Sjagerijnige bijna 5 jarige.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door joycje, 14 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joycje

    joycje Fanatiek lid

    21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Hallo,

    Ik heb een vraagje. Mijn zoontje is vaak wat negatief.. Als ik hem wat vraag krijg ik bijna altijd negatief antwoord. Hoe was het op school? Stom/Saai, vandaag had hij spreekbeurt. Ik vroeg aan de juf hoe het ging. Zij vond het heel goed. Ik vraag het aan hem. Nee hij vond het niet goed het was niet leuk. En weer huilen want hij had geen compliment gehad (systeem op school).
    Als ik hem s ochtends zeg kom op want we gaan zo naar school. Op een zo positief mogelijke manier moppert hij alweer.. Nee wil niet, geen zin, ben te moe soms wat huilen en piepen.. En is hij op school hoor ik van de juf en zie ik dat hij het echt wel leuk vind.

    Het is echt met ALLES! Feestje? Nee vond ik niet leuk. Hij wil niet meer naar feestjes want word er moe van. enz enz enz..

    Ik merk dat ik er zelf op gegeven moment ook zat van ben en er sjagerijnig van word. Dat wil ik heel niet maar tja!.

    Hebben jullie hier ervaring mee en wat doe je er wel of juist niet mee?
    Het duurt al wel een tijdje.. Een maand of 4 a 5 denk ik wel.

    Ik wil gewoon het blije meneertje terug!.
     
  2. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Eh... Wat een raar systeem zeg, geen complimenten en dat bij een spreekbeurt, uberhaupt voor een kleuter?? Kun je daar wat meer over vertellen? Ik ga zomaar bijna denken dat zijn gedrag daar vandaan komt...
     
  3. Thunder

    Thunder Bekend lid

    30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik krijg het gevoel dat hij het moeilijk heeft op school of met de andere kinderen in de groep (die zijn dan waarschijnlijk ook op de feestjes). Kan van alles zijn, dat hij zich niet veilig voelt, dat hij hoge eisen heeft voor zichzelf en steeds het idee heeft dat ie niet voldoet, of dat anderen hem niet leuk vinden, misschien zijn het pittige kids en is hij zelf wat rustiger waardoor hij zich ondergesneeuwd voelt, moeilijk vindt voor zichzelf op te komen..eh..hij wil graag vriendjes zijn met die ene, maar die is ook vriendjes met die andere...ik zeg maar wat.. Ik bedoel dat ik het gevoel krijg dat hij de schoolse/sociale situaties misschien lastig en vermoeiend vindt.
     
  4. joycje

    joycje Fanatiek lid

    21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Het complimenten systeem werkt als volgt: Aan het einde van de dag delen ze complimenten uit. Het ene kindje mag het andere kindje een compliment geven. En op gegeven moment wanneer precies weet ik ook niet. Deelt de juf de complimenten ketting uit.. Deze heeft hij echter nog niet meegehad.. En ik weet dat hij daar wel erg verdrietig over is vaak. Ik zal dit morgen nog eens aanhalen bij de juf.

    Op school heeft hij het wel leuk!. Hij speelt meteen heeft veel vriendjes maar hij is wel gevoelig.. Is de juf boos op een ander kindje of spreekt ze kinderen toe dan is hij bang dat hij wat verkeerd gedaan heeft terwijl dit niet zo is. De juf betrekt hem er nu bij en houd hem in de gaten of hij het zich teveel aantrekt en wanneer dit zo is gaat ze naar hem toe om er even over te praten. Dit kost natuurlijk wel energie.

    maar vind het zo gek dat hij wel blij gedrag laat zien, juf herkende mijn verhaal (gelukkig) helemaal niet dat hij school niet leuk zou vinden en ik zie dat zelf ook niet zo wanneer hij naar school gaat is hij blij en als hij er is ook.. Maar hij zegt wel wat anders. dat hij het niet leuk vind. Dit is verwarrend en ik kan het niet zo goed plaatsen..
     
  5. misa

    misa Niet meer actief

    Wat een naar systeem.... Ik zou ook deken dat dit enorme invloed op hem heeft. Complimenten zijn echt heel erg belangrijk.
     
  6. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Mijn idee....nooit van dit systeem gehoord overigens, maar ik kan me zo voorstellen dat je zoontje hier last van heeft....

    "Het ene kindje mag het andere kindje een compliment geven". Zowieso heer raar voor 4 en 5 jarigen, geven ze niet iedere keer dezelfde complimenten aan hun vaste vriend(innet)jes? En ontstaat er competitiedrang om die complimenten-ketting tussen kindjes?

