Hi, Onze dochter is vanaf half mei begonnen op de basisschool, er is een meisje in de klas waar ze nu heel veel mee omgaat en het elke dag wel over heeft. Wij blij want je hoopt toch dat ze aansluiting vindt bij andere kindjes en dat ze niet buiten de groep valt ofzo... Alleen...ze heeft het alleen maar over dat meisje, dat ze alleen met haar wil spelen en niet met andere kindjes. Gisteren was ze al een beetje verdrietig omdat ze in de kring blijkbaar niet naast haar wilde zitten en buiten met een jongetje ging spelen. Vanochtend was ze echt aan het wachten tot het meisje binnen was en wilde vervolgens alleen maar naast haar zitten, toen dat niet ging begon ze heel hard te huilen. Ik vind het fijn dat ze dit meisje zo leuk vindt maar het gaat voor m'n gevoel wel een beetje ver nu...en bovendien niet leuk voor dat meisje die dan op een gegeven moment (of nu al) zoiets heeft van laat maar... Denk ik hier teveel over na en komt dit vanzelf wel weer goed? En hoe stimuleer ik haar om met meer kindjes te spelen? We zeggen wel dat het leuk is om ook met andere kindjes te spelen maar ze zegt dan dat ze dat niet wil. Wil ook even aan de juf vragen hoe het de hele dag gaat en of ze echt alleen maar naar haar toe trekt of ook wel met meer kindjes speelt enzo. Na de zomer wordt hun groep verdeeld over alle kleuterklassen. Is het dan 'wijs' haar juist wel of niet bij dat meisje in de klas te willen indelen, als we daar al invloed op hebben?
Ze is net een maandje op school, op zich wel fijn dat ze houvast aan dat meisje heeft. Zou inderdaad aan de juf vragen hoe het in de klas gaat. Juf heeft er vast wel een kijk op en zal jouw dochter ook vast stimuleren om met andere kinderen te spelen. Hier hebben ze een maatje en de nieuwe kleuters hangen daar soms erg aan, maar al snel gaan ze ook met andere kinderen spelen. En anders deelt juf kind expres in een ander groepje met groep2 kleuters in. Maar bij jullie is het een groep 0 klas vermoed ik?
Ja, het is inderdaad een 0 groep. Na de zomer krijgt ze in haar eigen groep denk ik ook een maatje. Verder nog tips?
Onze dochter heeft dit met het overbuurmeisje, dit gaat wel 2 kanten op. Ze gingen ook tegelijk naar school. En speelden daar alleen samen. Uiteindelijk ben ik andere kinderen thuis uit gaan nodigen voor een middagje spelen. Nu speelt ze met iedereen, maar nog steeds veel samen met haar 'beste' vriendinnetje Maar het is geen ramp meer als 1 van de 2 een keer niet op school is of als ze een keer niet naast elkaar mogen van de juf.
Gaat vanzelf wel weer over..is vaak zo. Komt vanzelf weer een ander vriendinnetje voorbij, zo gaat dat gewoon in het leven ook in de kleuterklas. Zelf zal ze er niet zoveel moeite mee hebben als jijzelf.
hier is onze dochter, dat 'andere' vriendinnetje. Ik vind het ook best moeilijk. M'n dochter zegt ook: x wil áltijd met mij spelen... mijn dochter heeft nog 2 andere vriendinnetjes (ook best klein kringetje) maar die vinden dat meisje dus ook niet leuk. Ik vind het erg moeilijk. Sneu voor beiden partijen... Ik zou er even met de juf over praten en kijken of die het ook zo ervaart en hoe hun daar mee omgaan. Het zal vast vaker voorkomen.
Hier hetzelfde " probleem" zoon is in maart begonnen met school, bijna gelitijdig met een ander jongetje en die trekken erg naar elkaar toe. In het begin vond ik het fijn dat hij aanlsuiting had. Maar ook de juf had het door en heeft ze daarom bewust ook af en toe uit elkaar gehaald, door ze af en toe naast een ander te katen zitten of in ene ander groepje. Nu hebben ze tijdelijk een andere juf en die doet daar niet zo streng overm jammer genoeg Ik zeg ook vaakndat hij ook eens met andere kindjes mag spelen, maar dat wil hij niet. Ik vraag me ook af hoe ik dit kan stimuleen. En hoe kom je op het punt dat je kindjes uitnodigt om te spelen of dat hij uitgenodigd wordt? Ivm mn werk haal en breng ik hem zelf maar 1/2 keer per week. Andere ouders spreek ik nagenoeg niet. En van zoon moet ik het dus ook niet hebben
Mijn dochter heeft ook zo'n vriendinnetje, die trok heel erg naar haar toe vanaf de eerste dag. Maar dochter vind haar ook héél lief, kennelijk zijn ze beste vriendinnen. Ik had eerst het idee dat het meisje ook heel erg achter haar aan liep, maar ze is hier een keer wezen spelen en dat was hartstikke leuk. Zijn echt goed/leuk aan elkaar gewaagd. Mijn dochter speelt ook met veel andere meisjes en haar vriendinnetje speelt daar (nu) ook mee samen, maar kennelijk is het toch een beetje een koppeltje. Schattig toch!
