Tnx...ja dat prikkel gebeuren legde een andere moeder mij op school ook al uit dat die in groep 3 al minder zijn omdat ze daar niet elke keer 'in de hoeken zitten'. Als je mijn dochter ontmoet zie je een spontaan, enthousiast ietwat bijdehand kind. Zo lijkt ze zelfs wat bazig. Maar....thuis een kindje dat zich heel veel dingen aantrekt die op school gebeuren, regelmatig huilt om dingen die gebeurd zijn. Ze stotterde nl eerst wat en sommige kinderen deden haar na. Daar heeft thuis heel veel om gehuild maar op school niks van laten merken. Tov vriendinnetjes is ze de regeltante en bepaald zij hoe het spel verloopt, inmiddels zijn wij erachter dat ze dat doet omdat ze alleen dan houvast heeft aan hoe iets gaat. Zr heeft heel veel moeite met verrassingen en de dagkaarten is het eerste waar ze op af rent. Als op maandag het gymkaartje er niet hangt gaat ze meteen in de rij voor de meneer staan om te vragen hoe en waarom. Bij kinderen waar ze geen vriendjes mee is weet ze niet wat ze aan hen heeft en laat zich compleet ondersneeuwen. Ze heeft daar ook veel moeite mee en is dan ook vaak verdrietig. daarom gaat ze het liefst met de jongere kindjes om en is ook erg lief voor hen.
@tuc: bovenal zitten ze Een groot deel van de dag op een vaste plek. Hier wilde ze alles jn de gaten houden want misschien kwam er wel een bal tegen haar hoofd of als ze dit deed... Had dat misschien als gevolg dat 4 stappen later iemand iets zou doen wat ze niet leuk vond. Dus dat kinderen veel stil zitten en rustig rondlopen maakte hier echt een levensgroot verschil. Maar goed... Ik ga natuurlijk niet iedereen die zegt "mijn kind is sociaal niet zo sterk" zeggen dat het aan de kleuterklas ligt Tich klinkt je verhaal en dat van deepfreeze erg bekend Maar uiteindelijk is het de beslissing van jou en school. Enige tip hier dus: Volg je hart! Die weet het vaak beter dan je verstand
Wat leest ze precies van avi 2, leest ze hele verhalen of kleine stukjes? Want mijn dochter kan bijv al een jaar ofzo woorden/korte stukjes van moeilijke teksten lezen (en schrijven-fenetisch uiteraard), maar hele verhalen pas sinds kort. Mijn dochter is van februari '09, leest avi 2/3 (ze hakt en plakt weinig, maar lange woorden zijn soms nog wel lastig). Qua rekenen/cijfers is ze ook goed, herkent tot 1000, rekent tot 20 (en de tientallen), is er met vlagen best veel mee bezig. Qua cito scoort ze bovengemiddeld op gr2 niveau (doorgetoetst begin vh jaar). Maar volgens de juf is haar concentratie in de klas vaak nog niet genoeg om oefeningen af te maken (die ze 1 op 1 met haar doet), dan wil ze weer gaan spelen. Hoewel ze sinds kort dus wel hele verhaaltjes leest (vandaag een heel Jip en Janneke verhaal). Maar echt alleen als ze er zin in heeft! Ze zit in een gr1 klas, waar het het best klikt met de kindjes van dec-mrt, dus de oudere gr1 kindjes. Gr2 weet ik niet vanuit de klas, maar op de bso hoor ik hetzelfde (ze trekt naar de kindjes die ze kent, de oudere uit gr1 dus). Advies in maart was daarom gewoon groep 2 volgend jaar (met uitdaging, ze heeft gr3 werkboekjes en een stapel leesboekjes liggen..) Ik denk ook dat dit qua zelfvertrouwen goed voor haar is. Ze vindt t heerlijk om groter, ouder te zijn en dingen beter te kunnen. Niet alleen qua schoolse vaardigheden, maar ook buiten op het schoolplein wil ze mee kunnen. Ze is lichamelijk niet super sterk, maar ze kan nu aardig mee qua rekstok capriolen, springtouwen, rennen etc tov haar vriendinnen. En ik zie haar nog niet de hele dag op een stoeltje zitten en allemaal verplichte werkjes doen! Ze doet dingen alleen als ze er zin in heeft.. (Daarbij komt er bij ons nog bij dat we van de zomer gaan verhuizen en ze dus ook opnieuw haar sociale systeem op moet gaan bouwen. Ik heb hiervoor overigens wel een school uitgekozen die plusmateriaal en (voor de hogere groepen) plusklassen heeft, voor het geval dat.) Maar ja, ook ik twijfel wel weer een beetje omdat ze nu opeens zoveel wil lezen. 's Avonds in bed leest ze nu standaard minstens een heel verhaal. Maar het sociale vind ik het allerbelangrijkste en dat ze stevig genoeg in haar schoenen komt te staan.. Binnenkort eindgesprek met de juf. Ik heb t lezen ook aangegeven en ze krijgt nog een cito..
