Bovendien kregen wij geen les in "hoe om te gaan met lastige ouders". Die les kreeg ik in de praktijk. Op mijn LIO kwam er een vader die alle ruitjes in de school kapot sloeg en (serieus, klinkt heel grappig maar dat was het toen niet) hij ging half op een kind van 10 zitten omdat deze dus zijn zoon zou hebben gepest. De man woog ongeveer 150 kilo. Vreselijk was dat. En niemand die me hielp! Dat was mijn eerste ervaring met een lastige ouder. En ik heb het kunnen "oplossen". En het heeft me niet tegengehouden. Maar ik blijf dat soms lastig vinden...
Ben maar een leek hoor. Maar als je een klas trakteert dan trakteer je alle kinderen en niet alleen de gene die wel voldoende ge-scoort hebben !! Ik zou ook jou daar op aan spreken. Dat je de klas een beloning geeft vind ik zelfs leuk om te lezen iedereen heeft wel eens een beloning nodig ongeacht waar voor het is. Je had ook kunnen zeggen we hebben allemaal ons best gedaan we nemen allemaal een chocolaatje. Ik zou daar niet boos over zijn als moeder als mijn kind door de juf getrakteerd zou worden. Wel als er onderscheid gemaakt woord tussen de kinderen die het wel goed gedaan hebben en die het niet goed gedaan hebben. Hier vorige week heeft de juf de hele klas getrakteerd s middag.s op een patatje ze hadden drukke weken achter de rug van wegen de toetsen enzo. ( zit in groep 8) en dat vertelde ze de klas een dag van te voren. Mijn zoon straalde helemaal leuk mam. Dat de juf dat deed. Gelijke monniken gelijke kappen!( is het gezegde toch).
Lastig maar ook interessant onderwerp. Allereerst vind ik wel dat er ontzettend fel gereageerd wordt door sommige mensen hier, tikje kort door de bocht zelfs. Jammer, en niet nodig. We zijn er niet bij geweest, weten niet hoe de uitleg er bij geweest is. En het gaat om groep 7 toch? Misschien beloont TS volgende week wel de kinderen die ontzettend goed hun best hebben gedaan? Ik heb zelf zo'n 10 jaar geleden de PABO gedaan, uiteindelijk net niet afgemaakt, maar wat ik wel gezien en zelf ervaren heb is dat juffen/meesters keihard werken. Nog steeds iedere dag respect hiervoor! Op de school waar mijn dochter zit kunnen alle ouders een dag per jaar meelopen, erg goed vind ik dat. Dan zie je zelf ook wat er gebeurt en hoe lastig sommige zaken zijn. En wat iemand ook al eerder schreef. Scholen worden nu eenmaal afgerekend op prestatie. En laten we eerlijk zijn, zo werkt het later in het echte leven toch ook? Ja sorry baas, ik heb echt heel erg mijn best gedaan, maar het is me net niet gelukt... nou vooruit, je krijgt toch een bonus want je hebt zo goed je best gedaan.. Maar goed, los daarvan zou het wel goed zijn als er meer aandacht zou zijn voor de inzet van leerlingen. Zelfvertrouwen en eigenwaarde krijgen/ontwikkelen is ook erg belangrijk. Tenslotte, jammer dat een moeder naar de directeur stapt.. vraag even aan de juf wat er precies voorgevallen is. Dan kan alles nog wel eens een storm in een glas water blijken te zijn.
Ik vind het eigenlijk best gezond dat er een soort van 'prestatie element' geboden wordt op school. Van wat ik me nog van mijn (mid-seventies) schooltijd bijstaat was het toen normaal, en ik vond dat juist altijd geweldig... Helaas krijgt men niets voor niets in het leven, en als dat op jonge leeftijd al spelenderwijs bijgebracht kan worden lijkt me dat alleen maar goed.
Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is dat de aanpak niet heel handig was. En er zijn al een hoop leuke tips en ideeën binnen gekomen. Maar waar ik TS wel in kan steunen is dat er momenteel in het onderwijs op erg hard gespeeld wordt. Ik werk zelf op een school waar alles, werkelijk alles om prestaties gaat. Er is geen ruimte voor falen, en zodra een ouder iets ook maar even niet zint, komen ze niet naar de LK, maar gaan ze in de wandelgangen stoken, of direct naar de hogere hand. Dat vind ik zonde- en ik merk het op meerdere scholen. Dus wat dat betreft- vind ik dat de directeur het met de ouder had moeten terugkaatsen met de vraag of de ouder al met jou gesproken had hierover. Het is niet eerlijk dat de directeur dan op hoge poten naar jou toe komt. Dat hij/zij het terugkoppelt naar jou zou ik goed vinden, maar niet de LK passeren in deze kwestie! Succes met dit alles TS!
