klas/groep overslaan ?

Discussion in 'De lounge' started by pluk, May 30, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    Het is ook net of ik over mezelf lees

    ik heb ook het syndroom van asperger en de beginpost herken ik mezelf 100% in

    vooral dit stuk past er ook typisch bij

    "Hij schijnt vaak en veel rare geluiden uit te stoten in de klas, juf geeft ook aan dat hij alles in zich opneemt en het erop lijkt dat hij alle emotie's van anderen binnen krijgt en zich door eht gillen lijkt te ontladen."
     
  2. Locusta

    Locusta Niet meer actief

    Goh, naar aanleiding van de OP zat ik ook gelijk aan een vorm van ASS te denken. Interessant om te lezen dat er meerdere users zijn met dat idee.

    Vooral de vraag hoe hij is met het "lezen" van emoties, lijkt me erg relevant. Misschien kan TS hier antwoord op geven? Van kinderen met een ASS is het bekend dat ze geen emoties kunnen herkennen. Bijvoorbeeld: ze zien alleen dat iemand huilt, maar waarom (verdrietig/boos, e.d.) dat snappen of zien ze niet.

    Het is niet dat ik je zoon wil diagnosticeren, laat staan dat mijn idee de juiste is, maar het lijkt erg op een vorm van ASS (o.a. autisme/Asperger/PDD-NOS) :)
     
  3. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    Ikzelf hen dus ook asperger. Kinderen met asperger staan ook bekend als kleine "professortjes"

    ik was 1,5 en kon bijv al psychiater zeggen en bijv: mama, wat een mooi aquaduct, etc. Ook kon ik in groep 1 ook al schrijven en lezen, en voelde me vaak "anders" dan klasgenoten en onbegrepen

    bij mij is de diagnose pas gesteld toen ik 20 was, terwijl ik me al die tijd anders heb gevoeld. Ik had graag gewild dat ze toentertijd de kennis hadden over asperger als dat er nu is ( en nog weten ze er in het onderwijs nauwelijks vanaf)

    ik zeg ook helemaal niet dat je zoon asperger heeft, maar voor iemand met asperger en veel kennis ervan, gaan bij mij toch de belletjes rinkelen na je verhaal
     
  4. Josien

    Josien VIP lid

    Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik heb zelf maar één jaar gekleuterd en daar later in mijn leven veel 'last' van gehad. Men gaf destijds aan dat ik toe was aan leren, maar blijkbaar heeft het nogal wat impact gehad om mijn emotionele ontwikkeling. Ik was elf toen ik aan de middelbare school begon. Ik was echt te jong en heb daar denk ik toch wel last van gehad.

    Weet je... het is altijd moeilijk. Je weet niet hoe het leven was gelopen als ik een jaar langer gekleuterd had. Maar als ik met Sam voor dezelfde vraag kom te staan, denk ik dat ik wel weet waarvoor we kiezen.

    Veel succes met je keuze!
     
  5. Eerised90

    Eerised90 VIP lid

    Ik zou hem niet laten overslaan.. Vooral vanwege motorische achterstand.


    Krijgt hij ook reken en opdrachtjes met klok kijken van de juf? Mijn neefje krijgt dat ook, werd niet genoeg uitgedaagd én dat ging beter
    toen.

    Gabriëlla zal een vroege leerling worden.. Gaat dan waarschijnlijk eind augustus naar school én word dan in september 4.
    én dat is genoeg als je zo jong bent.. Nog jonger is te!
     
  6. bamjolan

    bamjolan VIP lid

    May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Mijn dochter mocht van groep 1 naar groep 3 en dat gaat hartstikke goed.
    Ze is de jongste van de klas maar doet het perfect!
     
  7. Locusta

    Locusta Niet meer actief

    Ik denk ook dat het heel erg bij je kind moet passen, wil je een jaar overslaan. Er zullen vast gevallen zijn waarbij het kind er baat bij heeft gehad, maar vanwege de jonge leeftijd lijkt het mij ook lastig in te schatten.
     
  8. bamjolan

    bamjolan VIP lid

    May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Nog even een aanvulling op mijn stukje.
    Ik heb me er wel druk om gemaakt, ik bedoel, ion de brugklas kunnen ze vaak dingen fysiek nog niet aan.
    De meester twijfelde bij haar hier echt niet over.
    Ze is ook groot voor haar leeftijd, ze lijkt ouder en daarom denk ik dat veel mensen haar ook overschatten.
    Wel hebben we afgesproken, als het nog niet zou gaan, zou ze terug naar groep 2 gaan, of zou ze groep 3 twee keer doen.

