Ik kreeg vanmorgen te horen dat mijn zoon van vier voorlopig niet meer terug hoeft te komen naar zwemles, om het over een jaar nog maar eens te proberen. Mijn zoon zou te baby zijn, loopt alleen maar te tutten van 'dit kan ik niet', 'dit wil ik niet' en de andere kindjes zijn volwassener. Hij heeft het woord baby daarna nog wel drie keer in zijn mond genomen, tot ik zei dat ik het respectloos vind om zo over een kleuter te praten. Stel ik me aan of niet?
PS: Wij en school zien ons kind helemaal niet als baby en is ook geen type om alleen maar te tutten, zeker niet. Het is ontzettende doorzetter, ook volgens de juf en huilt nagenoeg nooit...
Ik vind dit commentaar niet acceptabel. Misschien is je kindje er inderdaad niet aan toe. Dat kán. Kindjes van 4 zijn nog al eens te speels. Zitten liever ónder, dan bóven water. Kunnen zich moeilijker concentreren. Dat kan, en is ook niet heel vreemd ofzo. Dan is een tijdje stoppen inderdaad weleens beter. Maar dat zijn bijvoorbeeld al een stúk andere woorden, dan jullie gehoord hebben. Dat de andere kindjes volwassener zijn, dáár gaat het niet om. Misschien zit je kind dan wel in het verkeerde groepje ? Als het zó gesteld wordt. Is deze groep net te hoog gegrepen. Ben overigens ook wel benieuwd hoe vaak hij geweest is nu
Hoi, Ik ben zelf juf in het onderwijs en merk dat het steeds vaker gebeurd dat ouders jouw 'wijze raad' onderschatten. Ik denk altijd maar zo: degene die er voor geleerd heeft, zal het waarschijnlijk toch echt wel weten. En nee, het is niet leuk als je kind het anders doet dan je gehoopt had. Tuurlijk wil je graag dat hij lekker mee kan doen met de rest. Maar evenals in de kleutergroep, zullen er ook in de zwemgroep ongetwijfeld kids zijn die gewoon echt nog te jong zijn. Tja, dat woord baby is natuurlijk minder. Alhoewel de zwemleraar het waarschijnlijk niet negatief bedoeld heeft. Maar het klinkt inderdaad niet leuk in de oren. Het kan overigens ook best, dat kids die het goed doen op school, op sport, zwemles of wat ook maar, anders presteren..... Ik zou dus zeggen: laat het lekker rusten en begin over een tijdje opnieuw. Succes in elk geval!!
Nog een toevoeging: misschien kon de zwemleraar gewoon niet op het goede woord komen. Uit de woorden 'te baby' en 'volwassen' maak ik op dat de zwemleraar gewoon bedoeld dat jouw zoon nog 'te jong' is.
Ik vind ook dat de docent het wel heeeeel verkeerd heeft verwoord. Zoals al werd gezegd: sommige kindjes zijn gewoon nog te speels. Niks mis mee, ze zijn niet voor niks nog KIND! Gewoon lekker even laten rusten en over een tijdje weer eens proberen.
Hij is nu vier keer geweest, zit sinds zes weken op zwemles en hij heeft tussendoor twee keer gemist wegens ziekte... Ja, inderdaad het kàn zijn dat hij in het water nog te speels is en er misschien nog niet aan toe, tuurlijk...zo zijn er wel meer kinderen. Enerzijds vind ik het de taak van de zwemdocent om er op in te spelen, anderzijds is stoppen misschien even beter. Maar hoe komt hij bij 'een jaar'?? Waarom drie of vier keer het woord 'baby'? En hij is nog zo 'kind': "Gelukkig maar hè, hij is net vier." "Ja, maar andere kindjes zijn veel volwassener". Tsjongejongejonge... En dat ik dan alleen maar zeg dat ik het respectloos vind. Oh ja, hij mocht wel met peuterzwemmen meedoen samen met zijn broertje van nog geen anderhalf...:x
Ik zie nergens dat TS de 'wijze raad' van de leraar onderschat, hoor. Alleen maar hoe de beste man het verwoord heeft.
Smile, je hebt gelijk:schoenmaker blijf bij je leest. Ik vind het ook echt niet erg dat hij er nog niet aan toe is, mijn kind hoeft geen uitblinker te zijn en als hij bij wijze van spreken nog vier jaar moet wachten...so be it. Wel vind ik zoals er ook gezegd wordt de woordkeuze zeer respectloos, mijn zoon wordt waar hij bij staat een baby genoemd. Sorry, maar dat schept weinig vertrouwen in de pedagogische kwaliteiten van deze man. Mijn man (moest zich 'er zo nodig mee bemoeien') heeft binnenkort een gesprek met een vrouw van het zwembad om ons geld terug te vragen...
dat die badmeester dat al zo kan zeggen , kind heeft amper tijd gehad om te wennen als hij nog maar 4x is geweest, om dan nu al te oordelen dat hij later terug moet komen is er misschien een andere optie dat hij naar een ander zwembad gaat?
Ongelukkige woordkeuze inderdaad maar toch vind ik het goed dat hij aangeeft dat het nog niet gaat lukken. Beter nu zeggen het lukt nog niet dan doorgaan en doorgaan waardoor ze op een gegeven moment een hekel aan zwemles gaan krijgen omdat ze er gewoon nog niet klaar voor zijn en nog niet aan de verwachtingen kunnen voldoen. Hij had het anders kunnen zeggen, dat is waar maar ik dacht ook misschien is hij gewoon niet zo'n ster in die dingen uitdrukken, ik denk niet dat hij expres denkt van zo laat ik die mensen maar even lekker op een rare manier benaderen....
