De hoofdsteun van de Max is inderdaad mooi, maar met de extra inleg bij de Hiway creeer je ook extra steun voor de kleintjes. Wbt het verstellen van de gordels, het gaat wel eenvoudig bij de Hiway (zelf wel eens gedaan, PetrainZweden is mijn zus , voor mijn dochter die vaak in de Hiway zat op vakantie in Zweden) En hoevaak verstel je die nu eigenlijk? 1x in de zoveeel tijd... Verzendkosten vanuit Zweden zijn 30 euro, maar wat ik van anderen hoor is dat je hem wel binnen hebt met een aantal dagen.
Ik heb even op de site van carseat gekeken en de hi way zou incl verzendkosten op 275 komen (x 2 dus) en een losse hoofdsteun kost 34 euro. Deze heb ik voor de oudste dan mss niet nodig maar voor de jongste wel prettig vind ik. De max way is 310. Het verschil van 36 euro vind ik minimaal. Bij babypark zou het totaal op 629 komen. Voordeel vind ik dan wel dat als er iets mee is je zo terug kunt naar de winkel. Hmm, maar even over nadenken. edit: o, ja hij weegt nu iets meer als 14 kilo. Vooral een lang bovenlijf heeft hij.
Krabbeke: mijn dochter heeft ook een lang bovenlichaam en is nu met nog geen 2,5 jaar ook ca. 96 cm. Ik ga er vanuit dat z. e tot mimimaal 5 jaar in de MW past
Leuk! Zou je ze naar mij willen mailen? Hier op het forum zijn ze heel klein namelijk... info@achterwaartsvervoeren.nl
Ik weet het 'officiële' antwoord op deze vraag niet, maar ik zou hier geen fijn gevoel bij hebben. Als je een flinke klapper maakt zullen je stoelen niet van plek veranderen, maar je dashboard zou zomaar een stuk de auto in kunnen komen. Als je stoeltje er dan tegenaan staat weet ik niet wat er gebeurt... bij een beetje afstand tussen stoel en dashboard zou ik me fijner voelen.
Wij hebben gister de Joie I-Anchor besteld! Hij wordt over 3 weken geleverd want de goede kleur (zwart) was niet op voorraad. Dan kunnen we in juli met een veilig gevoel en hopelijk een blije dochter op vakantie. Kusjesmama, als we de stoel in de auto hebben staan zal ik een foto naar je mailen.
Hi allemaal bedankt voor jullie reacties allemaal. Maar de stoel op de passagiersstoel gaat helaas niet door heb zojuist even de mini dealer gebeld. Zij zeggen dat ze uit veiligheid de airbags niet meer mogen uitzetten. Nee, ook niet voor een autostoel "Het is zelfs veiliger voor een kindje om de airbag geactiveerd te laten" had gezegd dat dat niet klopt omdat de airbag aangepast/gemaakt is voor volwassenen (had ik volgens mij hier ergens gelezen). Hoe dan ook ik kon hoog of laag springen ze gaan de airbag niet voor me uitzetten en zelf zou ik het ook niet kunnen.. Dus... Dan toch maar een stoel achter de bijrijderstoel plaatsen. Ik ga denk ik straks even langs babypark om de Max way even te passen. Hoop dat het lukt. @Petra, bedankt voor je aanbod! Ik laat je vanavond weten of het de high way wordt of Max way. Als de Max way past dan past de high way sowieso toch?
Ja de Hi-way is net iets compacter, dus past de Max, past die ook! Klopt van airbag uitzetten, wij hebben een Opel en daar weigerde ze het in eerste instantie ook het uitzetten. Uiteindelijk wel iemand gevonden die het wel wilde doen, maar koste dan ook 200euro, dus bij ons zitten ze achterin Airbag is niet veilig voor een kind, bij een achterwaartse stoel is het verboden, daarom zitten er altijd van die gevaar stickers op. Een kind tot 1.40m wordt afgeraden op een plaats met airbag te zitten omdat de airbag met zo'n kracht eruit komt dat het het kind schade toe kan brengen. Succes!
