woops! mja we hebben laatst bij maritiem museum ook gespeeld met lucht.. maar toen kenden "we" de rode bloedlichaampjes nog niet laatst ook onwijs gelachen.. "mam, mag ik een snoepje want dan groei ik harder' dus ik keek wat vreemd.. had ze gezien dat je suikers nodig hebt om te groeien schone taak voor mama dus.. suiker vs suikers. (je begrijpt.. favoriete tv-serie gaat over het menselijk lichaam.. )
@belize: hier ook wel mickey in wonderland of my little pony maar bovenal.. "Er was eens... Het Lichaam" of de neverendingstory. Die zijn echt het allerleukst aldus de kleuter. Overigens van "Er was eens.. " is vooral de aflevering over de geboorte het belangrijkst.. de rest is leuk maar niet ZO leuk als hoe een baby gemaakt word
Nee, maar daarom. Geen enkel kind is helemaal gemiddeld en zo kun je natuurlijk overal een probleem zien dat mogelijk kan komen.. Niet aanvallend bedoeld hoor, want natuurlijk let je wel op naar welke school je je kind stuurt ahv bepaalde eisen die je zelf hebt en je kind (mogelijk) nodig heeft. Grote problemen komen denk ik vooral ook doordat er in sommige gevallen meer samengaat met dat hoge IQ. Hypersensitiviteit of (een beetje) autistisch.. Maar dan nog. Enneh, zinnen van 4-5 woorden met 1,5 jaar is natuurlijk echt wel een flinke ontwikkelingsvoorsprong. (Maar ja, wanneer is het uitzonderlijk?!)
Ik vind dat serieus jammer. Ik ben net zo geïnteresseerd in de ballorigheid van mijn buurjongetje, de mooie tekeningen van mijn neefje en de mooie ogen van mijn nichtje, waarom zouden mensen dan niet geïnteresseerd zijn in het feit dat mijn dochter leert schrijven? Mensen lijken niet te kunnen inzien dat je net zo goed onzeker kunt zijn over ontwikkeling die juist sneller gaat dan gemiddeld. En ook wat Saskia zegt, een bovengemiddeld intelligent kind heeft ook andere behoeften dan de gemiddelden in de groep, maar hier is vaak veel minder aandacht voor dan voor de kinderen die achterlopen. Belize, slechte eigenschap zou ik het ook niet noemen. Maar wat ik tot nu toe heb gehoord (zelf nog geen ervaring) is dat het voor een kind wat altijd een stuk voorloopt op de rest niet altijd gemakkelijk is op school. Vroeger werd gezegd dat deze kinderen sociaal achter lopen, maar het is voor hen gewoon heel lastig om altijd in een groep te moeten functioneren waar 90% van de kinderen hen niet begrijpt. Ik merk het nu al deels aan mijn dochter, wanneer ze uit de PSZ komt en verteld dat een paar kinderen 'niet kunnen praten'. Voor haar is het niet te begrijpen dat de kinderen van ongeveer haar leeftijd niet "kunnen praten", niet op haar manier. Dat verzin ik niet, dat is haar wereld. Intelligentie is niet het probleem, alleen deze kinderen moeten zich aanpassen en dat is soms niet gemakkelijk. En w.b. mijn dochter, ach, die loopt nu voor. Dat is het enige wat je er over kunt zeggen. Ze praat goed, ze is fysiek snel en ze is extreem gefascineerd door letters en taal in het algemeen. Schrijven was haar eigen idee en ze is nu behoorlijk gefrustreerd door het feit dat ze niet kan lezen. Maar, voor het zelfde geld is dit nu iets wat ze heel interessant vindt en is die interesse over een jaar heel anders, en trekt het op school gewoon lekker bij. Geen probleem. Voor nu genieten we lekker van de ontwikkeling, gewoon van alles En voor interesse van andere ouders zijn er gelukkig forums speciaal voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong Dan voel je je niet zo snel een opschepper!
Ik moet toegeven dat ik het af en toe ook wel moeilijk vind om te vertellen wat ons ventje kan, heb toch ook wel vaak het gevoel dat het opschepperig overkomt. En ik ben ook wel eens bang hoe het moet als hij dadelijk naar de psz gaat of nadien naar school. Maar ja, daartegen kan hij natuurlijk al behoorlijk zijn bijgetrokken, dus zien we dan wel. Ik denk dat "anders" zijn altijd voor problemen kan zorgen. Of dat nu slimmer, dommer of het maakt niet uit wat is. Theoretisch gezien zou een slimmerd het dan toch nog het makkelijkst moeten hebben omdat die begrijpt wat "normaal" is. Neemt niet weg dat binnen bepaalde grenzen vallen altijd het makkelijkst zal zijn. Ik begrijp even iets niet en kan volkomen aan mij liggen hoor , maar als je dochter kan schrijven, dan kan ze toch lezen ook?