    Daarbij kwam, dat groep 3 van 2010/2011 maar 10 kindjes telde incl. zij.
    In groep 2 zou ze zich gaan vervelen omdat ze al werkjes voor groep 2 gedaan heeft.
    Ook nog dat al haar vriendjes en vriendinnetjes naar boven zouden gaan behalve zij, dat zou qua motivatie ook niet goed zijn.
    En groep 3 voor 2010/2011 zou sowieso een schakelklas worden.

    Ze is op Freinet onderwijs.
    Op een reguliere school, had ze nu ook gewoon in groep 3 gezeten (ze is van september 2004).
     
  9. marieke3

    marieke3 Fanatiek lid

    Dec 11, 2009
    1,785
    0
    0
    purmerend
    Ik heb mijn dochter ook eerder naar groep 3 laten gaan, ze is een vroege leerling maar had totaal geen uitdaging in de kleuterklas ondanks de extra taakjes. Ze was erg storend in de klas, uitte zich onderandere ook door keelgeluiden te maken. Mijn dochter heeft adhd, hechtingstoornis, sociaal emotioneel flink op achter (ondertussen ruim 2 jaar) maar heeft een meetbaar iq van 125 (vermoedelijk hoger maar door haar te korte spanningsboog is dat niet goed te meten). Ik heb haar naar groep 3 laten gaan met in mijn achterhoofd dat ze beter groep 3 kon overdoen dan nog een jaar kleuteren. In groep 3 had ze voldoende uitdaging alleen had ze weinig aansluiting bij haar groepsgenoten. Ik moet er wel bij zeggen dat ze in een combinatieklas geplaats was met maar 5 ander 3de groepers en de rest was groep 4). Ze ging over naar groep 4 omdat de stof voor haar heel makkelijk was. Ik had mijn bedenkingen met het overgaan en tegen december bleek duidelijk dat ze te veel op haar tenen liep om het soc/emo bij te benen. Ik heb haar half december weer terug laten plaatsen naar groep 3 en dat was de beste zet ooit. Sindsdien zit ze weer goed in haar vel.
    Ik had het achteraf gezien precies zo gedaan. Ik weet zeker dat het jaar extra kleuteren niet goed was geweest maar 2 keer groep 3 was prima, ook omdat ze de tweede keer groep 3 de moeilijkere stof kon doen die speciaal ontwikkelt is voor de snellere kinderen.
    Misschien heb je hier iets aan.

    Ook vond ik het advies van iemand hier, om je kindje op een jenaplan of montessori school te plaatsen een hele goede. Daltononderwijs is ook gericht op het eigen kunnen.
     
  10. Luuz

    Luuz VIP lid

    Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Ik heb zelf groep 3 overgeslagen.. in groep twee kon ik de krant lezen, rekenen, schrijven (kleine woordjes dan he;))
    Mijn zus zat twee groepen hoger en leerde in groep 4 woordjes en tafels enzo.. dan kwam ze thuis: Mama kijk! Ik kan dit en dit..
    Oh Roeltje, dit kan jij ook wel.. En idd, ik pikte het zo op..

    Na een bezoek aan de schoolarts is er na lang overleg tussen school en mn ouders besloten om me eerst een paar maanden deels naar groep drie te doen en deels naar groep 2.. kon ik én spelen én leren lezen/schrijven/letters e.d. Laatste half jaar ben ik volledig in groep 3 geweest.. Volgende schooljaar naar groep 4.. Groep 2 en drie heb ik dus eigenlijk gecombineerd in één jaar i.p.v. twee jaar..

    Moet zeggen dat ik er totaal geen last van heb gehad.. Kon goed meekomen op de middelbare en had gewoon vrienden..
     
  11. pluk

    pluk VIP lid

    Dec 13, 2005
    16,258
    4,489
    113
    #31 pluk, May 31, 2011
    Last edited: May 31, 2011

    Mr K is in de grote vakantie jarig dus normaal gesproken is hij net (ongeveer een weekje) 12 als hij naar het vo gaat.
    Zou hij een klas overslaan zou hij dus net een weekje 11 jaar zijn op het vo.