Een auto is zo gebouwd dat hij de kreukelzone aan de voorkant heeft daar waar de motor zit zeg maar, het dashboard moet blijven zitten daar waar het zit anders zou het teveel schade geven aan de personen die voorin zitten. Wat betreft een achterwaartse stoel monteren op de voorstoel geeft dit niet meer risico's als het zelf zitten op de voorstoel, mits de airbag uitgeschakeld is anders krijgt de stoel nog een extra hele harde klap die er letterlijk voor kan zorgen dat je kindje overlijdt! In de gebruiksaanwijzing staat beschreven hoe de fabrikant aanraad de stoel te monteren, sommige stoelen zoals de Britax two-way en akta graco stoelen MOETEN tegen het dashboard steunen omdat deze geen steunpoot hebben. Bij andere stoelen, Britax en besafe bijvoorbeeld staat in de gebruiksaanwijzing vermeld dat de stoel tegen (precies ertegenaan) gemonteerd moet worden of een bepaald aantal cm ertussen. Dit omdat bij een ongeluk de stoel altijd nog iets naar voren komt en bij installatie zoals in de gebruiksaanwijzing beschreven wordt deze beweging opgevangen door of de stoel zelf (met genoeg ruimte tot de voorstoel/dashboard) of doordat hij al voor het ongeluk tegen de voorstoel/dashboard) aanleunde. De meningen zijn er soms wat over verdeeld, de een raad aan juist voorwaarts te monteren, de andere op de achterbank omdat deze plek altijd in het midden zit van alles bij een ongeluk. Maar zowel de voorstoel als de achterbank zijn goed gekeurde plekken mits de stoel gemonteerd kan worden zoals beschreven in de gebruiksaanwijzing en airbag dus uit. Sommige auto's staan niet vermeld in de autostoelenlijst omdat de fabrikant dood gewoon niet alle auto's op de markt kan testen voor gebruik met hun stoel. Maar past de stoel zoals hierboven beschreven dan mag hij daar geïnstalleerd worden. Ik hoop dat je na mijn beschrijving begrijpt hoe het hele in elkaar zit
Nou ik dacht echt dat ik vandaag de knoop zou doorhakken. Niet dus. Vanmiddag met dochterlief naar babypark geweest om de maxway in de mini te proberen. De beste man deed echt zijn best maar snapte het zelf ook niet helemaal volgens mij. Hij kreeg de gordels niet door de stoel. Toen zei hij maar dat je de gordels ook onder de stoel kon doen, maar dat je het wel moest vastmaken met de blauwe dingen. De tetherstraps moesten om de hoofdsteunen van de achterbank. Nou het zag er allemaal wat gammel uit... Maargoed een ander reden dat ik niet overtuigd was van de MW (voor onze auto dan) is dat het echt lastig lijkt te zijn om een kindje in de stoel te zetten (in de mini). Hoe deden jullie dat? Als de stoel achter de passagiersstoel is geplaatst kun je alleen je kind in de stoel zetten via de bestuurderskant toch? Ik moest helemaal in de auto klimmen. Op zich te doen maar mijn man is 1.80 en is niet de slankste het zou echt een geklungel zijn.. Man rijdt namelijk in de mini. Ik ga maar opperen om de auto te vervangen! Of onze dochter alleen vervoeren in mijn auto (heb de romer dualfix ). Ik weiger om een voorwaartse te kopen nu ik de pluspunten van de achterwaartse stoelen ken! Die man van babypark zei dit nog: - achterwaartse stoelen zijn niet per definitie veiliger dan de voorwaartse stoelen. Want bij een botsing van achter is een voorwaartse stoel veiliger - de beste stoel tot nu toe uit de strengste (een Duitse) test komt is de cybex pallas 2. Volgens hem is deze stoel als voorwaartse stoel veiliger dan welke achterwaartse stoel dan ook. Wat vinden jullie hiervan?
