Executieve vaardigheden

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Villa Kakelbont, Mar 31, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Villa Kakelbont

    Villa Kakelbont Fanatiek lid

    Oct 13, 2020
    1,052
    1,717
    113
    Female
    Dag allemaal,

    Onze zoon van 6 (eind november) zit in groep 3. Juf uit al een tijdje zorgen rondom zijn ontwikkeling en dan met name de executieve vaardigheden. Hij komt niet tot werken en zit van alles te doen behalve werken.
    De IBer heeft hem geobserveerd en daaruit komt de conclusie dat hij gemiddeld 40% van de werktijd effectief aan het werk is. Dit is natuurlijk erg laag. Er is één uitschieter en dat is bij lezen. Hij vind lezen ook erg leuk en heeft onlangs AVI M6 gehaald.
    Nu heeft juf direct na de heropening van de school DLE testen bij hem gedaan om een niveaubepaling te doen.
    Hier scoort hij een DLE van 22 (begin groep 5) op rekenen. Een DLE van 37 (maart groep 6) op lezen, dat was technisch lezen. Op de DMT scoort hij minder maar wel goed.
    Begrijpend lezen een DLE van 29 (eind groep 5).

    Duidelijk is dat hij zich lijkt te vervelen. Maar nu krijgt hij sindheropening van de scholen moeilijker werk en dit maakt hij goed genoeg, maar juf blijft maar doorgaan over dat zijn executieve vaardigheden niet goed zijn. En hij te langzaam werkt, zijn werk niet af heeft, zijn spullen niet op orde heeft, etc. En de orthopedagoog wil laten meekijken.
    Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden en ben benieuwd of er ervaringsdeskundigen zijn hier... Hoe is dat bij jouw kind gegaan en wat kan ik thuis extra dien om de executieve vaardigheden te trainen.
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    Apr 13, 2008
    23,147
    8,879
    113
    Sowieso is het natuurlijk zo dat als een kind nooit echt wat heeft hoeven doen, hij ook nooit de kans heeft gehad om executieve vaardigheden te ontwikkelen... Misschien moet de juf hem ook even tijd geven om hiermee aan de slag te gaan en moet ze hem daarbij begeleiden, zodat hij de kans krijgt bepaalde vaardigheden te ontwikkelen.

    Executieve vaardigheden is een breed begrip, er valt heel veel onder. Belangrijk is dus om te weten welke vaardigheden precies lastig zijn, zodat je gericht aan de slag kunt. Bij werkjes kunnen bv. de beertjes van Meichenboom ondersteuning bieden (en die vooraf doorspreken). Er zijn ook heel veel boeken over executieve vaardigheden geschreven (even googlen), misschien vind je daar ook tips in.
     
    Roanna and Villa Kakelbont like this.
  3. debq

    debq Fanatiek lid

    Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Als hij zo ver voor loopt dan is het toch logisch dat zijn executieve functies minder ontwikkeld zijn. Zoals bij (bijna) alles geldt hiervoor ook, je moet kunnen oefenen om iets te kunnen ontwikkelen.

    Hoe je dat kan oefenen is erg afhankelijk van het kind. Q heeft bijna 2,5 jaar op een Leonardo school gezeten. Hier kregen ze Russisch om de executieve functies te trainen. Ze is nu, om verschillende redenen, naar een niet HB school ‘terug’ gegaan. In die 2,5 jaar heeft ze haar executieve functies wel kunnen oefenen blijkt nu.

    Iets wat dus echt helemaal nieuw is en wat niet vanzelf gaat kan dus zeker helpen. Ik ben er zelf geen voorstander van om dit thuis te doen. Maar school moet er natuurlijk wel voor open staan en de begeleiding kunnen bieden.
     
  4. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,388
    10,330
    113
    Zeer herkenbaar. Ik zou de orthopedagoog toe laten. Die kan met ze mee kijken en hulp aanbieden.

    Hier probeerde ze het eerst met de beertjes methode. De stop denk na en doe het pas daarna. Mooi zinnetje dat hij goed kende maar niet toe kan passen

    Het was op een gegeven moment zo erg dat hij heel lang en vaak naar de wc ging:rolleyes:

    Pb mag altijd
     
    Villa Kakelbont likes this.
  5. Villa Kakelbont

    Villa Kakelbont Fanatiek lid

    Oct 13, 2020
    1,052
    1,717
    113
    Female
    Dank voor jullie reacties. Ik ga mij in de beertjes verdiepen. Kijken of we daar iets mee kunnen.
     
  6. Villa Kakelbont

    Villa Kakelbont Fanatiek lid

    Oct 13, 2020
    1,052
    1,717
    113
    Female
    Gisteren weet een gefrustreerd kind thuis gekregen. Hij had zijn schoolwerk niet af en meegekregen naar huis.
    "Mam het is ook zó saai". Zijn het dus sommen als 7-4 en 6+3+2
    Hij is dus getoetst op begin groep 5 met rekenen, maar school vindt dat hij naast dat werk (wat dus wel af is :|) ook het groep 3 werk moet doen.
    Wat een strijd! Hij wil dat dus echt niet. Zelfde met het raamwerk wat niet af was. Ook groep 3 werk...
    Ik merk dat het mij raakt en ik er verdrietig van word. Nu al gefrustreerd door school en dan nog maar in groep 3 zitten.
     
