Haay Even wat ervaringen van kindjes die ook een klas hebben overgeslagen. Mijn dochter van 5 zit in gr 2. Ze heeft een ontwikkelingsvoorsprong en zit op hetzelfde niveau als gr 3 kinderen. Gister heeft ze met de gr 3 juf geoefend om te kijken of ze naar gr 3 kan. Ik vind het een lastige keuze, ookal zie ik ookwel dat het waarschijnlijk echt nodig is. Als ze nu al op gr 3 niveau zit (kan al zelfstandig lezen en rekenen ook op niveau) wat moet ze volgend jaar dan gaan leren... Vanmorgen ook, alle meisjes van gr 2 zaten te tekenen en mijn dochter zit 1 tot 100 tabellen te maken op die momenten valt het toch wel op dat ze voorloopt. Tegelijk geniet ze nog wel enorm van het spelen in de poppenhoek enz. Dat maakt het dan weer lastig. Wat is jullie ervaring met gr 2 overslaan en hoe reageert een kindje op later in een jaar bij een andere klas aansluiten. En sociaal emotioneel gezien merk je er dan veel van dat ze een jaar jonger zijn?
Van welke maand is ze? Wat wil ze zelf? En, het belangrijkste, staat ze sociaal-emotioneel sterk in haar schoenen?
Mijn dochter hebben we net 2 weken geleden ook doorgezet naar groep 3 (is van februari 09). Het blijft lastig he.. Hier loopt ze wat betreft de stof ook ruim voor op groep 3, krijgt ze nu nog plusmateriaal bij. Wat dat betreft weet ik wel zeker dat dat het beste voor haar is. Ze wil het zelf ook erg graag en vindt het echt leuk. Maar het is een enorm verschil, omdat in haar klas ook nog eens veel kindjes van ruim 1-1,5 een paar zelfs bijna 2 jaar ouder zijn. Maar ze doet het volgens de juffen heel erg goed (sociaal). Ze is niet bang of verlegen, bijt van zich af. Maar ze kan wel wat onzeker zijn en ik moet nog zien of ze ook echt sociaal 'op niveau' zit en gelijkwaardige vriendschappen gaat opbouwen. Dat laatste blijft toch het belangrijkste.. Op school zijn ze er zeker over dat het echt goed zit, ik moet het zelf nog even aankijken
Ze wil het zelf heel graag, en staat gelukkig wel sterk in dr schoenen en kan goed voor zichzeld opkomen. Juf heeft een afspraak met de ib er gemaakt en die gaan beslissen hoe en wat. Gelukkig is school heel allert en zien genoeg en willen niet dat ze stil gaat staan in haar ontwikkeling. Vrijwel zeker dat ze doorgaat. Ze is ook van febr 09
Mijn dochter (mei 2009) is na de zomervakantie naar groep 3 gegaan. De jongste in de klas is van juli 2009 en de oudste van augustus 2007. Hier gaat het prima, ze voelt zich thuis in de klas, valt ook totaal niet op en speelt met alles en iedereen. Qua leren gaat het ook oké, ze zit in een groep die extra opdrachten krijgt, maar het mag van haar nog wel wat meer. Hier is halverwege het jaar ook nog even besproken, maar we hebben daar heel bewust niet voor gekozen, omdat ze nu gewoon 'in de klas hoort' ipv dat ze haar plek echt moet 'veroveren'. Maar er zijn in de eerste weken nog wat nieuwe kindjes bijgekomen van andere scholen en die zijn meteen geaccepteerd, dus het hoeft geen probleem te zijn. Ik vond en vind het ook erg spannend, groep 2 overslaan. Maar als ik zie wat voor rust het hier gegeven heeft (we zijn er nog niet, maar het begin is er), dan ben ik blij dat we het gedaan hebben.
Mijn zoontje ( mei 2008) liep ook voor in gr 2. met gr 3 mee laten draaien, hij was er ongelukkig. Sociaal emotioneel nog niet aan toe. Lekker nog laten kleuteren. Nu in gr 3, loopt wel voor, maar kan zijn ei prima kwijt nu. Hij deed gr 3 werkjes in gr2, maar daar was het zo onrustig vaak, dat hij het maar een beetje deed. Nu veel doen, hij vind het prachtig. Hij heeft ook het Voor ( of soms nadeel) dat hij al midden groep 7 leesnivo heeft). Dus uitdaging in andere dingen moet vinden. Zijn handschrift bv.... Wij hebben ook montessori onderwijs, dus ideaal, hij zit bij gr 3-4-5 in. dus tot 9 jaar.
