Snap ik heb die angst ook.. Maar hoezo is dat makkelijker ? Bij beide zou je zelf uit je stoel moeten komen en naar achter klimmen.. En hoe groot is de kans dat je te water komt? Die kans is nihiel, de kans op een ongeluk waar ze hun nek breken (voorwaartse stoel) is vele malen groter..
Ik heb een kleine auto (3 deurs) je wil niet weten hoe ik erin moet klimmen om er een kind in (of uit) de maxi cosi te krijgen. Dit lijkt mij bij een voorwaarts gericht stoeltje toch iets makkelijker.
Ik heb mijn dochter ook vaak in een 3deurs gehad zowel in de besafe als in de maxway. Natuurlijk is een 5deurs gemakkelijker maar in de 3deurs ging het ook prima. En voorwaarts is misschien iets makkelijker maar moet je nog steeds half in de auto klimmen en zit je kind nog niet de helft zo veilig als in een achterwaartse stoel.... Gaat een autostoel om gemak of om de veiligheid moet je jezelf afvragen....
In dat geval geldt bovenstaand nog steeds. De kans ter water te raken is zoals tweekids al schrijft echt heel klein. De gedachte is inderdaad eng, maar of je kind nu voorwaarts of achterwaarts zit, een 3 deurs is met ter water raken sowieso al de slechtse combinatie... Omdat je ook weer terug naar voren moet kunnen. In dit geval zou je er ook voor kunnen kiezen (by uitgeschakelde airbag) je kind voorin te zetten. Dan kun je er zo bij! De kans dat je een ander ongeval krijgt is vele malen groter. En ook by ter water raken krijg je eerst een klap en daarbij zit je kind dan achterwaarts toch weer veiliger....
Toch vind ik het vreemd dat (de meeste) achterwaarts gerichte stoeltjes bij de anwb, consumentenbond, adac, öamtc toch wel erg slecht vanaf komen En dat voorwaarts gerichte stoeltjes er zeer goed uit komen. Maar achterwaarts is toch 5x veiliger? Worden deze testen dan anders uitgevoerd? Toen mijn zoon over mocht naar een vervolgstoel, waren die stoelen met vangblokken volgens de bovengenoemde testen het veiligst. Ik las in een ander topic dat deze dus helemaal niet veilig waren En dat er rechtszaken tegen fabrikanten waren aangespannen. Nu vraag ik me af waarom kwamen ze in 2008 als beste uit de test en blijken niet veilig. Zijn die testen wel betrouwbaar??? Ik lees hier in het topic over testen uit zweden, wie heeft hier een link van? Dan kan ik alles naast elkaar leggen
Ja! Ik ben sinds gisteren een maxway rijker! Met dank aan Petra in Zweden en haar zus (v wie ik hier de nickname niet ken), bij wie we in Zweden even langs mochten komen om te bekijken en te testen! Thx dames!
Helaas testen o.a. de ANWB en Consumentenbond de stoelen niet op een aantal erg belangrijke veiligheidsaspecten. Er wordt o.a. niet getest op de impact van zijwaartse aanrijdingen en het meest schokkende is wel dat er niet wordt getest op de belasting van de nek van het kind. De belasting van de nek is het belangrijkste veiligheidsaspect bij een ongeval omdat daar de meeste kracht op komt te staan. De nekwervels van een kind zijn tot een leeftijd van 6 jaar nog niet genoeg ontwikkeld, waardoor er een serieuze kans op ernstig letsel of overlijden is tijdens een ongeval in een voorwaarts gerichte autostoel. Achterwaarts gerichte autostoelen worden tot op heden nog nauwelijks meegenomen in testresultaten. Een enkele autostoel welke zowel voor- als achterwaarts te gebruiken is wordt meegenomen in de test, maar dan wordt de stoel tijdens de test voorwaarts gericht in de auto geïnstalleerd. En de veiligheid zit hem juist in de achterwaartse rijrichting omdat alleen dan de kracht van een ongeval verdeeld wordt over de gehele stoel i.p.v. dat de kracht allemaal op de nek van het kind komt te staan. Ook worden zaken die niets met veiligheid te maken hebben (wasbaarheid bekleding, snelle makkelijke installatie enz.) , even zwaar meegewogen in dergelijke testen als zaken die wel met