Wat een slecht advies weer... hopeloos. Punt 1 die tethers zitten echt niet goed!!!! punt 2 een voorwaartse is nooit veiliger als achterwaarts, aanrijdingen van achterop zijn nog geen 5% van alle aanrijdingen en gebeuren met vele lagere snelheden. Bij zowel voirwaartse botsingen en zijdelingse botsingen is achterwaarts 5x veiliger als voorwaarts... maargoed dat wist jy vast al. Daarnaast is de pallas een stoel met vangkussen en is dit hele systeem niet veilig en de kans op letsel erg groot!!! Absoluut niet veiliger als achterwaarts zelfs nog minder veilig als een gewone voorwaartse stoel... pfff waar haalde die man zijn ideeën vandaan??? En dat staat daar in de winkel? Maargoed, ja zoals jy beschrijft zette ik ook mijn dochter in een 3deurs. Zelf nam ik by het inzetten ook even plaats op de achterbank om zo rustig al zittend mijn dochter vast te zetten. Maar 5deurs blijft makkelijker ja... Heeft de mini geen isofix achterin? Want de dualfix kun je voorwaarts draaien je kind erin en weer achterwaarts draaien? Misschien anderen nog een suggestie of oplossing??
als je idd isofix hebt dan kun je een achterwaartse stoel kopen die kan draaien dat zijn de romer dualfix en de cybex sirona.
Allereerst moet ik zeggen dat ik het heel schandalig vind dat winkelpersoneel die kennis moeten hebben over de producten die ze verkopen er duidelijk totaal niks vanaf weet en hele verkeerde informatie geeft. Ik vraag mij af of deze man een andere stoel in gedachten had? Er is namelijk toch een andere stoel die bij achterwaartse montering en voorwaarts ook geloof ik met isofix bevestiging met een extra gordel naar achter vast gemaakt wordt en deze loopt net als bij een maxi cosi zeg maar van de hoofdsteun schuin naar achter. Ik weet het merk niet meer, maar weet dat ik toen heel verbaasd heb gekeken naar deze bevestiging. Misschien had hij die stoel in gedachten? Hoe dan ook is de installatiewijze van deze man op vele punten fout! Welke vestiging ben je geweest als ik vragen mag? Kijk maar eens naar onderstaand installatiefilmpje van de Max-way dan zie je hoe het moet. Dus geen gordels onder stoel door, maar door de zitting en de tetherstraps aan de achterkant van de stoel. Monteer je de stoel op de voorstoel maak je de tetherstraps nog vast zoals aangegeven (of op een andere manier zoals in gebruiksaanwijzing beschreven) en leg je de gordels onder de voorstoel door (ook dit staat in gebruiksaanwijzing) waardoor de tetherstraps bij installatie van de Max op de voorstoel direct onder de voorstoel vandaan aan de Max gemonteerd worden. Kijk maar eens goed naar het installatiefilmpje: How To Fit Britax MAX WAY - YouTube Wat betreft veiligheid is achterwaarts altijd 5x veiliger, dit omdat grofweg de meeste ongelukken voorwaarts dan zijwaarts gebeuren en maar een aantal procent achterwaarts zoals lieve mommy ook al schreef. In de ruimtevaart worden mensen ook achterwaarts vervoerd net als in de Scandinavische landen waar het al sinds de jaren 60 iis verplicht omdat dit veiliger bleek te zijn. Het feit dat de wetgeving langzaam aan veranderd wordt en het nu al langer verplicht wordt achterwaarts te vervoeren geeft ook aan dat het eigenlijk veel veiliger is, maar de markt in een groot deel van Europa er nog niet op ingespeeld is. Daarbij kan je vast leggen dat de wetgeving en veel van die testen Veel beïnvloed worden door de fabrikanten van de stoelen. Zoals al eerder ook wel beschreven testen bijv de adac, ANWB en die andere bekende Europese testen niet op nekkrachten, ingewanden en zijwaartse krachten bij een botsing. In Zweden wordt daar wel op getest, de Swedisch plustest, de enigste en strengste test ter wereld, daardoor komen alleen achterwaartse stoelen