Hoi hoi, zoals het onderwerp al zegt. ... we hebben sterk het vermoeden dat onze dochter van 4 wel eens een vorm van autisme zou kunnen hebben. Nu weet ik dat de eerste stap is om naar de huisarts te gaan voor een verwijsbrief maar dan. ..... hoe zag bij jullie dit traject uit? groetjes Mik
Wij zijn niet via de huisarts het traject in gegaan , maar via Integrale Vroeghulp. De huisarts moest uiteraard wel regelmatig verwijsbrieven schrijven, maar bij Integrale Vroeghulp weten ze beter de weg in hulpverleningland. Onze zoon is vervolgens (hij was net 2) gediagnosticeerd bij Karakter (goede ervaringen, zitten door heel gelderland), heeft vervolgens op een mkd gezeten en zit nu op speciaal onderwijs, cluster 3. Ook nog allerlei behandelingen tussendoor, maar hij heeft een hele zware vorm van autisme. Sinds kort gebruikt hij ook medicatie.
Wij hebben in december de diagnose gekregen voor onze oudste. Hij valt in het autisme spectrum. Ik ben begin oktober naar de ha gegaan en heb gelijk een verwijzing gekregen. (Kijk vooraf welke er zijn en wachtlijsten ze hebben). Een paar weken later hadden we de eerste intake. Man, zoon en ik zijn er samen heen gegaan. Voor ons was het uur te kort om alles te vertellen en hebben we een vervolg intake gekregen. Daarna alle onderzoeken, wat voor ons betekende; - thuis observatie, dus zien hoe hij zich thuis gedraagd - school observatie - ADOS afname, staat voor autistisch diagnostisch observatie schema. Hierbij doen ze allemaal spelletjes en opdrachtjes en kijken hoe hij reageert. - IQ test. Tot circa 8 jaar geeft dit geen volledig betrouwbare informatie, maar kunnen ze wel een goede indicatie krijgen van het iq. Hierna kregen we vlak voor kerst de diagnose. Bij ons is het erg snel gegaan, 'onze' organisatie vindt het belangrijk dat onderzoeken snel plaatsvinden bij jonge kinderen. Een andere had een wachtlijst van 16 weken en waren we dus nog niet eens langs geweest. Nu zijn we druk bezig met nog meer gesprekken inplannen en krijgen we thuis begeleiding.
Wij zijn via logopedie (die screening deed op KDV) verwezen naar audiologisch centrum. Aldaar, na wachtlijst van 3 maanden, een diagnostische carrousel gehad. Van te voren lange vragenlijsten invullen, ook door KDV leidsters, daarna gesprek met kinderpsycholoog n.a.v. die lijsten, test logopedie, IQ test, gehoorsscreening, spelobservatie. Een paar weken later de uitslag: vermoeden van autisme met moeilijk lerend IQ. Omdat het heel slecht met hem ging (gedragsmatig) en hij een (flinke) ontwikkelingsachterstand had, zijn wij verwezen naar dagbehandeling. Daar zijn nog verdere onderzoeken geweest en uiteindelijk via ziekenhuis officiële diagnose (ook ADOS gehad) en screenend onderzoek naar mogelijke oorzaak (kinderarts, klinisch geneticus, kinderneuroloog). Op mijn blog is de uitgebreide versie van ons traject te lezen. Ons neefje heeft ook een ASS diagnose. Hij is via IVH geobserveerd, verwezen naar GGZ voor officiële diagnose, daarna naar een MKD met ambulante thuisbegeleiding. Vanuit daar naar speciaal onderwijs. Er zijn vele wegen die naar de diagnose leiden, hangt af denk ik welke problemen op de voor grond staan en hoe ernstig die zijn.
Hier met de oudste vorig jaar maart gestart met het traject. Nadat ik 2 jaar lang niet serieus genomen werd. Via schoolarts bij intergrale vroeghulp terecht gekomen. Doorgestuurd naar de Banjaard. Alwaar in december de definitieve diagnose PDD-nos is gesteld op de leeftijd van 5 jaar. Voor intergrale vroeghulp heb je geen verwijzing nodig. In februari zei mijn huisarts nog dat zoon absoluut geen autisme zou hebben. Voor de verdere trajecten hebben wij vanwege verwijzing vanuit vroeghulp geen verwijzing van de huisarts nodig gehad. Gelukkig maar...
Mijn zoon is door de huisarts doorgestuurd naar ggz. Na observaties thuis, op school en bij hun spelende wijs etc kwam na ruim 1 jaar de diagnose klassieke autisme. Voor ons geen verrassing. Was al duidelijk vanaf jongs af aan maar school kon niks met hem en dus eigenlijk voor hun het traject ingegaan. Achteraf wel blij om. Nu had hij al een prikkelstoornis (si) waar hij fysio voor volgde, logepedie voor spraakstoornis. Dus al met al was het druk. Nu zit hij in groep 3 en doet het redelijk goed. Wel loopt hij kwa lezen en leren erg achter. Na weer onderzoek is duidelijk dat hij een beelddenken is. Hij leert bijv wel letters aan de hand van plaatjes maar kan hier geen woorden van maken. Hij leert lezen door een plaatje te zien van bijv de maan met daar onder het woord maan. Zo koppels hij deze letters aan dit woord en uiteindelijk weet hij hoe het woord maan er uit ziet en kan hij dit lezen. Zou je bij het woordje maan de m verandere in de h dat er dus haan staat kan hij dit niet plaatsen en dus niet lezen. Bijles doet niks en maandag hebben we nieuw gesprek met school. Waarschijnlijk gaan we een aanvraag doen voor speciaal onderwijs. Hij heeft ook nog sinds kort diabetes wat het niet makkelijker maakt kwa opvoeding . Thuis volgen we een strak rooster met dagplanning om driftbuien te voorkomen en krijgen daarnaast hulp van ggz, plein 013 ( gemeente) etc Medicatie zijn we niet voor dus wil eerst al het andere geprobeerd hebben
Hier ging het zo: huisarts - integrale vroeghulp - kinderpsycholoog - kinderpsychiater Traject tot de diagnose duurde ongeveer 9 mnd. Sinds oktober zit zoonlief op het sbo (school is net vandaag officieel geopend) en dat gaat ontzettend goed. Tis wel echt een traject wat je ingaat maar wel fijn om duidelijkheid te hebben. Toen ik naar de huisarts ging heb ik een heel lijstje met mijn bevindingen meegenomen. De huisarts nam het gelukkig gelijk serieus