ervaringen langer kleuteren of naar groep 3

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by M28, Feb 14, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. M28

    M28 Fanatiek lid

    Apr 20, 2009
    1,044
    0
    0
    Mijn kinderen zijn van oktober. nu is het advies om nog een jaartje extra te kleuteren. Ik vind dat helemaal niet erg, maar zie wel dat ze nu al heel erg bezig zijn met willen kunnen lezen etc. Dus verwacht wel dat ze begin volgend school jaar dat wel kunnen/echt willen.

    dus wat is wijsheid. lekker laten kleuteren en over een jaar echt sterk naar groep 3.. of toch gewoon door naar groep 3 met extra hulp...

    wie heeft in dezelfde situatie gezeten en hoe gaat het nu met je kind?
     
  2. Igglepiggle

    Igglepiggle Bekend lid

    Feb 9, 2011
    897
    1
    18
    NULL
    NULL
    Lees mee zit met precies hetzelfde probleem. Sorry heb je natuurlijk niks aan.
     
  3. Angela2009

    Angela2009 Niet meer actief

    Maar is het een jaartje langer kleuteren omdat ze van oktober zijn of omdat ze denken dat ze nog een jaartje nodig hebben?

    Als jij denkt dat ze het aan kunnen zou ik voor groep 3 gaan.
     
  4. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Zelf ben ik ook van eind oktober. Vroeger ging je tot 1 okt door naar gr 3. Ik mocht dat ook, maar mijn ouders vonden het beter om bij leeftijdsgenootjes te blijven. Anders zou ik de jongste van de klas zijn.
    Nu ben ik altijd een van de oudsten geweest en ik heb t als heel prettig ervaren. Ik heb altijd heel erg goed kunnen leren. Lijkt mij niets om heel erg op je tenen te moeten lopen en extra hulp te krijgen, als het niet perse hoeft..

    Ik weet niet precies hoe nu de grenzen liggen; ik geloof dat bij de sept-dec kindjes bekeken wordt of ze mee mogen naar gr 3? Maar dan zou ik 'niet mee mogen', eerlijk gezegd niet zien als 'extra' kleuteren, maar wat eigenlijk normaal is.


    En wat is willen kunnen lezen?
    Mijn dochter is net 4 en kan woordjes lezen. Maar verder is ze nog echt een 4 jarige, qua ontwikkeling, spelen etc.
    Hoe zit het met de verdere ontwikkeling?
     
  5. Maia

    Maia Niet meer actief

    ik ben zelf van oktober en ik heb een jaar extra gekleuterd.
    Mijn dochter is ook van oktober en ondanks dat het niet zo ver is nog, hebben ze bij alle scholen die wij bezocht hebben gezegd dat ze naar het kind kijken. ze houden geen strakke datum meer aan, ze kijken gewoon, zou het kind eraan toe zijn of niet. dus ben benieuwd.
     
  6. karine

    karine Fanatiek lid

    May 13, 2007
    3,694
    0
    0

    Dit dus... ;)
     
  7. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @Arivenol: tegenwoordig ligt die grens op 1 januari en is het zelfs officieel blijven zitten.
    Ipv zoals ze het vaak brengen.. Kleuterverlenging.

    Maar goed.. Ik denk dat het geheel situatie-afhankelijk is.
    Als jij denkt dat je kind straks wel echt toe is aan groep 3 en juf baseert haar redenatie puur op leeftijd... Zou ik toch voor groep 3 gaan.
    Als juf echter met steekhoudende argumenten komt waarom groep 3 lastig gaat zijn.. Is het wellicht een ander verhaal.
     
