Hallo dames Mijn dochtertje word volgende maand 14 feb (3 jaar) ze zit al 5 maanden op de psz nu werd er van de week gezegt tegen mij door een van de juf dat ze naar een logopedie moet gaan omdat ze niet echt duidelijk praat en niet de letter S en R ken uitspreken en de dat ze op de psz ( niet thuis) zachtjes praat en alles naar wijst en dat er paar kindjes me dochtertje raar aan kijkt als ze praat en nu is de juf bang dat mijn dochtertje achter word gelaten dat de kindjes denken van mijn dochtertje is niet goed ? ik vind het maar raar hoor want thuis praat ze niet zacht en wijst ze nix aan nu heb ik er goed opgelet en inderdaad ze ken sommige woorden met een begin letter S en R niet uitspreken maar moet ik nu me eigen er druk om maken of zeggen jullie van nee joh ze word pas 3 jaar wat zal ik doen wachten wat de CB zal zeggen (24 feb) of gewoon een afspraak maken bij de logopedie ik weet het niet meer gtz Citta
dit ken ze niet uitspreken school = gool schoon= goon roy= oy miranda= nana dit ken ze wel uitspreken sasha sinsappel ruud en nog paar woorden ken er nu niet opkomen hwaaa
De R hoeft niet totdat ze 6 is, dus geduld daarmee. En is ze niet gewoon wat verlegen? Mijn jochie gaat dan ook zacht praten, en versta je niks meer. En ze kan de S dus wel zeggen? Mijn jochie gooide ook letters door elkaar, maar veel erger dan bij jou (verving oa de k,r,s,f). Bij de 3 jaar controle op het cb zijn we verwezen naar de logo van het cb. En daarvandaan naar een reguliere. Maar in jou geval is het maar een beetje, en thuis ook duidelijk beter. Zou ook even afwachten..
Je kan altijd even contact opnemen met een logopedist en je vraag voorleggen? De meningen op het forum zullen verdeeld zijn namelijk. Mijn dochter praat bijvoorbeeld heel erg goed en vloeiend Nederlands dus ik vind het wel zorgelijk dat je dochter op haar manier praat, maar dat is dus puur gelinkt aan mijn eigen referentie kader .
Ik zou toch even contact opnemen met de logopedie, en dan een gespecialiseerde. Mijn dochtertje wordt op dit moment ook geevalueerd door de logopediste vanuit het schisisteam. Meestal hebben ze ongeveer 3 afspraken nodig waarin ze wat testjes doen om zo tot een goede evaluatie te kunnen komen. En er hoeft lang niet altijd uit te komen dat logopedie nodig is hoor, bij mijn dochtertje gaat de aanbeveling zijn dat we over een jaar de voortgang moeten evalueren. Ik zou niet per se wachten tot het CB, die hebben niet echt expertise over wat nu al gezegd moet kunnen worden. Ik weet wel dat mijn logopediste zei dat gecombineerde klanken (dus speen = seen, spelen = selen) nog niet echt hoeven bij 3 jaar en dat die pas later komen.
Ik loop met mijn zoontje bij de logopediste. Die is nu 2 jaar. Maar dan vooral vanwege zijn slapheid in zijn gezicht/mond. Om oefeningen te doen zodat hij ook beter verstaanbaar is. Ik ben er zelf naartoe gegaan. Mede ook omdat hij een gedeeltelijk schisis heeft en hij sommige klanken niet uit kan spreken. Wilde er vroeg bij zijn. Ik zou me niet te druk maken over sommige woorden uitspreken. Zo zegt mijn dochter van 4 ook niet alle woorden goed. School is een uitdaging voor haar. De zegt snel sool. Ook snapt ze niet zo goed wanneer je ge voor een woord moet zeggen en zegt dan de. Zoals ik ben op school deweest. Ik verbeter haar daar nu in en dat pikt ze nu langszaam aan op en gaat ze heel overdreven GEweest zeggen. Je zou altijd een afspraak bij de logo kunnen maken. Mischien heeft ze wel handige tips.
Mijn zoontje heeft nu ook logopedie. Hij is 5 Hij spreekt de s en t uit dmv zn tong uit te steken. Soort Daffy Duck.. Hij heeft een slappe tongspier en dmv van oefeningen zijn we dat nu aan het trainen. Hij is pas 3 keer geweest nu. Waardoor hij die slappe tongspier heeft weet ik niet. Hij heeft niet lang een speen gehad of zuigfles. Ook duimt hij niet. Maar het schijnt allemaal goed te komen
ik heb gister tehoren gekregen dat de juf op psz met CB wilt overleggen hoe dat zit met taal van mijn zoontje. die is nu 2.5jaar. hij zegt heel weinig, vaak onduidelijk(behalve voor mij) maakt woorden niet af en maakt geen combinaties met worden. ja hier thuis bij mij wel maar zelfs mijn man snapt hem soms niet. Banaan is bijvoorbeeld Aapie, omdat apen dus bananen eten. saus is 'oof' Slapen is 'aagy' Poes zegt ie miauw ipv Poes. hij kan poes ook gewoon zeggen maar doet ie op een of andere manier niet altijd. leeuw, schaap, olifant, zegt ie niet maar maakt hij het geluid van de dieren. idem met kikker en eend enzo. Vogel is 'vo-el'. Op is Po. Paardje is 'paadjíe'. Tja zo kan ik nog wel ff door gaan. Hij snapt werkelijk álles. weet altijd precies wat je bedoeld. Maar het zeggen doet ie gewoon niet. Vooral bij anderen niet, hijs erg verlegen. Wijs dingen aan en zegt dan 'die!' Beetje lui met praten dus, want hij weet het donders goed wat het allemaal is, maar t komt er gewoon niet uit. Vrijdag gaan ze hem evalueren, maakt ze een verslagje van en laat ze eerst ons lezen. Maandag komt vrouw van CB en dan wilt ze met haar praten erover. En waarschijnlijk komt er een extra dagdeel (of 2) bij zodat hij vaker onder de kinderen is en het praten sneller gaat oppakken. Ben heel benieuwd, weet nog niet wat ik hiervan moet vinden....
