Cito AA

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by finally, Jul 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. finally

    finally Lid

    Aug 21, 2009
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi moeders,

    Mijn zoon is 4 jaar en heeft in groep 1 een AA score gehaald. Wat betekent dit nou eigenlijk?
    De juf zei dat dit de hoogste score was. Lijkt mijn alleen sterk dat hij alles foutloos heeft gemaakt. ;)
     
  2. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Ligt er natuurlijk aan of het de hoogste score is die mogelijk is bij de test, of dat ie de hoogste score van de klas had? :)
     
  3. finally

    finally Lid

    Aug 21, 2009
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beide zover ik begreep.
     
  4. Rosao

    Rosao VIP lid

    Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Cito gaat toch in percentielen? Ik neem aan dat dat dan betekent dat hij bij de 20% hoogst scorende kindjes hoort. Bij Thijmen gaat de score in I tm V (dus 5 opties) waarbij I het hoogst is en V het laagst. III is dan gemiddeld.
     
  5. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Niveauwaarde 3 is gemiddeld (50% erboven en 50% eronder)

    AA betekent dat je kindje bij de hoogst scorende van de klas zit. Niet dat het foutloos is of dat hij het hoogste scoort (dat kan wel maar ook dat zegt niet erg veel)
    Het hele systeem zegt natuurlijk heel weinig in groep 1 en 2. Juist in die leeftijd zijn de verschillen erg groot en zijn de kleuterjaren er om dit bij te poten. Natuurlijk is het fijn dat het kind in de zin van de educatie goed kan meekomen.. maar weet je als ouder ook iets hoe het gaat sociaal emotioneel etc etc. Dat lijkt me dan juist belangrijk om te weten.

    Als ik het goed begrepen heb worden de letterscores per volgend jaar afgeschaft en gaat het om de indeling 1 - 5 (waarbij 3 gemiddeld is)
     
  6. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    in het geval van letterscores...

    AA (of Aplus) is dat je een ruime voorsprong hebt op de rest van de leeftijds- en klasgenootjes. Komt dus boven A nog.

    ah het was even flink zoeken.. maar hier is het lijstje:
    A - Goed tot zeer Goed: 25% hoogstscorende kinderen
    B - Ruim voldoende tot goed: 25% iets boven het gemiddelde scorende kinderen.
    C - Matig tot ruim voldoende: gemiddeld.
    D - Zwak tot matig: 15% ruim onder het gemiddelde scorende kinderen.
    E - Zeer zwak tot zwak: 10% laagst scorende kinderen.
     
  7. Annika1980

    Annika1980 Bekend lid

    Jun 8, 2006
    676
    0
    0
    #7 Annika1980, Jul 20, 2012
    Last edited: Jul 20, 2012
    A is het best (AA is geen officiële term hoor, betekent gewoon een hoge A-score).
    E is het minst goed. C is gemiddeld. Zie het schema van Saskia hierboven.

    Eigenlijk is Cito overgegaan op I t/m V. I is het best, V het minst goed.
    Het gaat daarbij om 20%, 20%, 20%, 20% en 20%. Het is dus strenger dan de letters.

    Dit gaat niet over de scores in de klas, maar hoe Cito het heeft bepaald.
    A-score is dus echt goed gedaan van je kind!
    En bij AA heeft hij waarschijnlijk maar 0, 1 of 2 foutjes gemaakt.
     
  8. sonja

    sonja VIP lid

    Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    waar heeft hij AA voor ....

    mijn dochter had voor taal een B en voor rekenen een D .
     
  9. sjorsje

    sjorsje VIP lid

    Aug 17, 2007
    11,361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Dat is toch goed die AA. Die van mij scoort overal een V voor.
     
  10. finally

    finally Lid

    Aug 21, 2009
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties.
    Ik heb heb gevoel dat hij zich verveeld op school vandaar. Hij heeft een A voor taal en rekenen. De losse score was ook de hoogste van de klas.
     
