Oké dames, ik kan wel wat hulp gebruiken.. Ik zit in mijn laatste studie jaar en moet 5 activiteiten presenteren/uitvoeren met het bovenstaande thema: Ieder kind is uniek en mag er zijn.. Nu moet ik dit uitvoeren met kinderen van 0 t/m 4 jaar.. op een kinderdagverblijf, mijn inspiratie is totaal verdwenen na alle opdrachten die ik vandaag al gemaakt heb dus wie zou mij kunnen helpen. Het mogen verschillende dingen zijn, als ze maar ontwikkelingsgericht zijn. Zoals knutsels, muziek, drama, sport en spel etc..
Een teken/ verf/ knutsel opdracht waarbij je je zelf mag maken? Mn zoon ( 4) heeft dit eens in groep 1 mogen doen en kwam met ene ontzettend leuke knutsel thuis! Waarbij alles "uitvergroot" leek: zn rode haren, grote lach etc. maar weet niet of dit misschien te moeilijk is? Poppenkast met zelfgemaakte poppen of bestaande poppen waarbij je "jezelf" speelt? Toneelspel waarin je emoties uitbeeld: zo kan je zien hoe je op verschillende manieren boos kan zijn, verdrietig, blij etc. Verder ook weinig inspiratie...sorry...
Voor de oudere kinderen een dansactiviteit: Muziek aan en allemaal de bewegingen van één van de kinderen nadoen. Zo mogen ze allemaal wat bedenken en bepalen hoe de rest danst. Voor de jongere kinderen: Allemaal een verfwerkje laten maken, wat je later verwerkt in één groot geheel. Succes!
Creatief: druk op google "knutselen met handen en voeten" in. Allerlei knutselideeen waarbij handen of voeten centraal staan. Spel: tik, tik, tik wie ben ik. Muziek: liedje aanleren van hoofd, schouders, knie en teen... Enz. Ehh, dat was het
Nog eentje: Verzamel tijdschriften en laat de oudste plaatjes uitknippen/scheuren en een collage maken van wat zij leuk vinden. Ieders interesses dus. Voor de kleintjes kun je Misschien laten aanwijzen en dan zelf voor ze uitknippen. Of een schoenendoos laten verven in de lievelingskleur en daarin wat spulletjes verzamelen wat ze leuk vinden, hier heb je wel hulp van ouders bij nodig om thuis wat spullen te verzamelen. Daarna laat je kinderen iets over hun lievelingsknuffel of speelgoed vertellen.
Dan moet ik altijd denken aan: Als ieder kind dezelfde kip moet knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt!
Hier op de kleuterschool moesten ze allemaal gaan liggen en werd er een omtrek gemaakt op ware grootte. Die mochten ze inkleuren. Erg leuk!
Dit is wel een super leuk idee, moet alleen even kijken of we van dat grote papier hebben, bedankt voor je idee!
Je kunt een rol behangpapier pakken en de kids zichzelf (met hulp) om laten trekken. Of je kunt een lichaamsdeel doen (hand, voet). En dit laten versieren met dingen die ze zelf mooi vinden. Zorg voor verschillende materialen, daarmee kunnen ze laten zien dat ze uniek zijn. Bijvoorbeeld stofjes, karton, kleurtjes enz. Succes!
Zichzelf bekijken in een spiegel. ( liefst eentje waar je jezelf helemaal in ziet ) benoemen wat je ziet ( voor de kleintjes ) dan ook aanwijzen. De groteren zelf de lichaamsdelen laten benoemen. En natuurlijk gekke gezichten trekken!
De kinderen foto's mee laten nemen van hun familie. Vader moeder, opa, oma ooms tantes.. neef/ nicht.. ( wat ze zelf willen ) En hier een collage van laten maken. Ik en mijn familie. ( deze personen benoemen )
( ideetjes genoeg trouwens ) Beweegactiviteit; Soort hindernisbaan maken.. ( als daar de ruimte voor is ) Mat ( of andere ondergronden om overheen te lopen.. iets om door te kruipen.. een bank om overheen te lopen.. .springen in de hoepel.. . Kleintjes met hulp en de bijna 4 jarigen kunnen dit zelf doen..en evt koppelen met opdracht.
Leuk thema! * Zet een ander in het zonnetje. Misschien leuk om niet alleen naar jezelf te kijken waarom je er mag zijn maar ook naar anderen, waarom is de ander leuk/lief/aardig, wat doen ze zo goed. * vrije beweging: op muziek de beweging van een ander nadoen. * foto's maken natuurlijk ook met gekke bekken. Uitprinten en laten verven met ecoline om een mooi schilderij te maken. * Papier mache handpop maken van zich zelf * Show and tell. Misschien leuk om er een hele thema van te maken in plaats van alleen kleine losse dingen. Je kan de opdrachten/leuke ideeen van iedereen gebruiken en bijv iedereen een show en tell laten doen. De spullen die ze hebben gemaakt staan bij ze en ze vertellen over zich zelf, hobby's, familie, dingen die ze leuk vinden. Het is geen gigantische presentatie alleen een paar min staan ze in de middel punt want tenslotte ze mogen er zijn Hmmm dat was het voor nu. Succes!
Misschien kan je nog wat inspiratie opdoen dmv: De 8 intelligenties van Gardner Ieder kind heeft zijn eigen unieke intelligentie! Een kind kan zich bijvoorbeeld verbaal moeilijk uiten, maar blijkt heerlijk te kunnen bewegen op muziek. Het is dan aan jou als begeleider, leraar, opvoeder om dat te ontdekken en erkennen. De verschillende intelligenties volgens de theorie zijn: verbaal/linguïstische intelligentie (woordknap) logisch/mathematische intelligentie (rekenknap) visueel/ruimtelijke intelligentie (beeldslim) muzikaal/ritmische intelligentie (muziekknap) lichamelijke/kinesthetische intelligentie (beweegknap) interpersoonlijke intelligentie (mensknap) intrapersoonlijke intelligentie (zelfknap) natuurgerichte intelligentie (natuurknap) Als je nou 5 opdrachten hebt ontwikkeld die ieder 1 van de bovenstaande vaardigheden in zich heeft, kan je n.a.v. het respons van de kinderen al een inschatting maken welke intelligentie hen aanspreekt. Dus interessant voor zowel jou als het kind Succes!
Ik weet niet of het al is gezegd maar dierenyoga samen met verhaalpantomie is Heel erg leuk! Kort voorbeeld, we zijn in het bos en zijn allemaal bomen. Zo groot mogelijk maken! En hele harde wind komt eraan. Diep inademen en uitademen. En dan kun je overgaan tot lopen door het bos en je bent allerlei dieren. Klein maken als konijn, als krokodil, kikker, grote beer en dan is yoga positief hier is ook een boek over. Yoga voor peuters en kleuters! Succes!