Hoogbegaafd en autisme

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by botervliegje, Dec 2, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. botervliegje

    botervliegje Fanatiek lid

    Dec 30, 2007
    1,732
    72
    48
    Hoi!
    Ik denk dat mijn zoon (9, groep 7) mogelijk hoogbegaafd is in combinatie met autisme.
    In groep 5 (toen al versneld) is de WISC-V afgenomen. Hij zat toen slecht in zijn vel in verband met langdurige ziekte (auto-immuun) en scoorde op de verbale onderdelen ca. 95, onderdelen die met ruimtelijk inzicht te maken hebben tegen 140. Gemiddeld 120, maar (terecht) 'mogen' we dat getal niet gebruiken. Onder de 130 dus (testpsycholoog gaf daarom aan: niet hb), maar de test is alweer 2,5 jaar geleden afgenomen, wellicht toch wat veranderd, of anders niet hb, alleen disharmonisch profiel. Zijn schoolprestaties zijn uitzonderlijk (alles A1, groep overgeslagen) en hij is heel muzikaal en sport in selectie. Vooral op rekengebied loopt hij voor. Als 4-jarige rekende hij al met getallen tot duizend, in groep 3 kon hij breuken vermenigvuldigen. Alleen begrijpend lezen vindt hij vaak erg moeilijk, vooral langere verhaallijnen... Scores lopen uiteen van B tot D5. Hij heeft ook veel moeite met executieve vaardigheden. Zo is hij niet zelfstandig, vergeetachtig, vindt overzicht houden moeilijk, is chaotisch, lijkt niet goed op te letten (in de klas en verkeer). Ook prikkelverwerking is vaak lastig. Vriendjes heeft hij gelukkig wel, maar niet veel. Kinderen vinden hem 'anders'. Hij heeft verschillende tics gehad (toen hij zo ziek was, nu gelukkig niet meer), en kan ook dingen heel letterlijk nemen.
    We kijken nu al naar een tussenjaar voor de middelbare, omdat hij eind groep 8 hier zeker niet klaar voor zal zijn. We hebben geen spijt van de versnelling, want hij is heel leergierig en echt op zijn plek verder.
    Nu vroeg ik me af of hier ouders zitten met ervaring en of jullie zouden adviseren om te testen op autisme en wellicht een nieuwe WISC-V test ja of nee.
    Veel dank vast voor meedenken!
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    Apr 13, 2008
    23,138
    8,869
    113
    Ik zou dan een heel open, breed onderzoek laten doen. Niet alleen ASS, maar ‘alles’ er in meenemend. Vaak doen ze bij dergelijke onderzoeken automatisch een nieuw intelligentieonderzoek.
     
  3. Berte

    Berte VIP lid

    Feb 24, 2011
    7,027
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Ik zou wel testen en overleggen met school welke route zij aanraden.

    Heel kort door de bocht, je geeft nu al aan dat je zoon zich niet harmonisch ontwikkelt en als je hem daarin wil ondersteunen ben je veel efficiënter als je weet wat de oorzaak is.

    Bovendien zit hij nu in groep 7, zo'n traject kost tijd en wil je het liefst afgerond hebben voordat je op zoek gaat naar een volgende school.
     
  4. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    Aug 4, 2013
    3,155
    2,542
    113
    Zoals hierboven al genoemd zou ik ook een algemeen onderzoek laten doen, waar naar meerdere dingen gekeken wordt.

    Mijn zoon heeft een gemiddelde iq van 130 met de wiscv afgenomen, hebben toen niet verder onderzocht naar hoogbegaafdheid, maar eerder gezocht in de hoek van autisme. Daar heb ik nu wel spijt van dat we het zo op 1 dingen hebben laten focussen, want nu hebben we hem toch aan gemeld op een hb-school en blijft toch een beetje de vraag of hij daar wel op zijn plek zal zitten. (Als ik naar zijn prestaties kijk denk ik het wel, maar toch)

    Dus een algemeen onderzoek zou ik zeker laten doen, dan kunnen ze je ook handvaten geven om hem te helpen!
     
