educatieve app o.i.d. wiskunde groep 2?

Discussie in 'De lounge' gestart door happyglow, 7 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. happyglow

    happyglow Fanatiek lid

    18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Mijn dochter loopt al sinds groep 1 achter met rekenen en dat word alleen maar groter. Als ze zo in een dalende lijn verder gaat zal ze moeten blijven zitten waarschijnlijk.

    Nu probeer ik haar wel te helpen maar het lukt me niet goed. Heb laatst een 10 minuten gesprek gehad n.a.v. haar laatste rapport en daar ook aan de juf gevraagd wat we thuis kunnen doen om haar te helpen maar ze zei dat we niets konden doen behalve haar steeds 1 taak meer geven tegelijk. Dat je haar 2 taken tegelijk geeft en daarna 3 taken tegelijk in 1 opdracht. Dit om haar inzicht te verbeteren. Verder konden we niets oefenen thuis.

    Ik voel me zo machteloos, ze mist een stukje overzicht. Waar andere kinderen het overzicht zo zien, komt er bij haar chaos in haar hoofd. Ze loopt ver voor op taal en als je haar vraagt om te tellen telt ze zo tot 100 waar andere kinderen tot 20 tellen dus het is niet dat ze het niet snapt maar meer dat ze het overzicht kwijt raakt en daardoor bepaalde opdrachten niet kan maken en hierdoor achter loopt.

    Voorbeeldje:

    Er staan 2 dozen met beide 4 taartjes erin. Van de bovenste is de deksel eraf en kun je ze zien, dan moet je raden hoeveel er in de onderste doos zit en dat bij de bovenste optellen.

    voorbeeldje:

    je ziet de helft van een vis (horizontaal doormidden zeg maar) en die vis heeft een bepaalde vorm (Zoals een puzzelstukje) aan haar buik. Daaronder zie je de andere helft van de vis alleen dan 6 keer en allemaal hebben ze een ander gat in hun buik. Kies de vis die op de bovenste past qua vorm.



    Beide voorbeeldjes vind ze heel moeilijk. en dit gaat dus het hele wiskunde boek door. Het lukt haar echt niet terwijl ze wel heel erg enthousiast begint. Ze zegt ook dat ze dom is e.d. en dat is ze totaal niet.

    Is er een app (we hebben een telekids tablet bijvoorbeeld) of een boekje of iets waar we thuis mee kunnen oefenen?

    Ik heb nu een telraam maar dit werkt ook niet, los snapt ze het maar moet ze kralen gaan optellen verliest ze haar focus en lukt het haar niet... Ik wil het niet gaan forceren maar op een speelse manier toch stumileren. Ze mag eigenlijk nooit zomaar op de tablet bij ons dus ik weet dat als ik haar elke dag een half uurtje voor bedtijd laat spelen dat ze met plezier oefeningen maakt maar ik kan dus geen app vinden die helpt. Heb er meerdere gedownload maar die zijn telkens te moeilijk. Is er uberhaupt wel een app met wiskundige dingen (dus geen sommetjes maar echt de bovenstaande voorbeelden) die ik kan downloaden?

    Ik heb wel een oefenboekje met opdrachten liggen maar dit werkt niet. Als ik het samen met haar doe dan roept ze steeds dat ze dom is dus ik denk dat ik het op een verkeerde manier aan wil leren o.i.d. maar als ik haar alleen laat oefenen dan krast ze het hele boek door zonder echt de opdracht te volgen...

    help...!
     
  2. lotuss

    lotuss Fanatiek lid

    11 sep 2008
    3.964
    1
    38
    Zit je dochter in groep 2? Begrijp ik dat goed?
     
  3. Love1990

    Love1990 Niet meer actief

  4. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ze zit in groep 2 toch? Dit soort dingen wordt in groep 3 wel meer geoefend. Wat je zou kunnen doen is de situaties namaken. Voor voorbeeld 1 pak je bijvoorbeeld 2 dozen en daar doe je ieder 4 dingen in. Daarna zet je ze op elkaar en laat je haar er mee werken.

