Conclusie: een school voor je kind kiezen, heeft alles te maken met wie en hoe je kind is, wie en hoe je zelf bent en wie en hoe de school is Daar heb je vooraf geen gemakkelijk passende modelletjes voor
En toch kiezen de meeste mensen voor de school die het dichtst bij is (heb jij het ook al over gehad in een ander topic over je baby in huis laten slapen als het andere kind van school gehaald moet worden, dat dat wel kan omdat de school om de hoek is, meen ik mij te herinneren). Wij hebben gekozen voor een school waar heel veel kinderen met leuke ouders van onze leeftijd ook voor kiezen die heel gezellig is en zeer goede resultaten heeft.
Ja, dat is de Daltonschool, waarvan we dus recent ineens hoorden dat die onder toezicht staat. Zal dus erg meetellen hoe zij het het komende jaar gaan doen Dus was meer daarom, dat het Dalton is en we er eerder goede verhalen over hoorden, dat dat een -vanuit grove selectie- goede keuze leek
Mijn meisje is ook met alles erg vlot, loopt voor op haar leeftijdsgenoten (verbeterd hen) en speelt op het kdv voornamelijk met de kindjes die al snel naar school gaan. Als het daar bij zou zijn gebleven had ik nooit iets laten onderzoeken maar aangezien ze ook aardig wat autistisch getinte trekjes heeft ontwikkeld die er voor zorgen dat ze regelmatig paniekaanvallen (inc. hyperventileren) heeft hebben we toch een verwijzing geregeld via de KA. Aan de hand van wat kleine testjes kwam naar voren dat ze een behoorlijke ontwikkelingsvoorsprong heeft en dat zij cognitief functioneert op 5-6 jarige leeftijd. Emotioneel is ze gewoon een 2,5 jarige en dat maakt het voor haar erg moeilijk. In de toekomst willen ze gaan onderzoeken of ze hoogbegaafd zou zijn maar de psycholoog en orthopedagoog hebben eerder het vermoeden dat ze een autistisch aanverwante stoornis als Asperger heeft. We hebben voor nu in ieder geval basis tips gekregen zodat we beter met haar om kunnen gaan en dat vind ik op deze jonge leeftijd voldoende.
Ik vind dat wat je beschrijft heel normaal is voor een kind van anderhalf, niet verder dan leeftijdsgenootjes dus. Ze is wel leergierig maar dat hebben ook veel kindjes wel.
Tesske nu ben ik heel benieuwd, op wat voor vlakken is zij cognitief gelijk aan een 5-6 jarige? Respect voor jullie, het zal niet meevallen.
pffff heftig zeg! ja dat lijkt me niet niks mijn beide buurjongens hebben asperger en dat is niet echt altijd makkelijk het is een tweeling nou succes met je moppie ze krijgt een lief gezichtje met haar krullen zeg!
Ik heb ook even in de lijst met kenmerken gekeken, maar dingen als automerken opnoemen vind ik eigenlijk wel irrelevant. Ik ken ook een autistisch jongetje. Die kon al heel vroeg tellen, kon alle automerken opnoemen maar hij is niet hoogbegaafd maar autistisch. Ik denk toch echt je hoogbegaafdheid pas op school kunt zien.
Ik denk dat de combinatie ook meer zegt dan de dingen apart. Daar kun je idd nog niet gek veel over zeggen. Automerken opnoemen kon mijn broer ook, die is wel slim maar ook niet hoogbegaafd. Idem met een grote woordenschat alleen. Het zou alleen de combi zijn die je een idee kan geven hierover, maar alsnog denk ik dat de meeste ouders dit lijstje pas achteraf (als er een test oid is gedaan) hun kind hierin herkennen!
We hebben er ook een die precies zo is, op het kdv waar ik werk. Wat wij nu doen is haar stimuleren in de dingen waarin ze dus niet voorloopt. Uiteraard is het leuk dat je met het kindje uitdagende dingen doen, maar vergeet niet dat het kindje ook vrij moet kunnen spelen, gewoon zelfstandig aan de gang, zo ontwikkelen ze creativiteit, innovativiteit, sociale contacten, zelfstandigheid en nog veel meer.. Door het kind te stimuleren op gebieden waar het niet in 'voorloopt', maak je het 'pakketje' van het kind completer, en laat je het kind op eigen niveau doorgaan, ipv alsmaar de lat hoger te leggen (al dan niet onbewust). Het kan behoorlijk frustrerend zijn om in je hoofd misschien al 5 jaar te zijn en je bent pas officieel 2..
