Turbo kapot auto; heb ik nog rechten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Luuz, 4 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Dames,
    er zijn hier vast meiden die hier iets van weten.

    Vorig jaar maart hebben we een auto gekocht. VW Cross Touran uit 2008.
    Kilometerstand is ruim 155.000 km

    Onze garantie verliep 3 weken geleden. Nu haalde ik onze auto vanmiddag op bij de garantie (geen VW garage overigens). Hij had een grote beurt nodig en hij gaf een storing aan.
    Nu blijkt dus onze turbo kapot te zijn. Kosten; 1200 euro en z.s.m. laten maken. Ding kan elk moment breken (o.i.d.)
    Hij adviseerde me om terug naar huis te rijden en te laten staan tot hij naar de garage kan.

    Nou goed, volgens onze garage mag een turbo niet zo aan gort zijn bij deze kilometerstand. Wij rijden zelf max 150 km per week, 's zomers nog minder. Dus we hebben er ook niet gek veel mee gereden. HIj vermoed zelf dat er al slijtage zichtbaar had moeten zijn toen we m kochten, maar dit hoeft niet duidelijk te zien zijn dus daar kan ik sowieso al niks mee.

    Nu ben ik op de terugweg via de dealer gereden waar we de auto gekocht hebben. Sowieso werd ik al te woord gestaan alsof ik een grote idioot was, dus toen stonden mn nekharen al overeind.

    Hij wil zelf eerst de auto nakijken voor hij kan zeggen of hij iets voor me kan doen, aangezien de garage en ik van mening zijn dat hun me tegemoet moeten komen. Kosten van het na laten kijken; 50 euro :x Pas DAARNA wil de monteur kijken of hij iets voor me kan betekenen. Kwam ik namelijk 3 weken eerder, dan had het me niks gekost. Nouja, na een boze uitval van mij kijkt hij m nu gratis na morgenvroeg. Doei, ga geen 50 euro betalen daarvoor.

    Heeft iemand enig idee of ik hierin nog rechten heb? Ik ben nog steeds van mening dat die turbo gewoon niet kapot had mogen zijn met deze stand. De garage is het hier dus mee eens. Hij zei letterlijk; De dealer heeft je een auto verkocht met een mankement.
    Hij zei ook dat de auto hoogstwaarschijnlijk olie had moeten lekken, maar dit kan je nooit meer terughalen omdat geen dealer je dat verteld.

    Nouja, ik hoop dat ze me hier mee kunnen helpen. Ik wil best betalen, daar gaat het niet om. Maar niet zo'n groot bedrag, terwijl dat misschien niet nodig is.

    Iemand die me kan helpen?
     
  2. minon

    minon Niet meer actief

    Als je turbo slecht is maar nog niet kapot is dit al langere tijd zo. Dit gaat langzaam aan en kun je ook horen geruime tijd van tevoren. (Fluitend geluid bij optrekken) met geruime tijd bedoel ik echt een paar duizen km van tevoren. hij gaat ook olie gebruiken dat is een feit. Als mijn auto bij die km stand olie gebruikt had ik al bij de garage gestaan. En ergens vind ik het wel jullie verantwoording om de olie regelmatig te cotroleren. Dat de garantie drie weken geleden verlopen is is natuurlijk erg pech hebben en ik zou zeker proberen of ze dit al dan niet tegen gereduceerd tarief willen laten maken. 1200 euro is trouwens wel heel veel voor alleen een turbo. Dat je je auto niet in onderhoud hebt gehad bij de dealer zal niet in je voordeel spreken. Als je volkswagenmobilitietsgarantie had heb je die verspeeld door naar een andere garage te gaan. Mocht je garage het voor de volle mep aan je doorberekenen en je woont in het noorden van het land kun je overwegen om naar jos te gaan. Dat is jb autoservice in dieverbrug. Mannen met ontzettend veel verstand van volkswagens en goedkoop.
     
  3. minon

    minon Niet meer actief

    Ow en pas wel op met doorrijden want als hij onderweg vast draait gaat al je motorolie in een keer erdoorheen en kun je je motor in de soep laten draaien. Bij diesels tenminste wel
     
  4. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Tourans staan erom bekend dat de turbo rond de 100.000 km aan gort gaat. Dat is wat mijn monteur tegen me zei toen ik met hem aan het overleggen was over de aanschaf van een Touran.