  8. Rust

    Rust Actief lid

    Jan 10, 2013
    187
    0
    0
    Jongensland
    Hier leek mijn zoon (van begin november) cognitief erg toe aan groep 2. Toch was hij nog speels. We hebben hem op proef naar groep 2 laten gaan. Binnen 4 weken had ik het bekeken. Hij zat niet lekker in zijn vel. We hebben besloten hem direct terug te doen naar groep 1. Hij bloeide weer op.
    Nu blijkt dat dit een goede beslissing was. Hij scoort alles A, kan goed meekomen en ontwikkelt meer zelfvertrouwen.
    Zelfvertrouwen is bij hem een puntje zeg maar...
    Ik vind het juist een fijn vooruitzicht dat hij een hele goede en stevige basis heeft als hij naar groep 3 gaat.
    Dan begint het echte leren pas. Liever zelfverzekerd, met een goede basis dan de rest van hun leventje toch wat te veel op de tenen lopen.

    Ook heb ik de leeftijd van schoolverlaten meegenomen. Het klinkt heel ver weg maar toch heb ik al zo ver gekeken. Jongens zijn hier misschien ook weer anders in te beoordelen dan meisjes.

    Op onze school is er in groep 2 veel aandacht voor kinderen die al wel willen / kunnen lezen etc.
    Deze garantie maakte onze keus makkelijker.

    Ik begrijp het als je groep 1 overdoen of groep 2 over doen anders vindt, maar het komt uiteindelijk op hetzelfde neer.
    Hoe starten ze in groep 3.

    Misschien is het een idee om een extra gesprek met de leerkracht te plannen. Alle voor en tegens afwegen.
    Ik vind het belangrijke beslissingen. Langer kleuteren dan niet eens zo... maar het bij lichte twijfel over laten gaan wel.

    Ik abonneer me op het onderwerp, vind het erg interessant wat andere ervaringen zijn.

    Groetjes en succes!
     
  9. Rust

    Rust Actief lid

    Jan 10, 2013
    187
    0
    0
    Jongensland
    De "regels" m.b.t. overgaan liggen volgens mij, als ik het goed heb, aan de methode die school hanteert.
    Hier is het aan de leerkracht.
     
  10. M28

    M28 Fanatiek lid

    Apr 20, 2009
    1,044
    0
    0
    Ik ga mee in jouw mening hoor van beter stevig door Naar groep 3 dan altijd maar extra oefenen en op je tenen lopen.
     
  11. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    stiekem zijn die wettelijk vastgelegd
    en dat van die oktobergrens is al 10-15 jaar afgeschaft
    desondanks houden veel scholen hem wel gewoon aan.
    (en ook wettelijk vastgelegd is dat de ouders bepalen of een kind overgaat... en de leerkracht advies geeft... maar goed, je mag aannemen dat een leerkracht weet waar hij mee bezig is in de meeste gevallen :) )

    @rust: jullie hebben zeker losse klassen voor groep 1 en 2?
    hier is dat een combi-klas... dat scheelt wel dan.
    maar goed.. kun je einde groep 2 uiteindelijk nog besluiten dat groep 3 beter nog even kan wachten natuurlijk.

    en op zich.. zolang je kind liefst gewoon liefst rondjes rent en in de zandbak speelt...
    die kans krijgen ze naast de kleuterschool toch veel minder.

    het is alleen wel zonde dat sommige scholen langer kleuteren voorstellen alsof het geen gevolgen heeft
    en dat hoeft ook niet maar het KAN dus wel..
    daarentegen kan je hele schoolcarriere net achter de feiten aanlopen natuurlijk ook zo gevolgen hebben.. soms is een jaartje wachten toch beter.

    maar goed.. die keuze kunnen wij hier niet maken.. die zul je zelf met de leerkracht moeten bepalen.
     
  12. Tess83

    Tess83 Actief lid

    May 22, 2011
    283
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hallo dames,

    Hier een kleuterjuf ;)

    De 1 oktobergrens is al lang geleden afgeschaft en binnenkort moeten de scholen die deze datum nog hanteren, daar echt mee stoppen vanwege een wetswijziging. De nieuwe grens ligt op 1 januari.

