Gedrag klanten is ook ver te zoeken

Discussie in 'De lounge' gestart door blossom85, 29 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blossom85

    blossom85 Fanatiek lid

    4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Nav het topic over de winkelservice.
    Ik kom dat ook geregeld tegen hoor. Met name winkels als Kruidvat, Xenox, Spar supermarkt... sta soms met verbazing te kijken. Soms vraag ik me af wie die mensen aanneemt. Maar goed...

    Ik sta ook al jaren in een winkel. Ik ga niet noemen welke, want wij zijn niet zo'n groot keten als kruitvat ed.
    Maar het is wel de leukste en mooiste winkel van NL en België natuurlijk :D :D (gein)

    Wij verlenen naar mijn mening echt goede service nog. Elke klant wordt gegroet, klanten gaan altijd voor, we helpen met elk dingetje en denken mee, lopen als het veel is mee naar de auto, spreken met 2 woorden, er staat altijd een pot thee klaar en een proeverij. En natuurlijk zal er heus wel eens een dingetje mis gaan.

    Maar de klanten...phoee sorry, maar die kunnen er ook wat van tegenwoordig hoor.
    - als je klanten goedemiddag wenst bij binnenkomst of aan de kassa wordt er niks terug gezegd.
    - alsjeblieft dankjewel is er soms ook niet meer bij.
    - Het bellen aan de kassa! Oh zo asociaal! En dan van die gebaren naar de winkelier toe ondertussen. :$
    - Winkeliers worden soms ook behandeld als slaafjes. hebben ze een vieze zakdoek. "Hier..gooi dat eens weg!" ipv "kan ik dit ergens weggooien?"
    - Naar een winkelier toe gaan en zeggen "mag ik u iets vragen?" is er niet meer bij. Nee, ze gaan meeeeeters verderop staan om vervolgens naar je te schreeuwen of tegen je rug aan te praten.
    - Netjes je hand uitsteken om geld aan te nemen en vervolgens word het nonchalant op je toonbank gesmeten. ;)
    - 3 kwartier door de winkel snuffelen, en dan heel hard zuchten bij de kassa als er nog 1 iemand voor ze staat...
    - spullen die gewoon maar door elkaar gegooid worden in de winkel of kapot gemaakt en dan in een hoekje stoppen.

    Dit is geen uitzonderlijk gedrag ofzo. Dit gebeurd elke dag meerdere malen. En voor winkeliers ook echt niet leuk.
    Er gebeuren nog veel extremere dingen hoor. Maar dit is het meest voorkomende. .

    Nu moet ik zeggen dat in de vestiging waar ik nu sta er heel vriendelijke klanten komen. Ben ik heel blij mee.
    Maar ken ook een stad waar ik soms einde van de dag echt chagrijnig was vanwege het winkelend publiek en hun mentaliteit.

    Verder vind ik mijn werk super hoor.:p Wij zijn geen doorsnee winkel en heb er heel veel plezier in. Het is elke dag hard werken en dan is dit soort gedrag gewoon zo jammer.
     
  2. Joycey

    Joycey Niet meer actief

    Stomme mensen soms ook :D

    Gelukkig ben ik perfect (haha).
     
  3. o0melis0o

    o0melis0o Actief lid

    29 jun 2012
    471
    6
    18
    Vrouw
    Dierenartsassistente Paraveterinair - in wording
    Heerlen
    Ik werk in een supermarkt en de klanten staan bij ons op nummer 1. we krijgen ook heel veel goede respons van heel veel mensen uit de omgeving dat we zo vriendelijk zijn. mijn baas heeft eigen beheer, we gebruiken alleen de formule van een bepaalde winkel. Dat geeft ons dus ruimte om veel te doen zoals wij zelf willen ipv altijd te moeten doen volgens de grote supermarktketen-regeltjes..
    Wij groeten ook elke klant, altijd beleefd, etc.. en ik wordt er ook witheet van als je ziet hoe ondankbaar/vanzelfsprekend sommige klanten zijn pfff.. En bij ons zijn het vaak ook nog de oude mensjes wat zo doen!! die wat verwachten dat jij stel op sprong springt!! en wat totaal geen geduld hebben, geen begrip kunnen opbrengen als iets niet voorradig is of niet kan/gaat zoals zij het willen.. erg frustrerend.. want we gaan natuurlijk nooit een discussie aan met de klanten, maar ik zou wel graag eens een hoop mensen terecht wijzen, pff.. maar dat kan helaas niet hihi..dus ik weet precies hoe je je voelt. Dat lijstje wat je afgaat, zo gaat het bij ons dus ook helaas.. en dan zijn we een supermarkt wat dan ook nog in een leuk dorp ligt, waar eigenlijk normaal wel redelijk veel nette mensen wonen.. zou je denken..
     