  11. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Dan zou ik toche ven met de juf gaan praten. Als jij het gevoel hebt dat hij zich verveelt, en deze scores... krijgt hij uitdagender werk? Extra dingen die hij leuk vindt qua opdrachtjes?
     
  12. bosi333

    bosi333 VIP lid

    Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Volgens mij is C helemaal niet gemiddeld maar juist onder gemiddeld.

    Hier een dochter met een A+ score op rekenen.
    Maar op deze leeftijd is dit wel heel goed alleen hoef je er verder nog niks mee.

    Ik zou nu niet gaan stimuleren in werkjes maar juist in spelen en fantaseren.
     
  13. prinses

    prinses VIP lid

    May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    OOk een C score is te verdelen. Een lage C score is net onder gemiddeld en een hoge C score is boven gemiddeld. In het midden van het C-niveau ligt het gemiddelde.
     
  14. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Ik vind dit wel mooi hoor.. nog niet zo heel lang geleden had je op de KLEUTERSCHOOL (want daar hebben we het hier over) helemaal geen CITO of zelfs maar een rapport. De juf vertelde je gewoon of Jantje, Pietje of Klaasje het lekker deed of dat er misschien toch nog even verder gepraat moest worden.

    AA wat zegt dat nou, we hebben het hier over 4 jarigen!!!

    Sorry, ik heb even de behoefte iets aan perspectief in te brengen.

    Enig idee hoeveel tijd er wordt besteed aan de zand /watertafel, poppenhoek, blokken, kleuren, knutselen etcetc.... Met 4 jaar ben je niet eens leerplichtig!
     
  15. mol81

    mol81 Niet meer actief

    Dit kan een leueke discussie worden dames...

    Om op TS te reageren: AA is een hoge A score of, in de nieuwe Cito normering, een I score. Dit betekent dat je kind de toets heel goed gemaakt heeft en vrijwel geen (of geen) foutjes gemaakt heeft.

    Bij de kleuters kunnen twee Citotoetsen afgenomen worden: rekenen en taal voor kleuters. Dit kan in groep 1 en in groep 2.

    Een school of scholenvereniging maakt beleid op toetsen en het interpreteren van toetsen. Er is veel discussie over het toetsen van kleuters. De een vindt het belachelijk, de ander goed. Het ligt ook aan je visie op kinderen en onderwijs.

    Ik werk op een basisschool en bepaal het beleid (ben directeur). Wij werken opbrengstgericht. Dit betekent dat ik het erg belangrijk vind dat je vroegtijdig in kaart hebt (in groep 1 dus al) wat een kind al kan en waar je bij aan moet sluiten om de ontwikkeling te stimuleren. We nemen alle Citotoetsen af en analyseren ze uitvoerig. Er werd gezegd dat het momentopnames zijn. Dat klopt deels, maar als je het afzet tegen de landelijke norm en naast de ontwikkkeling van het kind klopt een score vrijwel altijd. En als het niet klopt, weet de leerkracht dit meestal al als de toets gescoord is en wordt gekeken wat er gebeurd is / waarom de score niet kan passen.

    Als een kind een score onder het gemiddelde haalt (bij ons wordt een C score standaard als onder het gemiddelde gezien) wordt gekeken wat het kind nodig heeft om zich te ontwikkelen. De leerkracht ruimt extra tijd in voor dit kind en er wordt planmatig gewerkt aan de ontwikkeling.

    Dit geldt ook voor kinderen die heel hoog scoren. Kinderen die A scoren krijgen extra uitdagend materiaal aangeboden. Dit is niet vrijblijvend. Er zit een lijn in.

    Wel goed om te noemen dat we altijd kijken naar wat een kind kan en aankan! Maar de ambities liggen hoog.

    TS, als je denkt dat je kind meer aan kan zou ik je aanraden om in gesprek te gaan met de leerkracht. Iedere school moet verwoord hebben wat ze kinderen die meer aankunnen bieden.
     
