Mijn zoontje is van 9 oktober, en was sociaal emotioneel nog niet toe aan groep 3. Hij kon toen trouwens ook al lezen, en zijn cito's waren goed. Maar zijn concentratie was echt heel slecht. Ben blij dat we hem een jaar extra hebben laten kleuteren, nu zit hij in groep 3 en het gaat super!
Ok, laatste keer dan. Krijg namelijk de indruk dat we dit deelforum beter het Belize-forum kunnen noemen. Het lijkt wel alsof jij alle topics wilt kapen. Misschien ben ik raar, maar ik plaats bewust niets over mijn zoon, ook niet als ik vragen heb. Ik heb er gewoon geen zin meer in. Deze ervaring bevestigt alleen maar wat ik al een tijdje observeer.
wat ervaar je dan lingandeel. ik vond die een paar zinnen in je bericht echt vreemd. een beetje onwetend of veroordelend. Belize-forum? als je vragen heeft over je zoon stel die juist meid. ik kan je misschien antwoorden geven. ipv veroordelend en boos te reageren stel je vragen. er zijn hier die veel ervaring en kennis hebben over dat soort kwesties. als je wilt dat ik dan niet reageer dan zeg het dat aan mij gewoon. waarom trek jij jezelf zo terug alsof er iets ergs aan de hand is hier. stel je vragen en vertel en maak een noot eronder en ik ga echt niet reageren.
Ehh, ik zeg niet dat ik dat inzie, ik zeg dat ik het hoop. Het is niet voor niets dat ze volgens de juf met kop en schouders boven de rest uitsteekt (en ook in haar klas zitten wel wat slimmere kindjes). Nee, ze is niet hoogbegaafd, maar een aantal dingen die je hierboven schrijft, doet ze ook. Over een jaar is de kans groot dat ze door de gr3 stof heen is. Waarom ze mogelijk in gr2 ook nog wel mee zal kunnen, heeft denk ik eerder te maken met haar karakter en de sociale klik die ze gewoon met leeftijdsgenootjes heeft. Dat ze zichzelf kan uitdagen, als ze tenminste de kans krijgt. En er ook om vraagt als ze zich toch verveelt. Ik vind het ook niet zo raar om een kind niet over te laten gaan vanwege het sociaal emotionele. Natuurlijk groeien ze daar wel in door, maar de andere kindjes ook. Dus dan blijft er (mogelijk) een verschil bestaan. En als daar dan ook nog onzekerheid bij zit, kan dat knap lastig zijn.
Het is toch heel natuurlijk dat je wanneer je in een bepaalde situatie zit of gezeten hebt je meer reageert in of op topics die hierbij aansluiten en dat dit dus met zich mee brengt dat je bepaalde mensen dan ook vaker tegenkomt. Hier hebben we te horen gekregen dat de klas van onze dochter opgesplitst wordt in 2 groepen 2 van 19 kindjes per klas (pffff ben ik heel blij mee want anders hadden ze een klas van 38 kindjes gehad + de instroom vanaf januari) Wel met de kanttekening om haar volgend jaar goed in de gaten te houden of ze wel genoeg uitgedaagd wordt, maar dat ga ik zeker doen omdat de juf die ze krijgt hierin wat laks is (tenminste dat vind ik)
kijk ik ben ook bang dat ik iets toe laat wat achteraf een hele slechte beslissing zal blijken. daarom heb ik dus iemand die ook een mening gaat vormen/geven. want ik weet het werkelijk niet. en de school weet het ook niet. alleen de juf lijkt zeker. de directeur kwam met een voorstel van ochtend gr3 middag in gr2. ik vond dat allemaal veel te gek klinken. daarom heb ik een expert uitgenodigd. of mijn zoon hoogbegaafd is weten we ook niet. en ik vind dat ook niks duidelijk maakt als we het wisten over welke klas hij nou moet zitten. misschien moet jij ook van de ib'er een observatie vragen of een expert meenemen als je het echt niet meer weet? ons geeft het wel goed gevoel om te weten wat iedereen denkt. ik vroeg zelfs aan de vriendin van zoontje wat zij dacht. tja wanhoop dus. maar dat is dan mijn onzekerheid als moeder. het geeft me soms het gevoel van de babytijd dat er op een gegeven moment een flesje af moet en je weet niet welk flesje en hoe. wat hij dan gaat eten?of hij dan wel gaat slapen etc. ik belde toen ook steeds naar cb.
Ik heb iig een heel fijn gesprek gehad op school. De neuzen stonden eigenlijk allemaal dezelfde kant op. Ook hij vond het heel moeilijk omdat ze dus wel een groei laat zien maar we denken beiden dat het nog niet genoeg voor groep 3 is. Concentratie is wel nog steeds een probleem dus alles bij elkaar is het gewoon beter om groep 2 nogmaals te doen. Hij snapte mijn vraag en zorg over taal...dat het dan misschien niet meer interessant is en hij heeft mij een verrijkingsboekje laten zien waar zij in mag gaan werken.
De IB-er heeft ook al geobserveerd. Ik vind het ook weer niet nodig om een expert te laten komen, want ik denk dat de juf een prima beeld van haar heeft. Maar zij kan ook alleen maar adviseren binnen deze school. Op de nieuwe school is sowieso meer mogelijk qua uitdaging zonder vooruit lopen, als t goed is, dus dat maakt gr2 wel nog wat aantrekkelijker.
Goed dat jullie allemaal hetzelfde gevoel hadden, als ze op haar tenen zou moeten lopen om die concentratie op te brengen, werkt dat haar zelfvertrouwen ook niet in de hand. Hoe vindt ze het zelf?
Fijn Tuc! @Jolina, de kalenderleeftijd maakt ook niet uit eigenlijk. Het gaat om waar het kind aan toe is. Zowel t.a.v langer als korter kleuteren. Maar je schreef dat de enige reden om haar nog een jaar groep 2 te laten doen waarschijnlijk haar verlegenheid is en dat je het zelf liever niet hebt. Vandaar dat ik zei dat ze eigenlijk niet in de twijfelzone zit (al scheelt het maar een dag ) En als jij liever niet hebt dat ze blijft zitten moet de school wel goede redenen hebben en een plan om de achterstand bij te werken.
Nee is ook zo het ligt gewoon heel erg aan het kind zelf. Nou ja de enige reden.... Ze deed de Cito wel goed en in de klas ging het ook wel goed alleen waren ze wat twijfelachtig over de rijpheid en het feit dat de auditieve synthese niet zo goed ging. Wij wachten nu gewoon even de Cito af en het gesprek met de juffen... Maar we neigen zelf naar over gaan, maar als ik hier weer verhalen lees ga ik weer twijfelen. Bah wat is dit moeilijk.
Ik vertel het maandag omdat we dan de klassenlijst van volgend jaar meekrijgen. Dan weet ik ook welke vriendinnetjes ze overhoudt in de klas. Dan is het gelijk voor haar ook duidelijk
Nou het zijn combiklassen groep 1/2 en het is niet altijd zeker dat ze de klassen helemaal bij elkaar houden zo, kan best zijn dat ze wat klasjes door elkaar mixen waar dan weer nieuwe kindjes bijkomen..het zijn 5 kleuterklassen.