Hmm letters schrijven is anders dan woorden lezen.. en ik ben er inmiddels achter.. woorden lezen is ook anders dan zinnen lezen woorden lezen noemen ze aanvankelijk lezen. Mijn dochter leest dus wel woorden.. maar een boek lukt nog niet echt. Ze vormen in haar hoofd nog niet echt een lopende zin zegmaar. Ik vond het raar.. maar het is blijkbaar toch vrij normaal *grin* dankzij het door gentle genoemde forum weet ik dat dus ipv dat mensen alleen maar mekkeren dat het vroeg genoeg is als ze over 2 jaar kan lezen (wat ik overigens ook vind.. maarja dochterlief dus niet)
Er was eens het lichaam, waar komt dat? Denk dat Thijmen die ook wel leuk vindt Is dat ook niet een oude serie? Kan me zoiets van vroeger ook herinneren.
bijna iedereen kent het wel.. maar bijna niemand weet hoe het heet. ik eerst ook niet trouwens.. maar alle afleveringen staan op youtube dus je kunt gewoon even kijken
Echt slim of pienter of wat dan ook hangt van heel veel factoren samen, ik neem nu even mezelf als voorbeeld ik heb vroeger na heel veel onderzoeken (onder andere ziekenhuis ) en later bij verschillende instanties het stempeltje hoogebegaafd gekregen, en dan nu ik heb de mavo niet afgerond gekregen en waardoor je kan wel "slim " zijn maar ik was een "geval" die het psychisch niet aankon. inmiddels met een hele omweg wel opleidingen gevolgd en heb inmiddels de nodige papieren tot n met hbo (wil niet zeggen dat ik daar wat mee doe) ik merk zelf dat de familie wel eens zegt van hij is pienter of slim, maar ik kap dat zelf af. dat zien we later wel, hetgeen ik wel heb geleerd van mijn eigen situatie dat een goede mentale ontwikkeling zeer belangrijk is. enne het maakt me niet uit, hij si toch de mooiste, liefste, slimste van de hele wereld ;p
@marilouise: ik heb ooit eens een iqtest gedaan.. en daar kwam ook duidelijk een ander cijfertje uit dan dat mijn huidige baan en opleiding doet vermoeden geeft ook niet.. dochterlief is toch de leukste en slimste en gekste en grappigste en bij vlagen.. de stoerste en anders toch zeker de verlegenste
Hihi, idd, cijfertjes zeggen niet altijd wat. Goed in je vel zitten is veel belangrijker! En idd, Julia schrijft losse letters en kent de letters, maar ze ziet de samenhang nog niet, dat letters samen een woord zijn. Maar ohh, ze wil zo graag!
Enigszins OT @Sakia78 en Gentle: Ik heb me denk ik aangemeld voor het forum waar jullie het over hebben... Dus misschien treffen we elkaar daar binnenkort nog eens Ik herken hier in ieder geval al veel in de stukjes die jullie posten.
eeh... geen idee, eigenlijk, maar mijn zoontje word bijna 2 en hij kan al helemaal zelf tot 10 tellen, dat zal misschien normaal zijn, maar ik vind het hartstikke gaaf hahahahaha, maar wat is voorlijk.... ons achterbuurmeisje kon je met 2 echt complete gesprekken mee voeren, echt goede zinnen formuleerde die, en die wist bijv. te vertellen dat ze gister naar de schaapjes geweest was met oma, en dat ze toen een snoepje kreeg ofzo, en als ik dat aan mijn zoon vraag, wat hij gister gedaan heeft.... 0.0 antwoord ofzo hahahaha, het besef vandaag, gister of morgen is er bij hem volgens mij echt nog niet, maar wie nou normaal of voorlijk is, don't know
Tip die ik van een paar basisschoolonderwijzers heb gekregen: oefen de klanken van de letters, niet (alleen) de namen. Dus niet a-bee-cee-dee maar ah, bbb, sss, ddd. Dat is nodig om er woorden van te kunnen maken. Misschien wist je dat allang, maar ik dacht: ik zeg het toch maar even.
@babebabe: maar het is toch altijd cool? als je kind ineens kan tellen of hij dat nou pas leert op zn 10e.. of op zn 2e daarom vind iedereen zijn kind geweldig. gewoon omdat ze het allemaal zijn!