Hallo dames, Ik heb een nieuwe autostoel gekocht omdat onze dochter echt niet meer fijn in haar 'oude' stoel zit. Nu hebben we een zitverhoger met zo'n rugleuning. Maar hoe zet ik die vast? Is dat alleen met de gordel? Of moet de zit ook nog ergens mee vast? Zoals ik het in de gebruiksaanwijzing zie is het alleen met de gordel. Maar is dat wel veilig genoeg? Misschien een stomme vraag, maar ik wil haar wel graag goed vervoeren. Groetjes Ellepel
alleen met de gordel. Zoals je jezelf ook vast zet maar dan met een stoel eronder Je kunt de gordel dan om de "handvaten" van de stoel heen doen. Dit zit net zo stevig als dat je zelf in de auto zit
Hoe oud is je dochter? Als ik naar je handtekening kijk; 2 jaar? Dan hoort ze echt nog in een groep 1 autostoel. Het is heel gevaarlijk kinderen onder de 4 jaar op een verhoger (al dan niet met rugleuning) te vervoeren. Ten eerste begrijpt een kind van 2 nog niet dat het stil en rechtop moet blijven zitten; wat nodig is om de gordel juist over het lichaam te laten lopen. Daarnaast zijn de bekkenbotten van kinderen jonger dan 4 jaar nog niet voldoende ontwikkeld om een klap van de heupgordel te kunnen opvangen met evt. ernstige interne verwondingen als gevolg bij een aanrijding. M.b.t. je vraag over hoe je een verhoger vastzet : of los op de achterbank of met isofix bevestiging. Afhankelijk van welke stoel je hebt.
Hoi hoi, Onze dochter is inderdaad dik 2 jaar. Ze zit er niet meer lekker in en wil daardoor niet meer in de auto. Ze maakt de gordeltjes los. Daarom lijkt het mij juist veiliget haar in de andere stoel te doen. Zodat ze niet zelf los kan.
Zoals eerder omschreven is het echt heel gevaarlijk een kindje van 2 jaar op een verhoger te zetten. Je zou tegen het gordeltjes losmaken een anti-escape (Google) kunnen aanschaffen als ze haar armen onder de gordeltjes doorhaalt. In principe zou dat niet moeten kunnen als je de gordeltjes zo strak als mogelijk vastmaakt, uitzonderingen daargelaten Een anti-escape is een veilige extra beveiliging. Het niet meer leuk vinden in een stoel is natuurlijk geen reden om haar daarom maar onveilig te gaan vervoeren Als het op veiligheid aan komt, heeft een kind nu eenmaal niets te willen. In een gewone autogordel zal ze met haar 2 jaar ook echt niet blijven zitten zoals het moet om veilig te kunnen zijn.
De gewone autogordel is ook nog eens makkelijker los te maken. Is ze al wel 15+ kilo? Anders mag ze nog niet eens op de zitverhoger. Er zijn wel oplossingen voor die houdini's. Naast gewoon verbieden/oplossing zoals die anti escape..
Dat hangt niet alleen van de leeftijd af hoor. Mijn jongste is bijna 3 maar is net zo lang en bijna net zo zwaar als mijn oudste van 4.5. Zij zit dus ook al in bovengenoemde stoel. Zij is ruim 15kg en mag dus gewoon. Oftewel, niet alleen op de leeftijd letten. Maar inderdaad geldt wel: beter langer in de 1 stoel. En niet willen is geen excuus
Qua veiligheid die een autostoel groep 1 met harnas biedt ten opzichte van een verhoger met gewone autogordel, is leeftijd absoluut de belangrijkste graadmeter. Het skelet van kinderen jonger dan 4 jaar (of het kind nou groot of klein is, dat maakt niks uit) is nog niet ontwikkeld genoeg om een klap van de gewone autogordel op te kunnen vangen. Helaas zijn er voor bovengemiddeld grote kinderen (op 1 stoel: de Britax Roemer Two Way Elite, na) geen voorwaarts gerichte groep 1 stoelen met harnas waar kinderen tot 25 kg. of 1.20 m. in kunnen. Terwijl dit tot 4 jaar absoluut veel en veel veiliger is. Kinderen die bovengemiddeld lang of zwaar zijn en te groot/zwaar voor de groep 1 stoel (tot 18 kg. of ca. 1.05 m.) zijn, zouden tot hun 4e jaar het veiligst zitten in een autostoel tot 25 kg/ca. 1.20-1.25 m. Daar is er dus helaas maar één van die voorwaarts gericht ook met harnas gebruikt mag worden. Voor achterwaarts gebruik zijn er meer opties tot 25 kg.
