Hoogbegaafdheid

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Gentle, 16 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Een IQ van 125 is niet normaal.. dat is al hoog.. Normaal is 100 (index)

    Het valt me trouwens op dat er ondanks de onwaarschijnlijkheid er toch altijd zo veel zeer hoogbegaafden op dit forum zijn ;).
     
  2. Miffy77

    Miffy77 Fanatiek lid

    9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Is waarschijnlijk een forum van hoog niveau :D
     
  3. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Dat verklaart al die leuke discussies!! (hahahaha!)
     
  4. Miffy77

    Miffy77 Fanatiek lid

    9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    *proest*
     
  5. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Verbanden leggen doet onze dochter ook al lang. Ze kent al zeker een half jaar (dus sinds een maand of 17-18) alle kindjes van het kdv bij naam. Maar ook al onze vrienden en familie, ook degenen die we niet zo vaak zien. Ze weet wie bij wie hoort, en als we ergens komen en ze mist iemand vraagt ze er naar.
    Voorbeeld; Ik ben bijna een half jaar geleden jarig geweest, en heb toen van mijn tante een buitenplant gekregen. Sindsdien geen buitenweer meer geweest, dus geen aandacht meer gehad voor het plantje. Zijn we laatst een keer bij ons achter op de plaats, wijst onze dochter naar de plant en zegt; Die is voor mama, van Emmy. En ze ziet mijn tante misschien 4-5x per jaar.
    Maar misschien dat alle kindjes van bijna 2 dat zouden denken, maar dat onze dochter het ook kan zeggen.
    (onze meid is overigens ook vrij klein, dus dat maakt het idd wel opvallender..).
     
  6. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63

    inderdaad!
     
  7. tulip

    tulip Niet meer actief

    whahaha, dat geldt zeker niet voor mij, ik liep met mn 2 jaar pas, heb de havo afgerond, niet super intelligent, maar toch wel een redelijke opleiding. Dat is van mijn motoriek als kind zeker niet te zeggen. :D
     
  8. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Het is idd niet altijd handig. Want als iets dan een keer net iets anders verloopt,of iets ligt ergens anders, moeten we dat vaak wel uitleggen. Gelukkig gaat dat wel beter dan een paar maanden geleden.
    We hebben bijvoorbeeld wekenlang elke dag moeten aanhoren dat de kerstboom er niet meer staat, dat mama em in een doos heeft gedaan en papa em via de trap op zolder heeft gezet. Terwijl ze toen de kerstboom er stond, constant vertelde dat de lamp die heeft moeten wijken voor de kerstboom, niet op de kast, maar op de tafel hoorde te staan..
     
  9. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Klopt op dit moment valt het nog mee hij snapt alleen zijn leeftijdsgenoten niet zo goed. Maar er zal een tijd komen dat hij beseft dat hij anders is dan de rest.
    Maar goed de school begint hem er nu al in te begeleiden dus ik hoop dat als het zover is hij zich vertrouwd genoeg voelt met de begeleiders dat hij het ook verteld
     
  10. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Fijn om te horen omdat Kylian dus ook erg gevoelig is, hij raakt in de klas vrij snel overprikkeld helemaal als er dingen gebeuren die niet in het vaste ritme horen.
    Simpele dingen zoals het verplaatsen van tafels om zo meer ruimte te hebben.
     
  11. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Ik vind het eerlijk gezegd niet zo relevant om dit al op zo'n vroege leeftijd te bespreken. Het lijkt mij dat het nog niet zo'n groot issue is: je kunt tenslotte nog makkelijk met haar ontwikkeling mee gaan. Ze heeft nog niet echt te maken met leeftijdsgenootjes, evenmin moet ze al naar school waar hoogbegaafdheid een "probleem" kan gaan vormen.

    Kinderen van die leeftijd varieren enorm in hun ontwikkeling. Het is zo moeilijk te vergelijken. Zo ken ik kinderen die het eerste jaar enorm vlot waren en daarna afvlakken totdat ze gelijk lopen met het gemiddelde kind. Of er zijn kinderen die de eerste paar jaar zich niet abnormaal ontwikkelen en opeens een vogelvlucht nemen.

    Er bestaat een IQ test voor baby's, maar die heeft een correlatie van ongeveer .25. Er is dus wel degelijk een algemeen verband tussen intelligentie van baby's en de intelligentie op latere leeftijd, maar deze is niet enorm hoog.

    Lekker laten gaan en mijn advies: niet zo bezig zijn met dat stempeltje.
     
  12. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief



    Weet ik, maar met 125 ben je nog niet hoogbegaafd.
     
