Het verschil is nog zo groot bij die kleintjes, het ene is niet beter dan het andere. Mijn oudste was al wel ver met een jaar, als ik naar jouw lijstje kijk, dan kon hij inderdaad Duplo torens maken (geen idee hoeveel blokjes, weet dat hij +-7 houten blokjes op elkaar kon leggen toen, Duplo zoveel als waar hij zin in had ), puzzels, ja, als je van die met die houten noppen bedoelt. Die kon hij inderdaad maken, zolang ze niet al te veel stukken hadden. Vormenstoof kon hij met 10 maanden de ronde, het vierkant en het sterretjes, met een jaar lukte ze allemaal. Met een bal kon hij toen al beter mikken dan ik, maar dat zegt helaas ook veel over mij. Helpen met aankleden en spullen aangeven deed hij ook. Lopen kon hij al een tijdje (liep los met 10,5 maand) en kletsen ging ook al best goed, denk een woordenschat van +- 50 woordjes en hij plakte 2-3 woordjes aan elkaar.
Maar wanneer is het dan een toren? Onze oudste stapelde wel blokjes (echt geen idee hoeveel, tot de Duplo toren omviel ), maar ging ook geen toren van drie breed en tien hoog maken om maar iets te noemen. En hetzelfde met puzzelen, een gewone legpuzzel kon hij ook nog absoluut niet toen, vrees dat hij die zelfs nog eerder zou opgegeten hebben , maar een noppenpuzzel met 10-15 vormpjes (die niet te hard op elkaar leken) was niet zo'n punt hoor.
Er zullen ook heus kids van 12 maanden zijn die het wel echt doen, maar die zijn wel veruit in de minderheid en als ik zie wat kids doen, nadat ik de verhalen van ouders daarover gehoord heb, valt dat meestal tegen, omdat twee duploblokjes dan al een toren zijn, en stukken uit de puzzel halen al gezien wordt als puzzelen. Ik persoonlijk vind het een toren als een kind echt bewust gaat stapelen en bouwen en dat niet meer toevallig op elkaar terecht komt. En puzzelen is niet zozeer de stukken uit een puzzel halen, maar vooral ze op de goeie plek erin doen. Onze jongste begint daar nu een heel klein beetje mee: die weet van sommige stukjes waar ze horen, (dat heeft ze dan onthouden van als die in elkaar zit) en legt het stukje dan ongeveer daar neer. Erin gaan ze nog niet en ze koppelt beslist nog niet de vorm aan het stukje. Dus voorlopig vind ik nog niet dat ze kan puzzelen Ze kan wel heel leuk spelen met de puzzel en de stukjes. Maar da's nog geen puzzelen
Ik denk dat mijn zoon zelfs niet kon onthouden waar de stukjes hoorden. Volgens mij probeerde hij gewoon net zolang tot het lukte en hij het juiste gaatje had gevonden. Het enige wat hij kon zien was of het een groot of klein gat moest zijn. Hij kon dus ook niet puzzelen, maar had voornamelijk veel geduld. De blokken stapelen was wel heel bewust, dat was echt om dingen te maken. De ene keer was het dan ook een toren, maar het kon net zo goed een huis voorstellen en zelfs af en toe een poes of eend.
Dan was ie wel vroeg, maar van wat je beschrijft, is je zoon gewoon een vroege vogel Die zijn er natuurlijk ook gewoon, maar als het gros van de kids in je omgeving dat allemaal zou kunnen getuige verhalen van ouders, dan kun je dat wel met een kilo zout nemen. Gemiddeld genomen gaan kinderen dit gewoon ergens tussen 1 en 2 ontwikkelen, en vaak dichter bij de 2 dan bij de 1... Wij hebben hier ook een pientere dame, en die kan dus het grootste deel van het rijtje van TS niet. Ze is goed bij en vrij vlot, maar als ik ouders dit soort onzin hoor vertellen.... Maar goed: dat heeft regelmatig veel te maken met onzekerheid van die ouders. Dan zijn ze bang dat hun kind achterloopt en/of minder is dan andere kinderen. Terwijl ik denk: elk kind ontwikkelt anders en het grootste deel daarvan doen ze zelf en is niet bepaald iets wat door jouw opvoeding komt of door oefening of weet ik wat je als ouder zou kunnen doen. Ze doen het als ze eraan toe zijn en een vlot kind is niet meer dan een langzaam kind. Ze zijn allemaal lief
Luc kan ook bijna niks uit je rijtje. En hij staat niet los, kan dus ook nog niet lopen en hij kan nu 1 woordje. Hij zegt de hele dag door kijk, kijk, kijk. Hij kan heel goed met dingen gooien. En hij kan zwaaien en klappen. Hij kan wel heel goed bakjes in elkaar zetten en er weer uit halen en dat telkens opnieuw. Ach, Luc doet het lekker rustig aan en dat vind ik allemaal wel prima.
