Okee. Je hebt hoe lang, dertig jaar nagedacht over een plan? En dan maak je het concreet. Waar deed je het ook weer voor? Zat daar ook nog iets met milieu bij? Ehmmm.... En dan leg je dus je ei. En dan kies je ervoor. De wegenbelasting en hele BPM af te schaffen En in de plaats Voortaan elk verschil in zuinigheid, energievoorziening of gewicht te negeren en voor àlle auto's 7 tot 8 cent per kilometer te rekenen. Oftewel, voor mijn Aygootje dat 1 op 20 rijdt en zo'n 600 km/1 tank benzine per maand wegwerkt, betaal ik nu 28 euro wegenbelasting per maand. In het nieuwe systeem betaal ik 48 euro aan kilometers. Top plan overheid, om elke incentive om klein, licht, zuinig, elektrisch, tweedehands te rijden de kop in te drukken, en het relatief veel goedkoper te maken om in een nieuwe dikke zware diesel te rijden. En om juist mensen met een klein autootje vanwege een kleine beurs weer extra op kosten te jaren. Zei daar iemand VVD? Is er nog iemand om hardop te zeggen wat een onzalig plan dit is? Rekeningrijden gaat mogelijk 7 à 8 cent per kilometer kosten - https://nos.nl/l/2480384
En dan heb je het er nog niet eens over dat we iedereen weer masaal het vliegtuig in jagen omdat vakantie kilometers in het buitenland ook mee tellen....
Begrijp ik het goed dat mijn kleine benzine autootje straks duurder wordt om te rijden? Ik rij weinig, heel weinig, 5000 km per jaar. Ga ik er dan op achteruit? Want dan denk ik dat ik 'm maar ga verkopen.
Lekker weer die lease auto rijders krijgen vast alles weer vergoed, of korting want die hebben een electrische auto. En de mensen met een klein budget, en een klein zuinig auto’tje moeten de grote bedragen gaan betalen. Ik betaal nu 35 euro per maand, en ga dan 70 euro betalen. mijn man betaald 60 euro per maand en gaat dan naar 180 euro per maand. Maar gelukkig praten ze er al 30 jaar over en is het uiteindelijk nog steeds niet ingevoerd. Dus wie weet verandert er nog wel weer vanalles!
5000 km x 0.07 € is 350 euro per jaar is 29 euro per maand. Zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met de wegenbelasting
Nou die dikke diesel kost nog steeds veel meer geld in verbruik. Dus wat dat betreft… Er zitten een hoop haken en ogen aan. Ik betaal nu 30 euro pm en ga dan 120 pm betalen. Tja ik rijd ook gewoon veel KM. Vind ik niet echt heel tof, maar de verbruiker betaald. Het is eigenlijk veel eerlijker. Maak je veel gebruik van de weg dan betaal je er ook meer aan mee.
Oke, dat scheelt. Ik zou het met 4 kinderen toch wel vervelend vinden om zelf geen auto meer te hebben.
Ik betaal 33 euro per maand wegenbelasting. Ik heb afgelopen jaar iets van 18.000 km gereden. Ik vind het helemaal nog niet zo’n slecht systeem om de mens de auto uit te krijgen. Mensen die het geld kunnen besteden blijven toch wel in een dikke bak rijden, gewoon omdat het kan. Denk niet dat die mensen te overtuigen zijn. Dus je kan je beter op het grote geheel richten.
Ja, daar kan ik me ook wel in vinden. Ik vind het bv ook oneerlijk om mensen die al weinig te besteden hebben nog eens extra te belasten omdat ze geen dure, zuinige auto kunnen betalen. Ik ben wel heel erg voor betalen per km, en een systeem met verschillende kosten voor verschillende auto’s wordt ook al heel snel erg ingewikkeld..
Ik hoop dan wel dat ze gaan investeren in fatsoenlijk OV in plaats van het nog verder uit te kleden. Er zijn hier zoveel dorpen waar haltes zijn komen te vervallen. Of de bus komt nog maar 1x per uur, of met een beetje pech komt de bus helemaal niet meer
ik werk heel veel vanuit huis. Mijn man is hovenier en moet dus rijden. De werkgever mag dan ook meebetalen vind ik.
Maar het hele punt is dus juist dat je met een klein zuinig autootje, dat weinig wegenbelasting trekt, juist al snel veel meer gaat betalen: met nu 28 euro belasting per maand voor een klein autootje en 8 cent/km zoals gepland, ligt het equipoise al bij 350 km per maand. Ter vergelijk, een middenklasse auto zoals een kent een wegenbelasting van gemiddeld zo' 72 euro per maand volgens het Nibud. Dus een middenklasse rijder gaat er in dit plan pas op achteruit bij 900 km per maand. Dus juist de mensen met een oud goedkoop koekblikkie gaan er al snel op achteruit in dit plan, het nadeel tov de huidige situatie ligt echt bij de mensen met een klein beursje. En daarbij, degenen die wel meer te besteden hebben, hebben geïnvesteerd in de modernste technologie en elektrisch rijden, extra zonnepanelen etc, omwille van het klimaat en om zelf te besparen. Die investering wordt ook ineens een stuk minder aantrekkelijk. En daarmee is het milieu ook het kind van de rekening in dit plan.
+ Mensen met een laag inkomen hebben vaker een voor jou 10 anderen baan. Of het gaat duur worden om te werken of ze verliezen het van iemand die dichter bij het werk woont.
Maar het doet toch hoe dan ook ergens pijn? Je stimuleert zo mensen wel om minder te rijden. De gebruiker betaald. Dat is uiteindelijk toch best een eerlijk systeem? Ik zou er ook gruwelijk op achteruit gaan. Maar ik vind het systeem eerlijker dan nu. En mensen kunnen ook kiezen voor een ander vervoersmiddel als bijvoorbeeld de fiets of een scooter.
Voor ons is dit systeem waarschijnlijk nog redelijk gunstig. Momenteel staan beide auto's redelijk veel stil maar we betalen wel volle bak aan wegenbelasting. Auto weg doen is geen optie, ik vind het niet prettig om midden in de nacht een aantal km door buitengebied te fietsen. Man heeft de andere auto nodig voor zwemles en andere activiteiten. Helaas geen OV om op terug te vallen. Omgerekend betalen we voor de grote auto nu ruim 14 cent per km.