    Ik zou voor meer inzicht juist niet virtueel gaan oefenen, maar in het echt. Met lego of duplo bijvoorbeeld.
     
  5. Jenny1980

    Jenny1980 Niet meer actief

    Huh? Groep 2.... Het is een kleuter!!! tuurlijk is het goed om te oefenen, maar om nu al te spreken over blijven zitten, pffff. Mocht ze een jaartje over moeten doen, dan is dat geen ramp, vaak hebben ze dat dan nodig en doet ze de jaren er op alles makkelijker.
    Maar waarom spreek je over wiskunde? Het is toch gewoon rekenen. Mijn zoontje is ook geen vlugge en snapt lang niet alles. We oefenen af en toe en verder forceer ik niet.
     
  6. lotuss

    lotuss Fanatiek lid

    11 sep 2008
    3.964
    1
    38
    Loco hebben we hier ook ja. Bij ons werkt het wel.

    Als ze nog maar in groep 2 zit, wat vind ik dat zielig voor haar.. :(
    Dat ze als kleuter al zo veel druk moet voelen. Wat verwachten ze toch al veel van kleuters tegenwoordig, echt niet goed vind ik dat!
    Misschien zou ze het volgend jaar veel beter begrijpen, als ze wat rijper is.

    Mijn meiden zitten op het Montessori onderwijs, daar werken ze toch weer met andere materialen.
    M'n oudste is een vroege leerling en speels. Ik heb gevraagd of ze nog een extra jaar mocht kleuteren zodat ze wat meer tijd had. 5 jaar en naar groep 3 vond ik te vroeg, in haar geval zeker. Een half jaar later kon ze lezen en ook de rest gaat goed. Haar zelfvertrouwen is enorm toegenomen, ik wilde voorkomen dat ze die stress zou moeten ervaren, zo jong al, en op haar tenen zou moeten lopen.

    De jongste is ook een vroege leerling, nu is ze 4 en die leest nu al woordjes en maakt sommetjes. Grote kans dat zij groep 3 wel aan kan terwijl ze nog 6 moet worden of het nét is. Al moet dat emotioneel ook wel gelijk lopen vind ik.

    Maar ik zou proberen de druk wat van de ketel te halen en inderdaad eventueel een jaartje langer kleuteren, als dat nodig zou zijn. Wie weet maakt ze over een paar maandjes ineens die klik.
     
  7. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Van miniloco heb je ook rekenboekjes.
    Doe het ook speels met dagelijkse dingen. Geef haar bijv 5 boontjes en dan 3 erbij, laat haar maar optellen hoeveel het er zijn.
    We hebben pas ook een spelletje gedaan met kaarten (uno). Ieder kreeg een klein stapeltje en daarvan hebben we toen geteld hoeveel rode mijn dochter had en ik en dat opgeteld en toen een kaart gezocht met het goede cijfer. 14 werd bijv. 1 en een 4.

    Probeer de druk eraf te halen door niet te gaan oefenen, maar het spelenderwijs te doen. En vooral niet te lang, beter een paar keer kort dan 1 keer lang.

    Apps misschien logic free of hedgehog free, die vind mijn dochter heel leuk. Zit ook sudoku spel bij en je kunt het de moeilijkheid zelf bepalen.
     
  8. BabeBabe

    BabeBabe VIP lid

    14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    wow achter lopen met rekenen terwijl ze 5 zijn?? pfffff, dacht dat dat pas begon in groep 3 ofzo!
    maar vind het wel goed dat jullie er spelenderwijs mee bezig willen, dat zou ik ook doen denk, het leuk houden en niet teveel druk op zetten!
     
  9. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    16.045
    2.181
    113
    Brabant
    In groep 2?? En dan blijven zitten omdat ze niet mee kan met 'wiskunde'???

    wat scoorde ze op haar cito?
     
