Sinds vorig jaar heb ik ook winterbanden. Rijd met een wagen met achterwielaandrijving. De voorgaande jaren nooit nodig geacht, maar sinds we in ons nieuwe huis wonen met een helling naast de woning, toch maar gekocht. Kostte een ferme noot
Wil nog wel even delen dat winterbanden maar goed te gebruiken zijn tot 4 mm dus niet zoals zomer banden toegelaten tot 1.6 mm profiel.
Hoezo scheinveiligheid? Winterbanden hebben nu eenmaal meer grip op de weg, dat valt niet te ontkennen. Mensen die besluiten om hard te rijden met slechte weersomstandigheden omsat ze denken dat het wel kan met winterbanden zijn gewoon dom.
EN, als je winterbanden te ver afgesleten zijn voor een volgende winter, dan kan je ze eronder laten en kunnen ze nog een tijd doorgaan als zomerband. Die van mn vader zaten net op en onder de 4 profiel. Voor de winter niet echt veilig meer maar wel voor de rest van het jaar.
Dit is dus niet waar! En ook niet veilig omdat het je remweg sowieso verlengd met winterbanden rijden en omdat deze onder de 4mm profiel niet meer veilig zijn ook bij gewoon nat wegdek. Profiel winterbanden | Consumentenbond
Dat klopt dus niet, denken wel veel mensen, maar dat is echt af te raden, voor jaar rond de winter is er juist een heel stuk bijbkassa over geweest en werd dit ook rechtgezet.
Mn vader doet dit al jaren zo op advies van de garage. Mijn garage/dealer heeft ook gezegd dat gewoon kon.
Mijn opmerking was vanwege de opmerking dat je ze er zelf wel op zou kunnen leggen. Bij de bandenboer gebeurt dat wel goed, maar dat kost weer geld.
WEL winterbanden. Je hebt gewoon meer grip.... Twee jaar terug lag er al sneeuw en toen moesten ze er nog onder.... merkte echt wel dat de auto in de bochten wat gleed. Op de terugweg nergens last van. Onze oprit is een helling. Lag een pak sneeuw en mijn man reed hem er zo op met winterbanden. Familielid moest er achter staan en die kwam er niet op met zijn zomerbanden... Als je je aanpast aan de omstandigheden (dus niet denken ik heb winterbanden en ga vol gas de bochten door en ik rijd lekker met 140 km door op de snelweg) dan is het echt veiliger. We gaan ook op wintersport en dan ben je verplicht ze te hebben.
Dat ben ik wel met je eens, maar de schijnveiligheid zit erdus in dat veel mensen denken:ik heb winterbanden dus mij kan niets gebeuren. En vervolgens vol in de ankers gaan voor een rood stoplicht terwijl er sneeuw ligt en ze best 150 meter van tevoren hadden kunnen uitvieren. Is mij serieus gebeurd, gelukkig ga ik er van uit dat met sneeuw iedereen een idioot is en ik kon nog snel optrekken en het kruispunt een stukje oprijden, anders had ik die mafketel achterin mijn auto gehad
Dat klopt, het is ook simpel. Maar een goede vriendin van mij is met 120 km/u uit de bocht gevlogen op de snelweg omdat haar banden niet goeduitgelijnd en gebalanceerd waren en daardoor scheef afliepen. Gelukkig reed er niemand naast.
Ja, als ze al op de velg zitten wel. Maar die van mij moeten omgezet worden. Heb ik toch de garage voor nodig...
Maar dat gewoon slordig van je vriendin zelf. Als een auto niet uitgelijnd en gebalanceerd is voel je dat meteen aan het rijgedrag van de auto. Die gaat dan trekken en hobbelen. Daarnaast kost dat ook gewoon geld om dat naar het wisselen nog te doen, zit er eigenlijk nooit bij inbegrepen (bij het wisselen). Hier zul je ook los om moeten vragen
Ja dan wel We hebben bewust voor banden op velg gekozen omdat de banden sneller slijten als ze elke keer op en van de velg worden gezet/gehaald.
Wij moesten laatst nieuwe banden en zijn voor 4 seizoenenbanden gegaan. Die hebben genoeg grip swinters om dat sneewvlokjeteken te dragen. Genoeg grip om door duitsland te mogen rijden. We kiezen zelf banden uit via internet, bestellen ze en laten ze bezorgen bij de garage die ze er op maakt. Scheelt behoorlijk in de prijs en je kunt banden kiezen met de juiste eigenschappen zoals energiezuinigheid, grip en geluid. We hebben nu banden die behoorlijk goede grip hebben swinters maar toch relatief zuinig qua benzineverbruik. Zuiniger dan de zomerbanden die we daarvoor hadden haha
Laatste paar jaar niet gehad. Dit jaar ook niet. Die paar dagen, dat het spekglad is, rijd ik wel stapvoets door de wijk. We gaan niet naar Duitsland of een ander land, waar het verplicht is. Verder is het hier ook niet heuvelachtig. Nee dus.
Als het goed is doet je garage wel de band uitbalanceren. De auto uit laten lijnen is en ander verhaal. Dat hebben vaak niet in huis en is toch echt wat duurder. Hier laten wij ze wisselen. Ik wil dat de band uitgebalanceert wordt en voor die 3 tientjes 2 keer per jaar hoef ik niet te tobben voor de deur. Doorrijden met je winterband in de zomer is heel dom. Zijn lang zo veilig niet in het verkeerde seizoen.
Naja de banden slijten sneller , maar ik werk op een banden velgen bedrijf , het is van mijn vader ben in de banden opgegroeid. En ik kan je vertellen het is gewoon veilig alleen je bent sneller winter band af. En dan spreek je niet meer van een winterband in het winterseizoen en dan is het niet zo verstandig want dan moet je nieuwe banden kopen. Daarbij zou ik vertellen dat ik meerdere grote bedrijven van banden voorzie die het hele jaar op winterbanden rijden. Voor hun scheelt het qua kosten niet zo veel en hebben het hele jaar goed grip. All Season is dan een betere optie maarja sommige mensen willen dat nou eenmaal. Winterbanden op velg is idd wel handig. Het is niet heel goed voor je banden twee keer per jaar wisselen , helemaal niet als je runflat banden heb (runflat zijn banden waar je op kan blijven rijden als je banden lek zijn). Runflat zitten vaak onder de luxere auto's. Daarbij is het veel meer werk om te wisselen en kost dat vaak het dubbele als een complete set wisselen. Ik rijd op winterbanden en mijn man ook anders kom ik het terrein niet af bij me moeder haha. En mijn man voor zijn werk.