Ik heb een vraagje:Wij hebben sinds een jaar een eigen bedrijfje en hebben daarvoor een zakelijk rekening geopend. Mag je daarvan ook prive uitgaven van af halen, bijv. een kast kopen oid. En als ik via marktplaats iets verkoop laat ik dat daar wel eens opstorten. Mag dit allemaal.
volgensmij is dat niet zo handig voor de belastingaangifte want dan moet je alles weer doorzoeken wat prive was.... zou dat zelf niet doen eigenlijk....
Natuurlijk, alles mag..... Alleen heel handig is het niet. Maar in de boekhouding worden dit soort zaken gewoon als prive opname cq stortingen gezien.
Bij het vorige bedrijf waar ik werkte is daar echt een hoop gezeur van gekomen. De directeuren hadden beide een nieuw pak gekocht voor een belangrijke vergadering en deze met de kaart van de zaak betaald. Ze hadden hier verder niet meer bij stil gestaan totdat de belasting navraag kwam doen. Ze werden direct op alles maar dan ook echt alles gecontroleerd! Grappig genoeg hebben ze beide geld zat en was het gewoon uit gemak van in 1 keer betalen!
Dit voorbeeld is nog niet eens zo gek, in verband met representatiekosten. Het is meer dat ze het wel goed in de boekhouding opnemen, dat is belangrijker dan op of van welke rekening het gaat. En als je eenmanszaakje hebt moet alles toch op een grote hoop, dus je moet ook een privé boekhouding bijhouden en een zakelijke boekhouding.
Dit word echt niet als representatie geaccepteerd hoor. De pakken kun je immers ook prive dragen (ik neem aan dat er geen bedrijfslogo oid opstaat) Idd gaat bij een eenmanszaak alles in 1, echter hou je het transparanter en overzichtelijker door de boel te splitsen
Zo heeft de boekhouder het ook gebracht maar het was kansloos. Het was gewoon een domme fout die ze vergeten waren haha. Wij hebben er wel lol om gehad! Ben je beide zooooo vreselijk slim maak je zo'n fout
Hier word dat gewoon gezien als werkkleding, mijn man koop ook gewoon werkkleding op de zaak (zijn gewoon blanco shirts e.d.) nooit geen problemen mee. Ik vind altijd als je zoveel prive en zaak gaat mengen dat het lastig word een duidelijke administratie te hebben dus zou het zelf liever niet doen..
Ja het kan wel maar het waren pakken van iets van 2000 euro per stuk en dat vonden ze toch een beetje te ver gaan geloof ik.
we hebben al controle gehad en dat vonden ze normaal, wij hebben al 20 jaar lang eigen zaken en bedrijfskleding mag gewoon gelukkig hier, natuurlijk hebben we ook een groot deel met logo maar ook wat spullen zonder logo (omdat we soms werk doen voor andere bedrijven wat de klant niet mag weten hihi)
Bedankt voor jullie reacties. Wij hebben een eenmanszaak. heel klein en weinig omzet. meer een hobby bedrijfje.
Dan heb je een schrappelijke controleur gehad Het ligt natuurlijk ook wel een beetje aan de mate waarin je het toepast en de rest van de administratie
je kunt beter dingen die je verkoopt via mp op je prive laten storten, halen jullie ook loon van die rekening want dan kun je een x extra loon overboeken en dan kun je het van je prive rekening afhalen, snap je het nog?
Wij hebben in tien jaar tijd twee keer controle gehad en nooit iets erover gehoord. Wij doen het niet vaak, maar soms staan we ergens en heeft mijn man alleen de zakelijke pas mee. En dan schrijven we tijdens het verwerken van de boekhouding 'prive-opname' achter de aankoop zodat het administratiekantoor weet wat ze wel en niet moeten inboeken.
Het mag gewoon maar dan moet je bij de afschriften even 'prive-aankoop' oid zetten. Zo doe ik het ook altijd, nog nooit problemen mee gehad. Maar ik beperk het wel zoveel mogelijk om een zo goed mogelijk beeld te houden van de zakelijke administratie.
ik zou het zelf niet doen om de simpele reden dat het dan onoverzichterlijk wordt(ook voor jezelf) en krijg je een keer controle dan ben je eindeloos bezig.