  10. Pluus

    Pluus Fanatiek lid

    20 aug 2011
    2.530
    1
    0
    De voorbeelden die je noemt komen uit de cito voor groep 2... dus om de overige reacties van groep 2 te noemen... Ja dit hoort bij groep 2...

    Wat ik ouders (ik ben kleuterjuf....) adviseer is ze te laten helpen bij tafeldekken etc de gewone normale huiselijke dingen.
    Hierin krijgen ze inzicht hoeveel vorken, borden etc allemaal nodig zijn. Kan ze vooraf genoeg pakken? Als dat niet lukt, hoeveel moeten er nog bij of hoeveel zijn het er te veel?

    Verder niet te veel druk leggen om het echte oefenen!! Je dochter heeft zo te horen al een behoorlijke hekel gekregen aan het rekenen! Dit moet voorkomen worden want dan blijft ze straks heel haar leven een hekel houden aan rekenen en dat is zonde!

    Verder kun je nog veel spelletjes spelen zoals memorie, domino etc! Alles natuurlijk gewoon speels! Ze is nog jong!!!

    Wat kinderen ook leuk vinden om als je bijvoorbeeld in het bos bent de hoogste boom, smalste boom etc etc te zoeken!
    Nog steeds heel speels natuurlijk maar wel heel leerzaam!!
    Succes en het komt wel goed hoor!!!
     
  11. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Ik zou helemaal niet beginnen met apps maar het lekker 3d houden :D

    Mijn zoon heeft heel lang zijn sommen gedaan met behulp van blokjes. De som op het papier 2 + 3 en dan eerst 2 blokken pakken en daarna 3 en dan gewoon alle blokken tellen. Mijn zoon is een echte plaatjes denker en door het eerst met blokken te doen vormden er plaatjes bij de som.

    Sommen verstop in verhaaltjes vind hij nog steeds moeilijk.

    v.b

    Ik heb 10 potloden 3 ervan zijn groen, hoeveel blauwe potloden heb ik dan. Die kon hij dus niet beantwoorden want nergens stond dat hij alleen maar blauwe en groene potloden had.

    Soms hebben kinderen een andere insteek nodig dan wat als gangbaar wordt beschouwd en is het de truc voor ouders en leerkrachten om die insteek te vinden

    Wat je ook kunt doen (als je toch graag een appje wilt) op school informeren of hun ook appjes hebben. Mijn zoon had bijles voor rekenen en die juf had hele leuke appjes op de tablet, ze waren aangeschaft voor school maar het was heel makkelijk om die ook even op de tablet voor ouders te zetten.

    Mijn zoon vind www.rekenweb ook heel leuk
     
  12. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Is dit een praktijkvoorbeeld? Vind ik namelijk ook een slechte som! Ben het dus helemaal met je zoon eens :)
     
  13. happyglow

    happyglow Fanatiek lid

    18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Bedankt voor de antwoorden, Ik ben in de praktijk wel bezig geweest met haar. o.a. met het telraam maar kan het inderdaad ook met haar blokjes enzo proberen hopen dat het helpt. misschien inderdaad ook bomen kijken en dan de dunste en dikste enzo zoeken maar dat is natuurlijk wel heel lastig aangezien het verschil erg nihil is in de natuur.

    Een hekel aan rekenen heeft ze echt niet gelukkig, ze vind het heel leuk alleen zodra iets haar niet lukt hoef je weinig te doen om haar een rotgevoel te geven "wat ben ik dom he mamma". Dat vind ik vreselijk. Ze lijkt er zelf niet echt last van te hebben en zegt het als een grapje maar toch...

    Daarnaast vind ik de druk op een meisje van 5 inderdaad behoorlijk maar wie ben ik om het leerplan te bekritiseren?