- De plant bruut snoeien met doelgerichte maaibewegingen - Aan de volumeknop van de versterker likken - Met één vinger in de kont van de kat pieren - De plakplint los trekken - blokken in het gat van de bass-speaker stoppen - Schoentjes op straat uit trappen Knap hè?
mijn dochter liep met 11 maanden. en zegt wat woordjes zoals : mama,papa,bah,die. puzzles proberen we maar dat legt ze echt nog niet goed hoor haha. ze begrijpt nu wel een hoop bijvoorbeeld: als ik zeg : mama gaat zo een broodje smeren. Dan loopt ze naar de keuken. en als ik zeg: we gaan zo in bad. dan loopt ze naar de badkamer deur en gaat ze daar proberen haar broek naar beneden te trekken. Als je vraagt om een kusje of een knuffel dan geeft ze je die .. Veder doet ze ,zwaaien, klappen , en als je zegt : oh nee he ! dan zet ze der hand op haar hoofd of voor haar mond. eerst kon ze wel zwaaien en klappen maar niet als je erom vroeg zeg maar, nu kan ze dat wel. ze kan opzich wel goed zelf spelen maar vaak moet ik mee doen . maar puzzlen of zn vormenstoof kan ze nog niet alleen .. ze snapt de bedoeling en probeert het maar dat lukt haar nog niet.
Elk kindje is anders, dat blijkt wel. De mijne deed dus wel puzzels en de vormenstoof zo rond de 13 maanden, zonder problemen. Bij zestien maanden kon hij zelfs de vijfhoek en de zeshoek uit elkaar houden en zonder problemen in het juiste vormpje doen. Hij snapt alles wat we zeggen. Duplotorens, check bij een maand of vijftien. Echter, hij is nu ruim 20 maanden en hij loopt nog altijd niet los en zijn woordenschat is nog heel beperkt...
Ik vermoed dat als ik met Dylan ga oefenen ivm puzzels en de vormenstoof dat hij daar ook wel snel in gaat zijn.hij heeft nu sinds de zondag een puzzel, liefts gooit hij alles de lucht in maar ik merkte net dat hij het wel stilaan door begon te krijgen. Ik hielp hem wel he hahaha. Ik deed het eigenlijk maar ik zag hem echt denken van "heeee moet dat zoo?" Hij is snel met de kleine motoriek, doet nog niks van het lijstje maar kleine motoriek vind hij leuk. Hoewel hij het nu geweldig vind om alles met een boogje de lucht in te zwieren Maar je zegt dat je zoontje dus nog niet echt goed los loopt. Ons bolleke is qua de grove motoriek 2 maanden "achter" volgens de fysiotherapeute Dus tja, het ene kindje is snel met dit, het andere snel met dat
Ik heb inderdaad best vlotte jongens. Bij de jongste vind ik dat zelfs een beetje spijtig, het is zeker de laatste en die had wel wat langer echt baby mogen blijven. En "jammer genoeg" is onze oudste ook over heel de lijn net iets "anders". Voor mij maakt dat allemaal niet uit, maar ben bang dat hij hierdoor op school dadelijk een beetje er buiten gaat vallen. Ik vind dat ook altijd zo vreemd, mijn kindjes zijn voor mij de meest geweldige, maar dat zouden ze ongetwijfeld ook zijn geweest als ze gemiddeld of traag waren. Maar ik ben ook niet erg onzeker te noemen.