Wie heeft advies ? Hoogbegaafd maar kloof.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mystery, 23 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mystery

    Mystery VIP lid

    21 jul 2007
    10.361
    0
    0
    Hallo allemaal

    Na enige onderzoeken en testen is er gebleken dat onze zoon ( 5 , word in febr 6 )hoogbegaafd is maar met kloof.

    Iq 130 Eq 105

    beide hoger als gemiddeld dus valt onder het hoogbegaafde maar HELP

    we hebben deze informatie gekregen maar totaal geen handvaten. We lopen nu een beetje als een kip zonder kop rond.

    Onze zoon is in onze ogen een geval apart. Ik heb altijd geweten dat er iets is en dat klopt dus ook ..

    We lopen alleen tegen vele punten aan.

    - luistert niet ( al een hoop geprobeerd zonder succes tot nu toe , belonen , stickers , time-out ... )
    - plast met regelmaat in de broek. ( ha wil niet uitzoeken tot 7 jr normaal dat een kind in de broek plast. )
    - praat heel moeilijk over wat hem dwars zit.

    om maar even 3 dingen te noemen

    GGZE wil/kan ons niet helpen. Schoolhulpverlener heeft geen tijd op dit moment en kan pas na de zomer vakantie wat betekenen

    Dat duurt me echt te lang.

    Huisarts wil ook niet helpen. Moest op internet maar kijken.

    WIE O WIE is bekend met dit soort situaties en kan me wat tips geven.

    Het besluit is al wel genomen dat hij groep 2 over gaat slaan en na de zomer in groep 3 start.
    Hij blijft dan bij de meeste kinderen die hij kent in de klas zitten en we hopen ( school en wij ) dat hij de uitdaging krijgt die hij mist.
    hij heeft cito van groep 1 en 2 gemaakt op A nivo.

    Hoop info maar wie kan er wat mee?? wij niet :(
     
  2. nanette77

    nanette77 VIP lid

    11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    Heb je als een op hiq.nl gekeken? Daar is een hoop info te vinden..
    Verder denk ik dat je ook gewoon een kinderpsycholoog kunt raadplegen. Liefst met verwijzing ivm vergoeding.
    Maar je bent net afhankelijk van de ggz of schoolhulpverlener.
    School zou ook onverstandig zijn om wat te starten nu het vakantie wordt, ze kunnen het dan niet afmaken. Bovendien zijn de punten waar je tegenaan loopt niet school gerelateerd.

    Maar tip hiq.nl
    Heb ik al veel aan gehad..
     
  3. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Wat is een EQ? Normaal komt er uit een IQ test een VIQ (verbaal IQ), een PIQ, (performaal IQ) en een TIQ (totaal Iq). Als er veel verschil tussen het VIQ en het PIQ zit spreek je van een kloof. Dan ligt het eraan welke hoger is of je een vp kloof of een pv kloof hebt.
    Waar is hij getest? Zij moeten je meer informatie en advies geven. Heb je geen advies gesprek gehad toen je de uitslag van de test kreeg?
     
  4. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Misschien een ggz-tester?

    Maar inderdaad.. Klim in je internetverbinding.

    Vergeet ook niet te kijken op hiq.nl of hoogbegaafdvlaanderen.be.
     
  5. Mystery

    Mystery VIP lid

    21 jul 2007
    10.361
    0
    0

    Ja moet nog een beetje in de termen komen sorry

    Verbaal 130 Preformaal 105 :)

    en ja van de GGZe mensen hebben we wel een gesprek gehad , wat neer kwam op duwen en tegen houden .
    mja .. hoe wie wat waar geen idee?
     
  6. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja.. Ten eerste.. De eerste 4 jaar was er niets aan de hand.
    Oftewel.. Je weet zelf wel hoe je er mee om moet gaan blijkbaar :)

    School daarentegen... Kent vooral standaardkindjes.. En dan ineens zit er 1 afwijkende tussen. Dat is lastig voor juffen.
    (Naarmate ze ouder worden ook steeds lastiger heb ik het idee :cool: )

    Daarom is het handig om een testverslag MET tips en trucs te hebben.
    Maar ik zie dat je paula al hebt gevonden.. Die kan altijd alles mooi en duidelijk verwoorden :)
     
  7. Mystery

    Mystery VIP lid

    21 jul 2007
    10.361
    0
    0
    hahaha dank je saskia :)

    inderdaad heb wat gevonden heeeeel fijn :)

    en nee de eerste 4 jaar ging ook niet over een lije dakje magoed ... we gaan er mee aan de slag