  5. rijo

    rijo VIP lid

    Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    bulakgirl and NiekeKris like this.
  6. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    Nov 5, 2015
    1,659
    823
    113
    Female
    Best wel herkenbaar. Mijn dochter ontwikkelde zich ook zo razendsnel. Leerde lezen toen ze 3 was, kon voor ze naar de kleuterklas ging zelf vloeiend prentenboeken lezen. Kon toen ook de bank spelen met monopoli (rekenen met 100.000-tallen) en toen ze 5 was kon ze breuken in procenten omrekenen.
    Op haar 5e heb ik haar iq laten testen. Daar kwam performaal net onder de 130 uit en verbaal met er boven. Totaal ook net er boven. Op school ging het heel slecht en ze raakte getraumatiseerd. Met 7 is ze weer getest bij ggz. Verbaal stukje hoger, performaal veel lager, meer dan 20 punten verschil, totaal wel weer boven 130. Conclusie ptss en autisme (autisme diagnose is later wel weer geschrapt). Maar met die test zat ze ontzettend slecht in haar vel wat haar op een aantal onderdelen flink belemmerde.
    De executieve functies zijn nog een aantal jaar heel slecht geweest maar daar heeft het trauma haar ook nog een aantal jaar flink mee in de weg gezeten. Waar ik tegenaan bleef lopen was dat steeds allerlei vergaande conclusies aan die discrepantie werden opgehangen en dat als blijvende problemen werden gezien terwijl die in mijn ogen veroorzaakt werden door het jarenlange niet passende onderwijs en de diepgewortelde problemen die daaruit voortvloeiden. Die cijfers van die laatste iq test waren ook gewoon kaal in het schooldossier overgenomen, zonder verslag erbij waaruit bleek dat daar toch echt wel belemmeringen waren. Om van die conclusies over die discrepantie af te raken heb ik haar daarom toen ze 10 was, weer wat beter in haar vel en na een jaar redelijk passend onderwijs nog een keer laten testen. Daaruit kwam toen verbaal 145+, performaal 145+. Oude cijfers uit het schooldossier laten verwijderen en dat was echt zoveel makkelijker praten met scholen. Vanaf toen werd veel meer vanzelfsprekend aangenomen dat problemen uit onderuitdaging etc kwamen in plaats van problemen vanuit een discrepantie.
    Ik sta nu heel huiverig tegenover de gewone hulpverlening. Mijn persoonlijke ervaring is dat ze geen kennis hebben over (uitzonderlijke) hoogbegaafdheid en er allerlei onterechte conclusie getrokken worden.
    Met de executieve functies is het helemaal goed gekomen. Dat heeft zich een tijd scheef ontwikkeld maar ik vind dat ook helemaal niet gek als je weet hoe slecht het onderwijs heeft aangesloten op haar behoeften.
     
    KleineLai likes this.
  7. Relax

    Relax Fanatiek lid

    Sep 26, 2009
    1,865
    2,057
    113
    Female
    Ik lees veel van wat ik van mijn hbers herken.. zou daarbij niet te snel aan autisme denken.

    Wat wil hij zelf?

    En daarbij de vraag: wat is je doel met nog een test? Maw: wat levert het op?
     
  8. Relax

    Relax Fanatiek lid

    Sep 26, 2009
    1,865
    2,057
    113
    Female
    Mijn advies zou zijn om advies te vragen bij een hb coach. Misschien iemand die kan helpen met het verbeteren van zijn executieve vaardigheden. Of een tussenjaar een goed idee gaat zijn weten jullie als ouders en hij zelf het best. Sommige kinderen hebben dat nodig, anderen niet. Maar volgend jaar rond deze tijd kan alles anders zijn, mijn ervaring is dat kinderen in groep 8 ontzettend kunnen groeien. Sociaal emotioneel en qua executieve vaardigheden.
     
  9. botervliegje

    botervliegje Fanatiek lid

    Dec 30, 2007
    1,732
    72
    48
    Dankjewel allemaal! Echt heel fijn om jullie ervaringen, adviezen en ideeën te horen. Geeft stof tot nadenken... Ik kom gauw wat meer op jullie antwoorden terug, nu even druk met Sinterklaas .
     
    owly likes this.
  10. botervliegje

    botervliegje Fanatiek lid

    Dec 30, 2007
    1,732
    72
    48
    Bedankt voor de suggesties om een breed onderzoek te gaan doen. Lijkt me een hele goede tip, want anders sorteren we zelf misschien al veel te veel voor.

