Vorig jaar hebben wij een Ikea keuken laten plaatsen incl. zo'n ontzettend duur stenen werkblad op maat. Alleen het blad (excl. plaatsen) kostte ons bijna 2200 euro. Vanaf het begin af aan laat het blad afdrukken na. Je kunt er geen nat glas op zetten, of je hebt al een kring. Laat staan als je eens een verjaardag hebt en mensen gaan zelf drinken enz. pakken. Het was een slagveld na de verjaardag in juni. Het blad kan niet tegen water! Uiteraard hebben we een klacht ingediend en is er een extern bedrijf geweest wat het blad heeft beoordeeld. Een kopie van het rapport heb ik hier liggen en daar staat letterlijk in dat het blad bij zeer licht gebruik beschadigd raakt en zeer kwetsbaar in gebruik is. De man die hier was zei ook dat hij zoiets nog nooit had gezien. Nu heb ik een brief gekregen van Ikea dat de schades van buitenaf zijn ontstaan en derhalve niet onder de garantie vallen . Excuse me! Een glas er op zetten en kringen die achter blijven, een stenen blad wat al krassen heeft. Ze adverteren er mee dat die bladen zijn getest om jarenlang gebruik te doorstaan en niet krassen e.d. Die van ons kan dat dus allemaal niet! Ik ben echt pislink. Net natuurlijk even gebeld en die gozer aan de andere kant van de lijn kon mij alleen maar adviseren zelf een expertise te laten doen (lees op eigen kosten) en deze ook naar Ikea op te sturen. Zij leveren mij dus een blad wat niet goed is, wijzen de klacht van de hand, omdat de schade van buitenaf komt (lees: van een nat glas al!) en willen mij nu op kosten jagen die ik misschien terugkrijg als blijkt dat de klacht toch gegrond is. Oh ja, er staat ook nog in die brief: Gezien de uitslag van het expertiserapport kunnen wij uw melding niet verder in behandeling nemen. Komt op mij over als dat ik dus niet meer mag "zeuren" over dit blad ad. 2200 euro! Maar goed, ik geloof dat ik dit beter even kan laten bezinken, want mijn hormonen zijn natuurlijk in alle staten nu :x. Wie geeft mij tips? Ik heb helaas geen rechtsbijstandverzekering en ga echt de inboedel nog niet inschakelen. Het is in mijn ogen duidelijk een fout in het blad en niet door gebruik van ons zelf.
Wij hebben ook een Ikea keuken maar dan met een houten werkblad. In het werkblad hebben we een vierkante spoelbak zitten. Die spoelbak is door ikea zelf in het blad gemonteerd. Nu merkten wij, toen we de keuken een aantal maanden hadden, dat in de hoeken van de spoelbak de toplaag van het werkblad los zat en daar water onder kwam. Met als gevolg dat in de hoeken enorme bulten zaten van het erondergelopen vocht. Naar de ikea gegaan, daar kregen we te horen dat we een klacht moesten melden via de e-mail met foto's ed erbij. Dat gedaan. Uiteindelijk hebben wij een nieuw werkblad gekregen. Maar wat uitermate vervelend (netjes uigedrukt) dat je over een werkblad van 2200 euro zoveel klachten hebt en dat je gewoon niet serieus wordt genomen. Je moet toch zeker gewoon een glas op je aanrecht kunnen zetten zonder dat er meteen onuitwisbare kringen ontstaan! Ik heb alleen niet echt tips ofzo.. vind het wel slecht van de Ikea dat ze er zo mee omgaan.. Succes ermee!
Heel veel bedrijven wijzen klachten de eerste keer zonder er naar te kijken direct af. Ikea misschien ook. Want blijkbaar had hun expert (externe bedrijf) toch een andere mening. Ik zou zeker nog een keer contact opnemen, maar niet door een helpdeskmedewerker laten helpen (zijn vaak studenten en/of mensen die in een callcenter werken), maar echt naar de winkel gaan of opnieuw een briefnschrijven. Desnoods bellen om een afspraak te maken dat iemand van ikea zelf eens langskomt of een afspraak voor een persoonlijk gesprek.
eerste gedachte....Waarom dan ook een ikea keuken? Als je er stevig voor kunt en wilt betalen ga dan naar een echte keukenzaak. 2e gedachte: WAT SLECHT!! Wat een service...Kun je geen aangifte doen van oplichting? Ik bedoel je betaald goed geld voor kwaliteit en krijgt een soort van knock off...(vast niet, maar zou wel moeten kunnen vind ik) Een aanrechtblad mag absoluut geen last hebben van water...want waar de F moet je je afwas doen dan? Op de douche???