    THNX
     
  8. kikker76

    kikker76 Nieuw lid

    24 jun 2013
    2
    0
    0
    Ook ik heb een zoontje dat hoogbegaafd is en er wasbij hem ook een verschil. Na eerst een son r test en daarna 2 keer in 4 jaar tijd de wisc iii test, was hij niet meer meetbaar! Op school verschillende problemen gehad, te saai vond hij het. Leerkrachten hadden er moeite mee. Uiteindelijk na lang aandringen mocht hij naar een plusklas op een andere school. Omdat ze deze niet op zijn school hebben.
    We zijn al jaren met hem bij een psychotherapeut omdat hij toch wel tegen veel dingen aan loopt.
    We hebben gemerkt dat vooral de leerkrachten op school hier op het begin heel veel moeite mee hadden. Een kind dat meer weet als zij zelf, ze overvragen, snel klaar zijn enz enz.
    Nu gaat dit een stuk beter en heeft hij een klas overgeslagen en dit gaat prima.

    Heel veel succes, wij zijn dmv van school terecht gekomen bij het centrum voor jeugd en gezin, misschien dat je dit via het info punt opvoeding via school terecht kunt komen. Of een doorverwijzing via de huisarts naar een psychotherapeut kunt krijgen. Bij een grote instelling waar ze daarmee werken kun je misschien zo met verschillende mensen in contact komen. Ze maken daar eerst een totaal plan van en over je kind.

    Heel veel succes!!
     
  9. Sleepless

    Sleepless Bekend lid

    1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Hoi Mystery,

    Ik werk als kinder- en jeugdpsycholoog en op de leeftijd van je zoontje, wordt officieel nog niet van hoogbegaafd gesproken, wel van ontwikkelingsvoorsprong. Zo'n jonge kinderen ontwikkelen zich nog zo sterk dat nog niet te voorspellen is waar zij eindigen qua IQ. Op zo'n jonge leeftijd is IQ dan ook nog geen sterke voorspeller.

    Daarnaast kan niet over hoogbegaafdheid gesproken worden met een verbaal iq van 130 en een performaal iq van 105. Zijn verbaal iq valt op de grens van begaafd tot zeer begaafd niveau en zijn performaal iq valt in het gemiddelde gebied. Dit houdt in dat je zoon alles erg snel kan beredeneren en uitdenken, maar dat hij relatief trager is met het omzetten van zijn gedachten naar handelen. Dit kan voor hem verwarrend zijn en in zijn omgeving is grote kans op overvraging hierdoor. Het lijkt er namelijk op het eerste oog op dat hij alles bijzonder snel doorheeft qua taal, waardoor automatisch vaak ook gedacht wordt dat hij het kan omzetten in handelen. Overvraging leidt weer tot frustratie wat kan leiden tot verschillende dingen, zoals niet luisteren of broekplassen. Ik weet niet waar je zoontje getest is maar ik hoop dat je over bovenstaande zaken goede uitleg hebt gehad? Erg belangrijk voor jullie zoontje dat jullie dit goed begrijpen wat dit voor hem betekent en hoe jullie hem hierbij kunnen ondersteunen...
    Succes!
     
  10. mamajanneke

    mamajanneke Fanatiek lid

    22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    hoi heb er niet veel verstand van, maar herken wel dingen. Mijn zoon van 7 heeft ook een gat tussen het verbale en de performale gedeelte. wat dit voor hem in houdt is dus dat hij alles wel goed doet maar met te veel info kan hij niks. rekenen en lezen scoort hij beide a met de cito toetsen en is hij de beste van de klas. maar begrijpend lezen is bv minder goed en ook de woordenschat is minder. bij dictee moet hij voor aan zitten om direct contact te hebben met de juf hierdoor doet hij de dictee iets beter. doordat er dus die verschil er zit kan hij overschat worden en hierdoor kan je dus gedrags problemen krijgen. wij lopen bij een kinderpsycholege via het ziekenhuis en hier zijn de testen ook gedaan. sterkte.
     
  11. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Dit verhaal wilde ik dus ook neerzetten, maar was al geschreven :)
    Maar dit dus :)

    Heb als begeleider gewerkt met o.a. jongeren met een kloof in hun IQ, en verbaal hoger dan performaal is wat mij betreft lastiger dan andersom, omdat in jullie geval je zoon dus snel overvraagd zal worden, zoasl sleepless al uitlegt.
    Wat je iig als eerste al kunt doen en na de vakantie ook met de leerkracht kunt bespreken, is dat je na uitleg hem even terug laat vertellen wat hij ergens van begrepen heeft. Verder als het maar enigszins mogelijk is dingen niet uitleggen, maar voordoen terwijl je uitleg erbij geeft.
     

Deel Deze Pagina