....om 1u na wat wiegen weer terug in bed gelegd, en toen ging ze weer slapen. Om 5u hebben we maar een flesje gegeven....gelukkig wil de overdag wel bv van mama. En Pieter piept om alles, praat amper meer, wordt er gek van...komt ook niet zeggen dat er iets is, nee gaat rustig in een hoekje zielig zitten huilen omdat z'n sok niet goed zit.....pfff
Timo weet van zichzelf niet dat hij slim is. Hij wist niet dat dat ook een toets was en de uitslag hebben we hem niet verteld. Laat hem maar lekker zichzelf zijn. Het achterlopen met lezen weegt voor hem zwaarder dan het voorlopen met rekenen. en lezen heeft in deze fase op school echt meer de aandacht. Dus om lezen de ruimte te geven, zit hij met rekenen niet in de plus groep. Maar hoe dat dan door werkt. Hij kwam er achter dat hij allemaal plus kinderen had uitgekozen met zijn feestje en vond dat niet leuk (want hij wil niet de domste zijn). Verder weten ze in de klas dondersgoed dat hij af en toe opgehaald wordt om extra te lezen. Gelukkig meer kinderen hoor. Maar zo durft hij in de groep bijv echt niet iets voor te lezen, want de rest leest al beter dan hij. Zo heeft hij een hekel aan lezen, want oei je zou maar eens een fout maken. Gelukkig heeft school hier allemaal aandacht voor. Maar goed ik maak me wel zorgen om de nieuwe kabinetsplannen. Want de groep wordt nóg groter op school, nog minder IB_er beschikbaar, nog minder onderwijsassistenten (die lezen nu met hem). Dus ik vind echt dat een een aanslag op de kwaliteit van het onderwijs gedaan wordt. en dat gaat dan niet alleen om Timo maar echt om alle kinderen.
en ik vind 30 kinderen al veel! (zat zelf in een klas met 16 kinderen) werd dus gepest omdat ik altijd alles wist en door de leraar voor lul gezet omdat ik stomme foute maakte met taal....die vond dan ook dat ik naar de LHNO moest (huidige VMBO).....jammer dat hij nu niet weet dat ik lekker gepromoveerd ben! 8) Wel jammer dat Timo niet met de rekenen plus klas mee kan doen, daar zou hij natuurlijk lekker z'n ei in kwijt kunnen, en zou hem waarschijnlijk ook een goed gevoel kunnen geven omdat daaruit dan blijkt dat hij wel goed in rekenen is. Pff....het is echt zo he, kleine kinderen kleine problemen, grote kinderen grote problemen.....
Al die (plannen voor) bezuinigingen in het onderwijs, dat vind ik inderdaad ook zorgwekkend Jenny. Het onderwijs gaat er zo niet beter van worden en kids met wat problemen worden daar echt de dupe van. Wat dat betreft vrees ik wel een beetje voor Alyssa. Verstandelijk gezien is er niets mis met haar. De citotoetsen daar scoort ze voor zover we hebben begrepen wel goed mee, (A voor leestoets ) maar emotioneel gezien loopt ze duidelijk achter op leeftijdsgenootjes. Gelukkig zie ik wel vooruitgang, maar als moeder zijnde maak je je daar toch best zorgen om. Ze is echt een schatje, maar wel een heel moeilijk schatje. Vindt snel dingen eng, durft die dingen dan ook niet te doen, klapt daar weer van dicht en er is dan geen zinnig woord meer uit te krijgen en mee te praten omdat ze dan compleet hysterisch kan worden. Maar goed, ik hoop maar dat het allemaal meevalt of dat ze hun plannen weer terugdraaien. Wat een verhaal trouwens over dat afzwemmen. Zou daar zelf ook niet blij van worden als het op die manier zou gaan bij ons.
Amen Jenny.. Gelukkig staat onze school in een dorp en zijn er gewoon niet meer kinderen maar snap helemaal wat je bedoelt. Lijkt mij ook niet goed!!! Wij zitten op het moment in een 'opwaartse spiraal' wat betekent dat de school goed staat aangeschreven en er dus veeeel meer aanmeldingen komen dan eerst.. Niet erg hoor, maar daar gaat wel ons kleine groepje !! Mone beterschap daar!! Haha neej dat hoop ik ook niet met R !! Update: R is aan de diarree ..Dus nog lang niet fit.. Ligt ook al 2 uur te slapen, uniek. Wel op ons bed, dat ligt lekkerder !! Hebben lekker samen geslapen Alleen was Jildou alweer na 1,5 uur wakker. En met mezelf.. nou voel me niet meer hondsberoerd, maar fit is ook anders.. Gelukkig is het overgeven over en ben ik nu aan de race Dat liever iig !!
