Dames, Mijn dochter is nu 5 jaar en zit in groep 2. Vorig jaar in groep 1 heeft een goed jaar gehad, er werd wel door de juf aangegeven dat ze pienter was en veel behoefte had aan duidelijkheid want anders nam ze een loopje met de juf. Dit zien we thuis ook. We moeten haar duidelijk aangeven wat de regels zijn en wat de consequentie is. Ze pakt dingen snel op en heeft een machtige mooie sarcastische humor. Nu in groep 2 gaat het mis. Ze gooit met stoelen, loopt weg, grote mond en schopt en slaat om zich heen. Meerdere malen op het matje geroepen door de directrice en de juf. Naar mijn mening is de juf totaal niet streng genoeg, ook naar mij toe is het net een bang vogeltje. Door al deze stress heeft mijn dochter veel last van tics. Volgende week heb ik een afspraak met de dokter staan. Zijn er meer moeders die een kind hebben die last heeft van tics en wat heeft bij jullie geholpen? Er wordt nu bij mijn dochter gedacht aan een hoge verbale intelligente maar een lagere performale intelligentie. Deze kloof zou mede oorzaak zijn van de tics, plus de stress van school.
Lastig zeg. Hier een jonger kind, bijna 4, waarbij vorig jaar een verschil tussen verbaal en performaal IQ is vastgesteld. Of het verbeterd is weten we niet, wel zien we thuis een kind dat zich moeilijk kan concentreren, druk en onzeker is en behoorlijk gevoelig. Daarnaast wel een goed gevoel voor humor en maakt een pientere indruk. Hij heeft veel behoefte aan duidelijkheid en structuur en heeft moeite met nieuwe dingen/dingen die anders gaan dan normaal. Je hebt waarschijnlijk weinig aan dit verhaal, we hebben geen plan van aanpak en hij gaat ook nog niet naar school Het is bij ons vooral even afwachten hoe hij zich zal gaan ontwikkelen. Succes bij de dokter, hopelijk komt je dochter gauw in rustiger vaarwater.
Dank je. Mijn dochter is inderdaad ook erg gevoelig en onzeker. Daarbij kan ze ook moeilijk stil zitten. Echt druk is ze niet, maar concentratie is niet haar sterkste kant. We zullen het horen volgende week.....
zo een kloof als die er is geeft haar stress ivm overvragen. ze moeten op school goed bepalen wat zij kan en wat voor haar te veel is. de verwachtingen van de omgeving maken het vaak erger. ik zou wel met een begaafdheidsdeskundige praten. gooien met stoelen lijkt me vrij ernstig. praat met een deskundige die zo een kloof vast kan stellen en die kan je beter adviseren. sterkte!
Onze oudste heeft ook een hoger performaal iq. Hij had deze gedragsproblemen thuis. Begon in groep 3, op school merkten ze niks. Door dit hebben we hem laten testen en kwam dit er uit. Een hoger performaal iq is lastig omdat het hoofd verder is, dan het lichaam kan. Dat is mega frustrerend. Als ik jou was, zou ik in gesprek gaan met school en een goede orthopedagoge inschakelen.
Tics, hij beet zijn kleding stuk. In stress situaties zoals nu weer met 5 dec komt het weer terug. Ook heeft hij nog steeds bijna elke avond nachtangst en draagt hij nog een luier in bed.
Jeetje, wat bijzonder om dit te lezen. Met onze zoon ben ik al jaren bezig (hij is nu 6). Als peuter zag ik al dat hij anders was. Bleek ook een grove discrepantie te zijn tussen verbale (hoog) en performance (gemiddeld) intelligentie. Ik merk dat de overvraging steeds erger werd, maar niemand heeft het in de gaten. Hij is slim, doet alles wat gevraagd word, maar ondertussen loopt hij op zijn tenen. Dit resulteerde in onhandig gedrag. Ook een keer met een stoel gegooid, maar ook expres tegen dingen en mensen stoten, niet stil kunnen zitten etc. In groep 3 werd het erger en de juf kon er totaal niet mee omgaan. Het lastige is, dat ik de komende 5 jaar niet zijn juffen en meesters kan uitzoeken. Hij is naar een andere school gegaan (speciaal onderwijs) dit is waarschijnlijk tijdelijk, maar hier leert hij stap voor stap zijn grenzen aan te geven, controle te krijgen en houden over zijn handelingen enzo. Op deze manier leert hij hopelijk voor de rest van zijn leven om te gaan met de dingen waar hij geen vat op heeft. Wat tics betreft, hebben we ook het eea voorbij zien komen. Op kleding bijten, neus ophalen, met z'n voeten tikken van alles. Maar wij proberen daar zo weinig mogelijk aandacht aan te geven. Het is een teken van stress en dat mag hij uiten. Veel succes en sterkte. Ik hoop het niet voor je, maar het kan nog moeilijk worden, gesprekken op school, hulp van buiten af, meningen van anderen.
Tjonge heftig. Moet ook wel heel lastig zijn dat hij door onkunde van de leerkracht naar een andere school moet. Probeer er zelf ook bovenop te zitten en allerlei hulp in te schakelen en de leerkracht er maar op te wijzen dat ze voornamelijk gewoon heel duidelijk moet zijn en goede grenzen moet aangeven en dat al veel zal schelen. Zulke uitbarstingen hebben wij thuis namelijk niet. Ze probeert het wel, maar ze weet heel goed tot hoe ver ze kan gaan.Het is inderdaad heel jammer dat je de leerkracht niet uit kan kiezen.....
bij haar juist de andersom vermoeden zij. een verbale kloof, dat zij vermoedelijk verbaal hoger gaat scoren. hoger performal IQ is dat het kind 'verder' is, juist lichaamlijk maar hij kan zich niet verwoorden, uitdrukken. als het kind verbaal verder is dan kan wel alles mooi na zeggen, ook met eigen woorden, lijkt alsof ze het snapt omdat binnen de taal het prima gaat. maar wanneer ze het echt moet maken/doen dan blijkt dat ze het letterlijk begrepen heeft, maar het niet waar kan maken. soms denkt zo een kind dat het hetzelfde is wanneer hij iets begrijpt en zegt als ze het werkelijk doet, en lukt,gebeurt. soms denken zij zelfs dat zij het al gedaan hebben(heb je je kamer opgeruimd?) omdat ze daaraan wel dacht te doen, het al wel opgeruimd is met een beetje fantasie. ze weet dan niet meer of ze het al opgeruimd heeft of niet. een beetje dus in de taal zitten.
Veel kinderen hebben een dysharmonisch intelligentie profiel. Er wordt de laatste tijd vaak op getest. Pas als het verschil erg groot is krijgen kinderen daar last van. Het is super frustrerend dat je dingen wel kan verwoorden maar niet kan bewerkstelligen en andersom net zo. Wat ik vooral gezien heb in de klas bij deze kinderen is dat ze uit frustratie en afleiding clownesk gingen gedragen.