Op de school van mijn zoon volgen de leerkrachten de Kanjertraining. Nu waren ze zo aardig mij het boek te lenen zodat ik het door kon lezen. Na het lezen kwam ik erachter dat dit Kanjer gebeuren niet echt bij ons past. Zo staat er een stukje in dat als je kind zich gedraagt op een manier die jij niet leuk vind je dit tegen je kind moet zeggen (ben ik het helemaal mee eens) Maar dan dat je dus tegen je kindje zegt dat dit jou verdrietig maakt met de vraag of het zijn/haar bedoeling was om mama verdrietig te maken. Ik vind dit persoonlijk zwaar om op de schouders van een kind te leggen, ik maak mama verdrietig. (Tenminste op de schouders van mijn 6 jarige en 3 jarige dochter) In het begin van het boek hameren ze erop dat je vooral jezelf moet zijn. Maar als je dan nergens bij hoort en je bent toch jezelf dan is het ook niet goed. Er is een compleet sarcastisch hoofdstuk met tips wat je vooral moet doen om er niet bij te horen wat ik erg stuitend vind. Zijn er meer ouders die dit boek gelezen hebben of waar de kanjertraining ook wordt gegeven op school en wat vinden jullie ervan. A.s maandag hebben we hierover een ouderavond en ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere ouders hierover denken.
op de vorige school van mijn zoontje gaven ze ook kanjertraining, nou ik vond het huilen met de pet op. ze gaven de lessen in de klas, 3 kinderen met een petje op, de rode was de pester, de witte de meeloper en de groene de goede geloof ik. op de school werd je niet geaccepteerd hoe je bent, dus kun je dat kinderen ook niet leren als de leraren zelf onderscheid maken. op zijn nieuwe school hanteren de leefstijl en het stop hou op principe, is echt vele malen beter.
@pluk: en in jouw geval neemt je zoontje het ook nog eens heel serieus... Ik zou het boek graag eens lezen... Maar wat ik er van hoor... Lijkt het me minstens zo vervelend als gepest worden. En ik zou nooit zeggen "je maakt me verdrietig als je dat doet" Wel dat ik het niet leuk vind... Daar heb ik geen probleem mee Het verschil zal duidelijk zijn hoop ik
Ligt er volgens mij aan hoe leraren ermee omgaan. Mijn oudste heeft thuis kanjertrainig gehad en hier erg veel aan gehad. Vooral ook omdat er met rollenspel gewerkt werd. Zou er ook absoluut niet achter staan als kinderen in de klas een stempel (petje) krijgen en er werd ook niets gezegd over Mama verdrietig maken ofzo.
Daarom ben ik ook benieuwd naar de ouderavond waar ze willen uitleggen hoe het werkt en hoe hun er mee om zullen gaan. Ik zelf vind veel meer aansluiting bij het boek geef me de vijf, die heb ik aangeschaft voor onze autistische zoon, maar vind het ook erg goed werken bij onze dochter (geen autisme). Hierin staat b.v een schema die zel helpt bij het oplossen van problemen. Ze schrijven dan in het midden het probleem (b.v ruzie), dan hoe ze zich gedragen hebben aan de ene kant wat dus tot de ruzie heeft geleid. En dan aan de andere kant de oplossingen, als ik de volgende keer zo reageer dan hebben we waarschijnlijk geen ruzie. Zonder de kindjes een pet op te zetten. Denk ook dat de kanjer training geschikter is voor de oudere kindjes (groepen 6,7,8)
Pluk: denk dat veel "maniertjes" die goed werken bij autisten ook prima werken bij andere kinderen. Het is tenslotte vooral gericht op zo duidelijk mogelijk zijn vaak. En daar houden andere kinderen toch ook van uiteindelijk.
Ik lees even mee, de school waar mijn dochtertje volgend jaar heen gaat gebruikt ook de kanjermethode. De manier waarop de juf het uitlegde van de week, sprak mij wel aan, maar ik lees hier weer dingen dat ik denk: mmmmm daar sta ik toch niet echt achter.....
Ik vind dat idd ook een geweldig boek! Onze oudste heeft Asperger en daarom heb ik het aangeschaft, maar inmiddels is het iets wat gewoon bij ons gezin hoort en iedereen vaart er wel bij. Is gewoon super duidelijk. Onze oudste zat inderdaad in groep 5/6 toen hij de kanjertraining deed. Ook de jongste zoon gaat er binnenkort mee beginnen en hij zit nu in groep 5. Ik had even over de leeftijd van je zoon heen gelezen en ik denk idd dat hij er wel een beetje jong voor is. Ben heel benieuwd hoe ze op school denken deze training bij die jonge kinderen te kunnen toepassen.
Ik denk ook dat dit een beetje het probleem is (kylian heeft trouwens ook asperger). Hij heeft groep 2 overgeslagen waardoor hij dus ruim een jaar jonger is als de rest. Op dit moment doet hij het gewoon heel goed dus gaat hij vooralsnog na de grote vakantie gewoon naar groep 5 (waar hij nog 1 dag 6 jaar is) Hij vind dus door zijn asperger en zijn leeftijd helemaal geen aansluiting in het kanjertraining gebeuren (alleen dat hij steeds zegt dat we een witte pet op moeten zetten als we hem aanspreken op zijn gedrag ) In zijn klas zitten nog 4 kindjes met een ASS en een jongentje met Down ben dus heel benieuwd hoe ze denken dit aan te gaan pakken
ik kom zelf uit de prehistorie, toen kende ze nog geen kanjertraining. Als je iets deed wat niet mocht kreeg je gewoon straf, praten was er niet bij
hier door de hele school kanjer training, maar de petjes worden in rollenspellen gebruikt en niet om stempels aan kinderen te geven. Verder in situaties bv pesterijtje waarbij de petjes aangeven hoe iemand zich op dat moment gedraagt in die situatie. Hier wordt het gebruikt om kinderen (ze zit in groep 1/2) zich bewust worden van hun gedrag. Als je een pester niet leert dat het af en toe pest kan het kind er niks aan doen, maar ook andersom, als het kind steeds gepest wordt moet het weerbaarder worden maar hoe wordt je dat.. en een kind is niet altijd een pester het kan best zelf gepest zijn.... Verder hebben ze ook het hou op stop ik vind het niet leuk principe
ja weet je wij zijn hier heel 'makkelijk' in , je zegt Stop hou op, stopt de ander dan niet dan draai je je om en ga je wat anders doen. Maar we zullen zien hoe hun het uitleggen
De zwarte is de pester. De rode de aap, clownesk gedrag De gele het konijn, angstig De witte is de tijger en is een kanjer Stop hou op hoort ook bij de Kanjertraining Hier op school werkt het goed.
ondertussen uitleg gehad en de meneer klonk veeeeeel vriendelijker dan het boek. Dus het viel reuze mee. Ook vertelde hij duidelijk dat je bij kindjes met ASS alleen de witte pet moet gebruiken. Je kunt dan wel zeggen nou je gedroeg je niet als een witte pet , hoe zou je het doen met een witte pet op. Ook het witte petten gedrag is dus wat wij al deden.Stop hou op (soms met datgene erachter waarmee ze moeten stoppen), doet diegene dat niet nog een keertje Stop hou op en daarna gewoon weglopen.