  16. bosi333

    bosi333 VIP lid

    Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Mol81, dat is bij ons op school ook zo.

    Mijn dochter heeft A+ gescoord op rekenen maar krijgt daar verder geen extra stof voor.

    Geen idee waarom niet.

    Ze speelt nog wel heerlijk met alles en iedereen dus ik denk dat ze zich dus wel heel goed vermaakt in de klas.
     
  17. mol81

    mol81 Niet meer actief

    @Bosi333, lekker in het velletje zitten is ook het meest belangrijke. Lekker zo laten als het voor jullie dochter goed is. Maar als je merkt dat ze meer kan en wil, zeker niet twijfelen en vragen aan de leerkracht wat er extra geboden wordt.
     
  18. chantal29

    chantal29 Fanatiek lid

    Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Vroeger had men zoveel niet. Hoeveel kinderen raakten niet tussen wal en schip?? Dat geldt voor zowel kinderen die bovengemiddeld presteerden en zich verveelden op school alsook voor de onderpresteerder die het bij kon benen. Ik vind het goed dat er tegenwoordig eerder dingen gesignaleerd en onderzocht kunnen worden. Ik heb meegemaakt wat er kan gebeuren met kinderen waarbij niet aan de behoefte voldaan wordt. Zowel bij een Hb-er en ook bij een kindje met ontwikkelingsachterstand. Ik vind het persoonlijk niet nodig om een kind extra stof te gaan geven als de noodzaak er niet voor is, dit is een leeftijd waarop ze nog lekker moeten kunnen spelen. Maar als een kind behoefte heeft aan meer waarom niet?
     
  19. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Mol81, hier gaat dat ook zo op school.
    Ze werken hier met een I t/m V score. Zoon heeft op rekenen en taal beide een ruime I score.
    Hiervoor zal hij aankomend jaar 'extra' opdrachtjes krijgen. Is voor hem ook nodig, omdat hij zich anders vrij snel verveeld. Hij zit vanaf eind oktober op school, en zal daarom in groep 2 wat meer werkjes krijgen.
    Gelukkig vindt hij de poppenhoek en de bouwhoek nog helemaal fantastisch.
    En hij speelt eigenlijk met elk kindje, op een enkeling na. Ook in de vakantie blijft dat doorgaan.... pffft :p
     
  20. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    maar daar heb je geen cito voor nodig op 4 jarige leeftijd.. (mijn mening).. het is een HULPMIDDEL en niets meer dan dat.

    Mijn neefje (met een IQ van 140) scoort al 7 jaar lang op alles extreem goed en nu heeft hij op één score een VMBO-T score... en de school zegt 'de resultaten liegen niet'... DUH? Nee, natuurlijk niet maar testen zijn niet zaligmakend. Maar omdat meneertje nu één slechte score heeft, is zijn kans om (terecht!) naar het stedelijk gymnasium te gaan een stuk kleiner geworden... Het zijn dus wel moment opnamen (een scheiding van de ouders helpt niet mee) en het zijn HULPmiddelen.. je er stuk op staren is erg gevaarlijk. Het verschilt natuurlijk per school maar zijn rapport zegt een stuk meer! (en die twee zijn dus volledig niet in lijn met elkaar.. slechte juf?? of toch maar die cito in twijfel trekken...)

    Als je het idee hebt dat je kind zich verveelt of je als lerares het idee hebt dat een leerling zich verveelt, dan is de cito score een aanwijzing en meer niet. Het is niet anders... Oh, mijn kind heeft AA dus hij zal zich wel vervelen.

    Mijn zoontje is in maart getoetst (op verzoek van de school en het CB) en scoorde toen ook zo hoog. Geen verrassing.. hij was toen 3,5 jaar.. wij wisten dit al en gelukkig is dit voor de school een aanwijzing om extra op hem te letten als hij in september begint in groep 1
     

Share This Page