Ik ben bezig met mijn studie en ik kom ergens niet aan uit -8x + 14 = -x + 2 -2x + 6 = x + 1 -2 (x - 4) = x - 4 Hoe kan ik deze oplossen? Ben al op google aan het zoeken gegaan, maar daar word ik ook niet echt wijzer van...
zat effe te twijfelen of positief negatief wordt als je hem naar de andere kant van het =-teken zwiert. Dus manlief effe gemaild (die lost voor de fun sinussen en cosinussen op, vind hij geinig). Dus fdit is makkie voor hem
hij heeft geantwoord (mijn gedacht was juist). Hier komt hij: -8x + 14 = -x + 2 -8x + x = 2 - 14 -7x= -12 x= 12/7
Hetzelfde idee als dit: 6 x + 1 = -2 x +3 (6x x) +1 = (-2x x) +3 5x + 1 = -3x + 3 4x + 1 = -4x + 3 3x + 1 = -5x + 3 2x + 1 = -6x + 3 1x + 1 = -7x + 3 1 = -8x + 3 (-8 · x) + 3 = 1 (-8 · x) = 1 (-3) (-8 x) = -2 -2 / -8 = x x = 0,25 Dus zeg maar x-en tegenover elkaar wegstrepen, om zo tot de 0 te komen.... Maar bij de eerste opgave raak ik helemaal in de waar omdat er ook negatieve getallen bij zitten
-2x + 6 = x + 1 -2x - x = 1 - 6 -3x= -5 x= 5/3 -2 (x - 4) = x - 4 -2x + 8 = x - 4 -2x - x= -4 -8 -3x= -12 x=12/3 x=4
THANKS! Dan zat ik stieken toch goed, maar ik dacht dat ik verkeerd rekende omdat ik nu niet op een mooi rond getal uitkom
-8x + 14 = -x + 2 -7x =-12 x = 12/7 -2x + 6 = x + 1 -3x = -5 x =5/3 -2 (x - 4) = x - 4 -2x + 8 = x - 4 -3x = -12 x = 4
je moet de x-jes aan de linkerkant zetten en dan moet je van posititef een negatief maken. De getallen aan de rechterkant en ook van positieve negatieve maken. Dit is voor optellen en aftrekken. Voor delen en vermenigvuldigen moet je deze omdraaien, daarom dat ik breuken uitkom aan de rechterkant
-2 (x - 4) = x - 4 Pfoe was het niet zo dat je: Eerst eventuele haakjes wegwerken, wordt dus -2x +8 = x - 4 En dan aan beide zijden van het = teken gelijke dingen doet, waarmee je het cijfer wegwerkt aan een kant om er zo achter te komen wat x is. Dus: -2x + 8 = x - 4 (doe nu + 4) -2x + 12 = x (+ 2x) 12 = 3x 3) 4 = x Of net even andere volgorde: -2x + 8 = x - 4 (doe nu +2x) 8 = 3x - 4 (+4 nu) 12 = 3x 3 nu) 4 = x Maar is lang terug voor mij hoor.. Dus pfoe..
Oh vreselijk, ik wéét dat ik dit vroeger kon en er echt mijn hand niet voor omdraaide. Ik vond vergelijkingen oplossen altijd 'leuk' (voor zover wiskunde leuk was, haha) Maar ik zit nu echt glazig te kijken ZELFS nadat ik de oplossing heb zien staan. Ik ga gewoon vanavond aan mijn man vragen hoe het ook alweer zat, want ik kan het niet uitstaan dat ik het niet snap. (Man is wiskundeleraar. Nooit gedacht dat ik daar ooit mee zou trouwen. Maar 't is wel handig hoor. En thuis is ie niet zo heel erg stoffig. )
Oei ik denk dat jij gelijk hebt Pff, misschien moet ik even een pauze nemen, ben al vanaf 8:00 deze morgen met deze sommen bezig en ik zie door de cijfers de vraagstellingen niet meer
Ik ken jouw methode niet, maar je komt wel op het goede antwoord uit, dus misschien kan het ook zoals jij doet.
Thanks dames, door jullie uitleg snap ik het weer! Ik was mijn wiskundeknobbel even kwijt, maar heb hem weer gevonden en ga weer met frisse moed verder! Nogmaals veel dank!
nou het moge nu duidelijk zijn dat mijn wiskundeknobbel al eeuwen weg is, haha ik snap hier écht geen hout van
6 x + 1 = -2 x +3 (6x x) +1 = (-2x x) +3 5x + 1 = -3x + 3 4x + 1 = -4x + 3 3x + 1 = -5x + 3 2x + 1 = -6x + 3 1x + 1 = -7x + 3 1 = -8x + 3 (-8 · x) + 3 = 1 (-8 · x) = 1 (-3) moet zijn 1 - (3) (-8 x) = -2 -2 / -8 = x x = 0,25 Jouw werkwijze klopte ook Soeza, alleen erg arbeidsintensief daardoor kunnen er ook foutjes insluipen.