  7. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,388
    10,330
    113
    Aaah wat naar! Maar dit valt volgens mij onder automatisering en die moet onze zoon ook blijven oefenen. Hoe goed is hij met automatiseren?

    Die van ons is dus niet mega goed in automatiseren omdat hij weet hoe het zit en dus rekent. Door uit te leggen dat je zo pok grotere sommen sneller kan rekenen accepteert hij wel dat hij ze moet maken. Sindsdien gaat het ook beter.
     
  8. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Hier ook een dochter die moeilijk aan het werk kwam, was altijd alles kwijt en aan het treuzelen....
    Op school zijn ze hier heel goed mee omgegaan. Het "smoesje" potlood kwijt kon mijn dochter niet meer gebruiken want haar potlood zat aan een touwtje aan haar tafeltje. Dochter zat vrij vooraan in de klas en ze hebben haar echt aangeleerd of ze snapte wat ze moest doen, wat heb je nodig en dan aan het werk te gaan. Ze is uiteindelijk getest en bleek hoogbegaafd te zijn, juffen hadden al wel het idee dat ze zich verveelde en dit bleek dus ook wel. Ze zit nu in groep 6 en toevallig vandaag de uitslagen van de cito's gehad en op alles scoort ze het nivo van groep 8. Ze krijgt al een poos aangepast werk en van het werk wat gedaan moet worden hoeft ze eigenlijk maar de helft te maken omdat ze, zoals de juf zegt, ze het toch wel kan.

    Ik zou dus zeker iemand mee laten kijken. Waar je zoon tegenaan loopt waren precies de zaken waar mijn dochter mee liep. En haar executieve vaardigheden zijn wel beter maar ze blijft treuzelen, echt een kwestie van vervelen bij haar.
     
  9. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    Jan 9, 2009
    6,304
    2,586
    113
    Ik zou zeker een orthopedagoog mee laten kijken.
    Ze hebben zelf al met de ib-er actie ondernomen en willen nu nog iemand anders mee laten kijken.

    Ze nemen het dus juist serieus. Lees hier vaak het tegenovergestelde.
    Verder zou ik thuis nog niet te veel doen.
    Eerst maar eens duidelijk krijgen wat er precies is en dan samen met school een plan.
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Ik zou ook mee laten kijken, kan echt goed helpen!
    Mijn dochter in groep 3 komt ook moeilijk tot werken, ook geobserveerd en bij bv een taakje waar ze 30 minuten de tijd voor heeft, zat ze 25 minuten ‘na te denken’ en had ze ‘t niet af. Met regelmatig even herinneren aan wat ze moet doen, de omgeving en lesstof goed afstemmen, heeft ze dat soort taakjes binnen 10 minuten goed en netjes af. Ze kán het dus wel, maar heeft er echt hulp bij nodig.

    Ze hebben nu een plan opgesteld met duidelijke stappen waardoor ze zelfstandig beter tot concentreren komt, hoe het precies gaat weet ik niet - ze is er nog niet zo lang mee bezig op deze manier en de juf is nog een beetje zoekende naar wat goed werkt.
     
  11. Villa Kakelbont

    Villa Kakelbont Fanatiek lid

    Oct 13, 2020
    1,052
    1,717
    113
    Female
    Dank voor al jullie tips en adviezen. We gaan zeker niet tegenhouden dat de orthopedagoog meekijkt. En hopen vooral op goede begeleiding.
    Het valt me zwaar om mijn kind met tegenzin naar school zien te gaan...
     
  12. Kache

    Kache VIP lid

    Jan 11, 2012
    6,259
    1,165
    113
    Fijn dat er in ieder geval bij school gesignaleerd is dat er misschien meer nodig is cq dat er een probleem is. Mijn insteek is altijd geweest dat ieder kind met plezier naar school moet kunnen gaan en dat je moet onderzoeken/uitzoeken (en daar dan naar handelingen) om dit voor elkaar te krijgen.

    Ik kan me levendig voorstellen dat groep 3 geestdodend is als je al in je hoofd op groep 5 niveau bent... Dat remt enorm veel op motivatie/werkhouding etc.

    Mijn tip zou eigenlijk zijn om alle onderzoeken/observaties in eigen hand te houden (zelf een onderzoeker uitzoeken, en dan eentje die verstand heeft van meer/hoogbegaafdheid). Ik heb slechte ervaringen om dit soort dingen via school te laten lopen, omdat er dan te weinig zicht is op het totaal plaatje (school+ thuis). Ik hou hier liever zelf de regie in.
     
    Villa Kakelbont likes this.
  13. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,388
    10,330
    113
    Het valt is ook enorm zwaar!! Maar je bent er wel mee bezig!

    Bij ons is het wel zo dat hij met meer plezier gaat wanneer het beter op niveau is.
    Hopelijk komt er snel iemand met jullie mee kijken
     
    Villa Kakelbont likes this.

Share This Page