sommige mensen zijn van mening dat de mensen van vroeger vastigheid nodig hadden omdat ze toen ook al dingen afvroegen en dat daarom de bijbel of Koran is ontstaan dus dat zomaar mensen het begonne te schrijve, ik ben zelf moslim,en ik ben persoonlijk van mening dat wat er in de Koran staat ze in die tijd niet konden weten,bijv zoals de ozonlaag of bepaalde dingen van het lichaam. dus daarom ligt de Islam in mijn hart,vind veel steun aan mijn geloof en houd mij sterk. wou het even met jullie delen,bedankt groetjes!
@Mounia, in de Bijbel evenzo. Er staan dingen in die de mensen toen nog niet konden weten. Bijvoorbeeld over het zonne- en sterrenstelsel en over de aarde. Wetenschappers en kerkleiders strooiden er leugens over rond, bijv. dat de aarde plat zou zijn. En pas jaren, soms eeuwen later kwamen wetenschappers er achter dat wat in de Bijbel stond tóch waar was. (Ja, duhuh! God verteld geen leugens. )
Het valt me trouwens op dat ik de enige ben in dit topic als Jehova's Getuige (vroeger dan)... Kan iemand mij overigens uitleggen of en wat het verschil is tussen Christen zijn en Katholiek zijn?
@ Manuela: Katholicisme valt ook onder het Christendom. Je hebt binnen het Christendom verschillende "stromingen" (hervormd, gereformeerd, katholiek, etc.)
Ehm... (correct me if I'm wrong) Het heeft allemaal dezelfde basis (geloof in God, en Jezus, en als 'leidraad' de Bijbel). Alleen de manier waarop hiermee wordt omgegaan is nogal verschillend: (wikipedia) - Binnen het protestantisme berust alle gezag bij de Bijbel (sola scriptura). Binnen het rooms-katholicisme wordt hiernaast ook het gezag van de traditie en het leergezag (apostolische successie) erkend. - Binnen de rooms-katholieke Kerkstructuur bestaat een hiërarchie met priesters, bisschoppen en een paus (episcopale structuur). Binnen het lutheranisme en het anglicisme komt deze episcopale structuur in iets gewijzigde vorm terug, maar binnen het calvinisme heeft men gekozen voor een democratische kerkstructuur met door alle kerkleden (trapsgewijs) gekozen synodes. - Binnen het katholicisme kent men een Maria- en heiligenverering. Binnen het protestantisme wordt aan hen geen bijzondere voorbiddersrol toegekend, en wordt het richten van verzoeken om voorbede aan hen als aanbidding, en daarmee als een vorm van christelijke afgodendienst, gezien: Solus Christus. Als afgeleide hiervan verschilt ook het uiterlijk van kerken: Rooms-Katholieke Kerken zijn versierd met beelden van heiligen, afbeeldingen van Bijbelse patronen en veel andere kostbare versiering (lekenboeken), veel protestantse kerken kennen geen beelden. Protestantse kerken verschillen per stroming in de hoeveelheid versiering. Binnen het Lutheranisme is vaak wel plaats voor versieringen als muurschilderingen, binnen het calvinisme is dit veel minder (sola scriptura). - Het protestantisme kent twee sacramenten (doop en Avondmaal) in plaats van zeven binnen de rooms-katholieke Kerk, omdat de reformatoren de onderbouwing van de overige vijf onvoldoende in de Bijbel konden terugvinden (sola scriptura). - Het protestantisme gelooft dat iemands zonden vergeven worden wanneer de persoon dit oprecht tegenover God belijdt (sola gratia). Binnen het Rooms-katholicisme kan dit door het verkrijgen van de absolutie na het biechten van de zonde tegenover een priester. - Binnen het protestantisme wordt gesproken over het heilig avondmaal, binnen de Rooms-Katholieke Kerk over de Mis. Opvattingen binnen het protestantisme over het heilig avondmaal variëren per stroming. Algemeen wordt binnen het protestantisme Jezus lijden voor de zonden herdacht. Binnen het rooms-katholicisme wordt het offer van Jezus Christus bij elke Mis opnieuw tegenwoordig gesteld. - Katholieken hebben een zondagsplicht terwijl binnen het protestantisme de zondag als "dag van God voor God" gezien wordt. - Het ambt van predikant bij de protestanten is niet-sacramenteel en verenigbaar met het huwelijk, het ambt van priester bij de katholieken is sacramenteel en celibatair (behalve voor mannelijke gehuwde dominees die tot de rooms-katholieke Kerk zijn overgegaan: zij kunnen als gehuwde tot priester gewijd worden). - Binnen de meeste protestantse kerken kent men tegenwoordig vrouwelijke kerkleiders. Binnen het rooms-katholicisme nemen vrouwen eveneens leidinggevende taken waar, uitgezonderd in de sacramentele orde. - De katholieken gebruiken een hostie, altaar en wierook tijdens de dienst; de protestanten gebruiken deze elementen meestal niet.
wel is het vaak zo dat er in een dorp een stroming kan overheersen, zo heb je hier dus echte katholieke dorpen (en waar dus wél carnaval wordt gevierd) maar ook hervormde en protestantse dorpen...