Mijn dochter heeft ook groep 2 overgeslagen (inmiddels zit ze in groep 4). In groep 3 mocht ze af en toe nog bij de kleuters gaan spelen. Misschien dat dat voor jouw dochter ook een oplossing is?
Mijn zoon heeft groep 2 overgeslagen en is van eind januari. Dus niet zo'n heel groot verschil. Hij zit inmiddels in groep 5 en is 7 jaar. Het gaat nu prima met hem, maar groep 3 was sociaal en emotioneel een moeilijk jaar voor hem. Dit vooral omdat de sprong eigenlijk te groot was. Er zitten ook een aantal herfstkindjes die qua leeftijd al een groep hoger horen te zitten en daar keek hij erg tegenop. Werd ook wat gepest eerst. We hebben in groep 0 al aangegeven dat anderhalf jaar kleuteren waarschijnlijk te lang zou zijn, maar daar is te weinig mee gedaan. Ik denk dat hij minder problemen zou hebben gehad als hij direct meegegaan was naar groep 2 na dat eerste half jaar groep 0, maar goed, dat is achteraf. Inmiddels gaat het prima met hem, dus heb geen spijt van de sprong gehad. Als ik naar zijn leerprestaties kijk, ben ik erg blij dat we het gedaan hebben
Mijn zoon heeft geen klas overgeslagen, maar is wel versneld (wat betreft het beleid van de school dan) naar groep 3 gegaan. Hij is twee maanden ouder dan jouw dochter en wordt in december 6. Hij is de jongste van de klas, maar kan prima sociaal meekomen met de anderen. Het eerste nieuwe vriendje waar hij mee speelde was de oudste van de klas (zittenblijver). Qua stof gaat het ook prima. Hij kon niet lezen ( wel rekenen), dus dat is nieuw, maar hij vindt het allemaal leuk. Ik denk dat je zelf wel in kan schatten of je dochter goed mee kan komen in een oudere groep. Mijn zoon speelt altijd het liefst met oudere kinderen (is net als ik vroeger), dus daar voorzag ik geen problemen mee. Het spelen is inderdaad veel minder, en mijn zoon is erg speels, maar gelukkig ziet hij het leren ook als spelen. En dat vindt hij leuk genoeg. Dat is mij alles meegevallen. Geen ervaring dus met een klas overslaan en later instromen.
Bedankt voor alle reacties! Fijn om te lezen dat voor de meeste het goed uitpakt. Ik denk dat het ook wel goed zal komen, ze trekt nu ook meer naar dr oudere nichtjes toe. En op school hebben ze verlengde schooldag dus ze hebben ook in gr3 nog veel speeltijd.
Jelle heeft groep 3 en 4 in 1 jaar gedaan en zit nu dus in groep 5. Hij is van juni 2007. Erg jong dus, om in groep 5 te zitten. Qua lesstof kan hij het makkelijk aan, hij vind het erg leuk, want nu krijgt hij ook geschiedenis, topografie en dat soort dingen. Maar: Als ik het eerder had geweten, had ik hem niet groep 3 en 4 tegelijk laten doen. Dan had ik hem groep 2 over laten slaan. Waarom? Omdat hij nu in een klas is gekomen waar de groepjes al gevormd waren. Was hij in van groep 1 naar groep 3 gegaan, dan had hij in elk geval bij de groep 2 kindjes gezeten. Uiteindelijk zit hij dat nu ook, maar het is toch anders. Zij hebben hun vriendjes al gevonden, hun groepjes gevormd, kennen elkaar beter enz. Ik merk dat hij echt moeite moet doen om zijn plekje in de klas te vinden. Het helpt natuurlijk niet dat hij in juni 7 is geworden en ook nog eens in een combinatieklas 5/6 zit. Het leeftijdsverschil is hierdoor wel erg groot. Ook praktisch gezien, zou ik kiezen voor een overgang van 1 naar 3. Ik merk gewoon dat Jelle niet de schrijfvaardigheid heeft die de andere kinderen wel hebben. Hij begint eigenlijk nu pas een beetje netjes te schrijven, hij heeft natuurlijk een hoop oefening gemist van groep 3. Ook werd hij gepest waardoor hij agressief werd en dus ging slaan en schoppen. Gewoon omdat hij niet tegen de andere kinderen op kon. De grootste aanstichter van het pesten is sinds kort naar een andere school gegaan, dat scheelt gelukkig al enorm. Hij zit nu duidelij beter in zijn vel. En vanmorgen gaf hij aan dat hij wilde spelen met een kindje uit zijn klas, dus dat ga ik straks regelen.