    Ik moet wel uit ervaring zeggen dat de kinderen die tussen 1 oktober en 1 januari geboren zijn, bij ons extra in de gaten worden gehouden. Niet eens perse, omdat ze het niet kunnen, maar meer omdat ze vaak nog erg jong zijn op sociaal-emotioneel gebied. En het daardoor niet trekken naast hun groepsgenootjes.

    Zoals ik al eerder hier las, vaak gaan kinderen dan niet lekker in hun vel zitten.

    Ik ben ook wel heel benieuwd, waarom de leerkracht adviseerd om een jaar extra te kleuteren?

    Wij doen dat namelijk alleen als op meerdere gebieden blijkt, dat een kind het niet aankan. Wij kijken dan naar de ontwikkeling van het kind, kan het meekomen op reken- en taalniveau? Naar de sociaal emtionele ontwikkeling, zelfvertrouwen, staat hij/zij stevig in zijn schoenen? Met wie speelt het kind? Veel kinderen jonger dan zichzelf of wel met leeftijdsgenootjes?

    Toetsscores nemen we wel mee, maar zijn absoluut niet bepalend, aangezien het een momentopname is!

    Desondanks zijn hier al goede adviezen gegeven. Als je echt erg twijfelt kun je er beter voor kiezen om een jaar langer te kleuteren, waarbij ik er dan op zou letten dat je kind wel uitgedaagd blijft volgend jaar!

    Hou er rekening mee dat in groep 3 alles nieuw is en het tempo behoorlijk hoog ligt. Als ze vanaf het begin af aan op hun tenen moeten lopen, duurt dat vaak je hele schoolloopbaan.

    Als laatste wil ik nog zeggen dat het wel erg afhankelijk is van de argumenten van de leerkracht. Kinderen die al moeite hebben met groep 2, maar baat hebben bij rust en structuur zitten soms toch beter op hun plek in groep 3 (en kunnen zonodig beter in groep 3 blijven zitten). Aangezien ze daar allemaal met hetzelfde bezig zijn en er vaak meer rust en regelmaat is in de klas.

    Als jullie nog vragen hebben, roep maar ;)

    Succes met je keuze!

    PS: Wij maken bij ons op school die keuze altijd pas in mei, aangezien veel kinderen nog een ontwikkelingsspurt maken in de lente!!
     
  13. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    Jan 9, 2009
    6,300
    2,566
    113
    #13 chrystel73, Feb 15, 2013
    Last edited: Feb 15, 2013
    onze dochter is van 30 december 2006 en zou dit school jaar naar groep 3 mogen gaan. Cognetief zou ze het wel aankunnen maar haar werktempo was erg laag, snel afgeleid en alles kostte ook nog veel energie ( we weten sinds kort dat ze hypermobiel is en kan doordaar ook sneller moe zijn)

    Alles bij elkaar waren de juf en wij het er over eens dat ze nog een jaar zou kleuteren.
    Dit schooljaar gaat haar werktempo goed vooruit, ze heeft de cito toets harstikke goed gemaakt ( leesgedeelte maar 1 fout die ook nog discutalel was)
    Ook wil ze alles graag in keer goed doen en is erg precies.

    We hebben nu het idee dat ze helemaal klaar is voor groep en de juf biedt haar extra moeilijke werkbladen aan.