    Er is wel een speciale school voor hoogbegaafte kindjes en die zit Hengelo (ongeveer een half uur met de auto). En daar zitten ook haken en ogen aan.
    - ten eerste schijnen ze aan de max leerlingen te zitten
    - eigenbijdrage aan de school is (als ik het goed heb) € 2000,- per jaar
    - ik zou dan elke dag met het openbaar vervoer moeten om hem naar school te brengen. (betekend van rijssen naar almelo met de trein, dan overstappen op een trein naar hengelo en dan overstappen op een bus naar school en dan nog weer terug, even in gedachten houdend dat de trein hier maar 1 x per uur komt).
    Voor zover ik weet bestaat er geen rugzakje voor hoogbegaaftheid en dus zouden alle kosten (zoals b.v dan maar met een taxi naar school) volledig voor onze eigen rekening komen
     
  12. pluk

    pluk VIP lid

    Dec 13, 2005
    16,258
    4,489
    113
    Mr K is gewoon sociaal, speelt met vriendjes, troost kindjes die verdriet hebben, helpt kindjes met dingen die ze nog niet kunnen (ook al kan hij het zelf niet eens ;))

    Emotie's leest hij feiloos af (gewoon eng soms) zelfs als die emotie's aan de buitenkant niet getoont worden.
     
  13. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    #33 Sensea, May 31, 2011
    Last edited by a moderator: May 31, 2011
    mijn dochter heeft verplicht een klas overgeslagen omdat we ertoe gedwongen werden door school. ze moest in groep 7 van school af naar het middelbaar. ik zou zoiets nooit adviseren, ze heeft het heel erg moeilijk gehad, vooral psygisch.

    ( en trouwens kon ze vorig jaar ook niet naar het mbo omdat ze de jong was en nu zit ze dus alsnog een jaar zo goed als niks te doen op het middelbaar omdat we het examen dus maar in 2 gedeeld hebben )

    ze heeft trouwens ook asperger en zit op speciaal onderwijs.
     
  14. Bri

    Bri Niet meer actief

    Lastig hoor.
    Ik ben blij dat we straks een plekje krijgen op een basisschool voor Natuurlijk Leren, bij ons in de buurt. Is gewoon een openbare school, dus niet vreselijk duur of exclusief. Het belangrijkste pluspunt van deze ontwikkelingsvisie, is dat je echt per kind individueel aan de slag gaat. Met een eigen leerplan, dat per 3 maanden wordt vastgesteld. En vervolgens beweegt zo'n kind ook redelijk individueel door de school heen.
    Er is wel een vaste stamgroep, waar je de dag mee begint bijvoorbeeld, maar vervolgens kiezen de kinderen hun eigen activiteiten (met de leerkracht, indien nodig). En soms werken ze alleen, soms met kinderen van eigen leeftijd, soms met oudere en soms met jongere kinderen. Zo kan iedereen z'n eigen pad volgen, of hij nou sneller of langzamer gaat dan de anderen. Natuurlijk zijn er wel vaste onderdelen; ieder kind moet op een bepaald niveau leren lezen, spellen, rekenen et cetera. Het is dus geen vrijheid blijheid, maar echt kijken wat een kind moet/wil/kan leren en hoe.

    Ik hoop dat deze school m'n verwachtingen gaat waarmaken (zoon is pas 3, dus ik heb nog geen eigen ervaring). Het biedt volgens mij een prima oplossing voor kinderen die op sommige terreinen sneller gaan dan gemiddeld en op andere langzamer.
     
  15. pluk

    pluk VIP lid

    Dec 13, 2005
    16,258
    4,489
    113
    Wij hebben 24 juni een gesprek over wat de adviezen zijn maar ook wat de mogelijkheden zijn.
    Op 7 juni heb ik een intake met de psychologe/orthopedagoge die hem ook nog gaat onderzoeken.

    Zelf vinden wij de overgang van groep 1 naar groep 3 heel groot. Ten eerste is het dan net een weekje 5 jaar als hij naar groep 3 gaat. Hij komt in een geheel nieuwe klas met geen enkel kindje uit zijn groep (hij zit nu in een groep 1 klas en er zijn ook gecombineerde klassen groep 1/2).
    Daarbij hoorde ik van een andere moeder dat er op dit moment 40 kindjes zijn die van groep 2 naar groep 3 gaan en dat de school twijfelt of ze deze klas niet op zouden moeten delen.
    Persoonlijk ben ik bang dat Mr K dan opgezwolgen wordt door de grote groep en dat er dan geen tijd is om aandacht aan hem (en zijn toch jonge leeftijd) te besteden wanneer hij het moeilijk heeft.

    Ik twijfel erover of ik morgen toch niet even in gesprek moet gaan met zijn IBer om te kijken of die wat meer weet en hoe die erover denkt want volgens zijn juf zijn ze gisteren al flink aan het overleggen geweest.
    Zijn juf zelf twijfelt trouwens ook of het voor hem wel goed is om in eens over te gaan naar groep 3.
    Zelf hadden we het idee gisteren opgevat dat hij gewoon naar groep 2 kan gaan en dat ze hem dan b.v. 2 dagen in de week mee laten draaien in groep 3 om hem extra uit te dagen en te kijken hoe het gaat.