  4. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Heb ooit bij de Action gewerkt als vakken vuller.
    Aan het eind van de dag stond alles gespiegeld, heb je de Action ooit netjes gezien? Moet je nagaan hoe iedereen alles overhoop gooit werd er gek van!
     
  5. moonlight159

    moonlight159 Fanatiek lid

    20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ik kan me ook dood ergeren aan andere klanten in de winkel en ik werk er zelf niet eens.
    Ik kan er niet over uit, hoe onbeschoft mensen tegen winkelpersoneel doen af en tke.
     
  6. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Als ik soms ook zie hoe mensen kunnen zeuren in een winkel, denk ik echt waar maken mensen zich druk om!
     
  7. Sannebc

    Sannebc Niet meer actief

    Tja... er zullen altijd klanten zijn die onbeschoft zijn, maar dat geldt ook voor het winkelpersoneel...
    Ik moet de eerste winkel nog vinden waar klant en personeel zich voorbeeldig gedragen ;)
     
  8. honeyy

    honeyy VIP lid

    5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Klopt..

    Ik werk in kinder kleding zaak. Waar sommige mensen wel niet om zeuren en onbeleefd.. phoe.. boos als we geen speelhoekje / plekje hebben.. tja we zijn geen ballorig... klantvriendelijkheid is bij ons héél belangrijk! Bij ons is iedere klant koning, maar wij geen slaven ;)
     
  9. honeyy

    honeyy VIP lid

    5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Ik durf mn handen in het vuur te steken dat wij altijd klantvriendelijk zijn.. en van de 100 klanten op 1 dag er zeker 2 zeikerds bij zitten,.en dan nog blijven we vriendelijk..
     
  10. Ellen291982

    Ellen291982 Niet meer actief

    Zo was ik pas bij de H&M. Er was een vrouw die stond te vloeken waar haar kinderen bij waren (gelukkig had ik mijn kinderen niet mee). Ze pakte op een gegeven moment wat uit het rek, beviel haar blijkbaar niet want echt waar ze smeet het over haar schouder gewoon weer weg. Ik stond echt vol verbazing te kijken.
     
  11. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ja klanten kunnen er ook wat van, dat is zeer zeker waar.. ;)
     
  12. Blemma

    Blemma Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Nou stond ik er van de week juist van te kijken hoe onbeleefd het winkelpersoneel was.
    Meisje stond al met zo'n porem achter de kassa, geen goede middag, artikel wordt in een tas gepropt en de balie gesmeten en er wordt " volgende" geroepen....
    Of dat de winkelmedewerkes met elkaar in gesprek zijn terwijl ze jou helpen.

    Gelukkig zijn er ook genoeg winkels die wel beleefd met klanten omgaan.

    Oh en over het begroeten van de klanten. Ik heb niet altijd door dat de winkelier tegen mij groet, soms dat hoor ik goedemorgen en kijk ik om mij heen zie ik aan het eind van het gangpad een medewerker staan. Tja met mijn traagheid is er dan alweer een minuut verstreken haha
     
  13. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hmm is het een niet het gevolg van het ander?

    als je continu chagerijnige klanten aan je balie hebt.. word je er ook niet vrolijker van
    maar als je elke keer in de winkel een of andere chagerijnige idioot treft.. wordt je daar ook niet vrolijker van...

    ik probeer dus in de winkel altijd gewoon aardig en vriendelijk te blijven.. dat is ook fijner voor de andere persoon.
    en ik hoop dat dat als gevolg heeft.. dat ze ook vriendelijk doen :)
    (en meestal werkt dat natuurlijk wel zo!)

    typisch gevalletje van "verbeter de wereld, begin bij je zelf"
    en natuurlijk ook van het niet vergeten dat een ander OOK weleens zn dag niet heeft uiteindelijk
     