    Kortom goede keuze
     
  14. tupp

    tupp VIP lid

    Jun 13, 2009
    22,766
    18,911
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Even een korte toelichting over mezelf, zodat jullie snappen met welke 'bril' ik kijk. Ik ben namelijk juf, maar ook een mens. :)
    Zelf ben ik altijd een 'jonge leerling' geweest uit de tijd dat de 1-oktobergrens nog wel bestond. (Ik ben van eind september.) Ik ben intelligent genoeg, maar heb toch een groot deel van mijn schoolloopbaan op mijn tenen gelopen. Ik was altijd de jongste, mede hierdoor onzeker, overschreeuwde mezelf vaak. Nu speelt er bij mij waarschijnlijk meer mee. (ADHD) maar soms vraag ik me wel eens af hoe het zou zijn geweest als ik een jaar langer had gekleuterd en misschien al die jaren wat steviger in mijn schoenen had gestaan. Vooral op de basisschool en de onderbouw van het middelbaar onderwijs heb ik hier last van gehad. Op zich ging de bovenbouw wel lekker. (Cum Laude van de Havo afgekomen.) Maar toen begon ik dus op mijn 16e op de PABO. Ik zat in een klas met mensen die van het VWO afkwamen en waarvan sommigen al een jaar een andere studie hadden gedaan. Bijna allemaal mensen die 2 of 3 jaar ouderen waren dan ik. Geloof me: dat scheelt veel op die leeftijd! Ook dat was dus toch weer een lastige periode. Uiteindelijk stond ik op mijn 19e voor de klas. Toch wel erg jong, om heel eerlijk te zijn. Wat zou een extra jaar basischool hebben gedaan? Misschien wel VWO in plaats van HAVO en net twee jaartjes ouder toen ik die verantwoordelijkheid van een klas kinderen kreeg...

    Nou ja, kort samengevat: ik ben bevooroordeeld en ben dus absoluut geen tegenstander van 'verlengd kleuteren'. Officieel mogen we het zo niet meer noemen en is het 'blijven zitten'. Maar kom op, kinderen die nov/dec geboren zijn mogen nu dus gewoon nog maar 7,5 jaar naar de basisschool, in plaats van de volle 8 jaar. Die kinderen wordt gewoon een half jaar onderwijs door de neus geboord! Dat is echt niet altijd in het belang van het kind, het is een bezuiniging. Maar een grens op basis van een datum vind ik sowieso slecht. Je moet niet naar de geboortedatum kijken, maar naar het kind. Het ene kind dat geboren is op 3 november, is het andere niet.

    Als een kind er echt aan toe is, dan is het prima om door te gaan naar groep 3. Maar dan wel op basis van bepaalde voorwaarden en niet puur op de leeftijd. (Dat zou eigenlijk voor alle kinderen moeten gelden, los van de geboortemaand.)
    - cognitief: Onder andere het verschil kennen tussen links en rechts / vooraan en achteraan. Ze moeten een woord kunnen 'hakken en plakken', dus ze moeten kunnen horen uit welke klanken een woord bestaat. Ze moeten vormen goed kunnen herkennen en ook kleine verschillen kunnen zien. (Verschil b en d bijvoorbeeld.)
    - emotioneel: Wil je kind al wel aan een tafeltje zitten en 'boeken leren'? (En dan bedoel ik echt of je kind het wel en niet stiekem jijzelf. :)) Of heeft je kind eigenlijk (bijna) alleen maar interesse in rondkruipen en spelen met allerlei materialen, lichamelijk bezig zijn.
    - sociaal: Heeft je kind aansluiting bij de kinderen die naar groep 3 gaan? Of speelt je kind voornamelijk met de kinderen die sowieso nog in de kleuterklas blijven.

    Als je kind cognitief, sociaal en emotioneel er aan toe is om over te gaan naar groep 3, zou ik het absoluut doen. Zo'n kind een jaar langer laten kleuteren kan alleen maar verveling tot gevolg hebben en daar wordt geen enkel kind een betere leerling van. Als je kind op 2 van de 3 terreinen er klaar voor is, vind ik het een lastige keuze worden. Dan zul je, samen met de leerkracht, echt eens alle voors en tegens heel goed op een rijtje moeten zetten. Als een kind maar op 1 gebied klaar is of helemaal niet, denk ik dat het op de lange termijn beter is om je kind nog een jaartje te laten rijpen.
     
  15. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Duidelijk tupp!
     