veiligheid te maken hebben. Daardoor kan een stoel die hoog scoort op irrelevante onderdelen en slecht op veiligheid, uiteindelijk toch een hoger 'eindcijfer' krijgen dan een hele veilige stoel die bijv. lastiger te installeren is. Wanneer u zeker wilt weten dat een test alle belangrijke veiligheidsaspecten meeneemt in de testresultaten, kunt u het best kijken naar de uitslagen van de Swedish Plus Test. Dit is de strengste test ter wereld. Alleen achterwaarts gerichte stoelen komen in aanmerking deze test te doorstaan vanwege de optimale veiligheid die deze manier van vervoeren biedt. Deze test test de belasting van de nek, wervelkolom en organen, met speciale dummies met censoren; m.a.w. de veiligheid waar het allemaal om draait. Edit: qua veiligheid wordt bij dat soort testen eigenlijk maar 1 ding getest: het hoofd mag max. (50?) cm naar voren 'vliegen' bij een aanrijding, als dat zo is, is de stoel goedgekeurd. Een goedgekeurde stoel zegt erg weinig over of hij ook veilig is Bij de Swedish Plus Test haalt een stoel het wel, of niet. Als hij het wel haalt (slechts een hand vol stoelen ter wereld), is het een top veilige stoel. Als je een stoel aanschaft die deze test gehaald heeft, hoef je geen resultaten te bekijken; veiliger kan gewoon niet
@kusjesmama, bedankt voor je duidelijke antwoord. Het is me nu een stuk duidelijker. Wat raar dat er in Nederland en Duitsland zo onlogisch testen worden gedaan. Ik ga op zoek naar die Zweedse test! Ik had op YouTube nog wat crash test filmpjes gekeken en schrok van het verschil hoe de dummy's heen en weer vlogen in een normale stoel
Dat is inderdaad schrikbarend! Meer mensen zouden zich daar bewust van moeten worden. Er zijn slechts een paar stoelen die de Zweedse plus test hebben gehaald; Britax Maxway Britax hi-way Besafe Plus Besafe izi kid X3 (tot 18kg) Axkid minikid Uit mijn hoofd heb ik ze zo gehad... Zoals kusjesmama al schreef met 1 van deze stoelen zit je echt goed. Veiliger kan niet....
Bedankt voor de tips! Ik heb een paar wensen: Zowel met isofix als met gordel te bevestigen. Mogelijkheid om de stoel achterwaarts als voorwaarts te plaatsen. Niet al te groot (kleine auto) Veilig Betaalbaar Ik kwam zelf op de Hauck Varioguard en de Joie i-anchor uit. Welke zouden jullie kiezen, of misschien een hele andere stoel? Alvast bedankt voor het meedenken
Ik denk dat dit, gezien jullie wensen, 2 mooie keuzes zijn. Er zijn namelijk niet veel stoelen die zowel met gordel als isofix gebruikt kunnen worden en de Hauck Varioguard en Joie i-Anchor zijn daarvan het compactst. De Klippan Triofix zou ook nog een optie kunnen zijn. Denk er wel om dat de Hauck Varioguard met gordelbevestiging maar tot 13 kg. achterwaarts gebruikt mag worden.
XoXo... Je zou ook de britax hi-way kunnen overwegen. Stoel met gordelbevestiging tot 25kg en is Zweeds plus getest. Hij neemt dezelfde ruimte in als een cabriofix op base, dan is de stoel met beenruimte geïnstalleerd. Met deze stoel zit je tot zeker 5jaar goed. Hij is licht en makkelijk en snel te installeren, ideaal als je hem vaker moet wisselen. Van de 2 genoemde stoelen zou ik eerder voor de Joie IAnchor gaan, deze heeft namelijk een langere rugleuning en is dus langer tr gebruiken. De Hauck is achterwaarts alleen is verste ligstand te gebruiken en veel oudere kinderen vinden dat niet fijn. Ook is deze maar tot 13kg achterwaarts te gebruiken. Succes met de keuze
Met isofix tot 18 kg toch?? En met gordel 13 kg. De stoel zal voornamelijk met isofix gebruikt worden. Maar ik wil wel dat de stoel incidenteel ook in een andere auto met de gordel bevestigd kan worden.
Klopt hoor Met isofix wel tot 18 kg. Hoe oud/zwaar is je kindje? Gemiddeld wegen kinderen met 2 jaar pas 13 kg. Dus tot die tijd zou hij/zij ook met de gordel nog achterwaarts kunnen met de gordel.