Dat vind ik echt onzin! En daarbij wat heeft het er nou mee te maken waar het blad vandaan komt? Je mag van een aanrechtblad, of ie nou van een "echte" keukenzaak of van Ikea afkomt, verwachten dat je er gewoon een glas op kunt zetten zonder dat het blad daardoor beschadigt. Wat vind jij dan een echte keukenzaak? de keukenconcurrent?! Het gaat erom dat een bedrijf haar, gegronde, klacht niet serieus neemt.. Ik zou naar de Ikea vestiging toen gaan waar je de keuken ook gekocht heb en daar met iemand praten. Meestal hebben zij er meer verstand van dan de callcentermedewerkers en anders kunnen ze er iemand bij roepen. Neem het rapport mee wat je al hebt en maak nogmaals duidelijk dat dit niet de bedoeling is en dat je wilt dat ZIJ het op passende wijze oplossen.
Dat klopt niet helemaal hoor.. Hoor van veel mensen niet anders dan lof over IKEA keukens en wij hebben extreem slechte ervaringen met een 'echte' keukenzaak..
Dat hebben we gedaan voordat ik de klacht via internet indiende. Die medewerker beaamde idd dat zo'n blad overal tegen moet kunnen en zeker niet beschadigd door een simpel glas wat nat is aan de onderkant. Maar vervolgens word je toch doorverwezen naar de website om via die weg je klacht in te dienen. Maar uiteraard laten we het hierbij niet zitten. Ik moet alleen even bedenken hoe we het aan gaan pakken. Straks komt mijn partner thuis van zijn werk. Zal een gezellige middag worden . Wat trouwens ook zo flauw is, alle contact is tot op heden telefonisch gegaan (op de klacht indienen na dan) en nu krijg ik een brief. Ze konden natuurlijk van tevoren weten dat ik hier geen genoegen mee zou nemen. Mag ik dus weer in de telefoon klimmen en dat 0900 nr ad. 15 cent per minuut gaan bellen. Dat irriteert echt mateloos!
een keukenblad dat niet tegen water kan, haha wat stom zeg. Ik zou het hier zeker niet bij laten zitten.
je bent sowieso beschermd door de consumentenwet. Een dergelijk artikel heeft een bepaalde levensduur en moet aan een aantal eisen voldoen. Bel de jurofoon of het juridisch loket maar eens vraag daar advies over hoe je dit het best aan kan pakken. Misschien hebben ze een paar mooie artikels voor jullie
Wij hadden in ons vorig huis ook een ikea keukenblad en na een paar maanden waren er in het lichtgrijze werkblad allemaal witte kringen je moet er toch gewoon je keukenwerk op kunnen doen lijkt mij? Dus klacht foto's doorsturen bellen terugbellen bellen nou ja een x aantal weken verder uiteindelijk een nieuw werkblad gekregen! Gewoon blijven volhouden en foto's doorsturen !
hoho...dat is alleen uit mijn ervaring he En een echte keukenzaak...daar zijn ook ik weet niet hoeveel verschillenden van, dat is niet allemaal hetzelfde concern. Een keukenzaak die hier heel goed is zit bij jullie misschien niet en andersom. En een keukenzaak die bij jullie zit en slecht is zit hier misschien niet of andersom. wij hebben een keuken van een speciaalzaak (gewoon een kleintje geen uitgebreide designkeuken oid...we zijn niet rijk ofzo haha) en hebben hele goede ervaringen. Wel wat probleempjes maar de service weegt daar zeker tegenop! En service, tja dat is nou eenmaal vaak beter bij een kleine zaak dan bij een grote keten omdat kleine zaken het echt van hun omgeving moeten hebben en een keten er niet warm of koud van word als er 1 klant ontevreden is.