Ze is al dik 15 kilo. Dus wat dat betreft kan het. Het was ook niet de bedoeling om verder een discussie te krijgen. Ik wilde gewoon even weten hoe hij vast moet. Ik zal eens even kijken wat we gaan doen.
"Ik wil haar graag goed vervoeren" schrijf je in je openingspost en je vroeg je af of een losse stoelverhoger wel veilig genoeg was. Vandaar dat ik je graag op de hoogte bracht van wat daadwerkelijk veilig vervoeren is Wat je met deze informatie doet, moet je natuurlijk helemaal zelf weten
Veilig, zodat de stoel niet door de auto zal vliegen omdat ik hem niet goed vast zou hebben. Ik weet nu dat de stoel gewoon met de gordel vast kan. En we gaan het proberen of ze het fijner vindt. Anders is de andere stoel er zo weer ingezet. Bedankt voor de reacties
Verdiep je alsjeblieft in de mogelijke gevolgen van de keuze die je maakt met betrekking tot de veiligheid van je kind. Een autostoel met vijfpuntsgordel is tot 4 jaar veel veiliger om onderstaande redenen. In de Europese markt zijn er hoofdzakelijk twee type veiligheidssystemen voor autostoelen voor peuters van circa 1 tot 4 jaar, namelijk het 5-punts-gordelharnas en het veiligheidskussen. Er zijn 3 hoofdredenen waarom Maxi-Cosi het gebruik van een 5-punts-gordelharnas prefereert in een peuter autostoel voor kinderen van 1 tot 4 jaar. 1.1 Veiligere afremming door belasting van sterke lichaamsdelen Een 5-punts-gordelharnas werkt met 5 hoofd bevestigingspunten die er voor zorgen dat het kind wordt vastgehouden aan zijn of haar sterke lichaamsdelen: schouders en heupen. Het 5-punts-gordelharnas brengt de krachten van een ongeluk over van het harnas naar de sterke delen van het kind en absorbeert ze in de autostoel. Dit is een natuurlijke manier om een lichaam te beschermen. Daardoor wordt deze methode toegepast in vele industrieën. Zoals autoracen, achtbanen en bergbeklimmen. Zachte delen van een lichaam kunnen niet dezelfde krachten verwerken als sterke delen tijdens een auto-ongeluk. Momenteel is het niet mogelijk om de krachten te meten waaraan het zachte buikgebied wordt blootgesteld, omdat de dummys niet zijn uitgerust met sensoren in deze zone. 1.2 Stevig vasthouden op de veiligste positie In het geval van een auto-ongeluk, waar verschillende krachten worden gecombineerd (bijvoorbeeld bij een roll-over ongeluk) bestaat er een risico van submarining¹ of zelfs dat het kind uit de autostoel wordt geworpen. Het 5-punts-gordelharnas zorgt ervoor dat het kind stevig wordt vastgehouden en daarmee binnen het beveiligde gebied van de autostoel blijft zitten, welk type ongeluk er ook plaats vindt. Recentelijk is gebleken, na zorgvuldig onderzoek, dat deze test tekortkomingen heeft. Een autostoel die is goedgekeurd volgens ECE R44-04 bleek beperkt vermogen te hebben om het kind op de plaats vast te houden tijdens de simulatie van een roll-over. Crashtesten door UTAC (een onafhankelijke organisatie voor de automobiel industrie) lieten zien dat bij twee volledige roll-overs, de dummy die was bevestigd in een veiligheidskussen uit de autostoel werd geworpen. Bekijk hier de video van UTAC. 1.3 Perfect pasvorm voor het groeiende lichaam Een 5-punts-gordelharnas is eenvoudig aan te passen naar de juiste hoogte en biedt daardoor een perfecte pasvorm voor verschillende lengtes. De schouderbanden kunnen in hoogte worden aangepast, zodat een horizontale lijn van de autostoel naar de schouder gerealiseerd wordt. Deze positionering garandeert dat de krachten van een ongeluk direct worden overgebracht naar de autostoel en de sterke schouderbotten van het kind. Bekijk hier de UTAC video. ¹ Submarining: Het onderuit schuiven van het kind waardoor deze niet meer in de optimale positie blijft ten opzicht van de autogordel.