  14. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    haha in de ah zeggen ze altijd heel vriendelijk "nog een leuke avond/dag",... ik durf dan nooit terug te zeggen "jij ook"
    mijn vriend werkt in een winkel en hij vind het vreselijk als mensen s'ochtends zeggen "nog een leuke dag" of "nog een goed weekend" als hij koopzondag heeft haha
    nu antwoord ik in de ah altijd maar met "jij gij ook een leuke avond straks" daar moeten ze wel altijd mee lachen
     
  15. zogezegend

    zogezegend Niet meer actief

    ik vind dat het winkelpersoneel voor een aangename sfeer moet zorgen, maar de klant ook, en dat begint met respect, en begrip in mijn ogen.
     
  16. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Overal is het wel iets. Chagrijnig personeel en chagrijnige klanten. Respect is soms ver te zoeken.

    Ik heb in mijn beroep regelmatig met boze klanten te maken. En vaak ook terecht. Dus ik snap dat mensen boos zijn. Na een goed gesprek is de boosheid meestal weg.

    Waar ik persoonlijk niet van hou en ook niet verder mee in gesprek ga is als mensen persoonlijk worden. Ben wel eens voor dood uitgemaakt of iemand zou me opwachten en bij opsporing verzocht zouden ze dan m'n moordenaar zoeken. Dan ben ik dus heel snel uitgepraat en help ik iemand absoluut niet.
     
  17. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @romy: groot gelijk!

    hier een dienstverlenend beroep... maar voornamelijk telefonisch :)
    dat scheelt wel... maar ik heb ook weleens tegen iemand gezegd dat ik niet van plan was het gesprek te vervolgen.
    dat kun je heel netjes zeggen..
    ondanks dat ik heb geleerd hoe je het beste mensen kunt laten uitrazen omdat dat soms eigenlijk de reden is dat ze bellen..
    heb ik niet natuurlijk niet de behoefte om me uit te laten maken voor oud vuil.

    er zijn grenzne.. en persoonlijk worden is er eentje van :)
     
  18. Bri

    Bri Niet meer actief

    Natuurlijk moeten mensen zich behoorlijk gedragen, en nee, dat doet niet iedereen, en niet altijd. Dus als je op een dag een paar honderd mensen voor je neus langs krijgt, zullen daar tientallen bij zitten die zich niet zo gedragen zoals je graag zou willen. Natuurlijk hoef je dat niet zomaar te accepteren en mag je aan iedereen die jouw grenzen overschrijdt aangeven dat je hem/haar niet verder wilt helpen zolang hij/zij het gedrag niet aanpast, maar om dan de andere klanten ook met chagrijn te benaderen vind ik niet oké.

    Mijn mening is dat als je niet van mensen houdt, en moeite hebt om netjes te blijven tegen een klant omdat de vijf mensen voor hem/haar niet aardig genoeg tegen jou waren, je misschien niet in een winkel of in de horeca zou moeten werken.
     
  19. blossom85

    blossom85 Fanatiek lid

    4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Volgensmij heeft niemand hier ook gezegd dat ie dat zou doen toch?
    Bij mij stond wel dat ik aan het einde vd dag weleens chagrijnig werd als je al zoveel rare dingen tegen kwam. Maar ik zou nooit klanten chagrijnig gaan helpen ofzo. Wii blijven altijd netjes tegen klanten.
     
  20. shahrazed

    shahrazed Fanatiek lid

    12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn eerste bijbaantje was ook in een winkel. Ik deed kassa en de vakken n beetje netjes houden. Moet zeggen dat ik er erg veel van geleerd heb.

    Ten eerste heb ik me verbaast over hoe veel er gejat wordt, wat en door wie. Het meeste bij ons werd door bejaarden gejat namelijk (panty's, regenkapjes, douchekapjes).

    Tweede punt is inderdaad het troep maken. Ook al vind ik persoonlijk dat ze er een beetje om vragen in sommige winkels (zeeman bijv met die stapels alle maten door elkaar). Toch ruim ik het altijd weer op als ik n troepje van de stapel gemaakt heb. En hang ik dingen op de goeie plek terug. Ik heb ooit n keer een hele stapel kleding in het pashokje laten hangen toen ik haast had, jaaaaaaaaaaren geleden. Schaam me daar nog steeds voor als ik er aan terug denk.
     

Deel Deze Pagina