Miepie80 is goed bezig De uitleg van Wikipedia klopt helemaal. Kleine verschillen binnen de stromingen daargelaten: wij hebben in onze kerk geen vrouwelijke voorgangers en ouderlingen / diakenen bijvoorbeeld. In de kerk waar ik oorspronkelijk vandaan kom hebben ze dat wel. Het nut van de verschillende stromingen, ik weet niet of je van nut kunt spreken. Alleen de kerken hangen allemaal een andere leer aan. Op de basispunten van het geloof zijn ze meestal gelijk, maar er zijn verschillen in interpretatie van de Bijbel waardoor een bepaalde kerk bijvoorbeeld wat toestaat of juist iets verbiedt, waar kerkleden het niet mee eens zijn. Zij scheiden zich als groep af en stichten een nieuwe kerk. Ik weet niet of alle stromingen zo zijn ontstaan, maar wel een aantal. Iig de Vrijgemaakte kerk (afgescheiden van de Gereformeerde kerk). De Gereformeerden zelf zijn weer afgescheiden van de Hervormden (inmiddels weer samengevoegd tot PKN). Toen de PKN kwam, waren er ook weer mensen die dat niet wilden en die hebben zich daar weer van afgescheiden. De Vrijgemaakte kerk is dus afgescheden van de Gereformeerden, een paar jaar geleden zijn er ook weer mensen die zich afgescheiden hebben van de Vrijgemaakten omdat ze vonden dat die te vrij werden in bep. opzichten, enzovoort enzovoort. Je sluit je dus, meestal, bij een bepaalde kerk aan omdat je je het meeste kunt vinden in de leer van díe bepaalde kerk. Het enige nut is dus dat je met mensen in de kerk zit die in veel opzichten er hetzelfde over denken als jij, maar dit is tegelijk ook een gevaar: je loopt een enorm risico op kortzichtigheid en een 'oogkleppen-cultuur'. Ik heb trouwens vorige week twee Jehova's getuigen binnen gehad. Fijn en goed gesprek gehad, maar de verschillen tussen Jehova's getuigen en Protestanten wel heel groot.
Dames, bedankt voor alle uitleg. Ik vind sommige dingen nog steeds een beetje onduidelijk, maar dat komt voornamelijk doordat ik niet thuis ben in de verschillende benamingen ed. Ik zal nog eens verder lezen op Wiki. FreeWilly, wat zijn de punten waarin jij zoveel verschilt met de JG's?
@lientje, nee bij de JG leer je dat niet, althans niet zover ik weet. Ik ben eruit gestapt toen ik 12 was. Maar is dat zo raar dan? Bij de christenen wordt toch ook niet geleerd hoe allerlei dingen heten bij bv de Islam?
Wat ik ervan weet is dat de grootste verschillen zijn dat Jehova getuigen geloven dat alles (of bijna alles) in de Bijbel letterlijk zo door God 'gedicteerd' is aan de mens, in bijvoorbeeld het protestantisme wordt het vaak meer aan de eigen interpretatie van verhalen over gelaten. Verder zijn er veel Christelijke feesten (Kerst, Pasen, etc) die door Jehova's worden gezien als heidens. Alleen de herdenking aan Jezus wordt gevierd. Ook verjaardagen en Sinterklaas worden niet gevierd. Groot verschil vind ik zelf dat Jehova's getuigen geloven dat we ons zich in de "eindtijd" bevinden, "de laatste fase voor het ingrijpen door God met als doel de aarde te zuiveren van alle goddeloosheid. Ze geloven dat Jezus' koninkrijksmacht in 1914 is gestart en dat het eind van 'het samenstel van dingen' (in andere vertalingen 'de wereld') nabij is. Hier doelen zij op de huidige systemen waaronder mensen leven en die dus de maatschappij ordenen."(wikipedia)
@ lientje, zo heb ik het ook niet opgepakt hoor @miepie; klopt inderdaad wat je hebt beschreven. Ik vond het ook heel moeilijk vroeger dat wij geen kerst ed mochten vieren, ik zag al die gezelligheid bij vriendinnetjes en ondanks dat ik geen benul had wat kerstmis betekende miste ik dat. Wat ik zo hypocriet vind, is dat als je dus niet als JG leeft, hoe goed je ook bent voor anderen ed, je niet in het paradijs komt. Terwijl alle zogenaamde broeders en zusters die ons keihard hebben laten stikken toen we ze nodig hadden, dus wel in het paradijs gaan komen... dat gaat er bij mij niet in. Dit gevoel heb ik trouwens met meerdere geloven/religies. Ik vind het persoonlijk een beetje raar dat als je iets slechts doet, dat je even moet biechten of zoveel weesgegroetjes op moet zeggen en je zonden weer vergeven zijn. Dat kan een priester of dominee toch helemaal niet bepalen?
Ik en mijn man zijn Christen. Ik kom oorspronkelijk uit traditionele hervormde kerk, maar kon daar niet aarden. Met mijn man beland in Evangelische gemeente waar ik me ook heb laten dopen.
Ik zit in de hervormde kerk (PKN) maar zou het liefst naar een evangelische gemeente gaan. Mijn man is daar nog niet over uit.