    Bedankt, Rio, voor de link! Ik kan me helemaal voorstellen dat misdiagnoses snel voorkomen. Voor mijn zoon hink ik ook echt op twee benen. De ene keer ben ik overtuigd van autisme, en een andere fase weer helemaal niet.

    Jaimio, waar heb jij je dochter laten testen, als ik vragen mag? Wat naar dat ze zo'n trauma heeft gehad. Mijn zoon heeft toevallig ook een trauma gehad, opgedaan precies in de periode van de IQ-test ook, maar niet door school. Door zijn ziekte (hij heeft 5 maanden ca. 38-38,5 graden koorts gehad, ging wel naar school) en ziekenhuisbezoeken/vele injecties etc. ontwikkelde hij een angststoornis. Hij kreeg last van extreme/dagelijkse hyperventilatie en aanvallen van huilbuien waar hij niet uit kon komen en heeft in het ziekenhuis EMDR gekregen hiervoor. Ik zat er juist aan te denken dat hij misschien extra kans zou hebben op zo'n heftige reactie door evt autisme. Hij was ook compleet overprikkeld destijds. Maar goed, het wordt wel heel complex natuurlijk met de variable ziekte erbij. Zijn executieve functies waren in die periode nog veel slechter (er waren dagen bij dat hij op school echt helemaal niets deed, geen enkel werkje, alleen wat naar plaatjes in een boek kijken, dit was groep 5). Nu het fysiek en mentaal goed gaat is dit wel verbeterd, maar alsnog niet super dus... En: de achterstand heeft hij cognitief weer helemaal ingelopen. Er was even sprake van versnelling terugdraaien, maar hij heeft het half jaar ernstige ziekte dus cognitief weer ingehaald.
    Maar fijn dat het bij jouw dochter goed is gekomen ook wat betreft executieve vaardigheden, gloort er voor ons ook hoop aan de horizon ;).

    Relax, ik denk nu aan testen omdat de overgang naar de middelbare school langzaam dichterbij komt en ik denk dat het wel fijn is dat als er 'iets' is, dat we dat dan weten, zodat de school er rekening mee kan houden. In zijn klas krijgt hij als enige een op maat gemaakt pakket dagelijks met wat hij moet doen. Van een weekoverzicht en zelf inplannen raakt hij snel overstuur. In het tussenjaar wat bij ons in de buurt wordt geboden, wordt heel veel aandacht besteed aan het leren leren, plannen en executieve vaardigheden (voor hb-kinderen). Het zijn ook kleine klasjes. Bijkomend voordeel is dat hij dan in de brugklas weer met leeftijdsgenoten zou zijn ipv ca. een jaar jonger. Ook omdat hij nog zo jong is in gedrag. Ik bedenk me nu wel, met de diagnose autisme zou hij misschien weer niet in aanmerking komen, terwijl hij denk ik heel veel baat zou hebben met zo'n programma...
     
    Relax and rijo like this.
  11. pluk

    pluk VIP lid

    Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Hier is zoon voor het eerst getest met 5 jaar, daaruit kwam autisme met normaal tot verhoogt IQ. Toen hij in groep 5 vast liep op het reguliere en overging naar speciaal onderwijs werd er meteen gezegd dat zij niet tevreden waren met zijn iq test (was geen wisc test maar een andere iq test)

    In groep 8 kregen alle kinderen daar standaard een IQ test juist voordat ze naar de middelbare gaan. Dit was de WISC test (geloof 5 maar het kan ook 4 zijn geweest) en daar kwam heel duidelijk naar voren dat er een disharmonisch profiel was. Verbaal 124 (en dat cijfer was ver onderuit gehaald door de rekenopgaves) en performaal 74 met een vertraagde verwerkingssnelheid.

    Ik zou dan ook je kind nu breed laten onderzoeken om daar duidelijkheid in te krijgen
     
    botervliegje likes this.
  12. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    Nov 5, 2015
    1,659
    823
    113
    Female
    Het maakt het inderdaad heel complex als er meerdere dingen gaan spelen. Dan gaat alles door elkaar lopen en is niet meer duidelijk wat bij wat hoort en wat waaraan ten grondslag ligt.
    Mijn dochter heeft ook EMDR gehad. Dat heeft de scherpste kantjes er toen wel afgehaald. Het stopte tenminste de herbelevingen.
    Ik heb je even in pb gestuurd waar haar testen zijn afgenomen.
     
    botervliegje likes this.

Share This Page