Oja, ze schrijft bijv ook nog regelmatig letters in spiegelbeeld. Ze let er wel op, omdat ze het weet. Maar als ze moe wordt, dan is t best 'erg'. Vind ik ook een aanwijzing dat ze er denk ik nog niet helemaal aan toe is..
Mmm spiegelbeeldschrijven is iets wat veel gebeurd. Mijn oudste heeft t in gr 3 nog regelmatig gehad en dat is nooit als afwijkend benoemd, toen hij vast. Ging schrijven verdween t.
nee kleine stukjes...maar zei het meer omdat ze volgens ons em de meesters nog moeite had met hakken en plakken de week ervoor en pakt ineens eem boekje en begint te lezen...dan sta je wel even raar te kijken
Afgelopen jaar wilde ze opeens ook perse aan elkaar leren schrijven (had t haar nichtje van 6 zien doen). Daar is ze een hele poos mee bezig geweest . Zag er niet uit en ik heb t ook ontmoedigd, wat averechts werkte.. Dat ging inderdaad niet in spiegelbeeld. (Maar was vaak wel onleesbaar behalve voor mij dan)
Door laten gaan naar groep 3! dat is mijn ervaring althans. Wetenschappelijk is overigens ook aangetoond dat dat hele verlengde kleuteren helemaal geen voordelen oplevert, integendeel. In groep 3 wordt nog vollop gespeeld en als de school slim is dan laten ze haar af en toe even terug naar groep 2 om te spelen oid. Die mogelijkheid is er, als ze willen tenminste. Met zulke kinderen kun je niet zwart/wit handelen, ze moeten met haar meebewegen niet zij met school.
Ok.. Maar ik denk dat dat dan niet betekent dat ze op avi-2 niveau leest.. Avi 2 woordjes zijn vaak nl niet veel moeilijker dan avi 1, maar de zinnen zijn langer, meer zinnen per bladzijde. De tijd tussen woordjes kunnen hakken en plakken en echt verhaaltjes lezen, die kan behoorlijk lang zijn.
Schijnt heel normaal te zijn Dan tekenen ze de letters ipv echt schrijven. Doen heel veel kinderen. Hier een gup in groep 3 die boeken leest voor groep 5... Maar die letters draaien nog regelmatig Volgens juf moet het eind groep 3 wel zo'n beetje over zijn.... Maar ik zie in schrijfschriftjes het nog wel af en toe voorbij komen eerlijk gezegd
Als ik jouw bericht zo lees, zeg ik: groep 2! Hier blijven de najaarsleerlingen van dit jaar ook in groep 2, redenen met name: niet rijp, onzekerheid. Dit zijn kindjes die de cito's wel goed maken overigens. Maar puur sociaal-emotioneel. Wat ik van groep 3 hoor, is dat ze daar echt niet veel meer spelen, hoor!
Bij mijn dochter in de klas (gr 1 dus allemaal) zijn er best veel kindjes die woordjes en kleine zinnetjes kunnen lezen. Die gaan volgend jaar allemaal naar gr 2. Dat op zich vind ik dus zeker geen doorslaggevende reden om naar gr3 te 'moeten'..
Hmm bij ons wel hoor... Educatief spelen, tekenen, knutselen... Elke dag wel eigenlijk. En mer educatief spelen bedoel ik mini-loco, bouwhoek, vrij lezen, smartgames etc.. En dat naar eigen keuze dus als je kindje graag bouwt.. Is daar plek zat voor. De mijne leest graag.. Ook goed. Het is geen kleuterklas natuurlijk.. Maar er is ruimte zat om niet op je stoel te hoeven zitten. Nou scheelt het misschien dat onze school vroeger een montessori was en tegenwoordig dat heeft gemixt met dalton. Dus veel eigen verantwoording, zelfstandigheid en ook werken buiten de klas. Wel in jaargroeoen overigens. Gewoon groep 3... Geen onderbouw-klas.