  13. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Dit is een aparte keuze. De raventest heeft een hoge correlatie met bekende intelligentietesten als de WISC, maar is geen volledige meting van intelligentie. Het is een snelle test en met name geschikt voor snelle diagnoses voor bijv. algemene onderzoeken (en dus niet individueel). Als je echt een belangrijke diagnose moet stellen, wanneer je dus bijv. wil bepalen of een kind hoogbegaafdheid is ivm problematiek op school, dient er echt een uitgebreidere test te worden gebruikt als de WISC. Je wil het wel goed doen neem ik aan en niet met minder genoegen nemen.

    Ter informatie: ik ben enorm goed in de raven en had de hoogste score van alle studenten (600 per jaar) van de afgelopen 5 jaar. Ik ben intelligent, maar absoluut niet hoogbegaafd. Al zou ik volgens deze test dat zeker moeten zijn. Ik ben in die zin wel hoogbegaafd als het om visuele redenering gaat (wat de raven met name meet).
    En: mijn man doet onderzoek naar intelligentieverschillen, vandaar deze kennis over de raven en andere IQ testen.
     
  14. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Lijkt mij dat je dit prima aanpakt hoor! Niet pushen, maar wel de nodige uitdaging bieden. Niets mis mee denk ik :) Het is met name belangrijk naar je kind te kijken en in te spelen op haar behoeften.
     
  15. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Marieke, volgens het CB wel. Ze vullen altijd van die tabelletjes in, en ze loopt eigenlijk in alles voor en nu vooral op het gebied van taal. Alhoewel ze ook een insteekpuzzel kan maken (daar schiet ze dus alleen motorisch in "te kort", want ze weet waar het hoort en zegt dan 'draaien?' maar krijgt dat niet voor elkaar). Dus ja, ik heb ook niet zo goed een idee van wat dan normaal "slim" is en hoogbegaafd ofzo. Maar goed, dat zal waarschijnlijk ook iets te maken hebben met hoe het verder verloopt de komende jaren.

    Enneh, begrijp me niet verkeerd. Zoals ik in mijn beginpost al schreef: ik begin dit topic niet om complimentjes te vissen of omdat ik zo graag wil dat mijn kind hoogbegaafd is. Liever niet! Zoals Marieke zegt, liever gewoon lekker vlot meehobbelen met de rest. Maar ik vroeg het me gewoon af, en of er meer mama's zijn die dit herkennen.

    Belize, dat is het hem juist. Ik ga met haar wandelen, maar ze leert in een half uurtje gerust 3 nieuwe vogelsoorten. Het zit in haar hoofdje dat ze gewoon alles wil weten en heel nieuwsgierig is.

    Cygnet, op internet lees ik overal dat de motorische ontwikkeling wel degelijk te maken heeft met hoogbegaafdheid, en dan vooral door sterke ontwikkelingsdrang geloof ik.

    Bubbel, haha, die kerstboom, zooo herkenbaar! Ze verteld hier al weken het zelfde verhaaltje over de sneeuw, dat de sneeuw nu weg is (met bijbehorend afscheidsritueel daag, doeiii, tot zooo, *handkusje*) en vervolgens hetzelfde met de sneeuwpop :D

    pluk, lijkt me heftig hoor, de komende jaren voor jullie. Hopelijk kan je school het verder goed begeleiden, zeker omdat er nu al meer over duidelijk is.

    Yukl, zo bedoel ik het ook niet hoor, en ik wil haar absoluut niet bestempelen nu al. Ik kwam er eigenlijk achter toen ik merkte hoe vlot ze op mijn vrijwilligerswerk (bij een PSZ) al mee loopt (ze gaat soms mee) qua ontwikkeling met de andere kindjes. Ze praat beter dan sommige kindjes daar, begrijpt alles en doet mee. Ze heeft alleen nog niet zoveel geduld ;) Daar is alleen de PSZ vanaf 2 jaar, en hier vanaf 2,5. Ik wil dus kijken of ik haar toch misschien eerder kan plaatsen. En toen kwam ik van het een op het ander.

    Bedankt voor alle reacties meiden!! Ik vind het altijd fijn om even zo'n klankbord te hebben op het forum om te peilen hoe zoiets nou zit en hoe 'raar' mijn gedachten zijn.

    Nog 1 vraag. Zou je een kind zoals Julia (gaat niet naar KDV oid) juist op tijd naar de PSZ doen, of niet? Ik vraag me af of dat dan juist goed is of niet... Dan zou ik dat dus eventueel kunnen vragen...
     
