Ik wilde me mengen in de discussie met zippie, maar dat ga ik toch maar laten aangezien ik dan te persoonlijk word denk ik. Verder kan ik me wel vinden in de eerdere posts.
Inderdaad, een kind bijles laten geven gaat wat mij betreft alleen op als dat is aan een kind van hetzelfde (of in ieder geval: naastliggende) niveau. Zij begrijpen elkaar tenminste. Een slimme leerling een zwakke leerling laten helpen is de omgekeerde wereld. Wat jij beschrijft is nu juist wat wij op school nu proberen te voorkomen. Kinderen moeten zich niet 'anders' gaan voelen. Zwakke kinderen krijgen extra oefenstof, gemiddelde leerlingen extra van hetzelfde, 'slimme' leerlingen extra uitdagende stof. Ieder wat hij/zij nodig heeft. Sowieso wil ik dat nog meegeven omdat ik wat negatieve dingen las over de scholen van nu. Er zullen vast uitzonderingen zijn maar op de meeste scholen is de differentiatie ver doorgevoerd. Natuurlijk zal het onderwijs nooit precies op maat zijn maar we komen toch een heel eind. Bij de afweging of een kind eventueel door moet stromen naar een volgende groep moet je het complete plaatje meenemen. Alle plussen en minnen op een rij. Zijn/haar leervoorsprong op een rij zetten voor verschillende gebieden (kenmerk van hoogbegaafden is overigens wel, begreep ik, dat ze op alle hoofdgebieden voorlopen en niet bijv. alleen heel talig zijn!), het sociale aspect meenemen etc. etc. Ik heb momenteel twee kinderen in groep 8 die beiden een groep zijn overgeslagen (van groep 2 naar 4) waarvan we achteraf kunnen zeggen dat het een hele goede keuze is geweest.
Misschien is er al opgereageerd maar heb je het hier ook over met iemand die er echt verstand van heeft? Ik bedoel het niet rot maar je ontneemt hem dan wel de leuke dingen?? Is het zo dat hoogbegaafde kinderen zingen niet leuk vinden dan?? Dat heeft toch niets met makkelijk of moeilijk te maken?? Misschien zit ik er naast hoor.. En sociaal zijn daar kunnen ze juist op school handvaten voor aanreiken...Hoop dat je het goed oppakt...
Kijk, dat stripje heeft toch wat meer humor opgeleverd in dit, soms vrij pittige, topic. Off-topic: Misschien moeten we dat in andere topics op ZP hier ook eens doen: een luchtige strip tussendoor .
Haha niets is meer onmogelijk hoor. Ik was een aantal jaar geleden op bezoek in een Amish village en ik was verbijsterd over het aantal mobiele telefoons wat ik in gebruik zag. Nou met een beetje internet-enabled of wifi mobieltje ben je er dan al.
Zo waar. En grappig, ik was er ook zo eentje die bijles mocht geven. Ik vond dat altijd superleuk, de totstandkoming van de Russiche revolutie uitleggen. Jammer genoeg waren mijn didactische gaven waarschijnlijk niet zo goed hihi. Zippie: Vergeef mij als ik er naast zit maar ik lees hier al een heel aantal jaartjes mee en ik meen mij posts van jou te herinneren al dan niet onder een andere gebruikersnaam. Jij bent toch speciaal naar het buitenland gegaan voor de thuisscholing? Op zich een interessant gegeven. Maar ja, ik kan het begrijpen als je er verder niet op in wilt gaan.
Ik dacht echt aan de Amish (ze hebben tegenwoordig wel mobieltjes enzo en wsl dus ook wel een i-Padje). Door al het andere wat ik van haar las, weet ik wel zeker dat die thuisscholing onderdeel is van een strenge geloofsovertuiging. Maakt niet uit, maar doe dan niet alsof dat beter is voor het kind vanwege zijn vermeende hoogbegaafdheid, autisme of wat dan ook. Wees gewoon eerlijk en zeg dat je tegen school bent.
Meiden jullie zijn erg grappig! Nee ik ben niet amish. Wij zijn naar het buitenland gegaan omdat m'n man hier werk had.
Misschien vind je het irritant maar wil het toch vragen..... Waar jij woont is thuisonderwijs normaal... Maar dan gaan ze uit van kinderen die gewoon normaal in hun ontwikkeling zijn toch? Ik zou juist overwegen om je kindje naar school te laten want je weet nu toch niet vantevoren hoe hij reageerd op andere kinderen als hij er dagelijks mee in aanraking komt.... De drempel word steeds groter naar mate ze ouder worden om contact te leren leggen... Ik zou echt gewoon advies in winnen waar de mensen er verstand van hebben... Je kan toch aangeven dat je ermee zit?
Hmmm moeilijk hoor thuisonderwijs, kijk stel nu inderdaad dat Kylian een verhoogt IQ heeft. Dan zou thuisonderwijs hier toch op een gegeven moment stranden omdat hij slimmer is dan zijn moeder. Daarbij ben ik van mening dat hij dan ook niet leert functioneren in een groep en ook dat vind ik belangrijk, want later in een werkomgeving zal hij ook moeten kunnen functioneren in een groep. Hier was het advies juist heel duidelijk, stimuleren in de dingen waar hij niet zo goed in is, dus juist in het spelen. Sociaal is hij wel daar ben ik niet bang voor maar hij legt gewoon makkelijker contact met oudere kinderen/mensen dan met leeftijdsgenoten. Mijn neefje woont in Amerika en is toen meteen in een advange class gezet (dus wel met leeftijd genoten maar allemaal met een verhoogt IQ). Elke vrijdag hadden ze fantastic day en mochten ze datgene doen wat ze het leukste vonden. HIj heeft dus computerprogrameren en iets met robots gedaan. Groetjes Anita