Hai, Ik hoop dat iemand er een beetje verstand van heeft... Maar wat zijn de criteria om hulp van een ib-er te krijgen op school? Ons zoontje heeft namelijk add weten we sinds een halfjaar....zijn concentratie is echt slecht schijnt nav zijn laatste rapport;( ook zijn tempo is veels te laag (maar of dat dan weer gevolg is van concentratievermogen of dat gewoon er los van staat..weet ik niet...het lijkt mij ook wel een logisch gevolg, maar zou op zich ook wel er los van kunnen staan... Mijn vraag is nu , wanneer is het nou handig dat hij hulp krijgt van een ib-er? Wat zou zij precies kunnen doen voor hem? Hij ligt door dit alles wel wat achter, maar zit op Montessorischool, dus ze vinden dat nu nog niet alarmerend . hij zit in groep 4 van de groep 3/4/5 klas...en zou dan dus volgend jaar nog een keer groep 5 wellicht over moeten doen.. Ik heb het al eens aangegeven bij de juf maar zij lijken het niet zo nodig te vinden...(nu weet ik ook wel dat de ib-er het druk heeft , dus had een beetje gevoel dat het daarom niet kan, of kan zij hierbij gewoon niet helpen?) Nog een punt, hij gebruikt geen medicatie maar visoliecapsules, maar dit werpt dus niet Zijn vruchten nog af...ben bang dag we toch aan de medicatie moeten ... Alvast bedankt voor het lezen
Bij onze school is de ib-er onder andere om de communicatie tussen leerkracht en ouder te verbeteren en regelt veel zaken op de achtergrond. Ondanks dat ik altijd het idee heb dat ze meeste kinderen bij naam en toenaam kent houdt ze zich dus zo min mogelijk met de kinderen zelf bezig. Wel zat ze in januari bij de rapportbesprekingen bijvoorbeeld. En toen ik het even niet meer zag zitten met school in zn geheel was een afspraak met haar snel gemaakt. Zowel als uitlaatklep als regeltante. Dankzij haar werd de leraar geobserveerd in de klas nav klachten (die overigens niet geheel zijn schuld waren denk ik... Het is echt wel een goede meester maar de klas van mijn dochter is een drama) En ze heeft bijvoorbeeld gezocht dat dochterlief een koptelefoon kreeg. En voor mij afspraak geregeld met de smartjuf voor rekenlessen voor mij. Zodat ik daarna dochterlief kon helpen met haar rekenprobleem. Dus.. Je zou zeker contact met de in-er kunnen opnemen om je zorgen te uiten. Maar of ze ook extra lessen voor je kind gaat geven... Vaak is dat iemand anders. Ze kan het doorgaans wel voor je regelen dus je zit er niet verkeerd.
Hebben ze geen RT (remedial teacher) bij jullie op school? Hier worden kinderen die wat achter lopen en/of extra hulp nodig hebben, begeleid en geholpen door de RT. De IB-er op school is wel op de hoogte van leerlingen die extra zorg nodig hebben en een hoop zaken gaan via haar, maar ze begeleidt die kinderen volgens mij niet zelf. Hier heb ik niet het idee dat het allemaal zo'n punt is als de kinderen naar de RT moeten voor wat extra hulp.
ib er is niet om kinderen rechtsrechts te helpen. ze is de begeleider van de juf. ze zoekt samen met de juf uit wat vr hulp een kind nodig heeft en hoe dat geregeld kan worden en hoe de behoefte vastgesteld kan worden. ze kijkt met de juf mee en regelt ook de communicatie met de ouders tussen de school. ze weet dus wat er allemaal mogelijk zijn wanneer de juf het aangeeft dat een kind iets nodig heeft. de juf dus praat eerst met de ib er. maar je kunt ib er ook aanspreken, of samen met de juf een gesprek aanvragen als je denkt dat je met de juf niet uitkomt.
Eerlijk ik zo zo snel mogelijk een andere school gaan uit kiezen. Montessori en kinderen die problemen hebben gaan niet samen en geloof mij heb het zelf mee gemaakt. Ze zeggen dit doen NIKS. voor jou kind zou een structuur groep veel en veel beter werken en zeker met zijn add. Het grote probleem is dat er van hem verwacht woord dat hij zelfstandig gaat werken maar door de add zit zijn hoofdje niet zo goed vast en gaat het lastig gaat makkelijkere werkjes doen en gaat achter lopen op lezen en schrijven. Mijn mening. Ze doen meer kwaad dan goed of pas aan het einde van groep 8 (mee gemaakt vriendje zoon) gaan ze pas een op een onderwijs geven omdat het toch nog naar een grote school moet maar niet mee kan naar het Montessori ect ect ect van het voortgezetonderwijs . Als er nu al problemen zijn dan had de ib,er al lang aan de slag gemoeten. Van uit school zelf.