  16. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    ik ben ook juf, geboren in oktober...en ik heb een tegengesteld verhaal. Ik kon lezen op mijn 4e, was HB, verveelde me dood, maar moest 3 jaar kleuteren. Mede daardoor lag ik niet goed in de groep, ik had geen aansluiting, werd de hele lagereschooltijd gepest en ging enorm onderpresteren.
    Ik vermoed dat ik beter terecht was gekomen als ik een jaar eerder had mogen beginnen.

    Belangrijkste blojft dat er veel meer naar een kind gekeken moet worden. Ik ben een groot voorstander van gemengde groepen, waarin groep 1, 2, en 3 samenzitten.


     
  17. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Het verschilt ook zo per kind. Voor de een is nog een jaar kleuteren goed, voor de ander niet.
    En hoe het anders was geweest, zul je nooit weten. In veel gevallen zou dat denk ik ook niet 'de oplossing' zijn geweest..?

    Elk voordeel heb ze nadeel?
     
  18. ik heb een extra jaar kleuteren gekozen. lekker nog een jaar spelen, ondertussen was er op school ruimte genoeg om te leren lezen enzo (montessori) liep dus voor en nog steeds. en ze bleef bij haar vriendinnen in de groep en dat was zeker ook de moeite waard (liepen ook voor, dus die werken nog steeds samen op ). nooit spijt gehad van dat jaar, dat extra spelen neemt niemand haar meer af, ze moeten zo lang nog leren...
     
  19. Igglepiggle

    Igglepiggle Bekend lid

    Feb 9, 2011
    897
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ook al ben ik niet de tp starter bedankt voor jullie reacties. Mijn zoon is van eind oktober en 'moet' van zijn school nog een jaar langer kleuteren. Dit terwijl hij wel een slim kereltje is. Pikt alles erg snel op. Maar sociaal gezien vindt de school dat het beter is om nog een jaartje te kleuteren. En ik herken mijzelf in het verhaal van tupp en zie de onzekerheid en altijd alles direct goed willen doen in mijn zoon terug. Daarom laat ik hem nog een jaar kleuteren. Zoals iedereen hier al zegt kijk naar je kind. Al lijkt het me wel lastig als jou idee afwijkt van dat van de school.
     
  20. duikster

    duikster VIP lid

    Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    Hier een jongen van dec. 2006 die afgelopen jaar wel naar groep 3 is gegaan. Hij waa er cognitief aan toe, kan ook wel aan tafel werken, al kan hij in de klas nog wel eens gaan zitten kletsen ipv werken. In zijn concentratie is hij dus wel wat jong nog. Hij is meegegaan met zijvriendjes van groep 2 en bleef dus in de groep waar hij ook de meeste contacten in had. Het gaat ook heel goed in groep drie, al vind ik de verschillen in klas wel groot. Er zitten dus ook kinderen in van ruim 7 al en daarin zie je dan sociaal emotioneel wel echt verschil ontstaan. Bij Nick in de klas zitten overigens veel relatief jonge leerlingen, ca 8 van na 1 oktober. Hij vind dan ook zeker zijn aansluiting wel hoewel hij nog wel wat vlindert tussen alle kinderen in en niet echt vaste vriendjes heeft. Bij de oudere kinderen in de klas zie ik dat al wel wat meer ontstaan. Ik denk dat we er voor Nick goed aan gedaan hebben hem door te laten gaan naar groep drie, maar ik denk dat het echt een hele individuele keuze is.
    Als een school standaard kinderen langer laat kleuteren zou ik daar wel mijn vragen bij hebben, als er redenen zijn om een kind langer te laten in de kleuterklas op basis van observatie en testen in de klas zou ik daar zeker niet tegen in zijn gegaan als ouder. Voor onze jongste zullen we dan ook zeker opnieuw samen met de juf gaan kijken wat het bete voor hem zal zijn.
     

Share This Page