Macht en wortel, gebruik je doorgaans nauwelijks in de praktijk. "Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord" was vroeger een ezelbrug om de volgorde van rekenen te onthouden: eerst Machten, dan Vermenigvuldigen, dan Delen, vervolgens Worteltrekken, dan Optellen en tenslotte Aftrekken. Wij leerden dat eerst de haakjes moesten en dat Machten en worteldelen elkaar volgden. Oftewel "dit is t ezelsbruggetje, maaaaaaar" Daarom is de andere er in gekomen: Een nieuw ezelsbruggetje is: "Het Mooie Witte Veulentje Draaft Op en Af" (Haakjes, Machtsverheffen, Worteltrekken, Vermenigvuldigen, Delen, Optellen en Aftrekken). Of: "Hoe Moeten Wij Van De Onvoldoendes Afkomen". Let op! Bij dit ezelsbruggetje is de - van tekenwisseling buiten beschouwing gelaten.
Met name de haakjes op de rekenmachine is wel een ding. 110+110/2 is wat anders dan (110+110)/2 Daar kwam een leerling van mn man achter toen die t gemiddelde van 110 en 110 moest noteren. Wij maar bedenken hoe die op 165 kwam....ooooooooooooh wacht ff.
Ik dacht zelf dat bij meneer van dalen wacht op antwoord het vermenigvuldigen voor delen ging en optellen voor aftrekken en dat er niet gekeken werd naar de volgorde in de som. Daarom dacht ik dat bij de hoe moeten wij van onvoldoendes afkomen de berekening ook anders was. Maar dan heb ik de meneer van dalen wacht op antwoord verkeerd in mijn geheugen. Het is toch, eerst tussen haakjes, dan macht en Wortels (van links naar rechts) dan vermenigvuldigen/delen (van links naar rechts) dan optellen/aftrekken (van links naar rechts). Edit. Die van het veulentje moet ik onthouden. Help nichtjes vaak met wiskunde en er gaat er nu weer 1 naar de 1e middelbare school dus dan gaat dit basis rekenen zeker weer aan bod komen. En met dat veulentje in je hoofd voor de volgorde kan je het nooit fout doen (en veulentjes zijn makkelijker te onthouden als zin denk ik haha).