Ziek gemeld, Leidinggevende geloofd het niet

Discussion in 'De lounge' started by poohbeer26, Mar 25, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Dat weet je niet 2 dagen tevoren. Maar dat is mijn idee erover. Ik heb dadelijk late dienst en was gister ook niet fit. Hoest mijn longen uit mijn lijf, koortsig, spierpijn....lijkt een beetje op jouw klachten. Echter ik voel me vandaag na een goede nachtrust een stuk beter. (behalve het hoesten) Geen haar op mijn hoofd die er gister aan gedacht zou hebben van ik meld me alvast voor morgen ziek.
    En dat zou ik ook zo gedaan hebben als ik nachtdienst gehad zou hebben.
     
  2. draga

    draga Fanatiek lid

    Feb 4, 2010
    1,657
    0
    36
    3 baantjes in de schoonmaak. Eindelijk werk!
    drentse land
    Misschien kun je beter eerst hier op zp checken of je ziek genoeg bent:D;).

    Dat was een grapje voor dat ik hoor dat ik de boel loop te stoken.
    Meid als jij je ziek voelt dan ben je ziek ik voel niet wat jij voelt.
    Ik vind het sneu voor je dat je baas moeilijk doet. En vandaar dat ik reageer. Veel beterschap gewenst.

    Groetjes draga en een dikke knuffel;)
     
  3. butterfly83

    butterfly83 Fanatiek lid

    Feb 14, 2008
    2,047
    46
    48
    friesland
    Buiten het feit dat je wel of niet ziek genoeg bent om niet te werken (niet iedereen heeft dezelfde draagkracht en wat voor de één reden is om ziek te melden is het voor een ander niet)
    Vind ik het absoluut niet raar om je ziek te melden voor de nachten, nachtdiensten zijn erg moeilijk te krijgen en als jij nu al weet dat je hem niet gaat draaien kun je je maar beter nu ziek melden lijkt mij. Bovendien zijn er weinig mensen die 1 nacht willen draaien maar misschien wel invalkrachten die 2 nachten willen draaien, dus ik vind het niet raar.
    Bij ons gaat het ook zo, als ik op vrijdag nog ziek ben dan meld je je óf voor het hele weekend ziek óf je werkt. Ze willen niet het risico lopen dat ze zaterdagavond nog iemand moeten vinden voor zondagochtend.. (werk dus in de zorg)
     
  4. jettepet

    jettepet Niet meer actief

     
  5. poohbeer26

    poohbeer26 Fanatiek lid

    Feb 17, 2007
    1,055
    0
    36
    In de boom
    En ik zou dat dus niet hebben als een collega dat zou doen. Niet omdat het nu toevallig om mij gaat.
    Mss ben ik te meegaand hoor kan ook.
     
  6. Tamale

    Tamale Niet meer actief

    Ben het helemaal met je eens!

    Tuurlijk is het lastig en vervelend als je leidinggevende je niet geloofd.
    En tuurlijk zijn wij allemaal geen doktoren die weten wat jou wel of niet mankeerd. ( vind het ook een beetje onzinnige opmerkingen, maargoed )
    Je weet gewoon nooit een dag ( in jou geval bijna 2 dagen aangezien je gisterochtend hebt gebelt en je vanavond de nacht in zou gaan ) en 3 dagen van te voren dat je ziek bent.

    Toevallig sprak ik gisteren nog een klasgenoot, ze zegt ik was vorige week woensdag ineens ZO ontzettend slecht te pas..
    Koorts, spugen, diarre, zweten etc... Ze zegt ik dacht ik kan morgen noooit aan het werk, maar na een nachtje was het ook alweer over.

    Als ik jou leidinggevende was geweest, was ik ook niet blij..
    Het komt bij mij een beetje lax over allemaal.
     
  7. poohbeer26

    poohbeer26 Fanatiek lid

    Feb 17, 2007
    1,055
    0
    36
    In de boom
    Ik ben alles behalve laks. Ik ben eerst 10 x aan het bedenken wat zal ik doen ziek melden of niet. Omdat ik bang ben dat men het niet geloofd.
    Verder werk ik veel extra op de afdeling, omdat er te korten zijn.
    Dus dat ik laks ben nee. Vindt het ook een opmerking van niets.
     
  8. bosi333

    bosi333 VIP lid

    Aug 1, 2006
    37,275
    6,802
    113

    Helemaal mee eens.
     