Bedankt voor jullie antwoorden...op school is inderdaad ook een rt aanwezig...vind het alleen heel vaag wat nu precies het verschil tussen rt en ib is maar denk nu dat ik het wel een beetje begrijp met jullie voorbeelden/reacties... Mijn man gaat het van de week aangeven op de tafeltjesavond, dat er wellicht een rt ingeschakeld moet worden, ik heb het idee dat dit hem wel zal helpen.. Wat betreft het feit dat hij op montessorischool zit, hij vind het er heeeeel erg leuk. Hij houdt heel erg van het werken in projecten en ik heb het idee dat hij er wel op zijn plek zit, heeft het erg naar zijn zin, kan het goed vinden met iedereen alleen het concentratievermogen is nou eenmaal niet zo hoog....hopelijk kunnen zij hier gewoon bij helpen, en anders moeten we gaan kijken of medicatie misschien handig voor hem zou zijn...(ben alleen niet zo voorstander , en hebben eerst allemaal andere dingen geprobeerd, maar als dat niet helpt, zullen we daar wel waarschijnlijk op uit komen.)
Mijn zoon heeft autisme, en de ib-er begeleid zijn juf en ons. We bespreken veel dingen met haar en stemmen af zodat we op 1 lijn zitten. Maar ook in betwijfel of dat type onderwijs bij hem past. Veel structuur is toch echt wel belangrijk, anders raakt hij overspoeld en ja dan raakt hij achter. Bij ad(h)D-ers werkt teveel keuze juist enorm verlammend.
De ib-er stuurt de juffen aan welk plan sommige kinderen nodig hebben. Als het nodig is neemt ze ook toetsen af of doortoetsen van een leerling. Mijn jongste heeft een ontwikkelingsvoorsprong en wij hebben bij ieder rapport een bespreking met ib-er. Zo nodig stuurt zij de juf aan. In jou geval had ik allang bij de ib-er gezeten. Die achterstand wordt alleen maar groter en is straks echt niet meer weg te werken. Ook ik ben van mening, dat montessorischool niet echt een goede school is voor kinderen met add. Zie het nu zelf bij de jongste van mijn broer. Het valt wel mee, zeiden ze, maar nu loopt hij ineens wel heel erg achter. Heeft al een jaar extra gekleuterd en met moeite haalt hij nu groep 4. Vorig jaar had ik mijn broer al gewaarschuwd, dat hij toch wel erg achterliep in vergelijking met mijn oudste dochter. En nu pas gaan ze er iets aan doen.
Maar waarom medicatie of is er een diagnose? RT op dit vlak is lastig. Ib kan wel tips geven en een plan met de leerkracht opzetten. Mocht de zorg hoog zijn dan kan er een onderzoek worden gedaan.
Ik zou als ik jou was een gesprek aanvragen met de leekracht en ib-er. Je kunt dan bespreken of en hoe de school jouw zoontje nog met iets speciaals kan begeleiden.
Gesprek bij de rt- er wordt na de vakantie aangevraagd...we zullen het gaan zien..ook gaan we weer terug naar de jeugd psycholoog, hulpmiddelen voor concentratie verbetering heeft ie al gehad en werken maar kort...vandaar dat we nu naar medicatie gaan kijken...dat werd ons toentertijd al gevraagd of we dat wilden, maar we wilden het eerst met hulpmiddelen en zelf wat tips en truucs proberen. Onze zoon blijft gewoon op deze school, hij heeft het hier erg naar zijn zin .het concentratieprobleem wordt niet opgelost met ander soort onderwijs.
Nou hopen dat het gaat werken ik begrijp heel goed dat je niet direct aan medicatie wilde denken, ik moet dezelfde beslissing gaan nemen voor de jongste en dat is niet makkelijk. Als het je helpt: ik slik medicatie voor mijn adhd sinds kort en het is een verademing! Wat onderwijs betreft: kan me goed voorstellen dat je niet wilt wisselen als hij het daar leuk heeft. Zorg er dan alleen voor dat zijn juf hem extra goed in de gaten houdt.
Heb via een collega van mijn man gisteren nog te horen gekregen dat ze bij zijn dochter ook aan ad(H)D dachten, maar dat blijkt achteraf Kiss/kidd te zijn...ik heb wat gegoogled en ik moet zeggen dat het wel echt ontzettend veel overeenkomsten zijn met add en hoe ons zoontje is...misschien nu eerst nog een tussenlas inslaan... Medicatie heeft familie van ons ook gebruikt voor add maar helaas geen verandering...wel goed om te horen dat het bij jou wel hielp...ben ik wel benieuwd welke medicatie het was ...
gewoon die goedkope ritalin, methyfentanil? Verschilt per persoon, je weet het pas als je het probeert.
"wordt na de vakantie aangevraagd"....ik vind dat niet zo hoopgevend klinken, eerlijk gezegd. Klinkt een beetje als: staat genoteerd, maar we gaan er geen haast mee maken. Ze kunnen nu ook al een datum prikken voor de 2e week na de vakantie zodat iedereen er rekening mee kan houden.
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar de juf Miet dat eerst voorleggen weer aan iemand anders....gaat natuurlijk in overleg...moet een aanvraag van komen...wij drongen er oom op aan, maar kregen dit antwoord en ik begrijp ook wel dat dat niet in 1/1/2 week nog gaat lukken...na de vakantie zitten we er gewoon weer bovenop