    Blijven zitten wil ik echt niet. ze is een Septemberkindje dus ze hoort in de groep waar ze nu zit. Als ze 1 jaar over doet is ze dus standaart een jaar ouder dan elk kindje als het niet meer is. Aangezien ze de lat altijd heel hoog legt voor zichzelf en kampt met faalangst zal dit geen hulp zijn voor haar ze zal zichzelf heel naar gaan voelen omdat ze voor haar doen dan niet goed genoeg is om met al haar vriendinnetjes naar groep 3 of 4 te gaan. Dit wil ik ten alle tijden voorkomen zonder dat ik echt druk op haar leg en dit vind ik zo moeilijk!
     
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Dat is toch triest hè, dat je al kleuter al kunt blijven zitten, omdat je niet goed zou kunnen rekenen.
    Misschien heeft je kind wel dyscalculie of ziet het verbanden op een andere manier, wie weet is dat gebied nog volop in ontwikkeling bij je kleuter en komt het wat later pas, allemaal mogelijk.
     
  15. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een kleuter, groep 2, 5 jaar?
    En nu al bestempeld worden met een 'achterstand'???

    Ze zijn niet goed wijs daar op school!
     
  16. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Of ze is gewoon een kleuter. En een kleuter hoort nog niets te moeten, behalve zich happy voelen. Jeetje zeg, toen ik afstudeerde van de PA waren dat dingen die ze in groep 3 een beetje gingen doen.
     
  17. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Tja het is wel de hedendaagse norm, op vrijwel alle scholen.
    Dus je kan het tegen aan blijven schoppen en je kind te kort doen op die manier, of er in mee gaan.

    TS: De tip om gewoon taakjes te laten doen mbt huishoudelijke taakjes lijkt mij veel beter, omdat dan de nadruk er niet zo op ligt.
    Idd laten helpen met tafel dekken...maar ook met bijvoorbeeld de was ophangen en dan steeds om een ander aantal wasknijpers, nu 1, dan 2, dan 3 dan weer 1 etc etc.
    Maar ook spelletjes als hoeveel vingers, tenen, benen, ogen etc etc.
    Als ze nu al een achterstand heeft, zou ik zeker niet met Loco beginnen, want daar moeten ze toch echt wel al op een bepaald niveau zitten.
     
  18. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Helaas was dit een som van de cito van groep 3 ( ongeveer 2 jaar geleden).

    Zijn redenatie is heel simpel en logisch hij heeft tien potloden, drie ervan zijn groen dus houdt hij 7 potloden over, maar bij die zeven kunnen ook rode roze paarse etc zitten dus kan hij je niet vertellen hoeveel blauwen hij over heeft.

    Gelukkig zat hij toen op een school waarvan ze de bevindingen in de klas belangrijker vinden dan de tijdelijke opname van de cito toets.
     
  19. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Helaas is dat niet meer zo, al hebben ze bij ons op school wel de cito voor groep 1 eraf gehaald omdat het geen meerwaarde met zich mee brengt.

    In groep 1 beginnen ze hier met de letters van het alfabet en het tellen tot 20 (maar als ze eenmaal het ritme te pakken hebben halen ze ook makkelijk de 100 tenminste die van mij wel)

    In groep 2 beginnen ze hier ook al met het hakken en plakken, eigen naam schrijven en simpele sommetjes.
     
  20. MissSporty76

    MissSporty76 Bekend lid

    10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Hier moeten ze ook de Cito doen vanaf groep 1. Dat je kind met gemak tot 100 kan tellen, zegt niks of ze het snapt hoor. Mijn dochter (4) telt ook met gemak tot 100, maar ze moeten nu buurgetallen benoemen. Dan vragen ze om de 8 aan te wijzen (geen probleem) en dan vragen ze wat er voor 8 komt. Tja en dat is soms moeilijk. Ik zou me er nog niet zoveel zorgen over maken hoor. Als ze van september is, dan is ze toch niet gelijk meer dan een jaar ouder dan de meeste kindjes? Mijn dochter is van eind september en bij haar in de klas zijn nu de eerste kindjes al 5 geworden. Wat zegt de juf/meester over je dochter? Dat zegt vaak meer dan zo'n Cito-toets.
     

Deel Deze Pagina