Mijn vader heeft altijd een keukenzaak gehad en ik heb er zelf ook een hele tijd gewerkt. Het klopt wel dat de kwaliteit van een bedrijf als Ikea heel anders is dan een bedrijf dat zich specialiseert in keukens en zijn producten bij gespcialiseerde fabrikanten vandaan haalt. Als je bij een keukenzaak zo goedkoop mogelijk wilt dan is er natuurlijk ook de kans dat je troep in huis haalt, maar als je investeert in een goede keuken dan zal dit je echt niet zomaar gebeuren. Ikea staat er om bekend dat het niet van de meest hoogwaardige kwaliteit materialen gebruik maakt, juist omdat het allemaal zo goedkoop moet. Dat geldt voor de meeste producten, en ook voor de keukens. In de meeste gevallen zal dit helemaal niets uitmaken, ik heb zelf ook een aantal kasten van Ikea in huis staan en zolang je er niets mee doet wat niet hoort (bijvoorbeeld een extra schroefje erin draaien, waarna het geperste hout uit elkaar valt) is het prima spul. Maar in sommige gevallen zul je dus merken dat een bedrijf dat niet gespecialiseerd is ook niet de beste kwaliteit levert. Dat neemt niet weg dat het grof schandalig is dat Ikea zo reageert op een terechte klacht. Welke kwaliteit ook, het mag natuurlijk nooit zo zijn dat een aanrechtblad niet bestand is tegen water. De meest logische reactie van Ikea zou dan ook moeten zijn dat ze per direct het blad komen vervangen. Heel rot dat je nu in deze situatie zit, maar je moet het er inderdaad maar niet bij laten zitten. Gewoon opnieuw contact opnemen en duidelijk laten merken hoe kwaad je bent over de situatie. Desnoods wat dreigen met consumentenbond of iets dergelijks, de meeste bedrijven zitten niet op slechte publiciteit te wachten, dus wellicht bereik je daar wat mee. Ik zou in ieder geval een hele boze brief schrijven waarin je het probleem duidelijk omschrijft en aangeeft verdere stappen te ondernemen als je niet binnen een bepaalde termijn een bevredigende oplossing krijgt aangeboden, die aangetekend versturen. Dan sta je in ieder geval sterk als je straks echt iets moet ondernemen (je hebt dan bewijs dat de brief ook daadwerkelijk ontvangen is), en je hebt een goede kans dat ze je dan wel serieus nemen. In ieder geval heel veel succes, ik hoop dat ze het goed oplossen!
Als ze moeilijk blijven doen gewoon een rechtsbijstand inschakelen! Komop een aanrechtblad wat niet tegen water kan, dat kan niet!
De klacht neerleggen bij de Geschillencommissie van het onderdeel waar zij onder vallen. Als ze daaronder vallen maar ik denk het wel. Dan kijken er onafhankelijk experts naar.
Hmmm, via de site van de Geschillencommisie kan ik ze niet vinden, dat zou betekenen dat ze zich daarbij niet hebben aangesloten. Wat vreemd. EDIT: ik vind inderdaad op internet dat Ikea niet bij het CBW en dus SGC is aangesloten. Daar ben je mooi klaar mee :x want daar worden nou juist consumentenklachten onafhankelijk behandeld.
Ik zou hier even naar kijken en een goede brief opstellen Ondeugdelijke keuken of meubel | ConsuWijzer.nl
Ik zou toch nogmaals naar de winkel gaan en desnoods de manager vragen mee naar huis te gaan zodat hij het zelf kan zien. Heb zoiets weleens gehad bij de karwei, de ringen van mijn roedes (die er standaard bij zaten) waren te klein. Het zou aan mijn gordijnen liggen die waren vast te zwaar. Ze toen uitgenodigd om te komen kijken en ze schrokken omdat het dus echt niet klopte (veel te kleine ringen) uiteindelijk toch nieuwe gekregen. Wellicht via FB of Twitter nog wat proberen?
Ze adviseren dus een contra-expert.. op zich vrij raar, aangezien in het expertiserapport al staat dat het niet aan de gestelde eisen voldoet. Het verstandigst is om op de afwijzing schriftelijk te reageren. Gewoon in kindertaal schrijven dat het keukenblad niet aan de gestelde eisen voldoet, niet geschikt is voor normaal dagelijks gebruik, niet tegen de geringste vochtinwerking kan en een keukenblad dat wel moet kunnen. Daarbij stukken uit het expertiserapport aanhalen die jouw punten sterk maken.