Ik vind het soms heel lastig want ik merk dat wij nu soms bezig zijn met beslissingen nemen die gevolgen hebben in de rest van zijn leven. Dat begint bijv al met het lange kleuteren wat hij gedaan heeft. Er zijn VO scholen die daar naar kijken. Dus je kiest altijd heel bewust en met de beste bedoeling, maar oei ik zou zo graag in een glazenbol willen kijken af en toe. Bij Ruben bijv er net voor gekomen om hem niet versneld groep 3 te laten doen. Dan zou hij met net 11 van de lagere school afkomen. Ons grootste argument was dat hij het nu nog naar zijn zin heeft bij de kleuters dus laat hem kleuter zijn. Maar biedt hem dus wel uitdagende dingen aan. Nou denk ik hier wel 100% zeker achter te staan, nou ja 99%. Maar bij Timo vind ik het veel lastige. Een dyslexie onderzoek kan duidelijkheid geven en deuren openen, maar het is dan ook etiketjes plakken en wat wil je daar weer mee. Ik wil dan altijd puur naar het kind kijken. waar vraagt hij vandaag de dag om. Dan kan Timo zich op de huidige manier goed staande houden. maar goed, volgende week eerst de voorlichting. Dan komen er diverse sprekers en ook ouders met ervaring. Hij zit zo tussen wal en schip he. Niet overtuigende kenmerken, goede intelligentie, dus wat compenseert hij, wat zijn wel zijn fouten. Maar goed. Eerst info avond. DAn begin febr gesprek met juf om eens inhoudelijk de toetsen door te spreken. We moeten ook weer niet te hard van stapel lopen. IB-er was nog aardig positief over zijn situatie. Dus laten wijd at ook maar zijn. (Timo heeft 26 kinderen in de klas en Ruben 30. Ik neem mijn pet af voor de juf. haha zegt timo net, we hebben 26 kinderen en een juf, dus 27 in de klas haha)
Moeilijk hoor. Kijk bij een C op lezen kun je nog in een leesgroepje. Maar wanneer ze zich sociaal-emotioneel maar moeilijk kunnen handhaven dan wordt het lastiger. En dan is het gevaar zo groot om onder gesneeuwd te worden door de schreeuwers. Je moet een goede juf hebben hoor, wil ze niet onder gaan in de groep. Natuurlijk is er wel kanjer training enzo, maar ja, bij een kindje van nog geen 5? Als ouder zijnde is dit een best pittig stukje hoor. Je wilt toch dat je kind aardig gevonden wordt, te spelen gevraagd wordt, liefst ook nog op een feestje mag komen. Maar goed, wij zeggen elke dag tegen elkaar: hebben ze het vandaag leuk gehad? Ja? Lekker zo doorgaan dan. Hoe vindt Alyssa het zelf dus?
Ik woon dan hartstikke verkeerd he in de nieuwbouwwijk. Maar ik vind het wel erg. Dochter van vriendin wordt in mei 4 maar er is geen budget voor nieuwe klas. Ze mag dus pas in sept komen. Ongelooflijk. En naar een andere school gaan. Ze hebben hier allemaal dat probleem. Onze school telt inmiddels ruim 800 leerlingen over 3 lokaties verdeeld. Op onze lokatie is groep 1 t/m 5 en dat zijn 12 klassen.
Ja Jenny dat wordt verhuizen.. Mooi gezegd trouwens net over Ruben en Timo. Hier hebben we ook de leerlingen van okt t/ m dec. Die gaan alleen naar groep 3 als ze iets over hebben. Daarentegen gaan we wel verder met die groep 2 leerlingen met als gevolg dat we al een aantal aan het lezen hebben nu!
Leuk is dat he sam. Ruben kan ook lezen, alleen dat heeft hij zelf gedaan, niet op school. Hij schrijft ook al hele brieven. Wel fonetisch maar dat maakt het juist leuk. Verder probeert Ruben nu de tafels mee te doen met Timo. Grootheidswaanzin haha.
Prachtig Jenny, daar moet je van genieten !!! Zo is Jildou heel druk aan het 'schrijven' allemaal kleine krabbeltjes op paper, echt prachtig.. het is net een hartfilmpje Zal het eens even laten zien binnenkort! Kan daar ook zo ontzettend van genieten !! En zo sta ik dus ook voor de kleuters, vorig jaar zo getobd, wel of niet door naar groep 3 en als je ze nu ziet is dit het juiste besluit geweest!
Jeetje wat een zorgen komen er nog bij kijken he als ze groter worden. Ik ben het met Jenny eens dat het soms griezelig is om te beslissen wat het beste is voor en kind op lange termijn. Sommige dingen waaien over, maar andere dingen moet je aanpakken. Maar je welke zijn dat precies he? Dombo ik zou het ook heel moeilijk vinden wat te doen in jullie situatie. Ik denk dat het idd belangrijk is dat ze het leuk heeft op school. Is het iets wat jij misschien ook kent uit je jeugd (of je man)? Sam oe gaat het met de buik? En met die van Rinze?
Metr mij gaat het wel. Eet weer wat, niet meer overgegeven vandaag. Rinze komt ook weer wat bij. Ook niet meer zo overgegven. Wel wat diarree broeken... Alleen heb ik daar de ha vandaag nog voor gebeld. Ik dacht dat ik het me verbeeldde maar mijn moeder zag het ook, zonder dat ik er iets over had gezegd, maar hij ziet wat geel. Alleen in z'n gezicht. Oogwit is gewoon wit.. Maar hij is ook niet ziek ofzo . Nog wat rustig en misselijk maar dat gaat nu ook veel beter al..Assistente zei dat het kan komen van de eczeemzalf die we smeren.. Moeten we even mee stoppen, dag of 2.. In die zalf zit een geel goedje zeg maar, misschien dat het daarvan komt.. Maar omdat hij verder niet echt ziek is... En het lullige nu.. Jildou heeft net ook weer overgegeven ... Die was al 2 dagen beter..