Testen basisschool

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by kimmy89, May 1, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    Apr 22, 2017
    12,605
    8,357
    113
    Female
    Als er taalproblemen zijn is het misschien wel fijn om te weten of dat niet juist komt door een sterke concentratie voor iets wat geen taal is. Of misschien teveel prikkels waardoor de basis niet goed aangelegd word. En er een achterstand ontstaat door de setting waarin geleerd word.

    Mijn oudste liep tegen dyslexie achtige klachten aan. Ik ben toen thuis met hem de basis gaan leggen. In de zomer zijn we daarmee toen echt methodisch aan de slag gegaan omdat hij dan meer rust in zijn hoofd had. In groep 4 nog samen gelezen dagelijks. Dit schooljaar (groep 5) verder weinig aandacht aan besteed samen. Alleen elk boek geregeld wat hij wilde lezen en leestijd in bed gehouden. En hij blijkt nu bij de gevorderde groep te lezen. De taal cijfers zijn van de bodem naar voldoende gegaan.

    Om een zo passend mogelijke schoolcarrière tegemoet te gaan is het belangrijk om te weten hoe een kind leert en wat belemmert.
     
  2. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    Nov 2, 2021
    4,881
    6,405
    113
    Hier is dat een ‘pakketje’ qua onderzoeken. Bij mogelijk dyslexie doen ze bv ook altijd een intelligentietest. Hier was vermoeden adhd het grootst, dus dat is eerst onderzocht- daarna intelligentietest en nu wordt dyslexie onderzocht.
     
  3. Doortje25

    Doortje25 Fanatiek lid

    Jul 25, 2010
    4,056
    884
    113
    Onze oudste heeft ADD. Onze jongste liep al snel dit schooljaar vast op sociaal-emotioneel gebied. Ergens dacht ik dat dit met haar juf te maken had. Dochter is extreem gevoelig en pikt emoties van anderen erg makkelijk op. Juf is vaak boos, kortaf en geirriteerd. Ik heb zelf ook moeite met haar en dat zegt wat aangezien ik ook leerkracht ben. Voor mijn gevoel staat zij er niet met haar hart en voor de kinderen, maar puur voor zichzelf. Super slimme vrouw, maar niet geschikt als juf. Mijn dochter voelt dit ook aan.

    Nu komt het, of we haar ook op ADD wilden laten onderzoeken want ze was zo snel afgeleid. Kreeg gewoon haar werkjes af, maar volgens de juf kwamen alle prikkels binnen en had dochter geen filter. Thuis was dochter extreem gefrustreerd, verdrietig en boos. Aan ADD had ik alleen nog niet gedacht, ze is qua karakter een klein kopietje van mij en als ik iets niet heb is het ADD. Juist om verder gespeculeer tegen te gaan (want haar zus heeft het ook, dus dan zal zij het ook wel hebben) hebben we haar laten testen. Uit de test kwam absoluut geen ADD, maar faalangst, hoge intelligentie en zoals ik al dacht mogelijk dyslexie. Zoals @Lynx al schreef is het enorm vermoeiend om de hele dag met taal bezig te zijn als je daar moeite mee hebt. Je doet zelf ook liever iets wat je gemakkelijk afgaat toch?

    Soms is het laten testen dus ook juist om een leerkracht het tegendeel te bewijzen. Onderzoekers vragen ook altijd naar hoe wij als ouders onze kind thuis ervaren en gaan een gesprekje met het kind aan. Ze gaan niet blind af op wat een leerkracht invult. Ik weet nu waar mijn dochter in haar ontwikkeling staat, hoe haar intelligentie is en waar we haar mee moeten gaan helpen. Er is ook een duidelijk verslag naar haar juf gegaan, al betwijfel ik of zij de vaardigheden bezit die mijn dochter nodig heeft. We tellen de weken af tot de zomervakantie!

    Hopelijk heb jij snel meer duidelijkheid over je zoontje zijn leerontwikkeling. Geef duidelijk aan dat je zelf geen twijfels hebt en dat je thuis niets aan hem merkt. Dat zal dan ook meegenomen worden in het onderzoek!
     

Share This Page