Ik vind het in het begin ook fijn en schattig, maar nu na 4 maanden vind ik het wel een beetje 'zorgelijk" dat hij niet echt met anderen speelt. Als zn vriendje bijv ziek is, dan is hij ook echt verdrietig en krijg ik van hem de indruk dat hij verder niet dan maar met een ander kindje is opgetrokken. Maar goed, ik krijg het ook alleen van hem terug, misschien valt het in de praktijk best mee. Ik neem aan dat juffen daar oog voor hebben en toch wel het eea doen om spelen met andere te stimuleren/ Dat zoon dat nu (nog) niet zo interessant vindt, dat is waarschijnlijk tijdelijk?
Hier werken de kleuters in groepjes.... En daar buiten kunnen ze zelf bepalen met wie ze spelen. De samenstelling van die groepjes wisselt elke paar maanden. Daardoor zitten ze een deel van de dag verplicht met bepaalde kinderen terwijl ze daarnaast ook gewoon vrije keuze hebben.
Hier hebben ze vaste plaatsen in de kring, die wisselen om de zoveel tijd. Ja, kan me voorstellen dat je het zorgelijk vindt als hij echt met helemaal niemand anders speelt. Maar 'de indruk krijgen' en hoe het daadwerkelijk gaat, kan wel flink verschillen, is mijn ervaring..! Vraag de juf eens hoe het in haar ogen gaat, hier was dat iig een stuk anders dan die indruk die ik van mijn dochter kreeg. Af en toe een kort gesprekje kan heel veel opheldering geven.
Nou, inderdaad! Ik zal eens navragen. Ik weet eigenlijk helemaal niet hoe dat zit met vaste plekjes oid. Hier wisselen de plekjes per dag geloof ik en de groepjes waarin ze opdrachten maken ook. Maar daarbuiten mag je het zelf weten en dan is het dus alleen dat vriendje van wat ik terug hoor. De indruk die ik van mn zoontje heb is dat hij wel heel sociaal is, hij spreekt wel iedereen aan en hij vertelt ook veel uit zichzelf aan anderen. Maar echt spelen en optrekken uit eigen initiatief met anderen blijft dus beperkt. Maar tsja, dat is dus wat ik van hem terug hoor. Wat hier trouwens wel een "hulpje" is: het vriendenboekje. Zo bedenkt hij per keer aan wie hij hem gaat geven en na afloop lezen we het samen door, zo leert hij andere kindjes ook een beetje kennen en het is iets wat hij zelf moet doen.
Ik heb maandag aan de juf gevraagd of ze er een beetje op wilde letten en ze zei dat mijn dochter in het begin wel een beetje mokte maar daarna wel met iemand anders ging spelen. Vandaag heeft ze ook niet veel met haar gespeeld, maar soms zegt ze weer wel dus ik vind het ook lastig om om van haar feedback uit te gaan. Hier vast plekje aan tafel en tijdens de dag mogen ze keuzewerkjes doen en dat kan dus met kindjes die niet in hun 'groepje' zitten. Het maakt me wel onzeker maar misschien heb ik daar meer last van als haar, ik weet het niet...wat ik zo lees is dat kleuters er nogal losse contacten op nahouden dus het zal wel loslopen allemaal. Maar moeilijk vind ik het stiekem wel!
Ik zou het proberen los te laten. Laat je dochter zelf ontdekken hoe vriendschap in elkaar zit. Volgend jaar zal het vast minder worden. Of ze maakt een vriendin voor het leven. Hoe dan ook wel van haar leven . Het is natuurlijk prima dat je het in de gaten houdt en bespreekt met de juf. Maar zorgen zou ik me er niet om maken. ..
ik denk dat je er zelf niet veel invloed op hebt. Mijn dochter speelt gelukkig wel met meerdere kinderen, maar als je vraagt wie haar vriendin is, komt ze altijd met dezelfde aan. Hier werden dus alle 5 de kleuterklassen opnieuw verdeeld en de juffen zagen ook dat zij dikke maatjes waren dus hebben hen bij elkaar gezet. Ik zie er geen probleem in, nieuwe klassen zijn al zo spannend en zo kunnen ze samen nieuwe vriendjes maken.
En het ene kind/mens is ook meer van 1 (of een paar) hele goede hartsvriend(in)(nen) en andere van heel veel 'oppervlakkige' vrienden.. Allebei prima toch?
Op zich wel, maar wanneer je als jong kind nog zo in sociale ontwikkeling zit vind ik het toch jammer dat hij zich zo "beperkt" tot 1 vriendje waarmee hij op dezelfde manier speelt, Ik denk dat het heel leerzaam zal zijn als hij met meerdere kindjes speelt en ervaart hoe verschillende omgangsvormen zijn. Als hij dan later besluit dat dit of dat kind het niet is voor hem: prima maar ik wil wel dat hij dat zelf ook ervaart
Onze dochter zit nu 4 maanden op school, maar heeft het helemaal niet over andere kindjes. Daar maak ik me verder niet druk om hoor, maar ik zou het juist leuk vinden om haar over andere kindjes te horen haha. Al is het maar 1. Voor iedereen dus weer anders .
Onze zoon ook niet echt hoor, hij heeft het alleen maar ver 1 vriendje. Sinds een weekje heeft hij een stekletje waarmee hij tikkertje speelt en hoor ik nu ook die namen voorbij komen, maar dat heeft dus wel 4,5 maand geduurd