Het eerste wat ik nu denk is, wat fijn voor mijn dochter dat deze juf niet bij haar voor de klas staat en verder zeg ik maar eventjes niks.
Ik zou ook zeker niet geamuseerd zijn door dit soort zaken nee. Op die leeftijd zijn ze al zo onzeker en dan trapt de leerkracht even op het stukje waar ze hun best voor hebben gedaan en wat dan wat slechter uit pakt. Goed voor hun zelfvertrouwen dit
Klopt wel wat jullie juffen zeggen. Respect voor jullie hoor. Mijn zoon zit op het speciaal onderwijs maar daar voor zat hij op een andere school had meer contact met andere ouders. En voor elk wissen was je werd er wel een gesprek aan gevraagd. ( ook ik maakt me daar schuldig aan) niet boos of zo Wat Senais zegt klopt ook denk wel. Er zijn ouders bij die alleen langs komen als het is om even te vertellen hoe ze met hun kinderen om moeten gaan. Er zijn gelukkig ook nog zat ouders die wel interesse hebben in het hoe en wat in school. Ouder avonden bezoeken rapport besprekingen gewoon naar toe gaan en zo.
Boeiend topic waarbij zowel de klagende ouders als de docenten meningen te lezen zijn. Precies zoals het in het echte leven dus ook gaat. Complete miscommunicatie, weinig respect en er selectief geluisterd. Tja die tendens zie ik als docent VMBO ook sterk terug in mijn vak en ja de omgang met ouders wordt steeds lastiger. TS Maak je niet druk over dat je het 'zo slecht' aangepakt hebt. COmpliment dat je gezocht hebt naar een manier om de klas te motiveren en ja een traktatie werkt dan super goed. Je resultaat is dan ook bereikt!! Kijk daar naar en neem in je reflectie mee of je de manier van trakteren de volgende keer anders aan zou pakken. Geen grote fout, gewoon iets wat voorkomt bij iedereen die lesgeeft. Soms kun je dingen anders aanpakken en verbeteren. Ik waardeer je openheid en je kwetsbare opstelling in dit topic. Dat moet je maar durven!! Van mij krijg je een grote reep Chocolade.
Ik vind het best zielig .. Je hebt kinderen die geen drol inzet tonen en toch 80% goed halen en dus een traktatie krijgen Maar je hebt ook kinderen die zich mega inzetten en alsnog een onvoldoende, dus <80% halen en die krijgen niks Beter kinderen belonen op basis van getoonde inzet ipv zo. Maar vind het belonen sowieso raar en onderscheid maken tussen slim/minder slim. Als je minder slim bent heb je pech en krijg je in het geval van TS niks, ben je slim heb je "geluk" en krijg je een traktatie
Ik vraag me iets af. De moeder die is gaan klagen bij de directeur.. was dat een moeder van een kindje dat WEL een traktatie heeft gekregen?
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Bovendien zie ik hier veel ouders afwijzend reageren die vervolgens in een ander topic juist een beloningssysteem staan aan te prijzen (stickers) als een kindje bijv. bezig is met zindelijk worden. Wat is het verschil dan?
Het verschil is dat je inzet toont (als je kindje zegt dat hij/zij moet plassen en plast op de wc toont inzet en geef je een sticker) Als iemand die niet zo slim is zoooooo zijn best doet maar toch een onvoldoende haalt krijgt niks Als iemand slim is en op z'n sloffen een 10 haalt zonder er moeite voor te doen word ie beloont. Dat vind ik erg krom. Zo ging dat vroeger ook bij mij op school.
Ja, dat klopt. Zoals je zelf al aangeeft is het systeem gewoon zo. Het geven van cijfers dan ook maar afschaffen? Want zoals je zelf schrijft: Sommige kinderen halen een 10 zonder moeite... anderen doen hun best maar blijven toch zitten.
Maar word je dan ook beloont met een snoepje? Je kan er toch niks aan doen dat als je super inzet toont toch een 4 haalt? Moet je diegene dan maar benadelen En iemand die geen inzet toont en een 10 geeft belonen? Ik vind dat discriminatie, zelfde als dat je blanke mensen een snoepje zou geven en zwarte mensen niet net of je voor kleur/slimheid of wat dan ook kiest
Als je geen van beide dan beloont maakt dat toch niks uit? Als iemand een 4 krijgt en degene die langs hem zit een 10 en beide worden exact hetzelfde behandeld is er geen probleem Maar men belonen vanwege slimheid en "straffen" vanwege minder slim zijn vind ik niet oké