Hallo, Ik ben zelf leerkracht (bovenbouw) maar weet echt niet wat ik moet doen .De juf van mijn dochter ook niet, wat mij ook onzeker maakt Mijn dochter is van 30 november en zit in groep 1. Haar E1 scores waren voor rekenen B (III) en voor taal C (III) of net andersom dus rekenen C (III) en Taal B (III) Haar observatielijst was prima met als uitzondering alles op sociaal- emotionele vlak (erg verlegen, vindt nieuwe dingen spannend enz .) Juf twijfelt of zij naar groep 2 kan en ik ook. We hebben afgesproken haar groep 2 te laten proberen omdat ik denk dat ze het kan ( Ze kent letters, cijfers, vindt werkbladen maken leuk) Maar nu ga ik twijfelen Afgelopen vrijdag was er een sponsorloop op school. Mijn dochter vond het weer erg spannend en liep dus niet mee. Ze bleef op haar plek staan. Ik vroeg haar of ze samen met mij wilde lopen, in eerste instantie wilde ze niet, na een paar rondes wel waardoor ze uiteindelijk 2 rondes liep .weer een indicatie dat een jaartje extra goed voor haar zou zijn. Wat denken jullie?
Hmm hier hielp het hele idee van oudste kleuter zijn wel heel goed tegen de verlegenheid. Ze werd ineens veel zelfstandiger want zo hoort dat als je Oudste bent. Geen idee wat wijsheid is hoor... Maar het kan op zich best gewoon goed komen in groep 2. Hebben jullie geen combiklassen? Dan zou je die beslissing voor een extra jaar nog even kunnen uitstellen tot eind groep 2.
Qua Cito scoort ze gewoon gemiddeld, dus lijkt mij prima om over te kunnen. Voor het sociaal emotionele stuk, zou ik kijken wat haar vriendinnetjes gaan doen. Zitten de vriendinnetjes waar zij zich aan op kan trekken straks in groep 2, dan zou ik groep 2 toch wel gaan doen. Heeft ze straks in groep 2 weinig kinderen waar ze goed mee op kan schieten, dan zou ik groep 1 toch overwegen. (Ik ga er nu even vanuit dat ze niet in een combigroep zit. Zit ze dat wel, dan zou ik gewoon kijken hoe het in groep 2 gaat; een jaartje extra kan dan altijd nog)
Ik zou haar naar groep 2 laten gaan en evt groep 2 over laten doen mocht ze dan nog niet toe zijn aan groep 3. Ze kunnen zich ineens snel ontwikkelen en om in groep 1 al te zeggen dat ze een extra jaar nodig heeft vind ik wel voorbarig, vooral als ze op cito toch voldoende scoort.
Ik zou haar wel door doen naar groep 2. Mocht volgend jaar blijken dat ze emotioneel nog steeds jong is, dan lekker een jaar groep 2 over. Ik zou haar niet meer in 1 laten. (gezellig, allemaal juffen hier!)
ik zou haar wel naar groep 2 laten gaan, kun je altijd kijken of ze volgend jaar in 2 blijft of door gaat naar 3. Hebben jullie enkele klassen en geen combinatie 1 en 2? Want dan kan ze in dezelfde klas blijven. Ook kan het de aard van het beestje zijn he?! Dochter heeft een vriendinnetje die alles spannend vond toen ze op school kwam en nu 2,5 jaar later..... nog steeds! Huilt ook nog regelmatig met afscheid nemen en is een stil meisje. Dochter is ook meestal geen haantje de voorste. Dochter heeft een half jaar gr1 gedaan en 2 jr groep 2 om deze reden en dit jaar als oudste van de klas is ze zeker gegroeid en durft veel meer dan toen ze de jongste was.
Ze zit in een combi groep, dus wat jullie zeggen hebben wij ook bedacht. Thanx. Twijfel twijfel . Zo moeder zo dochter
Ik heb 13 jaar een kleutergroep gedaan en meerdere kinderen op deze manier in groep 2 gehad. De upgrade naar groep 2-er kan vaak wel helpen qua zelfvertrouwen. Ik sprak met de kinderen dan altijd wel heel duidelijk af dat we het gaan proberen en als het lukt, is dat heel knap en lukt het niet dan geeft het niet en hebben we het samen geprobeerd. Dit haalt de druk van de ketel. Ik zou wel regelmatig een gesprek willen hebben en goed in de gaten houden of je kind de druk aan kan. Mocht dit niet het geval zijn niet te lang verder proberen en druk ervan af halen. Je kind gelukkig zien en hebben is het belangrijkste. Succes met de beslissing.
Bij ons doet een kind eigenlijk nooit groep 1 nog een keer. Laat haar gewoon doorgaan naar groep 2 en lukt het dan niet, dan doet ze groep 2 gewoon nog een keer. Juist de uitdaging en het helpen van de jongste kleuters doet haar misschien goed. Succes!
Sluit me bij iedereen hier aan, lekker door laten gaan naar 2. Juist op deze leeftijd kunnen kinderen zich zo ontzettend snel ontwikkelen, laat haar maar lekker meedoen met de rest van haar klas, en verbaas je over een half jaar over hoe groot ze al is!