Ja, wij willen onze zoon niet meer naar dit zwembad hebben. Mijn vriendin haar zoontje zwemt bij een zwembad die het een beetje op de ouderwetse strenge manier doet, ik ga volgende week een keertje mee om te kijken. Ik houd niet van ouderwets en streng, maar misschien heeft onze zoon daar toch meer baat bij. Dus ik ga kijken en als het me echt niet aanstaat, dan wachten we voorlopig om later alsnog voor een ander zwembad te kiezen. Dit ouderwetse zwembad geeft zwemles aan kinderen vanaf drie jaar, dus zijn wel wat speelsigheid gewend denk ik...
Vier jaar is in de regel ook nog erg jong om ècht te leren zwemmen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar over het algemeen zijn ze qua kracht en concentratievermogen vaak nog tè jong....Dus een jaar uitstel is ècht niet gek hoor, vaak lees je toch het advies van beginnen aan zwemles vanaf 5 jaar (dit dus ivm kracht en concentratievermogen) Zo ook jou zoon, alleen heeft de zwemleraar het niet zo handig verwoord..Toch zou ik zijn woorden, buiten dat ze verkeerd gekozen zijn, wel ter harte nemen. Dit in het belang van je kind. Je kunt hem nu wel op bij een strengere les zetten, maar kijk alsjeblieft uit dat je kleine mannetje geen antiepathie tegen het zwemmen krijgt op die manier...En die grens is vaak maar heel erg dun hoor.. Mijn zoon was bijna 6 toen hij begon met leszwemmen en nog is zijn concentratie en kracht wat aan de lage kant. Ik ben heel erg blij dat ik goed had ingezien dat hij er echt niet eerder aan toe was. Bedenk ook dat je beter een jaartje kan wachten zonder te lessen, als een jaar extra heen en weer te rijden en te betalen, omdat hij langer over zijn diploma doet...
Buiten of je zoontje eraan toe is, vind ik het commentaar beneden alle peil. Als hij er dan echt zoveel verstand van heeft, dan zou hij ook moeten weten hoe hij ouders te woord moet staan. Als zwemleraar, leerkracht of pm'er hoor je die kwaliteiten gewoon te bezitten.
Ben het helemaal met je eens hoor. Mss blijkt dat niet helemaal uit mijn reactie, maar ts, ik kan me zeker voorstellen dat je verbolgen bent over de woordkeuze van deze zwemleraar. Zou ik ook zijn geweest... Alleen, deze man zegt het niet voor niets, daarom ook mijn bovenstaande reactie. Kijk nog eens goed naar je zoon en vraag je af of het echt zin heeft om op dit moment meteen door te gaan met zwemmen of om even te wachten.....
Voordat onze zoon op zwemles ging hielden we er al rekening mee dat het misschien vroeg zou kunnen zijn, omdat er kinderen zijn die het wel aankunnen en kinderen zijn die het niet aankunnen... Wij hebben ervoor gekozen om het te proberen, omdat wij het belangrijk vinden om mogelijkheden een kans te geven èn omdat wij beweging ook belangrijk vinden. Omdat wij hier al rekening mee hielden komt het niet compleet als verassing en inderdaad: het advies nemen wij ook ter harte. Ik heb net nog even met mijn zoon gesproken over wat de zwemmeester gezegd (dat hij een lieve jongen is, gezellig en leuk, maar misschien nog wel een beetje te jong omdat hij nog niet aan alles mee wil en durft te doen, dus dat het daarom nog weleens lang zou kunnen duren voor hij echt kan leren zwemmen) heeft en aan mijn zoon gevraagd of hij nog wel wilde zwemmen op deze manier of dat hij bij zijn vriendje in het zwembad wil kijken of even wil stoppen met zwemmen en eerst aan alles op school wennen en goed zelf leren fietsen (hier zijn we twee weken geleden mee begonnen en hij kan het nu voor ong. 75 procent zelfstandig). Mijn zoon koos voor het laatste. Prima, wachten we nu zeker nog even, geen probleem... De woordkeuze van de docent schiet me gewoon echt in het verkeerde keelgat, omdat mijn zoon wordt vergeleken met een baby, zoals het gebracht wordt. Ik neem aan dat deze docent wel vaker kinderen even laat pauzeren, dus zal hij vaker met dit bijltje gehakt hebben en mag hij dit wel wat beter doordacht formuleren. Hij weet nauwelijks iets van mijn zoon en heeft al een keihard oordeel klaar. Ik werk zelf als pedagogisch medewerkster na het behalen van de PABO, maar ik heb dit in al die jaren van werken (en stages) met kinderen nog nooit meegemaakt. Ik weet dat als ik mijn woorden zo uit zou kiezen tegenover de ouders op mijn werk, dat ik zeer waarschijnlijk op het matje moet komen. En terecht! Dus: ik ben blij met al jullie reacties en ook zeker blij dat de meesten van jullie deze bewoordingen ongepast vinden.
ja dat snapte ik hoor. Mijn reactie was eigenlijk op een eerdere post van smile, over dat ouders vaak het advies niet ter harte nemen. Ik ben heel erg van hoe iets gebracht wordt. Verder inhoudelijk kan ik er niet op in gaan, want ik heb er zelf de ballen verstand van.