LovelyDK, als je oprecht geïnteresseerd bent in op welke wijze mijn dochter functioneert op 5-6 jarige leeftijd mag je me een pb sturen. Ik wil dit liever niet in dit topic benoemen omdat ik dan reacties krijg van dames waarvan de buurjongen van de achterbuurman die dingen ook kon en daarmee bleek niets 'aan de hand' te zijn.
Ach, als een slim en snel kind verder nergens last van heeft is het gewoon genieten, ja toch? Ik was vroeger ook heel snel met alles. heb een IQ van 135. Wel kan ik niks met wiskunde, ben dislectisch, en heb ADHD, waardoor ik niet in stucturen functioneer. Ik had VWO cito, maar ben op MBO geeindigd Hoe je redeneerd, nadenkt, hoe 'slim' je bent enz heeft gelukkig niet veel te maken met scholen en banen. Mijn zusje is 'minder slim' maar kan weer goed leren.. Ach, mijn man is ook erg inteligent (ik weet dat het erg uit de hoogte lijkt te klinken zo.. ) En merk dat Andy ook super vlot is, lekker ondernemend, en super nieuwschierig. Heerlijk toch?
Ik durf te beweren dat het gemiddelde IQ onder VWO-scholieren en Universiteitsstudenten een stuk hoger is dan onder VMBO'ers en MBO'ers. Het maakt wel degelijk wat uit Sterker nog, het is een hele bepalende factor voor carriere-successen (weet ik vanuit mijn studie, 1 van de weinige sterke voorspellers overigens). Maar het klopt wel dat het per individu verschilt en dat er inderdaad hele intelligente mensen op de aarde rondlopen die er uiteindelijk op school weinig van bakken om welke reden dan ook. Of minder intelligente mensen die met heel hard studeren het toch nog redelijk ver weten te schoppen (maar qua opleiding zal het hoogst mogelijke toch heel moeilijk blijven).
Kennen jullie Henny van der Most, dat is daar een voorbeeld van. Heeft enkel lagere school en die man heeft een enorm imperium aan eigen bedrijven opgebouwd en heeft dus een enorm vermogen Kan me wat dat betreft aansluiten bij Klijntjuh EN Yukl Beide kloppen: IQ is wel degelijk een goede voorspeller van hoe mensen het gaan doen, maar er zijn een aantal factoren die er weer een enorm storende invloed op kunnen hebben, zoals bijvoorbeeld een psychiatrische stoornis, (klinkt heftig, maar kan zoiets 'simpels' zijn als ADHD ).
Klopt, al denk ik dat een persoon die alleen de lagerschool heeft afgemaakt ( zo denk ik erover) tegen over een persoon die bijv een zware studie economie heeft gedaan meer risco durft te nemen om een bedrijf op te starten... Ondernemers zijn vaak mensen zonder diploma.... Geleerde denken overal te veel overna en analyseren teveel waardoor ze geen risco meer durven nemen... Als ik het fout heb roep je maar... Vind het jammer dat sommige mensen alles wat ze hier lezen zo zwaar zien... En wat hebben er veel mensen verstand van dit onderwerp zeg!
in de brugklas had ik 3 vriendinnen die alledrie hoogbegaafd waren en elkaar aftroefden met testresultaten. Ik wilde niets liever dan ook zo'n test doen en smeekte mijn ouders of ik ook mocht.. maar die weigerden dat; ze vonden me goed zoals ik was en wilden geen etiketje op me plakken. Nu heb ik een studie afgerond en een leuke baan... vriendin 1 is na de middelbare school buschauffeur geworden... vriendin 2 werd verliefd op een Noor, emigreerde en werkt in een visfabriek... vriendin 3 is thuismoeder. Moraal van het verhaal, of je hoogbegaafd bent of niet zegt heel weinig over hoe het je verder vergaat in het leven.. gelukkig maar dat niet ieder kind met het etiketje hoogbegaafd later perse atoomgeleerde moet worden