    Met welk systeem werkt de school dan precies?
     
  7. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hmm zo deed inze dochter ook...
    Die bleek zich gewoon rot te vervelen maar omdat iedereen het leuk vond op school en ze volgens juf in de allerleukste klas van de hele school zat... Durfde ze dat op school niet te zeggen en deed enorm vrolijk en sociaal.
    Thuis was het dan gewoon op.

    Geen zin in spelen, geen zin in sociaal doen en gezellig doen zat er al helemaal niet meer bij.

    Sinds groep 3 gaat het beter.
    Geen ongeleide projectielen in de klas (die dus onverwachte dingen kunnen doen...) en ze mag daadwerkelijk iets leren.
    Nog steeds is school niet enorm leuk maar het is wel heel erg verbeterd.
     
  8. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Kanjertraining wellicht?
    Dat gaat uit van een dergelijk principe.

    Ik ben er persoonlijk geen fan van maar bij ons op school doen ze dat af en toe ook.
     
  9. laravelk

    laravelk Fanatiek lid

    8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Dat kan natuurlijk maar dat wil niet zeggen dat de juf niet tussendoor kan becomplimenteren. Vind het een raar systeem zo, zo ontstaat er toch een complimentenvissenstrijd? Het lijkt me dat kinderen dan dingen "goed" gaan doen om daar een beloning/compliment voor te krijgen in plaats van dat de dingen vanuit de wil van het kind zelf komen. Je zou voor minder hoge eisen aan jezelf gaan stellen.
     
  10. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier beetje hetzelfde verhaal. Toen onze oudste eind groep 1 zat, leek hij een beetje "verdwaald".. Hij vermaakte zich wel in de klas, draaide ook prima mee tussen de andere kinderen. Maar toch net niet op zijn plek. Dat werkte ook erg door in alle andere dingen er omheen. Thuis was hij moe en chagerijnig en daardoor kon hij moeilijk genieten van dingen..

    Hier bleek ook de onrust in de klas mee te spelen. De drukte van de andere kinderen zorgden dat hij niet zo goed bezig kon met uitdagende werkjes, en de makkelijke werkjes deed hij dan wel, maar werden ook saai.
    Daarnaast ook erg gevoelig voor de sfeer in de klas, dus een boze juf gaf hem een vervelend gevoel.

    In groep 2 ging het wel iets beter. In het begin van de klas kleiner, dus rustiger. En later in het jaar kreeg hij zelf door dat hij de moeilijke werkjes op een rustig moment kon doen. En de makkelijke werkjes (of speelhoek) op de drukke momenten. Dat werkte voor hem goed. Daarnaast lette juf wat meer op de manier van boos zijn. Dus meer gericht op het kindje wat iets stouts deed en niet een opmerking door de klas heen.
    Er was nog wel eens iets, maar doorsnee ging het wel goed het laatste jaar.

    In groep 3 leek hij helemaal te landen. Doordat de kinderen om hem heen rustiger waren, kon hij steeds meer van zichzelf laten zien qua werkjes. Het eerste half jaar moest hij even op gang komen en zijn vrienden duidelijk maken dat hij tijdens de les gewoon wil werken. En buiten wil hij spelen..
    Na een half jaar is hij ook echt zelf gaan versnellen met zijn werkjes (montessori). In het eerste half jaar liep hij op schema, het tweede half jaar heeft hij meer dan een half jaar aan werk gedaan.
    Hij vindt het ook geweldig om dingen te leren, dus het plezier kwam echt terug. Nu in groep 4 gaat hij ook lachend naar school. En zelfs het leren van de tafels heeft hij lol in..

    Sommige kinderen lijken niet zo gemaakt voor de kleuterklas ;)
     
  11. joycje

    joycje Fanatiek lid

    21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Dames bedankt voor jullie antwoorden. We hadden even thuis wat persoonlijke dingen die speelden waardoor het forum er wat bij in schoot...

    De school werkt het met Dalton onderwijs, en met vreedzame school project.. Op zich een leuk project. maar ik hoor van meerdere ouders en de juf zelf dat de complimentenketting wel een echt issue is voor sommige kinderen.. Ik heb het nogmaals aangegeven en net voor de vakantie kreeg meneertje de complimenten ketting mee...

    Ook apart was om te merken dat hij in de week van de vakantie helemaal niet mopperde en piepte.. Terwijl dat maandag wel weer begon omdat hij naar school moest.. Toch vind hij het wel leuk en is hij mij meteen vergeten zodra hij bij zijn vriendjes is.

    We zullen eens kijken hoe het zich ontwikkelt..
     

Deel Deze Pagina