Ik vind het altijd jammer dat er zo'n verschil gemaakt lijkt te worden tussen groep 1 en 2. Alsof een kindje in groep 2 geen werkjes van groep 1 mag doen en andersom. Lijkt me juist de ideale groep om nog lekker de dingen uit beide leerjaren te doen! Vraag me soms af of kinderen die druk ook zo voelen. Al is het stuk jongste en oudste zijn wel goed voor een kind. Wij werken (behalve in de kleutergroepen) met driejarige stamgroepen, omdat we een jenaplanschool zijn. Daardoor ervaren kinderen de verschillende rollen. Jongste, middelste en oudste. Dat is voor kinderen wel fijn omdat dat een opbouw is naar zelfstandigheid. Ik zou haar lekker naar groep 2 laten gaan en het komend jaar bekijken. Ze kan altijd nog een jaar langer kleuteren.
Ik ben zelf ook bivenbouwjuf, dus ook geen expert op dat gebied. Maar mijn gevoel zegt eigenlijk; nooit laten zitten in groep 1 als ze groep 2 (cognitief) aankunnen. Het speelse zit in groep 2 ook nog wel, al moeten ze vaak wel wat meer. Maar ik denk juist dat het goed is om eens te zien hoe ze daarbij gedijt. Als jullie merken dat dat niet gaat, kun je altijd nog afspreken om haar in groep 2 te laten zitten (en dus in het eerste schooljaar dat ze in 2 zit wat druk van de ketel te halen.) Zeker bij een combinatieklas 1-2 zou dat makkelijk moeten gaan.
Ik ben geen juf, maar heb ik heb wel een zoontje die 1 december 4 wordt en in januari naar school gaat. Zoals ik er nu naar kijk (leeftijd, karakter, gedrag) denk ik dat mijn zoontje groep 1 gewoon 1,5 schooljaar gaat doen. Er moet voor mijn gevoel wel heel wat gebeuren, wil ik hem na een half jaartje groep 1 al naar groep 2 laten gaan. Ik zeg: bij twijfel nog een jaartje in groep 1 blijven. Je doet ze naar mijn mening eerder te kort door ze te snel door te laten gaan.
Eva was destijds in januari op school begonnen en erg verlegen, huilde ook redelijk snel, kwam niet voor zichzelf op. Ze heeft het jaar erna ook groep 1 gedaan terwijl ze qua kunnen best naar groep 2 kon. Ze bloeide helemaal op, was een van de groteren, dit heeft haar echt goed gedaan. Als ik nu ook kijk naar de hogere klas waar ze in zou hebben gezeten en waar ze nu zit, zit ze nu veel beter op haar plek. Hier geen combiklassen trouwens. Op onze school blijven kindjes trouwens eerder in groep 1 zitten dan in groep 2. Voelt voor mij ook beter moet ik zeggen, groep 2 is hier over het algemeen echt de groep waar ze de hele verdere schooltijd in blijven.
ik ben een kleuterjuf. Novemberkinderen blijven bij ons standaard nog een jaar in groep 1. Dit telt niet als doubleren (ook belangrijk voor verdere schoolloopbaan) Soms gaan kinderen, bij hoge uitzondering, wel door naar groep 2. Mochten ze aan het einde van groep 2 nog niet klaar zijn voor groep 3, kunnen ze nogmaals groep 2 doen. Ook geen probleem omdat ze nog niet hun maximale kleuterperiode hebben doorlopen, maar dus versnelt zijn. Voor de overgang naar groep 3 is het sociaal-emotioneel klaar zijn voor groep 3, het belangrijkst. Dit omdat in het verleden vaker is gebleken dat leerlingen die te vroeg naar groep 3 doorstromen, in latere groepen alsnog blijven zitten, jong gedrag blijven vertonen of zich niet prettig (sociaal-emotioneel) in de groep voelen. Bij ons heerst dan ook de gedachte dat langer kleuteren vaak prettiger is dan korter kleuteren (voor kinderen waarover getwijfeld wordt). Geef ze voldoende tijd om te spelen en zich te ontwikkelen. Misschien zou je het met een collega erover kunnen hebben.. Je weet trouwens pas halverwege volgend schooljaar of het de juiste keuze is geweest. Kleuters kunnen zich snel ontwikkelen maar kunnen ook langere perioden stilstaan in hun ontwikkeling. Maak op basis van wat je nu weet en verwacht een beslissing en vraag naar de consequenties hiervan: Dus wat als groep 2 niet lukt? Wat als ze jonger gedrag blijft vertonen in groep 2? of Wat als het programma van groep 1 haar straks te weinig te bieden heeft? Waar zijn mogelijkheden tot extra uitdaging en ontwikkeling op de gebieden waarbij ze daar wel aan toe is? Weet ook dat je achteraf gezien een goede maar ook een minder goede beslissing genomen kunt hebben. Mocht je achteraf het gevoel krijgen dat je helaas de verkeerde beslissing hebt gemaakt, denk dan zo dat je nu weloverwogen kiest met de informatie die je NU hebt en wat je NU verwacht voor de toekomst.
Hier een oktober kind dat dezelfde scores haalde. Zij zou er emotioneel wel aan toe zijn volgends de juf. Dus werd het groep 2. Maar na een paar maanden moest ze enorm op haar tenen lopen, ging ze huilend naar school en had ze het ook emotioneel heel zwaar. Maat dat was wel een pittige klas. Zij heeft groep 2 dit jaar overgedaan. Overigens is mijn zoon van 21 december en die zit sinds hij 3 1/2 is in groep 1 op speciaal onderwijs. Hij is er cognitief aan toe om volgend jaar naar groep 2 te gaan. Maar ik vind het wel spannend....