Onze oudste wordt 10 en heeft al vanaf zijn 3e logopedie. Hij heeft autisme en daardoor ook een spraaktaal stoornis. Onze jongste is nu, zie banner , en daar lopen we al anderhalf jaar mee bij logopedie. Hij kon ook bepaalde letters niet en de "R" lukt hem nog steeds niet. Hij heeft een zwakke mondmotoriek en daar zijn we nu mee aan het werk. Op een bepaalde leeftijd zijn woorden/letters/samengestelde klanken zoals gool i.p.v. school nog geoorloofd. Bij Karsten is het echt al heel lang gaap i.p.v. schaap. Hij weet het inmiddels wel maar hij vindt het spontaan toepassen erg lastig. De "sm" klank begint nu aardig te komen. Smeren, smeerkaas maar smeerworst blijft toch echt sneerworst. Ik moet er wel bij zeggen dat sinds december hij enorm vooruit gegaan is. En of het nou een groeisprong is geweest of door alle oefeningen met logopedie zal altijd gissen blijven. Je zou je dochter altijd kunnen laten testen om te zien waar zij staat met haar taal. Misschien is er niks aan de hand maar voor hetzelfde geldt heeft zij een achterstand op een bepaald gebied waar je nu iets mee zou kunnen gaan doen zodat wanneer zij 4 wordt en naar school gaat helemaal bij is.
Mijn zoontje van 2,3 jaar praat ook niet of nauwelijks Hij krijgt nu een maand logopedie. Hij is hiervoor door het audiologisc centrum gezien. Hij heeft nog anderhalve maand bij de logopedie en komt eventueelin aamerking voor de speciale peuterspeelzaal. Ik denk maar zo baat het niet schaaadt het ook niet..
Bij onze logopediste wordt er spelenderwijs dingen geoefend. We zijn nu met de klank "NG" bezig want Karsten zegt veelal de "N" i.p.v. de "NG". De ene keer doen we een memoryspel en dan moet hij benoemen wat hij omdraaid en we hebben er een spiegel bij zodat hij het veschil kan zien met zijn tong als hij de "N" doet of de "NG". Afgelopen maandag hebben we een ballon volgeplakt met plaatjes die die klank hebben. Zo zijn we ook met de "S", de "SM" en de "SCH" aan de gang geweest. In het begin was zijn zinsopbouw ook niet op orde met wat hij moest kunnen en zijn we met allerlei spelletjes daarmee aan de gang gegaan. De spelletjes krijg ik na afloop mee naar huis en kunnen we thuis oefenen.
o ik zie t al helemaal voor me. mijn zoon gaat geen woord zeggen dan haha. die is veel te verlegen en zegt zoiezo al niks bij anderen in de buurt. en vooral met een spiegel gaat nog lache worden want hij is zelfs verlegen voor zn eige spiegelbeeld dan schuilt ie achter mij. doen ze dit met ouders ernaast of met alleen het kind? dankje voor de uitleg heb nu een duidelijker beeld wat ze nou precies doen.
Hier ook idd spelletjes. Kleurplaat met slangen erop. Dan moet hij eerste de SSSSSSSSSSSSS klank goed zeggen en mag hij een stukje kleuren. Dan om de beurt met de logojuf. Zij doet het dan bv expres verkeerd (tong uit de mond) en moet hij haar verbeteren. Ook memory , dobbelspel en allemaal met plaatjes die bepaalde klanken hebben en genoemd moeten worden. Wij krijgen het ook mee naar huis om te oefenen. Hij moet nu leren klakken met zijn tong. Om de spier sterker te krijgen. Dus als we de trap op/af lopen bij elke tree een klak. Ik hoor hem nu heel de dag door oefenen met klakken hihi..
hier wou ik dat de psz het had aangegeven onze dochtertje van nu 5 had precies het zelfde probleem wat je kan doen is een afspraak maken dan kan je er langs gaan en krijg je een soort test tenminste heb ik hier gehad voor de oudste en dan gaan ze kijken of het nodig is ..
Bij Sven heb ik altijd in de wachtkamer gezeten anders wilde hij alleen maar naar mij toe in de logopedie ruimte en deed hij niet goed mee. Bij Karsten kan ik wel mee naar binnen en doet hij goed zijn best. Je kan natuurlijk altijd aangeven bij het intake gesprek waar je zoon tegenaan loopt zodat ze er rekening mee kunnen houden.
Mijn oudste zoon kon al heel vroeg vloeiend pratend. Mijn jongste daarentegen niet. Hij was met 3 niet of nauwelijks verstaanbaar voor anderen. Het was toen volgens het CB op het randje. Ik heb toen zelf aangegeven dat ik daar zelf niet tevreden mee was. Hij is eind deze maand 3,5 en ik heb een extra afspraak bij het CB om te kijken of logopedie noodzakelijk is. Inmiddels is mijn zoontje voor iedereen verstaanbaar, maar er zijn een flink aantal letters die hij niet uit kan spreken. Dus dat wordt wel logopedie. Hij gaat in aug naar school en ik wil wel dat hij duidelijk verstaanbaar is.