  9. Trotsemama1

    Trotsemama1 Niet meer actief

    je bent je alleen maar aan het verdedigen waaarom laat het lekker
    volgende x zou ik het alleen anders aan pakken;);)
     
  10. Taby

    Taby Fanatiek lid

    Mar 7, 2007
    4,366
    140
    63
    Ten eerste beterschap.

    Ik ben leidinggevende in de zorg.:)

    En ook ik zal niet vrolijk geklonken hebben als ik op vrijdag te horen kreeg dat een medewerkster zich ziek meld voor heel het weekend en dus nachtdiensten met het feit dat ze ziek is van een flinke verkoudheid.
    Maar aan de andere kant zal ik toch ook wel weer blij zijn, dat het niet op de dag zelf binnenkomt die ziekmelding, want zo heb ik nog even de tijd om het op te lossen.
    Wel zou ik ook afspreken dat je me zaterdag zou bellen om te vertellen hoe het gaat en wie weet zou ik dan afspreken dat je zondag gerust kan komen werken, dan zou ik je ergens overdag er tussen plannen.
    Want een flinke verkoudheid kan ook weer snel minderen.
    En daarbij is mijn valkuil inderdaad altijd dat ik zelf totaal niet flauw ben aangelegd en ik dit dus ook snel van anderen verwacht, eigenlijk heel slecht, maar onbewust leg je soms wel de verwachting te hoog.
    Maar ik koppel dit altijd wel terug naar mijn medewerkers, wanneer ik zelf een inschattingsfout heb gemaakt, wat betreft herstel. Gelukkig is dat niet vaak moet ik zeggen.
    Maar als ik jou was zal ik naar dat gesprek gaan die jou leidinggevende wil en hem aan laten tonen hoe vaak jij de afgelopen tijd ziek bent geweest, als het zo is wat je zegt, dat je bijna nooit ziek bent, dan heeft hij niets om over te klagen en kan je jou gedachten over deze ziekmelding aan hem vertellen, waarom het jou verstandig leek zo op tijd ziek te melden.

    Als leidinggevende is het soms moeilijk manouvreren tussen je medewerkers, wet poortwachter, medewerkers die zich snel ziek melden, medewerkers die je altijd ziek naar huis moet sturen.
    Je kan niet altijd één lijn trekken.

    Probeer jezelf er nu niet al te druk over te maken, het is gebeurt.
    En ga lekker uitzieken en laat je van je goede kant zien volgende week en ga dat gesprek aan.
    En wees er weer lekker voor je collega's en je bewoners/cliënten!
    Daar moet je het merendeels van de tijd mee doen.
     
  11. sasjuh

    sasjuh Fanatiek lid

    Jun 8, 2010
    2,558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Aangezien ze in de zorg werkt vind ik het eerlijk gezegd niet eens verantwoord als ze verkouden of met een griepje gaat werken, stel je voor ze steekt iedere patiënt aan en de mensen zich dan afvragen hoe kan dat?
    Ik zou persoonlijk niet behandeld willen worden door een arts, verpleger of verzorgende die grieperig of verkouden is, als je al ziek of zorgbehoevende bent wil je dat er niet nog eens bij.

    Ik mocht niet eens met een verkoudheid gaan werken toen ik in de frisdranken fabriek werkte, laat staan dan in de zorg.
     
  12. Taby

    Taby Fanatiek lid

    Mar 7, 2007
    4,366
    140
    63
    Sasje,ik begrijp je beredenering, maar wanneer we iedereen thuis moeten gaan laten die denkt iets onder de leden te hebben.
    Dan hebben we een nog veel groter personeelstekort en we hebben het nu al niet breed met het personeel.
    Dus we staan met ons rug tegen de muur in dat opzicht.
    En je loopt nog eerder een virus op van een deurknop dan iemand die in je bijzijn verkouden of zo is en die de hygiëne goed in acht neemt.
     
  13. sasjuh

    sasjuh Fanatiek lid

    Jun 8, 2010
    2,558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Mjah ik snap wat jij bedoeld, het gaat mij om de verantwoording, die deurknop kan er niks aan doen dat mensen hun handen niet wassen ;)
    En iemand die al snotterend en hoestend over een afdeling loopt kan bepaalde dingen wel voorkomen, en dan bedoel ik niet dat als je een keer hoest meteen naar huis moet.
    Daarbij vind ik het schandalig dat de overheid bezuinigt op de zorg!
    Zorg is toch een primaire levensbehoefte in meeste gevallen, wat moet je daar op gaan bezuinigen, van de zotte vind ik het :x
    En door die bezuinigingen is er een tekort want ja tehuizen en ziekenhuizen kunnen het ook niet opbrengen om veel personeel te hebben, door dit soort acties wordt de zorg er niet beter op (en dan bedoel ik natuurlijk niet dat verzorgend en medisch personeel slecht is/wordt, zij doen hun best met een krappe beurs om het zo maar te noemen).
     
