Hoogbegaafdheid

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Gentle, 16 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Wat betreft PSZ: dat zou ik enkel doen als dat een PSZ is waar ook andere kids van haar leeftijd zitten, of als het thuis echt te saai wordt en jij anders de hele dag je handen alleen maar vol hebt aan je dochter een uitdaging bieden.
    Ik zou haar niet tussen kids van driekwart jaar tot een jaar ouder zetten.
     
  2. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    @ pluk: de raven kan worden gebruikt om te screenen (dus om te gebruiken als middel om er achter te komen welke kinderen er mogelijk hoogbegaafd zijn), maar om hoogbegaafdheid echt vast te stellen is een volledige uitgebreide test het juiste middel om in te zetten. WISC is daarbij de meest gebruikte intelligentietest voor kinderen in Nederland.
    Mijn man is alleen maar bezig met validatie ed van de testen. Hij diagnosticeert dus zelf geen kinderen, zeker niet aan de hand van observaties. Hij is daarom niet de aangewezen persoon om dat te beoordelen (hij heeft er vast wel een mening over, maar het is een vrij lastig onderwerp die echt door de juiste specialist moet worden bekeken. Hij is daarin niet de aangewezen persoon).
     
  3. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    hihih oke duidelijk.

    Wat ik begreep kan een raven test ook pas vanaf 6 jaar worden afgenomen en misschien dat ze er dan voor kiezen om hem op die manier te screenen voordat ze hem door een uitgebreide test laten "ploeteren"

    Maar goed ondertussen concentreren wij ons eerst maar eens op het sociale gebeuren van dit hele verhaal (van Kylian) want schijnbaar vind de school het heel belangrijk dat hij gaat (leren) spelen.
    Terwijl mijn zus juist zegt dat juist deze kinderen "a-sociaal" zijn omdat ze er voor kiezen om liever alleen te spelen of met kinderen die op hetzelfde niveau denken dan met kinderen van hun eigen leeftijd.
    Helaas voor Kylian ligt er in de kleuterschool (groep 1 en 2) de nadruk juist op het (leren) spelen (en dan het liefst samen).
    Zodra ze opdrachten krijgen en juist als deze stap voor stap uitgelegd worden (zodat het voor hem overzichtelijk is) functioneerd hij prima
     
  4. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    @ pluk: ik ben geen specialist natuurlijk, maar ik herken het "asociale" wel bij mijn neef. Hij is inmiddels 30, maar ook zeer hoogbegaafd (hij scoort de maximale score van een intelligentietest, hij zit daar nog een stuk boven). Hij kan op zich goed meekomen in sociale situaties, maar hij is wel een beetje eigenaardig ;)
    Maar toch lijkt mij dat in dat geval het juist belangrijk is dat het sociale wel wordt gestimuleerd. Ik weet niet welke manier dan de juiste is, wellicht is een andere aanpak vereist. Maar je wil toch dat je kind leert mee te komen met anderen? In hoeverre dat mogelijk is althans. Ik vind persoonlijk dat hoogbegaafdheid geen excuus mag zijn om dan maar te accepteren dat een kind niet wil. Het kan wel een indicatie zijn dat er op een andere manier gehandeld dient te worden zodat het voor hem wat makkelijker wordt gemaakt. En natuurlijk kun je niet eindeloos pushen, dat werkt denk ik zelfs averechts.
    Maar goed, ik heb er niet voor gestudeerd hoor :D ;)
     
  5. LovelyDK

    LovelyDK Niet meer actief

    TS om heel eerlijk te zijn vind ik het wel meevallen.. Ja ze is lekker vlot maar niet extreem ofzo toch?
    Ik heb ook een heel vlot kind (zowel motorisch als taal-technisch) maar heb absoluut niet het idee dat hij hoogbegaafd of wat dan ook zou zijn...
     
  6. LovelyDK

    LovelyDK Niet meer actief

    Oh en over de psz, daar zou ik haar absoluut niet eerder naar toe laten gaan.. Ze ontwikkelt misschien snel, maar denk (zo te horen) dat er nog een groot verschil is tussen haar en 2.5 jarigen.
     
  7. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Daarom zijn we ook accoord gegaan met de speltherapie die hij kan krijgen op school.
    Op zich wil hij wel spelen hoor maar de meeste kindjes van zijn klas willen dan vadertje en moedertje spelen en tja Kylian denkt daar heel simpel in. Hij kan dat niet spelen want hij is geen vader, daarvoor moet hij eerst een kind krijgen en dat heeft hij nog niet :D.

    Maar geef hem een oud bankpasje en een toetsenbord en een paar boodschappen (wel echte want nep "snapt" hij ook niet) dan kan hij zomaar een half uur "winkeltje" spelen.

    Gisteren heeft hij dokter bibber gespeeld met onze buurmeisjes dat gaat dan hartstikke goed, ze bouwen ook wel eens een hut van zijn bed met lakens e.d. Dan heeft hij heel veel plezier maar ja dat zijn dan wel weer meisjes van 6 en 8 jaar oud, die hem snappen. Die ook erg sociaal zijn en hem vragen of hij mee wil doen, hem niet dwingen en bij een nee steeds blijven uitnodigen.

    En als je de wisselwerking ziet tussen zijn buurjongentje (half jaartje ouder) en hem dat is dan ook weer leuk.
    Buurjongen is een heel druk jongentje die dus heel kalm wordt als Kylian bij hem in de buurt is en die Kylian dan weer verdedigd als die zichzelf niet verdedigd

    Ach uiteindelijk komt hij er wel hij neemt alleen een ander pad dan wij dachten. Maar hij weet het zeker hij wil kinderarts worden, we zullen zien
     
  8. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    @Pluk, dat doordenken herken ik wel. Vanmiddag zei ik tegen Julia: Ga je mee naar boven? En toen zei zij: Nietdoen, samen! Ze heeft het hele stukje over de trap niet gehoord en niet uitgesproken, maar ze denkt daar zelf verder over na. Voor een ander zou dat idd niet logisch zijn.