Ja, dat zou ook nog eens best per school flink kunnen verschillen.. Op zich knutselt en vooral tekent mijn dochter erg graag. Dat doet ze thuis veel (afgewisseld met de laptop). Maar hoeveel lezen/schrijven (en andere verplichte werkjes) doen ze dan op een dag? Tja en dat sociale/onzekere stukje..zooo moeilijk.
Heb je enig idee wat ze in groep 3 leren? Het woordje IK stond bij mijn zoon (toen 5) de eerste paar dagen op het programma.. IK schrijven, IK lezen, IK horen IK kijken op schooltv.. en hij las Dolfje Weerwolfje. Je overschat echt wat het niveau in groep 3 is volgens mij
Nou...ja. Mijn dochter krijgt nu dus de werkboekjes uit gr1. En dat slaat inderdaad helemaal nergens op. Ik denk dat ze het daarom ook weinig doet, totaal geen uitdaging. Overigens is het het wel meer dan 'ik'. Er staan ook wel kleine stukjes tussen om te lezen. Maar verder veel oefeningen over letters/klanken nog. Maar ja, mijn punt is, het sociale, het opboksen tegen oudere kindjes. Dat moet goed zitten. Op vrijwel alle scholen hebben ze 3 niveau groepjes en op veel scholen ook zelfs nog wel meer mogelijkheden. Overigen is 'kunnen hakken en plakken' volgens mij het minimale wat een kleuter moet kunnen om over te gaan naar gr3? Een groot deel van de kindjes kan dus al (veel) meer...; een beetje lezen.
Ze kunnen ook per kind kijken wat er nodig is.. dat zou eens een mooie ontwikkeling zijn! Je dochter hangt tussen gr2 en gr 3 in.. en ik schat zelfs qua bepaalde dingen nog hoger.. daar moet school een weg voor maken. Dus deeltijd gr 3 (met uitdaging!) ze hoeft namelijk omdat ze al kan lezen ed (na de zomer is ze weer verder moet je maar denken) ze hoeft dus niet alles mee te maken.
Mja sociaal onzeker kan zijn omdat ze sociaal nog moet groeien.. Maar ook dat ze er al voorbij gegroeid is... Heel lastig inschatten is dat. En als juf enkel een kind ziet dat vooral met de kleinste kleuters speelt.. Is de conclusie vaak al snel getrokken. Soms dus ook onterecht. Ik heb overigens geen idee hoeveel tid ze precies besteden aan werken en hoeveel aan overige. Scheelt ook per kind... Ze krijgen een taak en als dat af is mag je wat anders doen. Is je kind snel klaar en heeft alles goed krijgt hij/zij volgende keer moeilijker werk.. Maar af betekent ook tijd voor keuzevrijheid En onze school (en vele anderen ook!) werken met zo'n/maan/ster en raket. Zon= voor kinderen die al lezen voordat ze in groep 3 komen Raket= voor kinderen die aanvang groep 3 nog niet kunnen lezen maar het heel snel oppakken. Ster= voor de kinderen die het moeilijk vinden. Maan= standaard Heel prettig.. Zo is er voor de meeste niveaus gewoon goed werk beschikbaar. Hier leest dochterlief bij vrij lezen een geschiedenis-voorleesboek. Als taak krijgt zon-boekjes. Zo kan ze ondanks goede leesvaardigheid gewoon met de klas mee doen. En voor vrij lezen neemt ze boeken mee van huis. Die zijn namelijk veel leuker (en doorgaans Avi E4-m5 dus heel stuk lastiger dan de zonboekjes.
Ja, op zich vind ik dat ook wel. Anderzijds, ze hóeven van mij haar in de kleuterklas niets aan te bieden qua leerstof uit een hoger leerjaar. Ik heb liever dat ze haar andere uitdagende werkjes geven. Die insteek hebben ze dus op haar nieuwe school - als het goed is. Ze hebben een hele bak/hoek vol met 'pluswerkjes' voor kleuters. (Het is een hele grote school met 8 kleutergroepen). En wat ik bij mijn dochter heb gezien is dat het lezen heel erg sprongsgewijs gaat. Een klein jaar geleden las ze veel woorden al zonder hakken en plakken, maar nu dus pas -opeens- hele verhalen. Maar goed, natuurlijk kan ik ook wel berekenen dat ze over een jaar echt wel weer een stuk verder zal zijn.. En half meedraaien met groep 3.. Tja en dan? Dan moet ze over een jaar alsnog naar groep 4 ofzo? Dan zit je ook weer met het probleem van de aansluiting en onzekerheid.