  16. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    @ gentle: dat is lastige wat betreft de peuterspeelzaal. Ze is natuurlijk toch een paar maandjes jonger. Je zegt dat ze bijv. nog niet zoveel geduld heeft. Zo kunnen er natuurlijk andere dingen zijn die jou nu niet direct opvallen, maar waarin ze qua ontwikkeling normaal is. Straks wordt er op zo'n peuterspeelzaal dan toch te veel van haar verlangt, omdat ze automatisch zal worden vergeleken met de oudere kinderen en zal moeten meedoen met de rest. Maar wellicht verwacht ik nu wel te veel van een peuterspeelzaal hoor :D Misschien eens her en der wat navraag doen wat verstandig is?
     
  17. alice

    alice Fanatiek lid

    16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Zou ik denk ik wel doen Gentle. Mijn dochter is ook ontzettend leergierig en wijs en geniet enorm van kdv, dus psz lijkt me erg goed. Ze kunnen er helemaal in opgaan in opdrachtjes, knutselen en zingen etc..
     
  18. alice

    alice Fanatiek lid

    16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Ja nú nog niet hoor, vanaf 2 jaar of 2 jr en paar maanden.
     
  19. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Ik denk dat je dochter idd lekker snel is. Of dat zo blijft, dat is afwachten. Mijn neefje was met alles veel sneller dan Thirza (en Thirza was al bepaald niet langzaam), maar blijft nu steken, terwijl Thirza nu echt met een inhaalslag bezig is.

    Belangrijker dan het preciese stempeltje is denk ik idd hoe je ermee omgaat; je dochter laat duidelijk zien dat ze uitdaging wil en kan, dus bied je haar dat. Zolang je meegaat in haar tempo, is dat nooit pushen. Je pusht een kind pas als het dingen moet doen die het niet wil en die dus boven het niveau van het kind liggen.
    Dat doe jij niet: je biedt nieuwe dingen aan die ze enthousiast oppakt.

    Wat betreft cijfers enzo; Thirza kent de 6. Ze 'telt' ook regelmatig en dat gaat dan van: 1, 6, 10. De 6 heeft ze blijkbaar wat mee, want die kent ze al heel lang en reageert ze net zo op als jouw dochtertje op de 2. Grappig dus, vindt ze blijkbaar een mooie vorm dan :D
    Ik zou het echt al een teken van hoogbegaafd vinden, als dat tellen ook echt inhoud zou hebben: de juiste telwoorden bij de juiste hoeveelheden, zeg maar. Dat heb ik kids ook wel zien doen, (neefje van me is hoogebegaafd), en dat is echt wezenlijk anders dan dat 'tellen' dat Thirza dus doet: die doet dat met dingen waarin ze anderen heeft zien/horen tellen en neemt dat over, maar kletst gewoon na wat anderen doen.
    En let erop, want er zijn nogal wat situaties die ze nakletsen! Mijn moeder was op een gegeven moment heel verbaasd dat mijn neefje dingen 'kon', tot ze erachter kwam dat hij gewoon een hele aflevering van Dora uit z'n kop kende ;)
    Veel van wat ze lijken te kunnen en weten, is niet anders dan automatisering door herhaling, herhaling, herhaling.
    Dus probeer daar ook doorheen te kijken: wat is echt weten en wat is nakletsen? :)
     
  20. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Hmmm mijn zus (wonende in Amerika en moeder van een heel slim kind ;)) zei dus dat ze die aanraden, had T ook gehad.
    Maar wij hebben het vermoeden dus pas afgelopen donderdag te horen gekregen (nou ja wij hadden al langer het vermoeden dat hij taaltechnisch erg sterk is en dat werd nu bevestigd). Dus ik weet er nog niets over/van.

    Het enige dat ik weet is dat Kylian volgens hun een vertekend beeld laat zien omdat hij dus niet kan spelen met andere kinderen.
    Klopt ook als er hier vriendjes zijn heeft hij het binnen een half uur wel bekeken en gaat zijn eigen gang.

    Ik heb dus een heel leerlingrapport gekregen met de observatie's en wat er voor mij duidelijk uitsteekt is dat ik sterk het idee heb dat hij zijn gedachtes niet kan stoppen. Daardoor zegt hij zinnetjes op die op dat moment niet bij de situatie horen maar wel logisch zijn als je doordenkt.

    B.v de lerares vroeg of hij met haar een stal wilde maken van blokken, dat wil hij wel maar hij doet het niet (laat een ander het werk doen) en zegt vervolgens. Nu is het te koud voor bijen, dus prikken ze me niet.
    Voor hun dus een loze zin maar voor ons niet.
    Stal is voor beesten, een bij is een beest, hij is afgelopen zomer gestoken door een bij, nu is het koud en zijn er geen bijen en dus kunnen ze me nu niet prikken.

    Maar goed ik heb het rapport en ben eigenlijk wel benieuwd wat je man ervan vind, dus als hij het wil dan wil ik het je wel pb-en
     

Deel Deze Pagina