  14. mamaatjevan5

    mamaatjevan5 VIP lid

    Sep 30, 2007
    5,584
    2
    38

    nou en dit is nou het beste antwoord wat ik gelezen heb in al die pagina's helemaal mee eens dus:)
     
  15. Taby

    Taby Fanatiek lid

    Mar 7, 2007
    4,366
    140
    63
    Nee, daar heb je ook een punt.
    De overheid zou dit eigenlijk niet toe moeten laten.
    Wat die is de veroorzaker van dit soort problemen.
    Maar ik denk wanneer de overheid dit wil gaan verbeteren, dat we dit in ons eigen portemonee gaan voelen, dan zal de premie van de zorgverzekering nog hoger worden ben ik bang voor.
    Jammer dat het zo moet he.
     
  16. poohbeer26

    poohbeer26 Fanatiek lid

    Feb 17, 2007
    1,055
    0
    36
    In de boom
    @ Taby, Bedank t voor je antwoord. Ik zou het prima vinden als mijn leidinggevende zo had gereageerd. En ik ga dat gesprek ook zeker aan met hem.
    De volgende keer doe ik ook zeker anders. En ik ben vorig jaar nog ziek geweest 2 dagen i.v.m. buikgriep. Maar verder nooit. Met zware hoofdpijn ga ik zelfs aan het werk.
    Maar waar ik me zo kwaad om maar ik dat hij direct begint met ik geloof je niet. En mij met een toon aanspreek of ik een kleuter ben.
    Het kwam mij een beetje dreigend over. En ook gelijk zeggen ik maar er zorgverlofuren van. Daar ben ik direct op ingegaan. Heb gezegd dat hij daar vanaf moet blijven. Of kan hij dat we maken?
     
  17. Tamale

    Tamale Niet meer actief

    Dan lees je het zelf helemaal verkeerd! ;)
    Want ik zeg niet dat jij lax bent, ik zeg dat het verhaal lax overkomt op mij! Dat is heel wat anders.
     
  18. jessy77

    jessy77 VIP lid

    Aug 9, 2007
    8,641
    5,953
    113
    Wat een nare man is dat zeg! ik zou hem, de volgende keer dat ie zegt je niet te geloven, bij jou thuis uitnodigen, laten zien dat je echt ziek bent en niet eerder weg laten gaat totdat ie zijn excuses heeft aangeboden.
    Een leidinggevende mag best 'streng' zijn naar zijn medewerkers toe maar absoluut niet denigrerend. Zou ik ook niet accepteren.
     
  19. Woezel82

    Woezel82 Lid

    Jan 5, 2010
    69
    0
    6
    Nederland
    Niet vervelend bedoeld maar als je het verhaal lax vind overkomen dan is het toch zo dat TS lax is, want zij verteld in haar verhaal wat ze doet...
    Probeer geen onschudding te veroorzaken.
     
  20. Taby

    Taby Fanatiek lid

    Mar 7, 2007
    4,366
    140
    63
    Poohbeer, en hoe gaat het?
    Al een beetje opgeknapt?

    Ik denk niet dat je werkgever kan maken om er bepaald soort verlofuren van kan maken hoor.
    Als iemand ziek is dan is hij of zij gewoon ziek.

    Je kan wel met iemand in gesprek gaan, om te vragen bijvoorbeeld waarom iemand zich op deze manier wat langer vooruit ziek meld.
    En maakt hij van dit gesprek geen verslag, dan is het helemaal niet boeiend, maakt hij er wel een verslag van.
    Dan zal jij het moeten ondertekenen wanneer je er mee akkoord bent en kan je er anders ook voor kiezen het niet te tekenen, wanneer je er niet mee eens bent.
    En wanneer hij zich niet meer laat horen over een gesprek, heb je altijd zelf het recht om met hem een gesprek aan te vragen.
    Ik zou het overwegen als ik jou was dan, want hij hoeft ook niet de grote baas uit te hangen en mensen te domineren.

    Hopelijk wordt de verstandhouding beter en duidelijker na dit gesprek.

    Succes he!
     

Share This Page