    Pim
     
  5. Nynke

    Nynke VIP lid

    30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Vaag verhaal van je garage. Je turbo is kapot of niet. Is hij stuk kan je niet meer rijden. Komt er blauwe of zwarte rook uit je uitlaat? Dan kan het de turbo zijn. Maar dat had je dealer niet kunnen zien een jaar geleden. Steeds kleine stukjes rijden en dus met koude motor wegrijden is niet best voor een auto. Je dealer kan coulance toepassen maar hoeft dit niet.

    Waardoor denkt de garage aan de turbo? Wat kwam er uit de storing?
     
  6. lin80

    lin80 Fanatiek lid

    7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Op zich is je garantie verlopen en kunnen ze moeilijk doen. Maar de meeste garages gaan daar best coulant mee om en dan is er vaak wel iets mogelijk. In dit geval bijvoorbeeld 50/50. Maar als jullie het onderhoud door een andere garage uit hebben laten voeren, dan kan dat in jullie nadeel werken, de recht op garantie binnen de periode moeten ze officieel natuurlijk wel aanhouden, maar aangezien je daar nu net buiten valt kan ik me voorstellen dat ze je niet tegemoet willen komen omdat je daar niet komt voor de reparaties en onderhoud. Er valt dus niks meer aan je te verdienen. Ook kun je slijtage van de turbo vaak niet zien aan de buitenkant, wel is het zo dat ze vaak meer olie nemen en dat had je zelf kunnen constateren. Dan had je dus binnen de garantieperiode al aan de bel kunnen trekken en hadden ze het na kunnen kijken. Dat zij nu 50 euro vragen om het na te kijken vind ik ook niet vreemd, je zit buiten de garantie, bent bij een andere garage geweest en nu moeten zij het controleren om te kijken of jij gelijk hebt. Ook kan de garage niet weten hoe jullie met de auto om gegaan zijn, een turbo kun je zelf zeker binnen een jaar zelf helemaal kapot rijden, geen probleem er zijn er veel meer die dat doen. Ik denk dus dat het heel moeilijk voor jullie gaat worden om hier nog iets uit te krijgen. Ik zou dus maar je liefste gezichtje opzetten, je dom houden en ja knikken en hopen dat ze je iets tegemoet willen komen omdat je nog maar zo kort na de garantie zit.
     
  7. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    De auto gebruikt(e) niet abnormaal veel olie, dus daar kon ik het sowieso niet aan weten. We kwamen erachter dat er iets aan de hand was nadat er een lampje ging branden. 3 dagen geleden gaf de auto aan dat er een grote beurt nodig was. In de tussentijd is er geen onderhoud nodig geweest. Auto is keurig netjes afgeleverd verder, APK is nog niet eens verlopen tot verderop in dit jaar.

    Tijdens de grote beurt hebben ze de turbo nagekeken (zal dus wel na het uitmeten aan het licht zijn gekomen? geen verstand van verder) en er zit behoorlijk wat beweging in.

    Er is destijds alleen de turboslang (linksonder) vervangen door de dealer voor het afleveren. Maar dat de turbo van deze auto's sneller kapot gaan is ons niet verteld.

    Kijk, is er niks mogelijk, prima, dan houdt het natuurlijk op. Maar bij de dealer kost het me ruim 1600 euro als er verder niks van de prijs af wordt gehaald, dus 1200 max vind ik nog meevallen :D
     
  8. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Hij maakt geen geluid bij het optrekken. We hebben benzine trouwens, geen diesel.

    Sinds een paar dagen blijft hij hangen op 3000 toeren. Bijv. op de snelweg kan ik niet harder dan 120, dan loopt ie terug in snelheid.
    Optrekken ging prima, maar sinds vanmorgen niet meer van harte (was toch onderweg naar de garage, geluk bij een ongeluk).
    Verder weinig aan gemerkt, behalve dus het vastlopen in snelheid. Al ik bijvoorbeeld schakel bij 2.5 toeren ipv 3, dan is er niks aan de hand.
     

Deel Deze Pagina