    Maar goed met andere woorden

    AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAGGGH we weten het even niet meer.
     
  16. lianda

    lianda Fanatiek lid

    Jun 6, 2007
    2,367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant

    Onze middelste zoon heeft een vorm van ASS zijn leervermogen ligt lager als een ander kindje van zijn leeftijd.
    Er zijn vele vormen van ASS,ik zou dit gewoon eens bespreken met de leerkracht.
    Emoties kent mijn zoontje ook niet,als er iemand huilt of pijn heeft geeft hij er niets om en stapt gerust verder.
     
  17. lianda

    lianda Fanatiek lid

    Jun 6, 2007
    2,367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    Ik begrijp dat jullie het even niet meer weten maar wees blij dat ze er nu al achterkomen dat er iets is.
    Onze middelste zoon hebben ze ruim 1,5 jaar aan laten modderen en wij kregen maar te horen we wachten het af.
    Pas sinds December j.l zijn we ermee bezig met als gevolg dat onze zoon totaal niet past op de school waar hij nu zit.
    Hij zit nu in groep 2 en na de zomervakantie gaat hij naar een andere school waar hij start in groep 3.
     
  18. Juul75

    Juul75 VIP lid

    Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    Ik heb het hele topic niet doorgelezen maar kan alleen mijn eigen ervaring geven. Ik heb ook een klas overgeslagen op de kleuterschool, en zou het niemand aanraden. Goed kunnen leren zorgt ervoor dat je de stof snel weer eigen maakt, en dan verveel je je weer, en zit je alleen in een klas met oudere kinderen. En op de lagere school is een jaar verschil echt onnoemlijk groot. Ik heb een afschuwelijke lagere school tijd gehad, die ik heb gecompenseerd op de middelbare school door gigantisch te puberen, en uiteindelijk heeft een klas overslaan me niets gebracht. Na een paar maanden was ik bij in groep 3 en verveelde me gewoon weer.

    Dus mijn advies: doe het niet, zorg ervoor dat hij gestimuleerd wordt in zijn eigen klas, daar hebben ze tegenwoordig goede programma's voor. En geef hem de kans in zijn eigen tempo ook sociaal volwassen te worden.
     
  19. pluk

    pluk VIP lid

    Dec 13, 2005
    16,258
    4,489
    113
    Gisteren een gesprekje gehad op school met de IB-er en zij gaf aan dat Mr K niet allen qua leren voor ligt op zijn klasgenootjes maar dat hij zich ook niet prettig voelt in het kleuteronderwijs.
    (het is voor hem gewoon te chaotisch)

    Ze willen graag de "diagnose" van de psychologe die overigens ook een iq test zal gaan afnemen. Als ze deze hebben dan kunnen ze wel een rugzakje voor hem aanvragen en krijgt hij dus meer/veel begeleiding gedurende zijn schooltijd.

    Mr K geeft trouwens ook aan het anders te willen.
    Hij zegt duidelijk dat hij de werkjes van juf niet leuk vind en dat hij liever heeft dat ze hem leert lezen en rekenen.

    Op mijn vraag of het misschien een optie is om hem gewoon in groep 2 te laten en dan b.v de middagen in groep 3 te laten meedraaien werd negatief gereageert. Volgens hun zou dit te verwarrend zijn voor Mr K.
     
  20. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Lastig hoor..
    Aan de ene kant is het sociaal/motoriek fijn om gewoon groep 2 te volgen. Maar zo te horen zit hij er echt niet op zijn plek. Misschien is dat wel anders als hij volgend jaar bij een andere juf zit?
    Komt hij volgend jaar dan in een echte groep2, of een combi 1-2, want dan zit hij deels weer met kinderen in de klas waar hij veraf staat.

    Als ze hem in de groep niet genoeg kunnen stimuleren, dan vind ik de optie groep 3 hier bijna wel prettiger, en dan in het achterhoofd om deze 2 keer te doen. En dan maar fysio/speltherapie voor zijn motoriek?

    Ik denk dat het nu belangrijk is om te kijken wat de school kan bieden in zowel groep 2 aan extra materiaal, als in groep 3 aan extra ondersteuning. En waar je jochie echt staat op de diverse vlakken.
    Dus eigenlijk die gesprekken toch afwachten.

    Wel lastig, zo aan het eind van het jaar..
     

Share This Page