door die test heen, voorwaartse stoelen klaren die test niet, zo simpel is dat. In de nieuwe isize regelgeving worden stoel wel verplicht op zijwaartse krachten getest, dit is in de huidige e44 normgeving niet het geval!!! Een stoel met een vangkussen wordt helaas als heel veilig bestempeld, feit is wel dat ook hier niet op krachten op ingewanden en nek wordt gemeten, voor het nekje is het misschien beter, maar het zachte deel van het lijfje (de ingewanden) krijgt de hele klap te verduren.. Niet veilig dus!! Daarbij wordt het kind letterlijk uit de stoel geslingerd als de auto over de kop gaat, niks wat het kind op zijn plek houd, als ik het me nu goed herinner is dat ook de over de kop test nu in de wetgeving zit/komt, al weet ik niet of ze dan een lichte roll over doen of een aantal keer rollen? Het kind glijdt er namelijk steeds verder uit totdat het los is in de auto. Britax heeft er een stukje over op hun site en hadden voorheen ook een duidelijk filmpje, maar die laatste konden we helaas niet meer vinden.. Daarbij kan je je afvragen waarom andere merken als bijv Britax deze stoelen al jaren geleden eruit deden omdat ze niet veilig bleken en nu een nieuwe fabrikant oude kennis gaat gebruiken?? Je vraagt je af hoe veel kennis ze eigenlijk hebben Hopelijk hier wat antwoorden te hebben gegeven. Laat je niet afschrikken, de Max is een super stoel! Bereid je goed voor met installatiefilmpje zodat jij diegene bent met kennis, want hun hebben het niet
Helaas heeft onze 2e auto geen isofix. Is een nogal wat ouder model. Bestaat er ook een autostoel die je net als de dualfix kunt draaien maar dan vast te maken met gordels? Volgens mij niet hè? Dat zou de ideale oplossing zijn voor onze situatie. Bedankt voor de link van de Max way op youtube. Het ziet er inderdaad niet al te ingewikkeld uit. Maar gebrek aan ruimte blijven we helaas houden. Gelukkig past dochtertje nog in de maxicosi. Dus heb nog even de tijd om na te denken. Ik was in de vestiging in het westen. Het voegt denk ik weinig toe om te zeggen welk filiaal precies. Ik wil de winkel niet zwartmaken, hij handelde naar de informatie die hij zelf heeft gekregen denk ik. Als ik het zo lees hier is er weinig kennis over achterwaarts vervoeren in de winkels muv Babyplezier. Het kan idd zo zijn dat de man een ander stoeltje in gedachten had. Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik ga er zelf ook nog even goed over nadenken.
Meiden, ik ga vrijdag naar babyplezier om 2 autostoelen te kopen (voor in elke auto 1). Wij willen een stoel t/m 25 kg, uiteraard achterwaarts. We hadden eerder besloten om voor de axkid te gaan maar ik vind de besafe izi plus eigenlijk een stuk mooier, en tsja, je moet er toch nog een jaar of 5 tegenaan kijken... Welke zouden jullie nemen? En weet er iemand toevallig of de besafe izi plus in een Nissan micra van 2011 past? We gaan er nl met de auto van m'n man heen dus ik kan niet passen. Ik ga wel meten natuurlijk, maar als er iemand is met deze stoel en deze auto weet ik het zeker!
Afgelopen weekend terug naar babypark gegaan, met mijn man erbij, voor de max-way. En hij past! Ik ben helemaal blij. Ik wil graag de grijze en die hadden ze nu net niet op voorraad. Ze hadden er wel 1 in de winkel staan en ze gaan proberen er een tweede bij te vinden vanuit een andere winkel. Het bestellen duurt namelijk 4 tot 6 weken en dat gaan we net niet redden misschien voor onze vakantie. (en ik wil de stoelen voor de vakantie hebben haha) Nog niks gehoord dus ik ga morgen zelf maar eens bellen Ik wil wel graag tether loops in de auto hebben. Heeft er iemand een goed adres hiervoor? Is er nog verschil in wat betreft sterkte (voor stoelen tot 18 of 25 kilo)?