    @all, ik zou haar ook nu nog niet op de PSZ willen laten gaan hoor, maar idd na haar verjaardag. Ik weet niet of die grens daar iets soepel is, maar we kunnen misschien wel kijken of ze er dan aan toe is.
     
  9. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Gentle ik weet niet of je ergens woont met meerdere peuterspeelzalen, hier waar ik woon is Kylian (en straks Kinley) er met 2 jaar naar toe gegaan.
    Ze gaan dan 1 ochtend in de week en zitten in een groep met kindjes van 2 tot 2.5 jaar.
    Zodra ze 2.5 jaar zijn gaan ze over naar een andere groep met kindjes tot 4 jaar en gaan ze 2 dagdelen.
    Op deze peuterspeelzaal houden ze ook de taalontwikkeling in de gaten en zodra een kindje zich daarin niet goed ontwikkeld dan mogen ze gratis 1 extra morgen komen in een speciale groep waarin extra aandacht aan de taal wordt besteed.

    Ik heb Kinley ook al opgegeven en zodra ze 2 wordt en er plek is mag ze ook gaan.
     
  10. Kimi1

    Kimi1 Fanatiek lid

    17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    Mijn dochter van 10 maanden is ook heel erg nieuwsgierig, wilt ook alles weten, kan niet stil zitten, loopt al langs alles af (los kan ze nog niet lopen) brabbelt al wat woordtjes (bah, aaien, papa,mama, ja) de een is wat sneller als de ander! vorige week op 't consultatie buro zeiden ze me dat mijn dochter al 3 maanden voorop ligt met haar ontwikkeling! mama apetrots natuurlijk ;) geniet er lekker van dat je dochter al zoveel wilt weten..:)
     
  11. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
     
  12. lynn1986

    lynn1986 VIP lid

    7 jan 2008
    5.901
    56
    48
    Vrouw
    Volgens een onderzoek kan de motorische ontwikkeling wel te maken met de intelligentie of hoogbegaafheid van een kind...

    Zo herken je een hoogbegaafd kind - Peuter & kleuter - Gezondheid - dokterdokter.nl
     
  13. sweetmarije

    sweetmarije Fanatiek lid

    25 nov 2008
    1.199
    0
    36
    mummy
    letchworth garden city
     
  14. lynn1986

    lynn1986 VIP lid

    7 jan 2008
    5.901
    56
    48
    Vrouw
    ze bedoelt (als het hele topic hebt gelezen) dat haar dochter niet alleen de trap op mag en dat alleen met mama mag..
    Ze overdenkt alle stappen voordat ze ze neemt...Dus ok we gaan naar boven, dat is dus met de trap... Maar de trap mag ik niet alleen op dus mama moet mee dus dat is samen....
     
  15. Chebu

    Chebu VIP lid

    17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Einstein was hoogbegaafd.
    En Einstein kon pas praten toen hij 9 jaar was.
     
  16. lynn1986

    lynn1986 VIP lid

    7 jan 2008
    5.901
    56
    48
    Vrouw
    En waar heb je dat vandaan? Volgens mij was hij 4...;)
     
  17. Boefjesmamma

    Boefjesmamma Fanatiek lid

    23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Zowel mijn zusje als ik hebben een hoog IQ (boven de 135).
    Ik liep met 9 maanden en praatte met 1,5 zinnetjes. Mijn zusje daarentegen was qua ontwikkelingstempo gemiddeld.
    Het kan dus iets zeggen over haar intelligentie, maar het hoeft niet. Als jullie zelf beiden ook een vrij hoog IQ hebben, is de kans natuurlijk groot.
     
  18. Chebu

    Chebu VIP lid

    17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Uit z'n biografie.
    Hij begon met zinnetjes toen hij 5 jaar was en sprak pas vloeiend (of wilde pas vloeiend spreken) toen hij 9 was.
    Een vlotte ontwikkeling zegt op de leeftijd van het kind van TO niks over wel of niet hoogbegaafd.
    Mijn zwager is ook hoogbegaafd en ontwikkelde zich gewoon normaal. Niet vlot maar ook niet langzaam.
     
  19. FairyLaughs

    FairyLaughs Niet meer actief

    waarom... als een kindje het leuk vind om in een boekje te 'lezen' en dan meteen de cijfers te leren, en veel woorden.. dan moet je dat juist doen lijkt mij.. mij lijkt het juist niet goed om maar gewoon korte antwoordjes te geven,, dus gewoon negeren!..

    als ik zou merken dat mijn meisje zo snel dingen op zou pikken als t kindje van TS. dan ga ik dat zeker niet pushen... maar aanbieden zou ik het wel..

    misschien dat ze hoogbegaafd is.. misschien niet? dat weet je nu nog niet.. ik hoop eigenlijk van niet.. maar dat ze gewoon erg slim is.. hoogbegaafd zijn is echt niet leuk voor een kind...
     
  20. LovelyDK

    LovelyDK Niet meer actief

    Het wil ook niet zoveel zeggen over hoe slim ze is, wie weet wordt het wel een doodnormaal kind wat naar het VMBO gaat.
    De ontwikkeling van kinderen (en dan vooral onder de 4 jaar) ligt zóver uit elkaar dat je ze absoluut niet kan vergelijken en hier ook absoluut geen conclusies qua begaafdheid uit kan trekken.
     

Deel Deze Pagina